Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

zondag 19 februari 2012

OH OH METRO

Op zoek naar wetenswaardigheden over de Parijse Metro, zie mijn blog;  "de Metro van Abbesses tot Wagram", kwam ik bij toeval op de website van de Franse fotograaf Janol Apin.  In de jaren negentig heeft hij een serie foto's geschoten, genaamd Metropolisson, waarmee hij op een  zeer creatieve manier een loopje neemt met de namen van Parijse metrostations. Samen met zijn vrienden, die figureerden voor deze haast anekdotische foto's,  creëert  Apin een nieuwe beleving, vol  woordspelingen, humor en fantasie, die er voor zorgdragen, dat je voor altijd met een glimlach kijkt naar die fraaie metrostations, met hun gewichtige namen.  Ook al spreek je geen woord Frans, je kunt zien dat de foto's een haast letterlijke interpretatie zijn van de naam van het metrostation.

Alle onderstaande foto's zijn gemaakt door Janol Japin.













All Photos: Courtesy of Janol Apin

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen