Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

woensdag 24 mei 2017

EEN ANDERE KIJK OP PARIJS: LE BELVÉDÈRE PHILHARMONIE DE PARIS

Mede dankzij de visie van de Franse architect Jean Nouvel hebben we er weer een nieuwe belvédère bij in Parijs, geopend sinds 16 september 2016.

Philharmonie de Paris

Jean Nouvel is een Franse architect met internationale reputatie. Geboren in 1945 en afgestudeerd aan de Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts in Parijs in 1964. Vandaag de dag heeft hij architectenbureaus in  Parijs, Spanje, de Verenigde Staten en Abu Dhabi. In Parijs kennen wij zijn signatuur in een aantal vooraanstaande hedendaagse gebouwen, waaronder: Le Centre Monde Arabe, Fondation Cartier voor Contemporary Art, het Musée du Quai Branly en de veel besproken Philharmonie, een prestigieuze concertzaal gelegen aan de avenue Jean-Jaures in het 19e arrondissement.

De Philharmonie? Velen van u zullen de wenkbrauwen fronsen. Toegegeven, in het 19e arrondissement zult u niet vaak te vinden zijn en zeker niet in een gebied dat tegen de oostzijde van de ringweg van Parijs geplakt ligt. Toch staat hier een van de fraaiste nieuwe gebouwen van Parijs. De Parijzenaars hebben nog geen naam bedacht voor dit 'gevaarte' aan de boulevard Périphérique. Onze Cultureel Attachee bij de Nederlandse Ambassade in Frankrijk, Bart Hofstede, noemde het gebouw in een interview met het Financiële dagblad, "een neergestort ruimteschip". En dat is niet zo vreemd, want de Philharmonie de Paris van Frankrijks bekendste bouwmeester valt met geen pen te beschrijven.

Parijs is weer een spectaculair gratis uitzichtpunt rijker

Op 6 maart 2006 kondigden de minister van Cultuur en Communicatie; Renaud Donnedieu de Vabres, de toenmalige burgemeester van Parijs; Bertrand Delanoë en de directeur van de Cité de la Musique en de Salle Pleyel; Laurent Bayle, tijdens een persconferentie een nieuw prestigieus project aan. De bouw van de grootste klassieke concertzaal van Europa, die plaatst moet bieden aan 2400 mensen: de 'Philharmonie de Paris'. Een 110 miljoen euro kostend prestige object, dat gebouwd zou worden in het Parc de la Villette, op een open driehoek naast de Cité de la Musique. Ironisch genoeg werd dit nieuws wereldkundig gemaakt bij de opening van de chique en historische Salle Pleyel, in de buurt van de Champs Éysées, die net voor vele miljoenen was gerestaureerd en plaats biedt aan 'slechts' 2.000 mensen.

Een neergestort ruimteschip of gewoon prachtige architectuur, de meningen lopen uiteen

Met de bouw werd begonnen in 2010, maar door het opleggen van bezuinigingsmaatregelen door de toenmalige Franse regering van President Hollande in 2011, werden een aantal culturele projecten afgeblazen. Maar het werk aan de Philharmonie, de nieuwe thuishaven voor het Concertgebouworkest van de stad Parijs, was al te ver gevorderd, zodat annulering uitgesloten bleek.

Een concertzaal met 2400 plaatsen, die aangepast kan worden aan grote en kleine gezelschappen en voorzien van een 'Son et Lumiere'. Son et lumiere is een bijzondere toepassing van theatrale verlichting, projectie en geluid om een extra dimensie toe te voegen. Verder 8 repetitieruimten voor meerdere muziekgezelschappen, een café, 2 restaurants, bibliotheek en mediatheek en een conservatorium. Het was mede dankzij het futuristische ontwerp van Jean Nouvel dat de toenmalige minister van Cultuur, Frédéric Mitterrand, ja de neef van, een subsidie toegezegde van ruim 45% van de bouwkosten. De opening van het gebouw had echter moeten plaatsvinden drie jaar later in 2014.

De complexe bouw was een van de redenen van de gigantische budget overschrijding

Maar de geschiedenis herhaalde zich. De initiële kosten van 118 miljoen euro bleken veel te laag te zijn ingeschat. Acht jaar later bleken de werkelijke kosten meer dan verdrievoudigd te zijn door alle vertragingen. Eind resultaat 386 miljoen euro. Daarbij speelde voortdurend de vraag of Parijs wel een nieuwe concertzaal nodig had. Maar Bruni Mantovani, de directeur van het conservatorium dat vlak naast de Philharmonie staat, beweerde dat de Salle Pleyel, voor miljoenen verbouwd, nog steeds geen akoestiek van topniveau heeft. En dan kwamen daarbij ook nog eens de verwachte exploitatiekosten van ruim 32 miljoen euro per jaar.

Vanuit het terras heb je spectaculaire vergezichten

Maar de kritiek verstomde al twee maanden na de opening begin 2015. Vriend en vijand zijn het erover eens dat de akoestiek, ontworpen door het bureau Nagata Accoustics, dat ook tekende voor de Walt Disney Concert Hall van Frank Gehry in Los Angeles, tot de beste van de wereld behoort. Niet alleen zit het publiek om het orkest heen, en dus niet uitsluitend ervoor, een deel van de stoelen kan met één druk op de knop worden ingeklapt, zodat de ruimte ook geschikt is voor popconcerten waarbij het publiek staat. Er ontstaat een platte vloer en de zaal kan dan niet 2400 maar 3600 bezoekers herbergen. Ik ken geen enkele klassieke concertzaal waar dit kan. De Philharmonie trok zelfs het eerste jaar 1,2 miljoen bezoekers en het loopt nog steeds storm bij de kaartverkoop. Voor seizoen 16/17 verwacht directeur Laurent Bayle zelfs een bezettingsgraad van 97%.

De Geode gezien vanaf de belvédère

Met de Philharmonie de Paris wilde de gemeente Parijs het muzikale hart uit het oude centrum naar de rand van de stad halen en een betere bereikbaarheid stimuleren waardoor de toegangsprijzen lager komen te liggen. Zelfs het traditionele publiek voor klassieke muziek, dat meer in het 'rijke' westelijke gedeelte van de stad woont, de zogenaamde 'habitués van de Salle Pleyel', hebben de weg naar deze muziektempel in het oosten van de stad gevonden.

De Tour Eiffel gaat bijna schuil achter de hoogbouw van het 19e arrondissement

Een nieuwe kijk op Parijs
En sinds 16 september 2016 heeft het futuristische gebouw er weer een attractie bij; een uitzichtpunt op de stad Parijs vanaf een hoogte van 37 meter.
Van 12.00 uur 's middags tot zonsondergang, op dinsdag tot en met zondag, kunt u gratis genieten van een ongekend uitzicht op de stad. Architect Jean Nouvel ontwierp de Philharmonie als een kleine heuvel, 'een heuvel van La Vilette', een voortzetting van het gelijknamige park. De belvédère is bereikbaar via externe liften en brengt de bezoeker naar de negende etage waar u uitkomt op een groot plateau dat een 360 graden vrij uitzicht biedt op Parijs. Aubervilliers, Pantin, Lilac en Romainville, het parc Buttes-Chaumont, tour Montparnasse, tour Eiffel, Sacre Coeur, parc de la Villette met de Geode en het Cité de la Science en de l'Industrie, La Défense en Saint Denis met het Stade de France.

Oud en nieuw met elkaar verbonden

De opening was een half jaar uitgesteld om eerst te investeren in maximale beveiliging na de diverse aanslagen in Parijs. Zo zijn er permanent twee agenten aanwezig die tassen controleren, toegang is alleen mogelijk via externe liften en de afdaling via een 'bergpad' aan de noordzijde van het gebouw naar het park is, gezien de aangescherpte veiligheids-maatregelen, voorlopig niet mogelijk. Gezien de belasting op het gebouw worden er maar maximaal 800 mensen toegelaten op het terras met een grootte van 1000 m².

Er is niets normaal aan de architectuur van de Franse architect Jean Nouvel  

Parijs kreeg een futuristische nieuwe klassieke concertzaal. De 'Philharmonie de Paris', die met zijn enorme, op Maurits Escher geïnspireerde metalen constructie, gesierd door 340.000 vogels, beloofde om de noordelijke skyline van Parijs te transformeren. Naar mijn mening is dit absoluut gelukt. 

Parijs kreeg er een nieuwe futuristische nieuwe concertzaal bij

2 opmerkingen:

  1. Ik blijf genieten van dit blog, hoewel ik er te weinig op kijk. De eeuwige keuze tussen zelf boeken of blogs lezen. Onlangs las ik het boek "Hoogtij langs de Seine" van Diederik Stevens. Ik moest direct aan dit blog denken en ik moet er nog dieper induiken, maar is er wel eens aandacht aan besteed hier? Nederlandse kunstenaars in Parijs en in het verlengde daarvan ontmoetingsplaatsen als bars, brasseries, galeries etc. Ik vond het in ieder geval een heerlijk boek om te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Koen, dank je wel voor je compliment. Nederlandse kunstenaars hebben een prachtige ontmoetingsplek in Parijs in het Atelier Néerlandais (zie ook mijn verschillende blogs hierover. Tip. Links bovenaan in mijn blog kun je zoeken op trefwoord. Toets een naam in bijvoorbeeld Atelier Néerlandais en je krijgt automatisch alle blogs waar het woord of naam in voorkomt. Aan de rechterzijde van mijn blog, een klein beetje naar beneden scrollen kun je zoeken op arrondissement (75001 - 75002 - etc.) of op 'uitgaan' 'uit eten' - 'theater' etc. Zo kom je bij bars, brasseries, galeries, etc. Succes, Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen