Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

dinsdag 5 maart 2013

LOUIS VUITTON - LOCK-IT

Nog altijd komen bij de eerste zonnestralen van het jaar, allen die niet hoeven te werken voor de kost, naar de Seine toe. Zelf word Ik altijd heel gelukkig van het, in de eerste lentezon, lopen langs de Seinekades onder aan de Quai de la Tournelle en de Quai de Montebello. In Parijs verglijdt de tijd zoals het water van de Seine voortkabbelt tussen de met geschiedenis en emoties beladen oevers. Ik stop even onder de Pont de l'Archevêché (de Aartsbisdomsbrug) De brug verbindt het 4e arrondissement, bij het Île de la Cité, met het 5e arrondissement. Als je maar lang genoeg wacht hoor je links en rechts het plonzen van sleutels die vanaf de brug in de Seine gegooid worden. Verliefde stelletjes bezegelen zo hun 'eeuwige' liefde voor elkaar. Heerlijk... het wordt weer lente.
 
'Ho Voglia De Te' (Ik wil jou) - Photo courtesy of Roland van den Broek

Als ik naar boven kijk, naar de brug gebouwd in 1828, lijkt die bijna te bezwijken onder de inmiddels duizenden hangsloten, vastgeketend aan de hekken. Bij het hangslot hoort een prachtig liefdesverhaal. In Frederico Moccia’s boek 'Ho Voglia De Te' (Ik wil jou), 1,1 miljoen verkochte exemplaren, wordt beschreven hoe de hoofdpersonages – volgens een oud gebruik – elkaar eeuwige liefde zweren  door aan de Milvio burg in Rome een hangslot vast te maken en de sleutels in de Tiber te werpen. Zo zouden zij zijn gezegend met de eeuwige liefde. En dat, wilden sindsdien wel meer stellen. Sinds het eerste hangslot in Rome in 2007 – de desbetreffende brug heeft het inmiddels bijna begeven – is deze romantische rage over de hele wereld getrokken. Ook in Verona, Budapest, Keulen, Venetië, en Sevilla hangen bruggen vol met grote en kleine sloten.
Pont de l'Archevêché
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat 's werelds grootste koffermaker Louis Vuitton een juwelenlijn heeft gemaakt geïnspireerd door de duizenden hangsloten aan de Pont de l'Archevêché en de Pont des Arts in Parijs. Deze 15-delige sieradenlijn van  Louis Vuitton Joaillerie, heeft de mooie naam van Lock-it meegekregen. Kettingen, ringen en armbanden, versierd met… een hangslot. Tja,, dat lijkt op het eerste gezicht wellicht een stuk minder romantisch dan een mooi hartje, wat verliefde duiven of een kleine cupido hanger. Maar niets is minder waar. De hangslotjes met Louis Vuitton’s logo er op zijn al wel langer bekend door de verschillende tassen en koffers waar er eentje aanhangt. Maar in de 'Lock-it Collection' wordt dit slotje samengevoegd met wit, rosé of geelgouden kettingen, ringen en armbanden. Sommige zelfs volledig omhuld met diamanten. De collectie zal vanaf het voorjaar van 2013 te koop zijn in alle Louis Vuitton winkels.
Louis Vuitton Lock-it - Photo courtesy of Skylar Williams
Geschiedenis:
In 1837 begon Louis Vuitton als leerling bij een een ambachtelijke bagage- en koffermaker voor de Franse elite. In 1852 kreeg hij bekendheid door de koffers die hij maakte voor Keizerin Eugénie de Montijo, de vrouw van Napoleon III en verwierf zo de middelen om in 1854 zijn eigen boutique te openen aan de rue Neuve-des-Capucines 4, in de buurt van Place Vendôme. De industriële revolutie aan het einde van de 19e eeuw en de uitvinding van de stoommachine zorgden er voor dat mensen meer gingen reizen. Dit versterkte de ontwikkeling van de bagagelijn van Louis Vuitton. Koffers van leer en waterdicht doek die gestapeld konden worden, speciaal ontworpen om het reizen zo aangenaam mogelijk te maken.  
De 'Lock-it Collection' : Sommige zelfs volledig omhuld met diamanten. Photo courtesy of Louis Vuitton
Toen Louis Vuitton in 1892 overleed, volgde zijn zoon Georges hem op als hoofd van het bedrijf. In 1900, ontstond het idee om alle koffers te voorzien van een monogram bestaande uit de initialen L & V gestyled met bloemen en sterren. Tot op de dag van vandaag is dit het logo van het bedrijf. Aan de vooravond van de eerste Wereldoorlog opende Georges Vuitton de grootste winkel in reisbenodigdheden ter wereld aan de Champs Élysées in Parijs. Een van de afstammelingen van de stichter, Odilye Vuitton, en haar echtgenoot Henri Racamier, zorgden in 1977 voor multinationale expansie van het merk. De jaren tachtig werden gekenmerkt door de oprichting van LVHM; een partnership tussen Louis Vuitton, Moët en Hennessy, 's werelds eerste luxe goederen groep. Aan het eind van de jaren negentig werd het label uitgebreid met kleding. Sindsdien heeft Louis Vuitton confectiekleding, schoeisel, luxe accessoires en een juwelenlijn.
Photo courtesy of Skylar Williams
Dit alles is te danken aan de creatieve geest van Marc Jacobs, creatief directeur van Louis Vuitton sinds 1997. Hij is gezichtsbepalend voor de avant-gardistische visie en de hedendaagse stijl van een van de grootste bedrijven in fashion van de 21e eeuw. Niets mooier dan deze blog te eindigen met zijn visie:  
What is a journey?
A journey is not a trip
It's not a vacation
It's a process, a discovery
It's a process of self- discovery
A journey brings us face to face with ourselves
A journey shows us not only the world
but how we fit in it
Does the person create the journey
or does the journey create the person?
The journey is life itself
Where will life take you?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten