Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

maandag 23 mei 2011

THE MORNING AFTER


Het afgelopen weekend heb ik een groep cursisten mogen begeleiden van dè fotoschool in Veldhoven; het Advance Centrum voor Fotografie. Het betrof een groep gevorderden met als opdracht City Scape en Night Life. Na zeer intensieve fotodagen wilde ik u onderstaande woorden niet onthouden die ik mocht ontvangen van een van de deelnemers.


"Al mijmerend, met mijn voeten in een bak koud water, zit ik hier even na te genieten van een glas sinas van omgerekend 12 eurocent….  Parijs, een prachtige stad. Een stad van louter superlatieven. Hectisch, bombastisch, duur maar tevens intiem, frivool en overweldigend. Zo wandel je tussen duizenden toeristen en nog geen tien minuten later zit je heerlijk in het zonnetje te genieten van een baguette in een oase van rust. Zo sta je op het dak van het Arabisch museum te genieten van een wijds panorama en zo wandel je langs de Seine waar mooie dames in een witte bikini liggen te zonnen. Zo wordt je aangenaam verrast door de overheerlijke geur van crêpes  en zo worden de zintuigen negatief geprikkeld door de onaangenaam geurende moleculen van de publiek gecreëerde urinoirs langs de Seine. Zo vergaap je je aan de extreme rijkdom welke wordt uitgestald in de winkels van Gucci en Prada terwijl  2 straten verderop de clochards liggen te slapen op een bankje. Zo maak je grapjes over de erg actuele en extravagante  levensstijl van “Strauss  Kahntje”  en zo wandel je tussen ruim 150 jaar geschiedenis over de doden van Parijs. Zo drink je onderweg GRATIS water uit een fonteintje en dan, op het terras, betaal je voor een 0.25 cl glas water € 4.50 - Parijs; een stad van extremen!


Het wordt tijd het dagelijkse ritme weer op te pakken. Het water in het voetenbakje begint koud te worden en de plicht roept. De  lichte pijn in mijn kuiten herinnert mij aan 2 prachtige dagen. Ik heb er enorm van genoten.

Ferry,bedankt dat je mij Parijs hebt laten zien zoals ik het nog niet kende. Mocht je nog iemand zoeken om tijdens jouw strooptochten door deze mooie stad jouw camera te dragen, je weet mij te vinden".  Alex.


Boven aan mijn weblog schreef ik het al: "Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt". Volgens mij is dat bij deze fotogroep gelukt.

Voor meer informatie over het Advance Centrum voor Fotografie: www.advance-cvf.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten