Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

vrijdag 20 april 2012

PARIJSE PASSAGES (2)

Vergelijkbaar met deze schoonheid is de Passage du Grand Cerf (117 m), tussen de rue Saint-Denis 145 en de rue Dussoubs 10 aan de oostkant van het tweede arrondissement. Er is tien jaar aan gebouwd (1825 – 1835) en gerestaureerd in 1990. Loopbruggen tussen de gevels van de tweede verdieping onder een duizelingwekkend hoog glazen plafond (11,8 m).  Een van de hoogste passages van de Franse hoofdstad met mooie winkels van trendy ontwerpers en designers. Boven op het dak op “de derde verdieping”, prachtige stadsappartementen die men “la dalle” heeft genoemd (de glasplaat). Op de rue Saint Denis 120 de ingang naar de passage du Bourg l’Abbé (47 m).  Niet echt de moeite waard. Een glazen dak met ronde boog, een oude barometer en klok die het lang geleden al liet afweten. Oude winkelfronten die het beeld oproepen uit het begin van de twintigste eeuw.

Passage du Grand Cerf
We begeven ons in noordelijke richting naar de passage du Caïre (360 m) Op de place de Caire omzoomd door Egyptisch ogende gebouwen, die uitbundig zijn versierd met hiërogliefen. Hier ligt de ingang naar de passage du Caire, gebouwd in 1798 en fraai versierd met drie koppen van de godin Hathor. Hier begint de wijk Sentier, het koninkrijk van de prêt-à-porter ofwel het rijk van de confectiekleding. Een van de oudste en langste passages van Parijs, gevuld met een opeenvolging van concurrerende stoffengroothandels. Als particulier kun je hier niets kopen, maar de omgeving is leuk voor wie graag wil weten welke modetrends er aankomen. De passage is gebouwd met de gebrekkige techniek van tweehonderd jaar geleden. De gemiddelde straatbreedte is niet meer dan drie meter en dat heeft weer te maken met de ijzeren, vaak zeer inventieve dakconstructies. Er is ook een in- uitgang aan de rue Saint Denis nr. 239. In de buurt liggen nog wat mindere interessante passages, smal, geheimzinnig en duister; passage du Ponceau op nr. 212, passage Lemoine, boulevard Sébastopol 135 en passage Sainte-Foy op nr. 261. Deze wijk is ’s avonds nog steeds het rijk van de Parijse tippelaarsters, vriendelijke dames die graag enkele ervaringen met je willen delen.... ook dat is Parijs, het Parijs van Irma la Douce.
Passage du Caïre
We pakken de metro van Strassbourg Saint Denis naar Madeleine (lijn 8 direction Balard) Daar bezoeken we de village Royal (Cité Berryer), de galerie de la Madeleine (53 m). Aangelegd in 1845. Verbindt de place de la Madeleine met de rue Boissy d’Anglas en, recentelijk gerestaureerd, de Galerie Royale, tussen de rue Royale 9 en rue Boissy d´Anglas. Boetieks, restaurants en cafés voor de hogere inkomens. 
Nu we er toch zijn, place de la Madeleine (8e) is een paradijs voor fijnproevers.  Boutique Maille op nr. 6; dè zaak voor Franse mosterd, meer dan 30 soorten, azijn en vinaigrettes. Het drie-sterren Michelin restaurant van Lucas Carton op nr. 9, Kaviaar bij Caviar Kaspia op nr. 17 en de beste truffels van Parijs bij Maison de la Truffe op nr. 19.  Op nr. 17 restaurant et bar à vin, l´Ecluse, een gezellige wijnbar met een mooie binnenplaats. Een ideale plek om te lunchen. Tempels van de fijne keuken en het mekka voor lekkerbekken, de traitteurs Hédiard op nr. 21 en Fauchon op nr. 26. Tip; beide zaken hebben ook een restaurant.  Gek op chocolade, dan ga je naar La Marquise de Sévigné op nr. 31en voor kaas naar de gerenommeerde kaaswinkel van Crepet Brussol. Vlak in de buurt op de boulevard de la Madeleine nr. 3, de grootste wijnzaak van Europa, Lavinia. Schrik niet, hier liggen meer dan zesduizend wijnen op voorraad. Bij hevige aandrang na een copieuze maaltijd verwijs ik u nederig naar de mooiste openbare toiletten van Parijs. Ze dateren uit 1905 en zijn geheel gebouwd in de stijl van art nouveau. Deuren van mahonihout met koperen klinken en gebrand-schilderde raampjes. Het keramiek in de oorspronkelijke staat.
La Madeleine, Place de la Concorde
De ingang bevindt zich rechts van de kerk la Madeleine. Indrukwekkend van buiten dankzij zijn kolossale uiterlijk en de 20 meter hoge Corintische zuilen. Donker en weinig imponerend van binnen. In 1842 werd deze kerk ingezegend en  is nu vooral beroemd omdat het een van de beste orgels van de stad bezit. Drie jaar later bouwde men de galerie de la Madeleine.
Ironisch gezien staan we hier aan het begin van de Grands Boulevards, aangelegd door Baron Haussmann in opdracht van Napoleon III. Tussen 1852 en 1870 vinden onder zijn regie gigantische stadvernieuwingen plaats die Parijs moeten bevrijden van haar middeleeuwse karakter. Meer dan 25.000 arbeiderswoningen moeten plaats maken voor nieuwe boulevards en straten met trottoirs, gaslantaarns en riolering over een lengte van 250 km. Aan weerszijden voorzien van de typische natuurstenen Parijse Haussmann-gebouwen, gekenmerkt door hun samenhang en architectonische eenheid. Met maximaal vijf verdiepingen en een balkon op de eerste en vierde verdieping.   “De grote lanen” zijn er om te kuieren, slenteren, wandelen of zoals de Fransen zeggen om te flaneren. Flaneren in de buitenlucht is nu de mode. De opkomst van de grands magasins, grote warenhuizen als le Bon Marché (1852) en Printemps (1865) vormen uiteindelijk de nekslag voor de overdekte en inmiddels verwaarloosde winkelpassages.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten