Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

zaterdag 4 oktober 2014

GARE CHAMPS DE MARS - GARE LISCH

In deze blog vraag ik aandacht voor een bijzonder gebouw. Parijs heeft vele monumentale gebouwen te danken aan diverse wereldtentoonstellingen.
Het idee van het houden van een wereldtentoonstelling is geboren tijdens de industriële revolutie in Engeland. Daar werd in 1851, in London, de eerste wereldtentoonstelling georganiseerd. Het succes overtrof alle verwachtingen, met meer dan 6 miljoen bezoekers en bijna 14.000 exposanten en werd vervolgens een traditie. 

Natuurlijk kon Parijs niet achterblijven en de tweede wereldtentoonstelling werd hier gehouden in 1855, op de daarvoor speciaal aangelegde Champs de Mars. Volgens het officiële rapport zouden 5,1 miljoen mensen de tentoonstelling hebben bezocht. De tentoonstelling besloeg een gebied van 16 hectaren en er waren 34 landen vertegenwoordigd. Vandaag de dag is het théâtre du Rond-point des Champs-Élysées, ontworpen door Gabriel Davioud, het enige gebouw dat nog herinnert aan deze tentoonstelling.

Wereldtentoonstelling 1889 - Station Champs de Mars naar een ontwerp van Juste Lisch (Photo: Collection Pierre Tullin)

Zoals ik al zei kent Parijs vele indrukwekkende gebouwen, die overblijfselen zijn van de diverse wereldtentoonstellingen. Het bekendste gebouw is natuurlijk de Eiffeltoren. Parijs was velen malen de gastheer van de "Exposition Universelle". In totaal acht keer in de periode tussen 1855 en 1937. In 1867 werd wederom het Champs de Mars als locatie gekozen, met als extra toevoeging het eiland Billancourt in de Seine, aan de zuidkant van Parijs. Deze tentoonstelling was een ongekend succes in die tijd, met 9,2 miljoen bezoekers en meer dan vijftigduizend exposanten. Twee markante gebouwen, waaronder het Palais de l'Iindustrie en het Palais Omnibus, hebben bij latere tentoonstellingen helaas plaats moeten maken voor andere gebouwen, maar daarover straks meer.

Gare Champs de Mars wereldtentoonstelling 1889 (Photo: Collection Pierre Tullin)

De Exposition Universelle van 1878 was de derde wereldtentoonstelling die werd gehouden in Parijs. De tentoonstelling was vooral ter viering van de wederopbouw van Frankrijk na de Frans-Duitse Oorlog. Op de noordoever van de Seine werd het Palais du Trocadéro  gebouwd. Het was een "Moors" bouwwerk van de architecten Davioud en Bourdais, met torens van 76 meter hoog. Het gebouw bleef tot 1937 staan en maakte toen plaats voor het huidige Palais de Chaillot. Onder de vele uitvindingen die te zien waren op de tentoonstelling bevond zich ook Alexander Graham Bell's telefoon. Thomas Edison presenteerde er de megafoon en fonograaf. De tentoonstelling werd verlicht door elektrische booglampen, en op 30 juni werd het voltooide hoofd van het Vrijheidsbeeld tentoongesteld in de tuin van het Trocadéro, terwijl andere stukken te zien waren op de Champ-de-Mars. Meer dan 13 miljoen mensen betaalden om de tentoonstelling te bezoeken.

Het station gezien vanaf te Eiffeltoren (1889) - (Photo: Collection Pierre Tullin)

Speciaal voor de overslag van goederen en bouwmaterialen, benodigd voor de bouw van de diverse paviljoens voor Exposition Universelle van 1867, werd op een stuk land op de hoek van de Avenue de Suffren en de Quai Branly, vlakbij de Champs de Mars een station gebouwd. Dit station vormde tevens een verbinding tussen de ringspoorweg; de Petite- Ceinture en de Champs de Mars.
Voor de bouw van de wereldtentoonstelling van 1878 bleek het huidige station veel te klein te zijn en de Franse architect Juste Lisch, ervaren in het bouwen van stations, kreeg de opdracht voor de bouw van een totaal nieuw station Champs de Mars. Het werd een kopstation met vier sporen, vier extra rangeersporen en een aanlegkade aan de Seine, waardoor de functionaliteit van het station sterk werd verbeterd ten opzichte van het vorige station. Het gebouw werd opgebouwd uit metalen frames voorzien van veel glas, en muren van rode baksteen gecombineerd met veel keramiek, en aan de voor en achterzijde geflankeerd door twee torens. De eerste treinpassagiers werden ontvangen bij de inhuldiging van de derde wereldtentoonstelling op 1 mei 1878. Parijs was weer een kopstation rijker dat een verbinding moest gaan vormen met de westelijke voorsteden van Parijs. Een route die tot dan alleen toegankelijk was per paardentram.
  
Ook na de wereldtentoonstelling van 1878 behield het station zijn functie en bewees zijn toegevoegde waarde bij de aanvoer van staal, speciaal bedoeld voor de Eiffeltoren die vlak naast het station werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1889, die in het teken stond van 100-jarig jubileum van de Bestorming van de Bastille. Een symbool dat algemeen gezien wordt als het begin van de Franse Revolutie. Voor de tentoonstelling werd een reconstructie van de Bastille gemaakt, die tijdens de tentoonstelling dienst deed als bijeenkomstpunt en balzaal. Het centrale symbool van de tentoonstelling was natuurlijk de Eiffeltoren, die als toegangspoort diende tot het terrein waar de tentoonstelling plaatsvond.

Verplaatst naar de Carbonnets Impasse op de grens van Asnières-sur-Seine en Bois-Colombes - (Photo: Collection Pierre Tullin)

Midden 1893 wordt, door de bouw van een brug over de Seine, de spoorlijn verbonden met Ligne d'Auteuil, wat tevens het einde betekent voor het station Champs de Mars als eindstation. 15 jaar lang was dit station getuige van twee wereldtentoonstellingen en passeerde er meer dan 6 miljoen reizigers, toch wordt het station gesloten. In de zomer van 1897 wordt het markante gebouw steen voor steen afgebroken en verplaatst naar de Carbonnets Impasse op de grens van Asnières-sur-Seine en Bois-Colombes waar het tot 1936 nog eens dienst doet als station. Uitgebreide werkzaamheden tussen Asnières en Bois-Colombes markeren het einde van het gebouw als station.

In de jaren daarna doet het gebouw nog dienst als atelier voor diverse kunstenaars om in 1972 gebruikt te worden als nationale circusschool geleid door Anna Frattellinis, een loot van de bekende circusfamilie. Rond 1983 komt dit rekwisiet van de derde wereldtentoonstelling opnieuw leeg te staan en dreigt uit het collectief geheugen te verdwijnen, de sloop dreigt.
Gelukkig wordt het pand in 1985 aangemerkt als cultureel erfgoed waardoor het van de sloop gered wordt, echter in 2012 wordt het nog eens door een brand geteisterd. Het Gare Lisch zoals het pand nu word genoemd, naar de naam van de architect, wordt nog eens bedreigd, dit keer door instortingsgevaar.

Gare Lisch anno 2014

Het is een artikel in de Parijse krant Le Figaro, die door een bijzonder particulier initiatief van Pierre Tullin, gewoon een anonieme inwoner van Asnières-sur-Seine, het gebouw opnieuw onder de aandacht brengt. 'Operatie Renaissance" gaat van start en mobiliseert alle inwoners van Asnières en Colombes, de gemeente Parijs, vele architecten, acteurs ,bedrijven en particulieren.

Waarom zoveel aandacht voor dit gebouw? Ontworpen en gebouwd in de Haussmann periode. In dezelfde tijd als de Opéra Garnier waar rijk gebruik gemaakt werd van versieringen en een enorme diversiteit aan materialen. Dit gebouw lijkt door zijn eenvoud verstoken te zijn van enige architecturale creativiteit en dat is uitzonderlijk voor het einde van de 19e eeuw. Misschien ligt in die eenvoud haar schoonheid.

De plannen volgens Pierre Tullin - (Photo: Collection Pierre Tullin)

Inmiddels is 'Operatie Renaissance' onderdeel geworden van het wereldwijde project Inside Out ontworpen door de kunstenaar JR, om geld op te halen d.m.v. crowdfunding.
Paris FvdV ondersteunt dit project om zo mede zorg te dragen voor redding van een klein stukje cultureel erfgoed van Parijs. U kunt ook meedoen voor slechts € 10 en een portretfoto van uw zelf te sturen naar contact@garelisch.fr
Uw portret wordt getoond op hekken rond het Gare de Lisch. Te beginnen met 100 gezichten. Als de collectie het toelaat 200...dan 500...dan 1000 en vervolgens meer en nog meer. Het succes van deze actie heeft zich al bewezen bij het Pantheon en diverse andere (renovatie)projecten over de hele wereld. Het geld wordt gebruikt om het renovatieproject van dit bijzondere station onder de aandacht te brengen van mogelijke sponsoren.

Help mee om het het Gare Lisch te redden van de ondergang (photo: Gare Lisch)

Uw foto dient aan de volgende eisen te voldoen:
  • Slechts een persoon per portret
  • Slechts een menselijk gezicht
  • Geen vermomming
  • Geen reclame (of merk of product)
  • Idealiter een effen achtergrond
  • Maak met uw hand het gebaar van een L ter hoogte van uw schouder
  • Last but not least een grote glimlach.


Gare Lisch historisch erfgoed sinds 1985 - (Photo: Collection Pierre Tullin)

"Iedereen zei dat het onmogelijk was, totdat er iemand langs kwam die dat niet wist"
Marcel Pagnol 


Na het lezen van deze blog wil ik u vragen uw stem uit te brengen voor de Golden Blog Awards 2014. U kunt elke dag stemmen tot 23 oktober 2014. Klik hier voor de pagina van de Golden Blog Awards. U kunt stemmen door op de knop 'Je Vote' te klikken. Wederom dank voor uw stem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten