Schuin
onder de rook van het treinstation Montparnasse, ligt een ideale bestemming
voor een regenachtige dag in Parijs. Het huis en het atelier van de Franse
beeldhouwer en schilder, Emile-Antoine Bourdelle (1861-1929). De productieve
beeldhouwer woonde en werkte tot zijn dood in 1929 in dit huis aan de
toenmalige impasse du Maine in de wijk Montparnasse. In 1949 werd het een
museum en later, in 1992, grondig verbouwd door de in Casablanca geboren architect
Christian de Portzamparc. Gelukkig
is het oude atelier onaangeroerd gebleven na zijn dood. Bij het raam, dat hem
voorziet van noorderlicht, staat nog steeds de gietijzeren potkachel. In de
hoek een gipsen afgietsel van zijn mooie 'Centaure mourant', de stervende
centaur uit 1914. Vanaf het verhoogde podium achter in het atelier, kon hij
zijn beelden onder een hoek bekijken. Bij zijn overlijden wordt Bourdelle in
zijn atelier opgebaard, naast zijn stervende centaur.
Bourdelle
leerde als dertienjarige hout bewerken in de meubelmakerij van zijn vader.
Tekenen en beeldhouwen leerde hij aan de Académie des Beaux Arts in Toulouse.
Toen hij vierentwintig was kreeg hij een beurs voor de École des Beaux Arts in
Parijs. In de jaren 1887-1929 schept Bourdelle vijfenveertig beeldhouwwerken,
waaronder diverse bustes en maskers van Beethoven, die ook in het museum zijn
te bewonderen. De toen al beroemde Auguste Rodin (1840-1917) bewonderde het
werk van Bourdelle en vanaf 1893 tot 1908 werkte Antoine als Rodins assistent en
ontwikkelde zich daar tot een bekende leermeester. Van 1909 tot aan zijn dood
in 1929 was hij docent aan de belangrijke Académie de la Grande Chaumière in
Parijs. Vele later bekende kunstenaars kregen van hem les, waaronder Alberto
Giacometti en Aristide Maillol.
Evenals
Auguste Rodin, droomde Antoine Bourdelle, aan het eind van zijn leven, van een
museum dat een overzicht zou geven van zijn oeuvre. Zijn vrouw Cléopâtra en
dochter Rhodia vervulden uiteindelijk die wens. De realisering van het museum in
1949, werd mede mogelijk dankzij de financiële steun van Gabriel Cognacq, een
groot kunstliefhebber, neef en erfgenaam van Ernest Cognacq, de oprichter van
het Parijse warenhuis La Samaritaine.
Gevelversiering gemaakt voor het Parijse Théatre des Champs Élysées
De
in 1992 nieuw gebouwde vleugel heeft een totaal expositieoppervlak van 1655m². Indrukwekkend
is de 'Hall des Plâtres' met enorme gipsen beelden, waaronder het
ruiterstandbeeld van Generaal Alvéar, waarvan het origineel te vinden is in
Buenos Aires. Drie afdrukken van de prachtige gevelversiering die Bourdelle
gemaakt heeft voor het Parijse Théatre des Champs Élysées, die Apollo en de
muzen verbeelden. En vijf kleinere panelen die de tragedie, komedie, muziek,
dans en het verbond tussen architectuur en de beeldhouwkunst voorstellen. Twee beroemde
en moderne dansers hebben model gestaan;
Isadora Duncan en Vaslav Nijinski. De kolossale beelden in de voor- en
achtertuin tonen de explosieve natuur van Bourdelle's kunstenaarsziel.
Musée Bourdelle is misschien wel een van de minst
bekende musea van Parijs maar absoluut de moeite van een bezoek waard. Prachtige
beeldhouwwerken, studies, schetsen, maquettes en afgietsels geven een mooi
overzicht van het oeuvre van deze zeer productieve kunstenaar en modernist. De
toegang is gratis.
Musée
Bourdelle, rue Antoine Bourdelle 18, 15e arrondissement, metro Montparnasse-
Bienvenüe, Falguière. Geopend
dinsdag tot en met zondag van 10.00 uur tot 18.00 uur
Alle foto's zijn ontzettend prachtig. Leerzaam en aangenaam om te doorbladeren!
BeantwoordenVerwijderenDank u wel
BeantwoordenVerwijderen