zondag 13 mei 2012

GARE SAINT LAZARE

Tien jaar van logistieke voorbereiding en drieĆ«ndertig maanden voor 370.000 M² renovatie. Totale kosten 160 miljoen euro en toch was tijdens de verbouwing de 'winkel' gewoon open. Ik heb het over het Parijse treinstation; Saint Lazare. Het tweede grootste treinstation van Europa met 1600 treinen, 27 buslijnen en 450.000 reizigers per dag. Bijna ongemerkt werkten ruim 350 bouwvakkers jaren lang, over vijf verdiepingen, aan een van de grootste renovatieprojecten in de stad Parijs. Heel belangrijk, omdat dit station in het centrum van Parijs ligt, tussen de place de la Madeleine en de boulevard Haussmann. Het hoofdkwartier van fashionista's en toeristen, daar waar zich ook de grote warenhuizen bevinden, waaronder de Galeries Lafayette en Printemps. Hier komen elk jaar 37 miljoen consumenten hun aankopen doen. De omliggende kantoren en winkels bieden nog eens werk aan 190.000 werknemers. Twintig meter onder de grond is een compleet nieuw station gebouwd. Drie verdiepingen geven ruimte aan tachtig nieuwe boetieks en twaalf restaurants en nog eens 250 parkeerplaatsen. De prachtige voorgevel uit 1837, die Monet al schilderde in 1877 is ongewijzigd gebleven, als ook de fraaie glazen overkapping.

Photo: Courtesy of Wikimedia Foundation
Sinds 1850, toen in Frankrijk het spoorwegennet is gebouwd, schoten in Parijs de monumentale stations als paddenstoelen uit de grond. Het waren de kathedralen van de 19e eeuw. Spectaculaire constructies van ijzer en glas met luxueuze interieurs. De stad beschikt over zes grote treinstations die allemaal  een begin- of eindpunt vormen. Gare Saint Lazare voor treinen naar NormandiĆ«. Gare du Nord voor het noorden en Gare Montparnasse voor Bretagne. Het Gare de Lyon is het belangrijkste station van de stad en verbindt u met alle bestemmingen naar Zuid Frankrijk. Het Gare de l'Est is er voor treinen naar het oosten en als laatste Gare Austerlitz. Hier brengen de treinen u naar het zuidwesten van Frankrijk.

Photo: Courtesy of Wikimedia Foundation
Afgelopen maand april zijn de boetieks open gegaan. De ultieme fase van de renovatie is gepland voor 2013. Dan moet ook het plein voor het station in zijn geheel klaar zijn. Een oude 'kathedraal' is dan weer in zijn oude luister hersteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten