Als
ik deze blog plaats bent u nog volop bezig met de Tour de France, ondergetekende,
met etappe 21. Etappe 21 is de laatste etappe van de Tour de France 2013. Tijdens
deze loodzware 100e editie van de Tour de France gaat het peloton op 21 juli
richting Parijs. Dit keer vertrekt het peloton vanuit Versailles en na een 133 kilometer lange rit is de finish,
traditiegetrouw op de Champs-Élysées
in Parijs. Natuurlijk boeit mij de ongekende prestaties van deze renners maar
ik moet toch eerlijk bekennen dat ik meer ga genieten van de prachtige helikopterbeelden
van deze laatste etappe.
De
133 kilometer lange etappe begint op slechts 19 kilometer afstand van Parijs
vanuit het Château de Versailles. Alleen dat al gaat fantastische luchtbeelden
opleveren. Dit in tegenstelling tot andere jaren toen de laatst etappe steeds
vertrok vanuit Rambouillet. Om dus133 kilometer te moeten afleggen moeten ze
wel een klein omweggetje maken.
Het
leek mij een leuk idee om de route voor u vast op papier te zetten met een
tweeledig doel: Het Parijse deel nog eens na te lopen of met mijn blog gaan
zitten voor de TV, als extra ondersteuning voor alle plekken die in het beeld
verschijnen. Allereerst het Château de Versailles, de grootste schepping van Lodewijk XIV. Dit kasteel is meer dan
een paleis; het is een wereld op zich. Het deed ooit dienst als regeringszetel,
als permanente residentie van de Franse Koninklijke familie en de crème de la
crème van de Franse Adel. Het is als het ware hèt toonbeeld van de Franse
grandeur en beschaving. Het oorspronkelijke jachtslot uit 1631 gebouwd door
Lodewijk XIII werd door de architect Louis Le Veau getransformeerd in de
huidige versie met een uitbouw naar drie kanten. De drie majesteitelijke allees
met bomen en villa's die samen komen op de grote Place d'Armes zijn ontworpen
door de tweede architect Jules Hardouin Mansart. Het zijn vooral de tuinen en
de 570 meter lange tuingevel die de ambities van de Zonnekoning op overtuigende
wijze tot uitdrukking brengen.
De
renners krijgen zondag 21 juli 2013 nog 2 beklimmingen van de 4e categorie. De
Côte de Saint Rémy lès Chevreuse van 1 kilometer à 6.9 % en de Côte de
Châteaufort van 900 meter à 4.7%, naar het schijnt een peulenschilletje voor de
renners!
De
Tour gaat verder door het Forêt Dominale de Meudon en na 53,5 kilometer,bij het
dorpje Issy-les-Moulineaux, bereiken de renners de rivier de Seine en de Pont
de Sèvres. Aan de rechterkant het Île Seguin. Tot 2005 stonden hier de Renault
fabrieken, gebouwd tussen 1929 en 1934. 30.000 arbeiders vonden hier werk en de
laatste auto die hier in 1992 van de band liep was de Renault 5. Tot 2005 hebben
de fabrieken leeggestaan. Ze zijn nu gesloopt, om plaats te maken voor een
nieuw architectonisch project van de Franse top-architect Jean Nouvel.
De
Tour vervolgt zijn weg nu langs de Seine om vervolgens bij de Pont Royal, tegenover
de rue du Bac, de tunnel van de avenue du Général Lemoinnier in te gaan, onder
de tuinen van de Tuilerieën. Nog ongeveer 65 kilometer te gaan. Natuurlijk
volgt er uitgebreid commentaar over de onderlinge strijd van de wielrenners,
maar het zal u opvallen hoe weinig de commentatoren weten te vertellen over de
stad zelf en over wat u allemaal te zien krijgt vanuit de helikopter. In de
volgende alinea's neem ik u mee langs de ronde van zes kilometer die de renners
10 keer gaan afleggen. Ik beschrijf het als een wandeling zodat u in Parijs
deze route nog een keer zelf kunt afleggen.
De Champs Élysées is een van 's werelds duurste winkelstraten. Op nummer 76 opent de Amerikaanse cosmeticareus Estée Lauder najaar 2012 een flagshipstore Dat is op zich geen nieuws, ware het niet dat het huurbedrag meteen een absoluut wereldrecord blijkt te zijn in de retailwereld, met 18.000 euro per m² per jaar en dat met 176 m² op de begane grond en 183 m² op de eerste verdieping. Maar vergis u niet, op deze handelsader worden de hoogste omzetten per vierkante meter gegenereerd: er is sprake van een rendement van € 10.000 tot € 50.000 per m². per jaar. Op uw pad naar boven passeert u een aantal prachtige winkelgaleries: Galerie des Champs Elysées op 26, Galerie du Claridge op 74, de Lido Passage waar eens het oude Lido was gevestigd op 76 en op 82 tot 88, de tweede Galeries des Champs Elysées.
Op
44 de Disney store waar u alle
gadgets van Disney kunt kopen zonder het Disney Parijs te bezoeken. De Virgin megastore zat op de nummers 52
tot en met 60. Helaas is deze superstore vanaf 14 juni 2013 gesloten. voor de vrouwen zit de echte MUST SEE een stukje verderop, op de nummers 68, 70 en 72, het super chique Guerlain
of Sephora, meteen de grootste
parfumzaak van Parijs. Op 102 de bekende nachtclub Queens voor de nachtelijke dansuitspattingen en de 'mademoiselles'
in overtreffende trap.
We
vervolgen onze weg richting de Arc de Triomphe waar u nog een bezoek kunt
brengen aan de showroom van Mercedes
op 118 en die van Peugeot op 136.
Als goedmakertje neemt u uw partner mee naar de etalage van het juweliershuis Cartier op 154.
We
zijn nu aangekomen op het keerpunt, ter hoogte van de rue de Presbourg aan de
overzijde. Hier steken we de Champs Élysées over en vervolgen onze wandelroute in
tegenovergestelde richting. Rechts van u, op 133, de bijzondere glazen gevel van
de Publicis Drugstore waarin onder
andere een trendy lounge-bar en een van de restaurants van topkok Joël Robuchon.
In
1854 opende Louis Vuitton zijn eerste, in luxe koffers gespecialiseerde winkel
in Parijs. Pas in 1896 signeerde hij alle koffers met het inmiddels wereldwijd
gepatenteerde monogram in bruin beige met de letters LV. In 1914 werd de eerste
Louis Vuitton winkel geopend op de Champs Élysées. Toen de grootste winkel ter
wereld gespecialiseerd in reisbagage. In 2005 heropende Louis Vuitton op de Champs Élysées 101 een nieuwe flagstore, de
grootste Louis Vuitton winkel van de wereld.
Op
99 het gerenommeerde restaurant Fouquet's.
Fouquet's bestaat al sinds 1899 en is sinds 1930 dè hot spot voor sterren van
de Franse filmindustrie. Gabin, Michèle Morgan, Truffaut, Godard en Chabrol behoorden
tot de vaste clientèle. In 1990 krijgt het gebouw de status van historisch
monument en tot op de dag van vandaag is het de 'place to be' voor de Parijse
society, de showbusiness en de Franse politiek.
Toyota, het eerste Japanse automerk
op de Champs Élysées, presenteert zijn collectie op nummer 79. In deze showroom
heeft u ook gratis toegang tot het internet.
In
de brasserie l'Alsace op nummer 39
kunt u 24 uur per dag zeven dagen in de week terecht voor de onvermijdelijke
zuurkool uit de Elzasser keuken, maar ook voor een voortreffelijk zeebanket. (de brasserie is dit najaar gesloten vanwege een verbouwing) De
diverse bioscopen van Gaumont en UGC, die u onderweg bent tegengekomen,
vertonen bijna altijd de films in originele versie (VO version originale) dus zonder
de vaak onvermijdelijke Franse nasynchronisatie.
Even
verderop in de Jardins des Champs-Élysées, het 3-Michelin-sterrenrestaurant Ledoyen. Het gebouw met de elegante
neo-klassieke gevel is een ontwerp uit 1842 van de Keulse architect Jacques
Ignace Hittorff, die ook voor het ontwerp tekende van de Place de la Concorde. Dit
uiterst chique en prijzige restaurant heeft een prachtige binnentuin. Prijzen
voor eten à la carte liggen tussen de 160€ en 280€.
U bent nog enkele stappen verwijderd van het grootste koningsplein van Parijs (84.000 m²); de Place de la Concorde, daar waar de renners naar rechts afbogen om vervolgens parallel aan de Seine te koersen. In 1748 besloot de stad Parijs om dit plein aan te leggen ter ere van Koning Lodewijk XV. Pas in 1830 kreeg het plein zijn huidige gestalte. Geniet van het prachtige lijnenspel, het snijpunt van de twee stadsassen. In de noord- zuidrichting, het Palais de Bourbon en de Madeleinekerk en in de oost- westrichting de twee triomfbogen; de Arc de Triomphe du Carousel en de Arc de Triomphe op Place Charles de Gaulle. In het midden de 23 meter hoge en 220 ton wegende obelisk van Luxor, een geschenk van de sultan van Egypte, geflankeerd door de prachtige fonteinen van Hittorf. De ene fontein symboliseert de binnenvaart, de andere de zeevaart.
Nog
even flaneren over de allée Marcel Proust langs het café Lenôtre en het Théâtre Marigny, in 1883 gebouwd door
Charles Garnier, die ook tekende voor de Opera Garnier aan de place de l'Opera.
Nog eenmaal steken we de Rond-Point des Champs Elysées - Marcel Dassault over.
Nog een laatste demarage en uw Tour de France eindigt weer waar deze begon,
voor nummer 26.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten