Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

woensdag 27 september 2017

YVES SAINT LAURENT: DE MAN DIE DE VROUW HEEFT VERANDERD

YSL: deze drie letters zijn een waar begrip in de modewereld vanaf de jaren 60. Het zijn de initialen van een genie uit de Franse Haute Couture. Zijn naam? Yves Saint Laurent, de man die met zijn vernieuwende blik en rebelse houding het beeld van de vrouw en de mode voorgoed veranderd heeft. Geen wonder dat Pierre Bergé, de echtgenoot en tevens zakelijke partner van wijlen ontwerper een tijd geleden onthulde dat het Franse modehuis musea opent in zowel Parijs als Marrakech. In beide musea worden onder meer 5.000 kledingstukken, 15.000 accessoires en tienduizenden schetsen van de iconische couturier tentoongesteld. De opening in Parijs vindt plaats op 3 oktober 2017 en die in Marrakech op 19 oktober 2017. Helaas zal Pierre Bergé, de rechterhand van de in Frankrijk zo geliefde modeontwerper, de opening niet meemaken. Hij is vrijdag 8 september 2017 overleden aan de spierziekte myopathie, thuis in Saint-Remy-de-Provence in Zuid-Frankrijk.

Yves Saint Laurent 1936 – 2008

Het Parijse museum is gevestigd op een historische plaats, namelijk het voormalige modehuis van Yves Saint Laurent, gelegen aan de avenue Marceau 5, in het chique 16 arrondissement. De locatie waar bijna 30 jaar (1974 – 2002) haute couture is gemaakt. Later werd het de residentie van de Fondation Pierre Bergé – Yves Saint Laurent. Sinds 2004 maakt deze stichting zich hard voor het oevre van Saint Laurent en vanaf 3 oktober biedt het plaats aan het Musée Yves Saint Laurent. Vijf miljoen koste de verbouwing die de bezoeker de ervaring moet meegeven van een coutureklant die ontvangen wordt in het modehuis, aldus Olivier Flaviano, de 35 jarige directeur van het museum. Alles wordt geopenbaard. Allereerst de salons die uitsluitend geopend waren voor de top haute couture klanten. Maar het is vooral de werkkamer van Saint Laurent die de harten van de bezoekers sneller zal doen kloppen. “Dit is waar het allemaal is bedacht”, zegt Aurelie Samuel curator en directeur der collecties van de stichting. Het overdadige tapijt, het eenvoudige bureau, zijn grote spiegel en de drie grote ramen gericht op het zuiden. Nathalie Crinière en decorateur Jacques Grange hebben een topprestatie geleverd om alles zo natuur getrouw weer te geven. Yves Saint Laurent is de enige couturier van zijn generatie die sinds de oprichting van zijn modehuis in 1961 al zijn werk heeft gearchiveerd. Van de originele schetsen naar de prototypes, handleidingskaarten en zelfs de notitieboekjes van de verkopers.

Saint Laurent in zijn werkkamer aan de avenue Marceau 5 - Photo Guy Marineau - Musée YSL

Nog voor de opening heeft het museum een officiële erkenning gekregen als Musée de France. Musée de France is een officiële status voor musea in Frankrijk, in 2002 in de wet vastgelegd onder de naam museumwet. Toekenning vindt plaats door de Minister van Cultuur, na overleg met de ‘Haut Conseil des Musées de France.’ De collecties van Musée de France behoren tot het publieke domein van Frankrijk en zijn als zodanig onvervreemdbaar. Dit heeft als gevolg dat elke beslissing om stukken te verkopen alleen kan worden genomen na advies van een wetenschappelijke commissie zoals vastgelegd in de museumwet. Zo blijft het oevre van deze iconische modeontwerper behouden conform de wensen van Pierre Bergé.

Yves Saint Laurent in zijn jonge jaren. Volgens velen bevrijdde hij de mode, door korte metten te maken met de bestaande conventies

Je kunt gerust zeggen dat de in 2008 overleden 'YSL' zonder Bergé nooit zo groot en invloedrijk was geworden. De twee kregen in 1958 een relatie en richtten drie jaar later een eigen onderneming op, nadat Saint Laurent was weggestuurd bij Dior. Bergé was de man die de geniale ontwerper tijdens ernstige depressies op de been hield én die op het lucratieve idee kwam om naast haute couture ook prêt-à-porter, parfum, tassen en andere accessoires te gaan verkopen. De twee deelden huizen in Deauville en Marrakesh, verzamelden een enorme kunstcollectie en werkten samen tot Saint Laurent er in 2002 mee ophield.

Bejubeld en bewonderd

Yves Saint Laurent werd in 1936 geboren in Algerije, dat toentertijd nog tot de Franse koloniën behoorde, als zoon van Charles Saint-Laurent en Lucienne Mathieu. Naar eigen zeggen was hij als kind verlegen en eenzaam. Al op jonge leeftijd leeftijd raakte de jongen gefascineerd door kleding. Toen hij in 1953 in Parijs besloot zijn geluk te beproeven, droeg hij al een imposante portfolio met tekeningen en ontwerpen met zich mee. Hier volgde hij een opleiding aan de Chambre Syndicale de la Couture.

De man die met zijn vernieuwende blik en rebelse houding het beeld van de vrouw en de mode voorgoed veranderd heeft

De tiener kreeg voet aan de grond bij het blad Vogue, dat zijn schetsen maar al te graag publiceerde. Tijdens een modewedstrijd won Saint Laurent drie van de vier categorieën – de vierde ging naar Karl Lagerfeld. Via Vogue kwam Saint Laurent ook in contact met Christian Dior, die hem onder zijn hoede nam. Hij was toen 17 jaar ,,Hij leerde mij de basisbeginselen van het ontwerpen”, vertelde Saint Laurent later. In oktober 1957 kreeg Saint Laurent de leiding over het bedrijf toen Christian Dior, tijdens een vakantie aan een hartaanval stierf. Hij werd daarmee de jongste couturier ooit. Op 30 januari 1958 presenteerde hij zijn eerste collectie: Ligne Trapéze. Een Franse krant schreef: “Saint Laurent redt Frankrijk!” De Trapezelijn toonde direct hoe vakbekwaam de jonge couturier was en over hoeveel kunsthistorische kennis hij beschikte, want de trapezevorm was vanaf de 18e eeuw niet meer in de mode voorgekomen.

Yves Saint Laurent in 1981 - Photo Guy Marineau, Musée YSL

In 1960 werd de jonge ontwerper opgeroepen om in het Franse leger te dienen tijdens de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog. Na twintig dagen werd hij opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis voor een zenuwinzinking. Daar onderging hij een behandeling inclusief elektroshocktherapie. Hoewel Saint Laurent slechts korte tijd van huis was, kwam hij er bij zijn terugkomst bij Dior achter dat zijn positie was ingenomen door Marc Bohan. Na weer een zenuwinzinking als gevolg van de oorlog verloor Yves de leiding over het modehuis Dior.

Zijn levenspartner Pierre Bergé - Photo Musée YSL

Samen met zijn partner Pierre Bergé begon hij daarom zijn eigen modehuis onder de merknaam YSL. Vanaf dat moment zette hij een overduidelijk stempel op de mode. De eerste collectie van 29 januari 1962 werd een doorslaand succes. Hij was ook de eerste couturier die een ‘zwarte’ mannequin de catwalk liet sieren. Omdat Bergé Saint Laurent van de zakelijke beslommeringen bevrijdde, kon de couturier zich geheel aan de revolutionaire ontwerpen van de jaren zestig wijden. Zijn lijnen onderscheidden zich vooral door de felle kleuren, elegantie en durf. Volgens velen bevrijdde hij de mode, door korte metten te maken met de bestaande conventies. "De mooiste kleren die een vrouw kan dragen zijn de armen van de man van wie ze houdt", stelde de ontwerper ooit. "Maar voor degene die dat geluk niet heeft gevonden, ben ik er."  Saint Laurent oogstte grote furore met onder meer de smoking voor vrouwen, het safari-jasje, de doorzichtige blouse, het broekpak en de pantalon. Net als Coco Chanel liet hij zich inspireren door de mannenmode. Eén van de bekendste dragers van mode van Saint Laurent was de Franse actrice en muze Catherine Deneuve.

Hartsvriendin en muze Catherine Deneuve - Photo Musée YSL

Saint Laurent liet zich ook beïnvloeden door kunst. Zo konden Matisse, Picasso, Mondriaan en zijn vriend Andy Warhol hun werk terugvinden in dat van Yves Saint Laurent. De legendarische reputatie van Saint Laurent was niet alleen gebaseerd op zijn vakmanschap en zijn gevoel voor ontwerpen die de tijd ver vooruit waren, maar ook op de enorme artistieke interesses, die hem sinds de jaren ‘50 veel opdrachten voor de film, theater en de opera opleverden.

De twee musea; Parijs (links) en Marrakech (rechts)

Het succes vrat echter mentaal aan de chronisch nerveuze ontwerper. Regelmatig streed hij tegen depressies en overdadig gebruik van drank en drugs. Meerdere malen werd de ontwerper behandeld in een psychiatrische kliniek.
In 1999 splitsten Saint Laurent en Bergé het bedrijf. De tak die dure confectie en parfums produceerde werd verkocht aan het Italiaanse bedrijf Gucci. Bergé en Saint Laurent behielden zelf de haute-couture-afdeling. In 2001 ontving Saint Laurent de hoogste Franse onderscheiding voor burgers en werd hij Commandant van het Legioen van Eer. In januari 2002 werd, mede als gevolg van Laurents leeftijd, drugsmisbruik, depressies, alcoholisme, en problemen met Tom Ford van Gucci, besloten het couturehuis van YSL te sluiten. Hij was toen 65 jaar. Gedurende laatste zes jaar van zijn leven trok hij zich terug in zijn huis in Marrakesh, Marokko. Hij had zijn moment in de historie gehad, erkende Saint Laurent zelf bij zijn pensionering. "Ik ben zo naïef om te geloven dat mijn ontwerpen de tand des tijds kunnen doorstaan. Zij zullen zeker hun plaats in de huidige wereld behouden." Yves Saint Laurent overleed 1 juni 2008 op 71-jarige leeftijd aan een hersentumor in Parijs.

Het succes vrat mentaal aan de chronisch nerveuze ontwerper

De uitvaartdienst vond plaats in de Église Saint Roch, een kerk in het 1e arrondissement onder grote publieke belangstelling en  in de aanwezigheid van talrijke persoonlijkheden uit de mode, media en politiek, met inbegrip van Catherine Deneuve en Laetitia Casta, de muzen van de ontwerper, de president van de Republiek Nicolas Sarkozy en zijn vrouw Carla Bruni en voormalige first ladies Bernadette Chirac en Farah Pahlavi (de weduwe van de Sjah van Iran). Verder waren aanwezig mode-ontwerpers Karl Lagerfeld, Jean-Paul Gaultier, John Galliano en Valentino, en topmensen uit de zakenwereld: Bernard Arnault en François Pinault.
Deneuve las verteerd door verdriet een gedicht voor van de Amerikaanse dichter Walt Whitman. Na haar sprak Pierre Bergé. Met soms een gebroken stem en op de rand van tranen, sprak Bergé over zijn eerste ontmoeting met YSL en zei dat hij verbaasd was over de vooruitgang die in hij in 50 jaar heeft geboekt. Hij eindigde met de woorden; “Ik weet dat ik nooit zal vergeten wat ik aan je verschuldigd ben, en dat we ooit onder de Marokkaanse palmen weer samen zullen zijn.” De dienst eindigde met Jacques Brel. “Les vieux amants”
De as van Saint Laurent rust in de Jardin Majorelle in Marrakech onder een simpele plaquette met het opschrift: Yves Saint Laurent - Franse couturier.

De urn met de as van Saint Laurent rust in de Jardin Majorelle in Marrakech onder een simpele plaquette met het opschrift: Yves Saint Laurent - Franse couturier

In februari 2009 werd de omvangrijke kunstcollectie van de overleden modekoning te koop gezet. De veiling geleid door het beroemde veilinghuis Christies in het Parijse Grand Palais duurde drie dagen. De gratis expositie van de collectie trok in het weekend er voor ruim 30.000 bezoekers. Nooit eerder werd voor een privéverzameling zoveel betaald. Werken van Matisse (36 miljoen) en Brancusi (29 miljoen) gingen voor hogere bedragen van de hand dan ooit voor deze kunstenaars was neergeteld. Veilinghuis Christie’s verwachtte vooraf dat de hele collectie 200- à 300 miljoen zou opleveren. De financiële crisis op kunstveilingen leek geen vat te hebben. Alleen een Picasso leed eronder; ‘Instruments de musique sur un guéridon’ was het beoogde topstuk. Het hoogste bod, 21 miljoen euro, lag onder het gestelde minimum van 25 miljoen, zodat het doek werd teruggehaald. Bergé was daar niet rouwig om. "Ik ben heel blij dat ik dit schilderij kan houden." De drie Mondriaans uit de collectie vonden voor 21-, 14- en 7 miljoen euro wel een nieuwe eigenaar, net als schilderijen van Léger, De Chirico, Gris, Ensor en Duchamp. De beslissing om de collectie te veilen kwam van Bergé zelf. De opbrengst van meer dan 300 miljoen die komt volledig ten goede aan een nieuwe stichting die zich inzet voor medisch onderzoek naar aids en de strijd tegen de ziekte.

De gratis expositie in het van de collectie in het Grand Palais trok in het weekend voor de veiling ruim 30.000 bezoekers

Elk jaar publiceert het Amerikaanse opinieblad TIME een lijst met de honderd 'all-time fashion icons' sinds 1923 - toen het blad werd opgericht. In vijf categorieën valt een plek te veroveren: ontwerpers, muzes, modellen, fotografen en editors & stylisten. Opvallend is de aanwezigheid van de hoeveelheid namen van reeds overleden 'iconen', waaronder die van Yves Saint Laurent. Aan bod komen unieke couturiers die baanbrekend werk hebben verricht. Het zijn dè namen die ons collectieve idee over mode hebben bepaald. Creatieve talenten die niet onderdoen voor schilders, beeldhouwers of musici, en daar soms ook mee samenwerken.

Yves Saint Laurent 1936 – 2008


5 avenue Marceau, 16e arrondissement, metrostation Alma-Marceau

Opening vanaf 3 oktober 2017

3 opmerkingen:

  1. Merci Janny. blijft elke week weer een uitdaging. En....ik nader de 500.000

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties van Nederlanders wonend in Frankrijk op Nederlanders.Fr

    Reactie van Henk
    Prachtig.

    Reactie van Joost
    Dank je Ferry, altijd interessant om je goed geschreven verhalen te lezen. Goed begin van de dag
    groet Joostje

    Reactie van Maria
    Bedankt Ferry, inderdaad een zeer volledig en prachtig gedocumenteerd verhaal. En een welkome aanvulling op alle bestaande docu's die veelal op de NPO werden uitgezonden. Wat een kleurrijke figuren, onverbloemd hedonisme het lijkt wel een schaduwwereld...maar wat geweldig dat Bergé al zijn geld en talent en netwerken heeft aangewend om die nalatenschap te bewaren en nu tentoon te stellen.

    Reactie van Jardin
    Hallo Ferry,
    Veel dank voor al deze info. Ik was eens in de Jardin Majorelle in Marrakech. Een belevenis van de eerste orde. Alleen al de plotselinge stilte met al dat vogelgekwetter die je daar 'overvalt' is om nooit te vergeten. En dan die geheel knalblauwe villa die in de tuin is gebouwd.

    Reactie van Olive
    Dames laat je niet door de man veranderen, blijf altijd jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen