In
deze blog neem ik u letterlijk mee langs twee Parijse hoogtepunten. We brengen
eerst een bezoek aan de wijk Javel, eens
een voormalig gehucht van het dorp Grenelle. Tijdens de eerste wereldoorlog
bouwde André Citroën, afkomstig van Nederlands Poolse ouders, hier een
granaatfabiek. De oorspronkelijke Nederlandse naam van Citroën was Limoenman.
De naam van André's joodse overgrootvader Roelof, die handelde in groenten en
fruit. Het was zijn opa die de naam Limoenman maar niets vond en deze
veranderde in Citroen zonder trema op de e. Pas toen de ouders van André
verhuisden naar Parijs werd de achternaam gespeld als Citroën, voortaan met
trema.
De
jonge André, ingenieur van beroep bleek een geniaal uitvinder die zich, naar
het schijnt, heeft laten inspireren door Jules Verne en Gustave Eiffel's
Eiffeltoren. Na de Eerste Wereldoorlog startte Citroën met zijn meest
ambitieuze project. De munitiefabriek werd omgebouwd tot autofabriek voorzien
van zijn eigen naam, "Automobiles André Citroën SA", kortweg Citroën
en in dat zelfde jaar rolde de eerste Europese auto, gebouwd in serieproductie
van de band. In 1934 kwam Citroën door de crisis en zijn flamboyante
levensstijl in financiële moeilijkheden. De banken weigerden hem een extra
krediet en kort daarop ging hij failliet. Zijn hele vermogen zat in de
ontwikkeling van de revolutionaire Traction Avant. De grootste schuldeisers van
het bedrijf, de gebroeders Michelin, namen op verzoek van de banken de leiding
over. Na de dood van André Citroën besloot de nieuwe leiding van autofabrikant
Citroën in 1935 een kleine auto te ontwikkelen, die geschikt diende te zijn
voor het ruige Franse platteland: de TPV, oftewel 'Toute Petite Voiture'. De
uiteindelijke voorloper van de Citroën 2CV of te wel deux-cheveaux. De
productie van auto's ging door tot 1976, toen de fabrieken verhuisden naar
Aulnay-sous Bois. De bekende DS19 was het laatste model dat aan de quai de
Javel werd geproduceerd.
Het
lege terrein, achtergebleven na de sloop van de fabrieken, was voor de stad
Parijs een mooie gelegenheid om het grootste park sinds het tweede keizerrijk
aan te leggen. Een ambitieus project, 14 hectare groot, met futuristische
terrassen, abstracte tuinen, 2500 bomen, 25 fonteinen, en 8 serres. Ten zuiden
staan twee grote kassen met in het midden een fontein met 112 waterstralen die
tot 90 meter hoogte spuiten. op warme dagen is het hier goed toeven. Je kunt
genieten van de kinderen en volwassenen die het spannend vinden om al lopend de
waterstralen te ontwijken. Wat bijna altijd eindigt in een nat pak.
De 'Ballon Air de Paris' in het Parc André Citroën
Midden in het Parc André Citroën vind je een van de leukste attracties van Parijs en bij velen nog steeds onbekend: De Ballon Air de Paris. Een luchtballon gevuld met 6000 m3 helium die bij kalm weer regelmatig stijgt tot een hoogte van 150 meter. Een vlucht met deze verankerde luchtballon is uniek. Al sinds 1999 maken zo'n 50.000 toeristen per jaar een ballonvaart die zo'n 10 minuten duurt, een beleving die ik u zeker kan aanbevelen. In 2008 kreeg hij een nieuw aanzien en een nieuwe sponsor; Generali. De ballon geeft met kleuren de mate van luchtvervuiling aan. Donker groen is nauwelijks vervuiling, lichtgroen matig, geel gemiddeld, oranje betekent smog en rood geeft aan een zeer hoge vervuiling. 's Nachts licht de ballon die voorzien is van 6400 LED's fraai op, zodat de hele stad kan zien hoe de luchtkwaliteit van de omgeving is. In de mand onder de ballon kunnen steeds 30 personen mee om op 150 meter te genieten de stilte en van een ongekend uitzicht boven Parijs.
Zin
in een stevige wandeling, dan volgen we de Seine (aan uw linkerkant) richting
te Eiffeltoren. Misschien is u het
al opgevallen, maar de eerste etage van de Eiffeltoren staat al een aantal
jaren in de steigers. Dit iconische monument van de stad Parijs krijgt namelijk
een totale makeover. Echter u moet nog twee maanden geduld hebben voor de
renovatie van de eerste verdieping in zijn geheel klaar is. In juni is de
eerste verdieping van de toren totaal gerenoveerd naar een ontwerp van de
Italiaanse architect Alain Moatti. De eerste verdieping wordt namelijk voorzien
van drie nieuwe paviljoens en een glazen vloer met schuin geplaatste glazen
façades, als een soort vangrail, die de
kijker het idee geeft te zweven op 57 meter hoogte, boven een enorme leegte. De
opening staat gepland voor juni 2013. Totale kosten zijn geschat op 25 miljoen
euro. Het unieke ontwerp is nu al te zien in een tentoonstelling in het
Pavillion de l'Arsenal aan de hand van fraaie artist impressions en maquettes
krijgt u een goede indruk van dit nu al legendarische project.
Pavillion de l'Arsenal, boulevard Morland 21, 4e
arrondissement, metro Sully Morland. Geopend
van dinsdag tot en met zaterdag van 10.30 uur tot 18.30 uur en op zondag van
11.00 uur tot 19.00 uur. Op maandag gesloten. toegang is gratis
Ballon Air de Paris, Parc André Citroën, 15e arrondissement, metro Javel,
Balard, RER Javel boulevard Victor. Elke
dag van 09.00 uur tot 30 minuten voor de sluiting van het park. Volwassenen €
12 en kinderen van 3 tot 11 jaar € 6. bij een wind van > 35 km/u blijft de
ballon aan de grond. Dus hou het weerbericht in de gaten of bel van te voren
naar 01 44 26 20 00
Parc André Citroën, 15e arrondissement, metro Javel, Balard, RER Javel
boulevard Victor. Ingangen: rue Leblan, rue Saint-Charles 226, rue balard 56.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten