Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

zondag 19 september 2021

NOVEMBER 2021 TIJD VOOR PARIS PHOTO

PARIS PHOTO is opgericht in 1997 en is dé meest prestigieuze maar ook de grootste fotokunstbeurs, gewijd aan historische en hedendaagse fotografie. In de afgelopen 23 jaar is Paris Photo uitgegroeid tot hèt belangrijkste evenement als ontmoetings-plaats voor handelaren, curatoren, verzamelaars  van hedendaagse- en moderne fotografische kunst, fotografie professionals, kunstenaars en een steeds groeiend publiek van kunstliefhebbers. Dit blijkt ook uit de trouwheid van partners en hoofdsponsoren waaronder de bank J.P. Morgan en BMW. 

Inmiddels staat alweer de vierentwintigste editie van PARIS PHOTO op de agenda. Een ontmoeting met 132 prominente internationale fotogaleries. Tientallen uitgevers van kunstboeken uit de hele wereld en naar verwachting tegen de 70.000 bezoekers, in slechts vijf dagen, die het werk van ruim 2500 kunstenaars te zien krijgen. Tevens komen vele beroemde fotografen naar de hoofdstad voor handtekening sessies en om hun publiek te ontmoeten. De collectie is internationaler dan ooit. De beurs laat zien dat de belangstelling voor de negentiende-eeuwse fotografie is gegroeid. Evenals voor juist de nieuwste fototechnieken, die ontzagwekkend grote, technisch hyper perfecte afdrukken opleveren. Voor galeries als Hamilton uit Londen en multinational Gagosian is Paris Photo onmisbaar. Van woensdag 10 november tot en met zondag 14 november staat Parijs weer in het teken van de fotografie. 

Dit jaar is de officiële afbeelding op het affiche een foto van de Amerikaanse kunstenaar Barbara Morgan uit 1938, vertegenwoordigd door de Bruce Silverstein galerie te New York. Samen met haar vrienden, de fotografen Ansel Adams, Dorothea Lange, Minor White en Beaumont Newhall, richtte ze Aperture Magazine op. Haar werk is tentoongesteld in het Museum of Modern Art in New York, het Whitney Museum of American Art in New York en het Smithsonian Institution in Washington, DC. In 1988 ontving ze een Lifetime Achievement Award van de American Society of Magazine Photographers. Verder in de permanente collecties van het Smithsonian Institution in Washington DC, het George Eastman House in Rochester NY en het Metropolitan Museum of Art in New York.


Foto: © Barbara Morgan – Martha Graham, American Document (Trio), 1938, Barbara and Willard Morgan photographs and papers, Library Special Collections, Charles E. Young Research Library, UCLA.

 

Denk niet dat je als bekende of beroemde fotogalerie zo maar wordt toegelaten op PARIS PHOTO. Vooraf worden potentiële exposanten geselecteerd door een internationale commissie van gerenommeerde galeriehouders en uitgevers afhankelijk van de kwaliteit en de originaliteit van elk ingediend project, met bijzondere aandacht voor de diversiteit van expressie en relevantie van de voorgestelde fotografie die bij elke aanvraag vooraf moet worden gepresenteerd. Tevens is er sprake van een hoog bedrag als inschrijfgeld dat niet wordt geretourneerd wanneer je als fotogalerie niet wordt geselecteerd. Exposeren in voorgaande jaren op PARIS PHOTO is ook geen garantie voor nieuwe deelname.


Paris Photo: Een ontmoeting met 132 prominente fotogaleries afkomstig uit 30 landen -Fotografie © Ferry van der Vliet

 

De internationale jury dit jaar bestond uit de volgende curatoren:

Frisse Brandt van Fraenkel gallery in San Francisco,

Howard Greenberg, eigenaar van de Howard Greenberg Gallery gevestigd in New York. Deze galerie is een van de belangrijkste fotogaleries in de wereld. Gespecialiseerd in fotografie van de 19e en 20e eeuw waaronder fotografie van: Alfred Stieglitz, Edward Weston, Eugène Atget, Walker Evans, Brassaï en Henri Cartier-Bresson.

Renos Xippas, zijn galerie is gevestigd in de Marais en hij vertegenwoordigt zo’n twintigtal Franse fotografen.

Tim Jefferies, eigenaar van Hamiltons Gallery in Londen. Hamiltons is dè belangrijkste fotogalerie van het Verenigd Koninkrijk. Gespecialiseerd in de meesters van de fotografie uit het midden en einde van de 20e eeuw zoals zoals Irving Penn, Richard Avedon, Helmut Newton, Herb Ritts en Robert Mapplethorpe. Maar ook gevestigde hedendaagse meesters van de fotografie waaronder onze Nederlandse trots Erwin Olaf en verder Guido Mocafico, Roger Ballen, Alison Jackson, Albert Watson en Miles Aldridge.

Françoise Paviot van de gelijknamige galerie te Parijs en last but not least

Timothy Personen adviseur en curator van diverse musea wereldwijd en hoofddocent aan de University of Art and Design in Helsinki.



Ook dit jaar worden 70.000 bezoekers verwacht
 

Uit de honderden galeries die voor selectie in aanmerking kwamen, kwamen slechts twee Nederlandse galeries door de strenge ballotage commissie: Flatland galerie en Roy Kahmann, beiden gevestigd te Amsterdam.

Het is overigens geen wonder dat Kahmann Gallery wederom is geselecteerd. Al jaren vormt Roy Kahmann de belichaming van alles wat fotografie is. De galerie werd in 2005 opgericht door de naamgever met de focus op Nederlandse vintage fotografie. Gedurende de jaren is de aandacht verbreed en presenteert de galerie nu zowel werk van nationale als internationale en eigentijdse fotografen. Dit jaar presenteert Kahmann Gallery tijdens PARIS PHOTO zes grote Nederlandse talenten: Justine Tjallinks, Pieter Henket, Schilte & Portielje, Sara Punt en Chantal Elisabeth Ariëns. In het werk van al deze fotografen staat identiteit, individualiteit en gevoel centraal.

 

Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Justine Tjalinks – Modern Times 2019 / Enchantment Online (l) – Silence 2016 / Anne (r)


Justine Tjallinks, geboren in 1984, is een fotografe uit Amsterdam. Ze begon haar carrière bij toonaangevende modetitels waar ze werkte als vormgeefster en artdirector. In 2014 besloot ze het roer om te gooien en een nieuw carrière pad te bewandelen. Haar werk is een combinatie van gedempte kleuren en gebalanceerde composities, geïnspireerd door de grote meesters uit de Nederlandse schilderkunst en eigentijdse mode. Het werk van Justine Tjallinks toont ons de schoonheid van het niet-normatieve uiterlijk.


Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Justine Tjalinks – Surfaces 2018 / Trixie 2 Online

 

Pieter Henket (1979) brak in 2008 door toen Lady Gaga zijn foto op de hoes van haar debuutalbum The Fame plaatste. Twee jaar later werd deze foto getoond als een icoon van de 21e eeuw in het Metropolitan Museum of Art in New York. In de eerste helft van 2013 hield hij zijn eerste grote solotentoonstelling in Museum de Fundatie in Zwolle. Het museum kocht ook zijn serie The Faces op. Pieter werkt in New York. Met het verhalende werk van Pieter Henket’s serie ‘Birds of New York and Mexico’ kreeg hij internationale erkenning. Het toont een greep uit de bijzondere kenmerken die de steden, New York en New Mexico, zo bruisend en divers maken.

 

Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Pieter Henket


Sara Punt, een 26-jarige autodidact, fotografeert personen die een trauma hebben ondergaan. Dit trauma heeft vaak een gevolg gehad voor de relatie met het eigen lichaam. Punt richt zich op het abstraheren van de menselijke vorm met als doel afstand te creëren tussen het model en het lichaam, zodat het als kunstwerk gezien kan worden en het trauma verwerkt kan worden. Haar neiging is juist te fotograferen wat iemand niet mooi vindt aan zichzelf. In de hoop een ander licht te kunnen werpen op het lichaamsdeel. “Ik fotografeer de mensen niet zoals ze zijn, maar zoals hun lichaam zou kúnnen zijn. Alsof ik boetseer. Ik verpak bepaalde lichaamsdelen, zodat andere lichaamsdelen in het licht kunnen worden gezet”.


Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Sara Punt - Shade

Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Sara Punt

 

Schilte & Portielje. Het kunstenaarsduo Schilte & Portielje tast in hun werk voortdurend de grenzen tussen fantasie en werkelijkheid af, waardoor het een surreële kwaliteit krijgt. Voortdurend beeldmateriaal verzamelen en scannen heeft kunstenaarsduo een zeer persoonlijke beeldbibliotheek opgeleverd van waaruit zij eindeloos fragmenten putten om te transformeren tot nieuwe beelden met een heel eigen zeggingskracht. De figuren, die voortkomen uit de gemoedstoestand van het duo, gaan een sterke relatie aan met het gevoel van de kijker. De ambigue schoonheid van het werk getuigt van fascinatie en sympathie voor het wankele evenwicht waarmee we als mens in het leven staan.

 

Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Schilte & Portielje

Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Schilte & Portielje


Chantal Elisabeth Ariëns (1968).De inspiratie voor Chantal’s werk komt voort uit het onderbewuste, een staat van leegheid. De beelden komen naar voren door ruimte te geven aan emotie en door het zoeken naar waar de connectie ligt tussen emotie en herinnering. Emoties en herinneringen die zijn opgeslagen in het onderbewuste.


Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Chantal Elisabeth Ariëns

Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Chantal Elisabeth Ariëns

 

Note: Welke fotografen Flatland Gallery laat zien op Paris Photo is bij mij nog niet bekend. 

Dus noteer vast in je agenda de volgende data: donderdag 11 tot en met zondag 14 november. Woensdag 10 november is uitsluitend voor genodigden. Deze editie vindt plaats in het Grand Palais Éphémère, gelegen op de Champs-de-Mars. Het Grand Palais wordt gerestaureerd wordt en klaar gemaakt voor de Olympische Spelen van 2024. Tijdens de spelen van 2024 zullen hier de onderdelen judo en worstelen plaatsvinden. De spelen duren tot 11 augustus 2024. Het eerste foto-event is dan zeer waarschijnlijk Paris Photo 2024.

 

Ingang van Paris Photo aan de Place Joffre


Het Grand Palais Éphémère is dus een tijdelijk gebouw van 10.000 m² dat verrijst achter de Eiffeltoren op het Champ-de-Mars. Een ontwerp van de architect Jean-Michel Wilmotte. Wilmotte is bekend in Frankrijk en ver daarbuiten. Hij bedenkt en ontwerpt vernieuwende bouwwerken die direct behoren tot het Franse erfgoed. Ontwerpen van zijn hand zijn de Halle Freyssinet in het 13e arrondissement, het Spiritueel en Cultureel Russisch Orthodox Centrum in het 7e, de restauratie van Hôtel Le Lutetia in het 6e en Wilmotte & Associés werkt op dit moment aan de modernisering van drie stations in Parijs: Het Gare du Nord, Austerlitz en la Défense (verbonden met Roissy). Het gebouw is een toonbeeld van soberheid en duurzaamheid. De structuur van het gebouw is zodanig ontworpen dat het in meerdere configuraties kan worden hergebruikt na de verwijdering van de Champ-de Mars in het najaar van 2024. Bedoeld niet alleen voor de kunst- mode-, maar ook voor sportevenementen die gewoonlijk in het Grand Palais worden georganiseerd. Ik ben zeer benieuwd naar deze nieuwe locatie. Tot ziens in november in de stad van de fotografie.



Prachtig, de reflectie van de Eiffeltoren in het Grand Palais Ephémère

 

Paris Photo, Grand Palais Ephémère, Place Joffre, 7e arrondissement

Metro Ecole Militaire, lijn 8

Geopend van november 11-14th, 2021

13.00 uur – 20.00 uur donderdag t/m zaterdag / 13.00 uur – 19.00 uur zondag.

Entree € 30 in het weekend € 32


Geen opmerkingen:

Een reactie posten