Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

zaterdag 28 september 2013

PARIS DOOR RENÉE JACOBS

Wat ik niet kan nalaten, wanneer ik weer in Parijs ben, is om een willekeurige boekhandel binnen te lopen. Altijd op zoek naar dat ene boek van Parijs waarvan ik denk dat die informatie bevat die ik nog niet ken. Mijn bibliotheek over Parijs omvat zo'n kleine 200 boeken. Dit keer was ik op zoek naar een speciaal boek wat ik tijdens het browsen over het internet al verschillende malen was tegengekomen; 'PARIS'; uitgegeven door Galerie Vevais. Helaas in Nederland nog niet te krijgen dus ik nam mijn afgelopen bezoek aan Parijs te baat om te speuren naar dit boek. Natuurlijk had ik al een preview gezien bij Amazon France, maar zo'n boek wil je voelen, in alle rust doorbladeren. Waarom? Omdat het gedrukt wordt door Galerie Vevais, samen met Steidl een van de beste ambachtelijke drukkers in de wereld met de mooiste limited editions van fotografen waaronder Vladimir Zidlicky, William Ropp, Greg Friedler, Yoram Ross, Jacqueline Roberts en nu Renée Jacobs. 

Met haar wilde ik een interview, speciaal voor mijn tweehonderdste blog op Paris FvdV. Echter dit bleek moeilijk te zijn. Allereerst omdat Renée Jacobs in tegenstelling tot wat ik dacht geen Nederlandse bleek te zijn en ten tweede, dat zij onderweg was eerst naar Tokyo en daarna naar Bangkok om daar, na de succesvolle introductie in Parijs vier maanden geleden, haar prachtige zwart-wit fotoboek 'PARIS' te gaan promoten. 'Renee Jacobs 'Paris' is een verzameling van sensuele beelden genomen in en rond de Stad van Licht.
 
 Uit haar boek 'PARIS' - Photo: Renée Jacobs

Wie is Renée Jacobs  ?

Allereerst een vrouw en succesvol fotografe. Ze is geboren in Philadelphia, Pennsylvania en woont en werkt vanuit Los Angeles. Haar sporen verdiende zij in de fotojournalistiek met opdrachten voor gerenommeerde kranten en magazines waaronder de New York Times en de Philadelphia Inquirer. Zij ontving de prestigieuze Robert F. Kennedy Award voor haar journalistieke werk over de achtergestelden van de samenleving en haar werk is onderdeel van de collectie in de John F. Kennedy Presidential Library. In 1986 publiceerde zij haar eerste (foto)boek 'Slow Burn' over de desastreuze gevolgen van een ondergrondse mijnbrand in Centralia, Pennsylvania voor zowel de mijnwerkers, de bewoners en het milieu en hun verbeten strijd tegen de Federale Overheid. In 2010 werd dit boek opnieuw uitgegeven door Penn State Press toen de New York Times opnieuw aandacht besteedde aan deze bijzondere gebeurtenis in de Amerikaanse geschiedenis. Na 15 jaar lang gewerkt te hebben als burgerrechtenadvocaat besloot zij in 2007 terug te keren naar haar oude liefde; de fotografie.
 
Uit haar boek 'PARIS' - Photo: Renée Jacobs
 
Sinds die tijd wordt haar fotografisch werk gepubliceerd over de gehele wereld. Haar foto's van Araki, Lillian Bassman, Shelby Lee Adams, Douglas Kirkland en anderen zijn gepubliceerd in gerenommeerde magazines over de hele wereld waaronder: Silvershotz, Adore Noir, PH Magazine, Fine Art Photo, Nude Magazine, Photoicon, B&W Magazine, Focus, FHM Germany en Esquire. Haar twee kalenders met naaktfotografie 2009 en 2010 waren nummer 1 'best selling items' op de website van Amazon. In 2010 publiceerde zij haar boek met 4" x 5" polaroids getiteld AMOUREUX. Zelfs Taschen's 'New Erotic Photography', uitgave 2012, bevat haar werk en het meest recent, haar solo monografie, Werkdruck, uitgegeven door Galerie Vevais in Berlijn, bewerkt en met een inleiding van Jock Sturges.
Met haar bijzonder sensuele naaktfotografie won zij diverse prijzen waaronder in 2008 de International Photography Award for Fine Art Nude'; De 'Lucie'. In de afgelopen jaren zijn slechts weinig fotografen over de hele wereld onderscheiden met dit bijzondere beeldje. Zij die hun sporen hebben verdiend in de wereld van fotojournalistiek, reklame-  portret-, sport- en kunstfotografie waaronder naakt. Beïnvloed door twee fotografen, Frantisek Drtikol en E. O. Hoppe is de 'Lucie' een hulde aan het latijnse woord 'Lux', licht. Het licht dat een zo belangrijke rol speelt in het leven van een fotograaf.
 
Uit haar boek 'PARIS' - Photo: Renée Jacobs
 
De ontvangst van de International Photography Award for Fine Art Nude'; De 'Lucie' inspireerde haar te gaan werken aan haar nieuwe boek RENÉE JACOBS' PARIS dat op 14 mei 2013, waar kan het ook anders, midden in Pigalle aan de rue Duperrée 34, bij 'Le Carmen' in Parijs ten doop werd gehouden. Een chique  Hôtel Particulier uit 1875, geheel in rococostijl, waar Bizet eens zijn beroemde opera Carmen schreef. Nu een trendy discotheek in boudoir stijl met enorme bladgouden plafonds vol met fresco's, fonkelende kristalluchters, gigantische spiegels banken in Renaissance stijl, uitgevoerd rood fluweel en gouden kooien overal hangend vanuit het plafond. Een prachtige ambiance voor de introductie van een zinnenprikkelend boek
 
Waarom Parijs?
 
Ik heb Parijs niet gekozen, Parijs heeft mij gekozen! Als klein meisje was ik al gefascineerd door de stad Parijs. Waarschijnlijk is dat iets typisch Amerikaans. Wij groeiden op met het idee dat Parijs synoniem is met romantiek. Voordat ik op het idee kwam om dit fotoboek te maken was ik al eens eerder in Parijs geweest op doorreis naar Portugal, waar ik overigens werd beroofd van al mijn fotoapparatuur en dus van alle foto's van mijn eerste Parijs avontuur. In 2010 kwam ik regelmatig in Parijs meer voor vakantie en het bezoeken van galeries die interesse toonden in mijn werk. Zo kwam ik in contact met een Parijse uitgever die geïnteresseerd was om een boek van mijn fotowerk uit te geven. Echter zijn opvattingen van naaktfotografie kwamen niet overeen met mijn ideeën hierover en uiteindelijk kwamen wij niet tot een compromis. Het geluk bracht mij in contact met de geweldige Alexander Scholz van Galerie Vevais die juist zeer gecharmeerd was van mijn erotisch getinte manier van fotograferen.
Drie jaar heb ik gewerkt aan dit boek. Steeds verbleef ik vier tot vijf weken in Parijs, op verschillende plaatsen, maar mijn absolute favoriete verblijfplaats en die ik ook zeker bij iedereen kan aanbevelen zijn de appartementen van Gail Boisclair van 'Perfectly Paris'. Zij is één van de vriendelijkste mensen die ik heb leren kennen en haar appartementen in Montmartre zijn onvergetelijk.
 
Uit haar boek 'PARIS' - Photo: Renée Jacobs
 
Waarom naaktfotografie?
 
Naaktfotografie is altijd een mannending geweest en dat motiveerde mij juist. Vele mensen die mijn werk bekijken veronderstellen dat ik een man ben. De naam Renée is (soms) dan ook verwarrend. Ik denk dat vrouwen een veel betere kijk hebben op naakt. Dat blijkt ook uit de vele reacties die ik krijg op mijn foto's van vrouwen, van mijn modellen en van mijn publiek. Met hen voer ik vaak een interessante dialoog over mijn werk. Daar leer ik van. Mijn 'fine art naakt fotografie geeft de kijker een kijkje in de ultra sensuele wereld van het vrouwelijke.
 
Hoe kom je aan je modellen?
Mijn modellen zijn meestal goede vriendinnen maar ook professionele modellen. In Parijs is het ook voorgekomen dat ik de serveersters in het restaurant gevraagd heb om voor mij te poseren. Ook dat leverde geen enkel probleem op. Mijn foto's zijn ook niet geregisseerd en dat leidt vaak tot onverwachte resultaten zoals dat ene zinnenprikkelende moment op het terras bij Cafe Flore aan de boulevard Saint Germain of die bij de Brasserie Ile Saint Louis. Spannend en ondeugend tegelijk. Mijn modellen, ik noem ze vaak "My co-inspirators", en natuurlijk fantaseren zij ook over het naakt zijn onder een regenjas, ook dat is romantiek. Zij inspireerden mij tot het uiteindelijke resultaat; de foto's die het gezamenlijke werk vormen voor mijn fotoboek 'PARIS'. Een eerbetoon aan de stad waar alles sensueel mogelijk lijkt.
 
Uit haar boek 'PARIS' - Photo: Renée Jacobs
 
De Amerikaanse fotograaf Jock Sturges (the Rollei project) schreef over haar. " De foto's van Renée Jacobs vormen een combinatie van intensiteit en eerlijkheid, die ik niet vaak tegenkom. Foto's, voor altijd vastgelegd, gemaakt met het hoofd en het hart. Haar modellen vertrouwen haar om hun waarheid vast te leggen. Die waarheid is natuurlijk half de hare en de andere helft die van bewonderaars en aanbidders is. Ik ben duidelijk bevoorrecht om haar werk te mogen presenteren. Dit is wat je kan bereiken, en wat er gebeurt met fotografie, als je vol passie achter de camera staat. (Jock Sturges - uit de inleiding in Werkdruck nr. 4)
 
Wat is je favoriete PARIS foto?
 
Je vraagt aan mij een onmogelijke keuze te maken. Aan elke foto kleven prachtige herinneringen en mooie verhalen. De eerste foto in mijn boek is mij dierbaar omdat het onderdeel uitmaakt van de eerste foto's die ik gemaakt heb in Parijs. Toen wist ik nog niet dat deze photoshoot de basis zou leggen voor mijn omvangrijke PARIS fotoproject en een bijzondere band met dit model; Taline. 'Taline', staat niet alleen op de cover van mijn boek, maar zij figureerde ook in elke volgende photoshoot die ik maakte in Parijs. Zo groeiden wij naar elkaar toe; de kunstenaar naar het model of meer de actrice die haar droom najaagt. Dan is er nog de foto van drie vrouwen, gemaakt op een dakterras bij avondschemering met een geweldige storm op komst, misschien wel een mooie metafoor voor mijn Parijse avontuur. Alles kwam, als bij toeval, samen die nacht; het avontuur, vertrouwen, verrukking, magie en een spectaculaire storm. En dan zijn er nog de foto's gemaakt op mijn favoriete stekken; Versailles en de Jardin Luxembourg. Geloof me, achter elke foto schuilt een verhaal, elke foto herinnert mij aan een dierbaar persoon die nog steeds deel uitmaakt van mijn leven. Elke foto was een geschenk van mijn modellen over de hele wereld. Wat ben ik toch een gelukkig mens! 

 Uit haar boek 'PARIS' - Photo: Renée Jacobs
 
Wat is je favoriete plek in Parijs?
 
Dankzij vele goede vrienden en kennissen opgedaan gedurende dit project, heb ik op vele mooie plekken mogen fotograferen in Parijs. Favoriet? Hmmm, Natuurlijk Montmartre en de Marais maar ook de Jardin Luxembourg en La Grande Roue in de Jardin des Tuileries, daar heb ik ook een aantal opnamens in gemaakt. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Seinekades, op het moment dat het donker begint te worden. Heerlijk om er langs te varen met de Batobus. Last but not least de geur van glühwein tijdens de kerstperiode op de Champs Elysées.
 
Wat is je favoriete restaurant?
 
Een restaurant wat meteen bij mij opkomt, en niet alleen omdat ik daar uitgebreid heb mogen fotograferen, is: Aux Marches du Palais, een oude bistro uit 1906 aan de rue de la Manutention 5 in het 16e arrondissement. In een zijstraat aan de oostzijde van het Palais de Tokyo.
 
Waar ga je naar toe als je gaat shoppen?
 
Overal en nergens. Ik ben geen winkelend type. Overal vind ik wel weer leuke winkels om in te neuzen. Neen, een voorkeur heb ik niet.
 

 Marais - Uit haar boek 'PARIS' - Photo: Renée Jacobs
 
Wat is je volgende project?
 
Ik heb me laten inspireren door Woody Allen die steeds verschillende films maakt in grote steden over de wereld. Ik zit nu te denken aan Italië en misschien wel het wonderschone Venetië.
 
Renée Jacobs' boek PARIS is niet alleen een boek over Parijs maar ook een boek over passie en over plezier. Jacobs afbeeldingen van vrouwelijkheid geven een authentiek beeld van de moderne vrouw, van een vrije geest. Jacobs presenteert foto's van formaat vol van elegantie, verlangen en schoonheid dit alles gekoppeld binnen de allure van seksuele magie. De vreugde zingt door Jacobs' lens, aldus Professor John Wood, bij de inleiding van haar boek PARIS.

 
Renée Jacobs PARIS is te bestellen bij Galerie Vevais in een gesigneerde 'limited edition' , 150 pagina's in het formaat 24 x 30 cm. Oplage slechts 30 stuks inclusief PARIS parfum, naar een creatie van  Uwe Herrich. De editie met zachte kaft (Engelse versie) is te bestellen bij Amazon.de voor de prijs van € 69


1 opmerking: