Inmiddels staat alweer de vierentwintigste editie van PARIS PHOTO op de agenda. Een ontmoeting met 132 prominente internationale fotogaleries. Tientallen uitgevers van kunstboeken uit de hele wereld en naar verwachting tegen de 70.000 bezoekers, in slechts vijf dagen, die het werk van ruim 2500 kunstenaars te zien krijgen. Tevens komen vele beroemde fotografen naar de hoofdstad voor handtekening sessies en om hun publiek te ontmoeten. De collectie is internationaler dan ooit. De beurs laat zien dat de belangstelling voor de negentiende-eeuwse fotografie is gegroeid. Evenals voor juist de nieuwste fototechnieken, die ontzagwekkend grote, technisch hyper perfecte afdrukken opleveren. Voor galeries als Hamilton uit Londen en multinational Gagosian is Paris Photo onmisbaar. Van woensdag 10 november tot en met zondag 14 november staat Parijs weer in het teken van de fotografie.
Dit jaar is de officiële afbeelding op
het affiche een foto van de Amerikaanse kunstenaar Barbara Morgan uit 1938,
vertegenwoordigd door de Bruce Silverstein galerie te New York. Samen met haar
vrienden, de fotografen Ansel Adams, Dorothea Lange, Minor White en Beaumont
Newhall, richtte ze Aperture Magazine op. Haar werk is
tentoongesteld in het Museum of Modern Art in New York, het Whitney Museum of
American Art in New York en het Smithsonian Institution in Washington, DC. In
1988 ontving ze een Lifetime Achievement Award van de American Society of
Magazine Photographers. Verder in de permanente collecties van het Smithsonian
Institution in Washington DC, het George Eastman House in Rochester NY en het
Metropolitan Museum of Art in New York.
Foto: © Barbara Morgan – Martha Graham, American Document (Trio), 1938, Barbara and Willard Morgan photographs and papers, Library Special Collections, Charles E. Young Research Library, UCLA.
Denk niet dat je als bekende of beroemde
fotogalerie zo maar wordt toegelaten op PARIS PHOTO. Vooraf worden potentiële
exposanten geselecteerd door een internationale commissie van gerenommeerde
galeriehouders en uitgevers afhankelijk van de kwaliteit en de originaliteit
van elk ingediend project, met bijzondere aandacht voor de diversiteit van
expressie en relevantie van de voorgestelde fotografie die bij elke aanvraag vooraf
moet worden gepresenteerd. Tevens is er sprake van een hoog bedrag als
inschrijfgeld dat niet wordt geretourneerd wanneer je als fotogalerie niet
wordt geselecteerd. Exposeren in voorgaande jaren op PARIS PHOTO is ook geen
garantie voor nieuwe deelname.
Paris Photo: Een ontmoeting met 132 prominente fotogaleries afkomstig uit 30 landen -Fotografie © Ferry van der Vliet
De internationale jury dit jaar bestond
uit de volgende curatoren:
Frisse Brandt van Fraenkel gallery in San Francisco,
Howard Greenberg, eigenaar van de Howard Greenberg Gallery
gevestigd in New York. Deze galerie is een van de belangrijkste fotogaleries in
de wereld. Gespecialiseerd in fotografie van de 19e en 20e
eeuw waaronder fotografie van: Alfred Stieglitz, Edward Weston, Eugène Atget,
Walker Evans, Brassaï en Henri Cartier-Bresson.
Renos Xippas, zijn galerie is gevestigd in de Marais
en hij vertegenwoordigt zo’n twintigtal Franse fotografen.
Tim Jefferies, eigenaar van Hamiltons Gallery in
Londen. Hamiltons is dè belangrijkste fotogalerie van het Verenigd Koninkrijk.
Gespecialiseerd in de meesters van de fotografie uit het midden en einde van de
20e eeuw zoals zoals Irving Penn, Richard Avedon, Helmut Newton,
Herb Ritts en Robert Mapplethorpe. Maar ook gevestigde hedendaagse meesters van
de fotografie waaronder onze Nederlandse trots Erwin Olaf en verder Guido
Mocafico, Roger Ballen, Alison Jackson, Albert Watson en Miles Aldridge.
Françoise Paviot van de gelijknamige galerie te Parijs
en last but not least
Timothy Personen adviseur en curator van diverse musea
wereldwijd en hoofddocent aan de University of Art and Design in Helsinki.
Uit de honderden galeries die voor
selectie in aanmerking kwamen, kwamen slechts twee Nederlandse galeries door de
strenge ballotage commissie: Flatland galerie en Roy Kahmann, beiden gevestigd
te Amsterdam.
Het is overigens geen wonder dat Kahmann
Gallery wederom is geselecteerd. Al jaren vormt Roy Kahmann de belichaming van
alles wat fotografie is. De galerie werd in 2005 opgericht door de naamgever
met de focus op Nederlandse vintage fotografie. Gedurende de jaren is de
aandacht verbreed en presenteert de galerie nu zowel werk van nationale als
internationale en eigentijdse fotografen. Dit jaar presenteert Kahmann Gallery
tijdens PARIS PHOTO zes grote Nederlandse talenten: Justine Tjallinks, Pieter
Henket, Schilte & Portielje, Sara Punt en Chantal Elisabeth Ariëns. In het
werk van al deze fotografen staat identiteit, individualiteit en gevoel
centraal.
Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam –
Fotografie © Justine Tjalinks – Modern Times 2019 / Enchantment Online (l) –
Silence 2016 / Anne (r)
Justine Tjallinks, geboren in 1984, is een fotografe uit
Amsterdam. Ze begon haar carrière bij toonaangevende modetitels waar ze werkte
als vormgeefster en artdirector. In 2014 besloot ze het roer om te gooien en
een nieuw carrière pad te bewandelen. Haar werk is een combinatie van gedempte
kleuren en gebalanceerde composities, geïnspireerd door de grote meesters uit
de Nederlandse schilderkunst en eigentijdse mode. Het werk van Justine
Tjallinks toont ons de schoonheid van het niet-normatieve uiterlijk.
Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam –
Fotografie © Justine Tjalinks – Surfaces 2018 / Trixie 2 Online
Pieter Henket (1979) brak in 2008 door toen Lady Gaga
zijn foto op de hoes van haar debuutalbum The Fame plaatste. Twee jaar later
werd deze foto getoond als een icoon van de 21e eeuw in het Metropolitan Museum
of Art in New York. In de eerste helft van 2013 hield hij zijn eerste grote
solotentoonstelling in Museum de Fundatie in Zwolle. Het museum kocht ook zijn
serie The Faces op. Pieter werkt in New York. Met het verhalende werk van
Pieter Henket’s serie ‘Birds of New York and Mexico’ kreeg hij internationale
erkenning. Het toont een greep uit de bijzondere kenmerken die de steden, New
York en New Mexico, zo bruisend en divers maken.
Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam –
Fotografie © Pieter Henket
Sara Punt, een 26-jarige autodidact, fotografeert
personen die een trauma hebben ondergaan. Dit trauma heeft vaak een gevolg
gehad voor de relatie met het eigen lichaam. Punt richt zich op het abstraheren
van de menselijke vorm met als doel afstand te creëren tussen het model en het
lichaam, zodat het als kunstwerk gezien kan worden en het trauma verwerkt kan
worden. Haar neiging is juist te fotograferen wat iemand niet mooi vindt aan
zichzelf. In de hoop een ander licht te kunnen werpen op het lichaamsdeel. “Ik fotografeer
de mensen niet zoals ze zijn, maar zoals hun lichaam zou kúnnen zijn. Alsof ik
boetseer. Ik verpak bepaalde lichaamsdelen, zodat andere lichaamsdelen in het
licht kunnen worden gezet”.
Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam –
Fotografie © Sara Punt - Shade
Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam – Fotografie © Sara Punt
Schilte & Portielje. Het kunstenaarsduo Schilte &
Portielje tast in hun werk voortdurend de grenzen tussen fantasie en
werkelijkheid af, waardoor het een surreële kwaliteit krijgt. Voortdurend
beeldmateriaal verzamelen en scannen heeft kunstenaarsduo een zeer persoonlijke
beeldbibliotheek opgeleverd van waaruit zij eindeloos fragmenten putten om te
transformeren tot nieuwe beelden met een heel eigen zeggingskracht. De figuren,
die voortkomen uit de gemoedstoestand van het duo, gaan een sterke relatie aan
met het gevoel van de kijker. De ambigue schoonheid van het werk getuigt van
fascinatie en sympathie voor het wankele evenwicht waarmee we als mens in het
leven staan.
Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam –
Fotografie © Schilte & Portielje
Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam –
Fotografie © Schilte & Portielje
Chantal Elisabeth Ariëns (1968).De inspiratie voor Chantal’s werk
komt voort uit het onderbewuste, een staat van leegheid. De beelden komen naar
voren door ruimte te geven aan emotie en door het zoeken naar waar de connectie
ligt tussen emotie en herinnering. Emoties en herinneringen die zijn opgeslagen
in het onderbewuste.
Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam –
Fotografie © Chantal Elisabeth Ariëns
Kahmann Galerie Amsterdam, Rotterdam –
Fotografie © Chantal Elisabeth Ariëns
Note: Welke fotografen Flatland Gallery laat zien op Paris Photo is bij mij nog niet bekend.
Dus noteer vast in je agenda de volgende
data: donderdag 11 tot en met zondag 14 november. Woensdag 10 november is
uitsluitend voor genodigden. Deze editie vindt plaats in het Grand Palais
Éphémère, gelegen op de Champs-de-Mars. Het Grand Palais wordt gerestaureerd
wordt en klaar gemaakt voor de Olympische Spelen van 2024. Tijdens de spelen
van 2024 zullen hier de onderdelen judo en worstelen plaatsvinden. De spelen
duren tot 11 augustus 2024. Het eerste foto-event is dan zeer waarschijnlijk
Paris Photo 2024.
Het Grand Palais Éphémère is dus een
tijdelijk gebouw van 10.000 m² dat verrijst achter de Eiffeltoren op het
Champ-de-Mars. Een ontwerp van de architect Jean-Michel Wilmotte. Wilmotte is
bekend in Frankrijk en ver daarbuiten. Hij bedenkt en ontwerpt vernieuwende
bouwwerken die direct behoren tot het Franse erfgoed. Ontwerpen van zijn hand
zijn de Halle Freyssinet in het 13e arrondissement, het Spiritueel en Cultureel
Russisch Orthodox Centrum in het 7e, de restauratie van Hôtel Le Lutetia in het
6e en Wilmotte & Associés werkt op dit moment aan de modernisering van drie
stations in Parijs: Het Gare du Nord, Austerlitz en la Défense (verbonden met
Roissy). Het gebouw is een toonbeeld van soberheid en duurzaamheid. De structuur
van het gebouw is zodanig ontworpen dat het in meerdere configuraties kan
worden hergebruikt na de verwijdering van de Champ-de Mars in het najaar van
2024. Bedoeld niet alleen voor de kunst- mode-, maar ook voor sportevenementen
die gewoonlijk in het Grand Palais worden georganiseerd. Ik ben zeer benieuwd
naar deze nieuwe locatie. Tot ziens in november in de stad van de fotografie.
Paris Photo, Grand
Palais Ephémère, Place Joffre, 7e arrondissement
Metro Ecole Militaire, lijn 8
Geopend
van november 11-14th, 2021
13.00 uur – 20.00 uur donderdag t/m
zaterdag / 13.00 uur – 19.00 uur zondag.
Entree € 30 in het weekend € 32
Geen opmerkingen:
Een reactie posten