Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

zondag 13 mei 2012

GARE SAINT LAZARE

Tien jaar van logistieke voorbereiding en drieëndertig maanden voor 370.000 M² renovatie. Totale kosten 160 miljoen euro en toch was tijdens de verbouwing de 'winkel' gewoon open. Ik heb het over het Parijse treinstation; Saint Lazare. Het tweede grootste treinstation van Europa met 1600 treinen, 27 buslijnen en 450.000 reizigers per dag. Bijna ongemerkt werkten ruim 350 bouwvakkers jaren lang, over vijf verdiepingen, aan een van de grootste renovatieprojecten in de stad Parijs. Heel belangrijk, omdat dit station in het centrum van Parijs ligt, tussen de place de la Madeleine en de boulevard Haussmann. Het hoofdkwartier van fashionista's en toeristen, daar waar zich ook de grote warenhuizen bevinden, waaronder de Galeries Lafayette en Printemps. Hier komen elk jaar 37 miljoen consumenten hun aankopen doen. De omliggende kantoren en winkels bieden nog eens werk aan 190.000 werknemers. Twintig meter onder de grond is een compleet nieuw station gebouwd. Drie verdiepingen geven ruimte aan tachtig nieuwe boetieks en twaalf restaurants en nog eens 250 parkeerplaatsen. De prachtige voorgevel uit 1837, die Monet al schilderde in 1877 is ongewijzigd gebleven, als ook de fraaie glazen overkapping.

Photo: Courtesy of Wikimedia Foundation
Sinds 1850, toen in Frankrijk het spoorwegennet is gebouwd, schoten in Parijs de monumentale stations als paddenstoelen uit de grond. Het waren de kathedralen van de 19e eeuw. Spectaculaire constructies van ijzer en glas met luxueuze interieurs. De stad beschikt over zes grote treinstations die allemaal  een begin- of eindpunt vormen. Gare Saint Lazare voor treinen naar Normandië. Gare du Nord voor het noorden en Gare Montparnasse voor Bretagne. Het Gare de Lyon is het belangrijkste station van de stad en verbindt u met alle bestemmingen naar Zuid Frankrijk. Het Gare de l'Est is er voor treinen naar het oosten en als laatste Gare Austerlitz. Hier brengen de treinen u naar het zuidwesten van Frankrijk.

Photo: Courtesy of Wikimedia Foundation
Afgelopen maand april zijn de boetieks open gegaan. De ultieme fase van de renovatie is gepland voor 2013. Dan moet ook het plein voor het station in zijn geheel klaar zijn. Een oude 'kathedraal' is dan weer in zijn oude luister hersteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten