Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

dinsdag 22 oktober 2013

LES BERGES DE SEINE - DE NIEUWE PARIJSE WANDELBOULEVARD

De Seine en zijn kades zijn net zo kenmerkend voor de stad als de vele monumenten Zij verdeelt de stad in de Rive Gauche (linkeroever) en de Rive Droite (rechteroever) en dankt haar naam aan niemand minder dan Julius Ceasar. De rivier heeft een lengte van 776 kilometer en loopt van het dorpje Source-Seine,  zo'n 30 kilometer ten noordwesten van Dijon, naar Het Kanaal. Even buiten Parijs voegt zij zich samen met de Oise en de Marne. Tot aan de 14e eeuw waren de oevers van de Seine een wirwar van sleeproutes en gespecialiseerde havens. De eerste quai (kade) die werd aangelegd in 1313 was de Quai des Grands Augustins, maar het was de rechteroever die zich het snelst ontwikkelde, die de Koninklijke tuinen; de Tuilerieën met de Quai des Célestines verbond. Lodewijk XVI ontwikkelde uiteindelijk de linkeroever met de aanleg van de Quai Saint-Bernard via Saint-Michel en de Quai des Grands Augustins, helemaal tot aan de Invalides. Aan Haussmann danken we de bomen die de lange stukken van de kades opfleuren en 's zomers zorgen voor de nodige schaduw.
 
Drijvende tuinen met mistfonteinen; prachtig voor jong en oud
 
In de jaren zestig werd de Rive Droite onder luid protest omgebouwd tot snelweg. "Parijs moet zich aanpassen aan de automobiel", zei premier Georges Pompidou in 1967. En dat gebeurde. Gevolg; dagelijks reden er zo'n 40.000 auto's over de lage kades, met in de piekuren een frequentie van meer dan één auto per seconde. De publieke verontwaardiging was zo groot dat soortgelijke plannen voor de Rive Gauche nooit zijn doorgegaan.
 
Pontons met drijvende tuinen in de Seine
 
In april 2010 presenteerde de Parijs burgemeester Bertrand Delanoë een opzienbarend en ambitieus plan om de kades langs de Seine nieuw leven in te blazen en terug te geven aan de Parijzenaars. "Auto's zullen in hogere mate geweerd worden en wandelaars en fietsers krijgen volop ruimte. De kades moeten gebruikt gaan worden voor sport, cultuur en natuur", aldus Delanoë. "We willen de oevers en hun schoonheid teruggeven aan de Parijzenaars en aan iedereen die van Parijs houdt. Ik wil dat het plaatsen worden om te leven en te ontspannen, en niet langer een autosnelweg door de stad". In 1991 werden de stenen kades door de Unesco op de lijst van beschermd werelderfgoed gezet. "Parijs is ontstaan aan de Seine. Hoe kunnen we accepteren dat die as, die dwars door de stad loopt, alleen nog dient als autoweg?" zei Delanoë, als een soort indirecte repliek aan Georges Pompidou. (Bron Frank Renout - Journalist)
 
Twee jaar geleden reden hier 40.000 auto's per dag
 
Sinds de zomer van 2012 is het zover. Een boulevard van 2,3 kilometer met in en langs de Seine, drijvende tuinen, wandelpaden, sportveldjes atletiekbanen, grote foto-exposities en klimmuren voor kinderen. Dit alles links en rechts gelardeerd met vers gras, plantenkassen, zitbanken, strandstoelen en heel, heel veel bloemen. De drijvende tuin alleen als een promenade van 1800 m²  gebouwd rond vijf eilanden Een groot deel van het 40 miljoen euro kostende project wordt afgerond in 2013. De nieuwe boulevard genaamd 'Les Berges de Seine' loopt van net voorbij de Eiffeltoren tot even voorbij het Musée d'Orsay. Sport en ontspanning krijgen er voorrang. Er kan straks beachvolleybal worden gespeeld en er wordt een skatepark gebouwd. Langs de rivier komen,  als het aan Delanoë ligt, ook een bloemenmarkt en een botanische tuin.
 
Het terras van Rosa Bonheur bij de Pont Alexandre III

Rond de beroemde Pont Alexandre III, die over de Seine ligt, is cultuur het sleutelwoord, met cafés, restaurants (waaronder Faust en  Rosa Bonheur), optredens en concerten. Tegenover het Musée d'Orsay ligt een ponton in de Seine waarop optredens kunnen worden georganiseerd, maar waar ook een immens filmdoek kan worden gespannen. Een brede zwevende trap boven de oever dient als tribune. Op andere plekken staan zelfs tipi's waar u kunt verblijven en ruimtes die u kunt gebruiken als ontmoetingsplaats of als vergaderruimte. Ze zijn uitermate geschikt om er een middag te picknicken met vrienden of familie. Voor eventjes je eigen plekje aan het water in Parijs… wie wil dit niet? U moet wel vooraf reserveren en het gebruik van alcohol is verboden. Identificatie bij reservering is verplicht.
 
Eten, drinken, loungen, luisteren, genieten, film kijken, sporten, alles kan

Er valt dagelijks wel wat te beleven. Wil je weten wat er zoal te doen is kijk dan op de agenda van Les Berges de Seine. Dè nieuwe MUST SEE en MUST DO in Parijs.
 

Port de Solférino, métro;  Assemblée Nationale
Port des Invalides, métro; Invalides
Port du Gros Caillou, métro; Alma Marceau

Genoeg verborgen hoekjes voor die mooie privé momentjes

Attracties in de buurt:
 
TOUR EIFFEL
Champ de Mars 5 Avenue Anatole France, 7e arrondissement
Métro; Bir-Hakeim, Trocadéro, RER C; Champ de Mars-Tour Eiffel

MUSÉE D’ORSAY
62, rue de Lille, 7e arrondissement
Métro; Solférino, RER C; Musée d’Orsay

MUSÉE DU QUAI BRANLY
37, quai Branly, 7e arrondissement
Métro;  Iéna ou Alma-Marceau, RER C; Pont de l’Alma

MUSÉE DU LOUVRE
1e arrondissement
Métro Palais-Royal, Louvre Rivoli

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen