Sinds 3 oktober 2017
heeft Yves Saint Laurent nu een eigen museum in Parijs. Het atelier van de
overleden modeontwerper, aan de Avenue Marceau 5, werd omgebouwd tot museum en
zal in wisselende tentoonstellingen meer dan twintigduizend stukken uit zijn
collecties door de jaren heen tentoonstellen. Het museum is een eerbetoon aan
het oeuvre van de grote Franse modeontwerper, die in 1957 bij Dior debuteerde. Op
8 september 2017, krap een maand voor de opening, overleed de zakenpartner en
grote liefde van Saint Laurent - Pierre Bergé - op 86-jarige leeftijd. Zijn
grootste droom was het realiseren van twee bijzondere musea voor het
tentoonstellen van het levenswerk van Saint Laurent. Die wens is nu
gerealiseerd in zowel Parijs als Marrakesh.
De voorzijde van het museum op nummer 5, Avenue Marceau
Je kunt gerust zeggen dat
de in 2008 overleden 'YSL' zonder Bergé nooit zo groot en invloedrijk was
geworden. De twee kregen in 1958 een relatie en richtten drie jaar later een
eigen onderneming op, nadat Saint Laurent was weggestuurd bij Dior. Bergé was
de man die de geniale ontwerper tijdens ernstige depressies op de been hield én
die op het lucratieve idee kwam om naast haute couture ook prêt-à-porter,
parfum, tassen en andere accessoires te gaan verkopen. De twee deelden huizen in
Deauville en Marrakesh, verzamelden een enorme kunstcollectie en werkten samen
tot Saint Laurent er in 2002 mee ophield.
J’ai mené le combat de d’élégance et de la beauté - Ik leidde de strijd van
elegantie en schoonheid
Een mythisch adres
(her)ontdekken
Dinsdag 16 januari 2018 was
het zover en bracht ik een bezoek aan deze intieme haute-couture tempel die
volledig aan deze grote 20e-eeuwse modeontwerper is gewijd. Tot september 2018
worden in het museum naast accessoires, schetsen, foto's en video's, telkens
een vijftigtal zorgvuldig uitgekozen creaties aan bezoekers getoond. Een
speciale tentoonstelling om de opening van het Yves Saint-Laurent Museum te
vieren. In dit herenhuis uit het Second Empire vlakbij de Seine en Pont de
l'Alma tekende de ontwerper bijna 30 jaar lang zijn collecties, tussen 1974 en
2002. In de grote ateliers bliezen rond de 200 naaisters en kleermaaksters zijn
creaties leven in. Jacques Grange en Nathalie Crinière tekenden voor de
inrichting en het ontwerp van de tentoonstellingsruimtes.
Bezoekers krijgen eerst een film te zien over het levensverhaal van Yves Saint Laurent onder toeziend oog van de meester zelf
Bezoekers stappen het
museum binnen via de historische ingang van het modehuis. Een ingang die
voordien enkel toegankelijk was voor klanten en genodigden van het merk. Aan
het begin van de tentoonstelling, in een kleine salon, ontdekt de bezoeker aan
de hand van portretten en een introductievideo het levensverhaal van de
ontwerper. Aan de ingang van de tentoonstelling en de salon hangen iconische portretten van Saint Laurent
gemaakt door grootste schilders en fotografen, waaronder: Bernard Buffet, Andy
Warhol, Irving Penn, Richard Avedon, Helmut Newton en Jeanloup Sieff. In opvolgende
salons zie je hoe zijn stijl zich ontwikkelde door de jaren heen aan de hand
van enkele van zijn meest iconische ontwerpen, zoals de trenchcoat, de smoking
en de jumpsuit.
In de 'salon' een portret van Saint Laurent gemaakt door Iving Penn
De intieme, bescheiden
expositieruimte heeft een vaste indeling, waarvan de invulling regelmatig zal
veranderen. Zo wordt telkens van één collectie een aantal ontwerpen plus
schetsen getoond, nu die van voorjaar 1962, de allereerste die Saint Laurent
onder zijn eigen naam maakte. Hij debuteerde bij Dior, als opvolger van Dior
zelf, die in 1957 plotseling overleed. Omdat niet alle modellen bewaard zijn
gebleven, is deze collectie aangevuld met een paar avondjurken uit de collectie
van najaar 1962. Er zijn steeds wisselende jurken met een historische invloed,
en ‘exotische’ ontwerpen te zien. Verder is er, in een helaas te kleine
filmzaal, een film over Saint Laurent en zaken- en liefdespartner Pierre Bergé
te zien. Hier gaat de doorstroming in het museum duidelijk mis, waardoor
wachtrijen ontstaan op de trap die naar boven leidt naar de volgende expositieruimtes.
De allereerste collectie onder eigen naam uit 1962
Misschien wel de grootste
troef van het museum is de kamer waarin Saint Laurent werkte. Bij binnenkomst
lijkt het of de iconische modeontwerper de ruimte net heeft verlaten. Zowel het
bureau van zijn naaste medewerkers als dat van hemzelf is gelaten zoals ze in
2002 na zijn pensionering werden achtergelaten. Behalve de modetekeningen, die
zijn vervangen door reproducties. Op Saint Laurents eenvoudige schragentafel
liggen potloden, een bril, beeldjes, een waterglas, een exemplaar van
modedagblad WWD - Women’s Wear Daily -, eronder staat een drinkbak voor zijn
hond. Elders in de kamer zijn fournituren, boeken, knipsels en een boek met
afspraken te zien. Yves Saint Laurent is de enige couturier van zijn generatie
die sinds de oprichting van zijn modehuis in 1961 al zijn werk heeft
gearchiveerd. Van de originele schetsen naar de prototypes, handleidingskaarten
en zelfs de notitieboekjes van de verkopers.
De werkkamer: Bij binnenkomst lijkt het of de iconische modeontwerper de ruimte net heeft verlaten
Nog voor de opening heeft
het museum een officiële erkenning gekregen als Musée de France. Musée de
France is een officiële status voor musea in Frankrijk, in 2002 in de wet
vastgelegd onder de naam museumwet. Toekenning vindt plaats door de Minister
van Cultuur, na overleg met de ‘Haut Conseil des Musées de France.’ De
collecties van Musée de France behoren tot het publieke domein van Frankrijk en
zijn als zodanig onvervreemdbaar. Dit heeft tot gevolg dat elke beslissing om
stukken te verkopen alleen kan worden genomen na advies van een
wetenschappelijke commissie zoals vastgelegd in de museumwet. Zo blijft het oeuvre
van deze iconische modeontwerper behouden conform de wensen van Pierre Bergé.
Elders in de kamer zijn fournituren, boeken, knipsels en een boek met afspraken te zien
Een bezoek aan dit museum
is dè gelegenheid om de begaafdheid van de meester en het creatieproces van een
haute-couturecollectie te doorgronden. Behalve jurken en accessoires krijg je
in het museum ook een overzicht te zien van de haute couture in de 20e eeuw en
de levenswijze in die tijd. Je ontdekt niet alleen het leven van de ontwerper
en de werking van het modehuis, maar ook hoe zijn werk de geschiedenis van
kunst en mode heeft beïnvloed. Zijn iconische ontwerpen, van de vrouwensmoking
tot de ‘saharienne’ - het safari-jasje -, de damesbroek , het broekpak en de
fameuze Mondriaanjurk, zullen ongetwijfeld nog generaties lang ontwerpers en
modebewuste vrouwen inspireren.
Zijn iconische ontwerpen zullen ongetwijfeld nog generaties lang ontwerpers en modebewuste vrouwen inspireren
Rond
Yves Saint-Laurent ontstond een hele cultus en daartoe droegen artiesten zeker
hun steentje bij. Catherine Deneuve behoorde tot zijn trouwste vriendinnen en
bewonderaars. De Franse actrice heeft zijn outfits altijd gedragen, zowel in
films als in het echte leven. Saint
Laurent liet zich ook beïnvloeden door kunst. Zo konden Matisse, Picasso,
Mondriaan en zijn vriend Andy Warhol hun werk terugvinden in dat van Yves Saint
Laurent. De legendarische reputatie van Saint Laurent was niet alleen gebaseerd
op zijn vakmanschap en zijn gevoel voor ontwerpen die de tijd ver vooruit
waren, maar ook op de enorme artistieke interesses, die hem sinds de jaren ‘50
veel opdrachten voor de film, theater en de opera opleverden. In het museum
heeft de stichting Pierre Bergé-Yves Saint-Laurent ook het werk dat de
ontwerper voor de filmwereld maakte in de spotlights gezet. Toen men Yves
Saint-Laurent ooit eens vroeg of hij zijn nalatenschap belangrijk vond,
antwoordde hij: “Ja, ik zou willen dat mijn jurken en ontwerpen binnen honderd
jaar bestudeerd worden.”. Met de opening van beide museums is zijn wens in
vervulling gegaan.
Nog voor de opening heeft het museum een officiële erkenning gekregen als Musée de France
Elk jaar publiceert het
Amerikaanse opinieblad TIME een lijst met de honderd 'all-time fashion icons'
sinds 1923 - toen het blad werd opgericht. In vijf categorieën valt een plek te
veroveren: ontwerpers, muzes, modellen, fotografen en editors & stylisten.
Opvallend is de aanwezigheid van de hoeveelheid namen van reeds overleden
'iconen', waaronder die van Yves Saint Laurent. Aan bod komen unieke couturiers
die baanbrekend werk hebben verricht. Het zijn die namen, die ons collectieve
idee over mode hebben bepaald. Creatieve talenten die niet onderdoen voor
schilders, beeldhouwers of musici, en daar soms ook mee samenwerken.
Yves Saint Laurent 1936 – 2008
Musée Yves Saint Laurent
5 avenue Marceau, 16e arrondissement, metrostation Alma-Marceau,
lijn 9
Geen opmerkingen:
Een reactie posten