Tien
jaar van logistieke voorbereiding en drieĆ«ndertig maanden voor 370.000 M²
renovatie. Totale kosten 160 miljoen euro en toch was tijdens de verbouwing de
'winkel' gewoon open. Ik heb het over het Parijse treinstation; Saint Lazare. Het tweede grootste treinstation
van Europa met 1600 treinen, 27 buslijnen en 450.000 reizigers per dag. Bijna
ongemerkt werkten ruim 350 bouwvakkers jaren lang, over vijf verdiepingen, aan
een van de grootste renovatieprojecten in de stad Parijs. Heel belangrijk,
omdat dit station in het centrum van Parijs ligt, tussen de place de la
Madeleine en de boulevard Haussmann. Het hoofdkwartier van fashionista's en
toeristen, daar waar zich ook de grote warenhuizen bevinden, waaronder de Galeries
Lafayette en Printemps. Hier komen elk jaar 37 miljoen consumenten hun aankopen
doen. De omliggende kantoren en winkels bieden nog eens werk aan 190.000
werknemers. Twintig meter onder de grond is een compleet nieuw station gebouwd.
Drie verdiepingen geven ruimte aan tachtig nieuwe boetieks en twaalf
restaurants en nog eens 250 parkeerplaatsen. De prachtige voorgevel uit 1837,
die Monet al schilderde in 1877 is ongewijzigd gebleven, als ook de fraaie
glazen overkapping.
Sinds
1850, toen in Frankrijk het spoorwegennet is gebouwd, schoten in Parijs de
monumentale stations als paddenstoelen uit de grond. Het waren de kathedralen
van de 19e eeuw. Spectaculaire constructies van ijzer en glas met luxueuze
interieurs. De stad beschikt over zes grote treinstations die allemaal een begin- of eindpunt vormen. Gare Saint
Lazare voor treinen naar Normandiƫ. Gare du Nord voor het noorden en Gare
Montparnasse voor Bretagne. Het Gare de Lyon is het belangrijkste station van
de stad en verbindt u met alle bestemmingen naar Zuid Frankrijk. Het Gare de
l'Est is er voor treinen naar het oosten en als laatste Gare Austerlitz. Hier
brengen de treinen u naar het zuidwesten van Frankrijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten