Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

vrijdag 20 mei 2011

EVEN GEEN RESTAURANT


Komend weekend zit ik weer in Parijs en zoals het zich laat aanzien wordt het een stralend weekend. Ik kan dan ook niets lekkerders bedenken dan, met een goedgevulde baguette en een goed glas rode wijn, op een bankje genieten van de zon in een willekeurig park. Bij het inkopen realiseer ik mij altijd weer dat het moeilijk kiezen wordt. Ga ik voor een volledig gerijpte camembert of een goede roquefort, of een mooi stuk ham uit de Savoie, lekker luxe of gewoon exotisch? Het paradijs voor fijnproevers is de omgeving van place la Madeleine (8e). Voor kaviaar ga je naar Caviar Kaspia op nr. 17 en de beste truffels van Parijs bij Maison de la Truffe op nr. 19.  En dan hèt mekka voor lekkerbekken, de traiteurs Hédiard op nr. 21 en Fauchon op nr. 26. Net als ik gek op chocolade? Dan ga je naar La Marquise de Sévigné op nr. 31 en voor kaas naar de gerenommeerde kaaswinkel van Crepet Brussol. Boutique Maille op nr. 6; dè zaak voor Franse mosterd, meer dan 30 soorten, azijn en vinaigrettes. Vlak in de buurt, op de boulevard de la Madeleine nr. 3, de grootste wijnzaak van Europa, Lavinia. Schrik niet, hier liggen meer dan zesduizend wijnen op voorraad.

Maar het kan ook veel simpeler. In Parijs zijn er genoeg fantastische markten waar je je kunt vergapen aan heerlijke locale producten. Mijn favoriete markt is Marché Beauvau op de Place d'Aligre in het 12 arrondissement. Open alle dagen in de week behalve op maandag (metro Ledru-Rollin). Of die in het 11de; Marché Bastille op de boulevard Richard-Lenoir (metro Bastille). Let op; deze is alleen geopend op donderdag en zondag. Soms  kies ik voor een thematische picknick en dan ga ik vooraf shoppen in de Afrikaanse wijk; la Goutte d'Or (metro Chateau Rouge) of de Arabische wijk in Barbès (metro Barbès Rochechouart). Niet te versmaden is de Joodse wijk, le Marais.

Het enige wat dan nog overblijft is op zoek gaan naar de ideale picknick plek. In de Marais kies je voor de place des Vosges of place du Marché-Sainte-Catherine. Ben je in het 11de of 12de arrondissement dan kies je voor het Canal Saint Martin.
Zie ook mijn eerdere blog: http://paris-fvdv.blogspot.com/2011/04/canal-saint-martin.html

Blijf je in de buurt van de Madeleine dan ga je naar de Jardin des Tuileries. Laatste tip: Vergeet niet een goed mes mee te nemen en een kurkentrekker. Bon appétit !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten