Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

donderdag 25 april 2013

AIR DE PARIS OF PARIJS VAN GROTE HOOGTE

In deze blog neem ik u letterlijk mee langs twee Parijse hoogtepunten. We brengen eerst een bezoek aan de wijk  Javel, eens een voormalig gehucht van het dorp Grenelle. Tijdens de eerste wereldoorlog bouwde André Citroën, afkomstig van Nederlands Poolse ouders, hier een granaatfabiek. De oorspronkelijke Nederlandse naam van Citroën was Limoenman. De naam van André's joodse overgrootvader Roelof, die handelde in groenten en fruit. Het was zijn opa die de naam Limoenman maar niets vond en deze veranderde in Citroen zonder trema op de e. Pas toen de ouders van André verhuisden naar Parijs werd de achternaam gespeld als Citroën, voortaan met trema.
 
De plek waar eens de Citroën fabrieken stonden. Gezien vanuit de 'Ballon Air de Paris' 


De jonge André, ingenieur van beroep bleek een geniaal uitvinder die zich, naar het schijnt, heeft laten inspireren door Jules Verne en Gustave Eiffel's Eiffeltoren. Na de Eerste Wereldoorlog startte Citroën met zijn meest ambitieuze project. De munitiefabriek werd omgebouwd tot autofabriek voorzien van zijn eigen naam, "Automobiles André Citroën SA", kortweg Citroën en in dat zelfde jaar rolde de eerste Europese auto, gebouwd in serieproductie van de band. In 1934 kwam Citroën door de crisis en zijn flamboyante levensstijl in financiële moeilijkheden. De banken weigerden hem een extra krediet en kort daarop ging hij failliet. Zijn hele vermogen zat in de ontwikkeling van de revolutionaire Traction Avant. De grootste schuldeisers van het bedrijf, de gebroeders Michelin, namen op verzoek van de banken de leiding over. Na de dood van André Citroën besloot de nieuwe leiding van autofabrikant Citroën in 1935 een kleine auto te ontwikkelen, die geschikt diende te zijn voor het ruige Franse platteland: de TPV, oftewel 'Toute Petite Voiture'. De uiteindelijke voorloper van de Citroën 2CV of te wel deux-cheveaux. De productie van auto's ging door tot 1976, toen de fabrieken verhuisden naar Aulnay-sous Bois. De bekende DS19 was het laatste model dat aan de quai de Javel werd geproduceerd.
Nog een prachtig uitzicht op 150 meter hoogte vanuit de 'Ballon Air de Paris', met links de Seine en de pont de Mirabeau
Het lege terrein, achtergebleven na de sloop van de fabrieken, was voor de stad Parijs een mooie gelegenheid om het grootste park sinds het tweede keizerrijk aan te leggen. Een ambitieus project, 14 hectare groot, met futuristische terrassen, abstracte tuinen, 2500 bomen, 25 fonteinen, en 8 serres. Ten zuiden staan twee grote kassen met in het midden een fontein met 112 waterstralen die tot 90 meter hoogte spuiten. op warme dagen is het hier goed toeven. Je kunt genieten van de kinderen en volwassenen die het spannend vinden om al lopend de waterstralen te ontwijken. Wat bijna altijd eindigt in een nat pak.

De 'Ballon Air de Paris' in het Parc André Citroën

Midden in het Parc André Citroën vind je een van de leukste attracties van Parijs en bij velen nog steeds onbekend: De Ballon Air de Paris. Een luchtballon gevuld met 6000 m3 helium die bij kalm weer regelmatig stijgt tot een hoogte van 150 meter. Een vlucht met deze verankerde luchtballon is uniek. Al sinds 1999 maken zo'n 50.000 toeristen per jaar een ballonvaart die zo'n 10 minuten duurt, een beleving die ik u zeker kan aanbevelen. In 2008 kreeg hij een nieuw aanzien en een nieuwe sponsor; Generali. De ballon geeft met kleuren de mate van luchtvervuiling aan. Donker groen is nauwelijks vervuiling, lichtgroen matig, geel gemiddeld, oranje betekent smog en rood geeft aan een zeer hoge vervuiling. 's Nachts licht de ballon die voorzien is van 6400 LED's fraai op, zodat de hele stad kan zien hoe de luchtkwaliteit van de omgeving is. In de mand onder de ballon kunnen steeds 30 personen mee om op 150 meter te genieten de stilte en van een ongekend uitzicht boven Parijs.
 
Tip van de ballonvaarder: "last van hoogtevrees, dan vooral niet naar beneden kijken, maar recht voor je uit"
 
Zin in een stevige wandeling, dan volgen we de Seine (aan uw linkerkant) richting te Eiffeltoren. Misschien is u het al opgevallen, maar de eerste etage van de Eiffeltoren staat al een aantal jaren in de steigers. Dit iconische monument van de stad Parijs krijgt namelijk een totale makeover. Echter u moet nog twee maanden geduld hebben voor de renovatie van de eerste verdieping in zijn geheel klaar is. In juni is de eerste verdieping van de toren totaal gerenoveerd naar een ontwerp van de Italiaanse architect Alain Moatti. De eerste verdieping wordt namelijk voorzien van drie nieuwe paviljoens en een glazen vloer met schuin geplaatste glazen façades, als een soort vangrail, die  de kijker het idee geeft te zweven op 57 meter hoogte, boven een enorme leegte. De opening staat gepland voor juni 2013. Totale kosten zijn geschat op 25 miljoen euro. Het unieke ontwerp is nu al te zien in een tentoonstelling in het Pavillion de l'Arsenal aan de hand van fraaie artist impressions en maquettes krijgt u een goede indruk van dit nu al legendarische project.
'Artist impression' van de vernieuwde 1e etage van de Eiffeltoren. Courtesy of Moatti et Rivière architects
Pavillion de l'Arsenal, boulevard Morland 21, 4e arrondissement, metro Sully Morland. Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.30 uur tot 18.30 uur en op zondag van 11.00 uur tot 19.00 uur. Op maandag gesloten. toegang is gratis
Ballon Air de Paris, Parc André Citroën, 15e arrondissement, metro Javel, Balard, RER Javel boulevard Victor. Elke dag van 09.00 uur tot 30 minuten voor de sluiting van het park. Volwassenen € 12 en kinderen van 3 tot 11 jaar € 6. bij een wind van > 35 km/u blijft de ballon aan de grond. Dus hou het weerbericht in de gaten of bel van te voren naar 01 44 26 20 00
Parc André Citroën, 15e arrondissement, metro Javel, Balard, RER Javel boulevard Victor. Ingangen: rue Leblan, rue Saint-Charles 226, rue balard 56.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen