Het is 31 augustus 1997.
Zo rond 01.30 in de nacht vult de straat zich met blauwe zwaailichten van een
ambulance vergezeld door verschillende motoragenten. De ambulance rijdt
opvallend langzaam, tussen de 40 en 50 kilometer per uur richting het Hôpital
de la Pitié-Salpêtrière. Aan boord Michel Massebeuf chauffeur van de Service d’Aide
Medicale d’Urgence (Samu) en de arts Jean-Marc Martino. Bijna niemand is op dat moment op de
hoogte dat de vrouw in de ambulance de ‘Princes of Wales is’, lady Diana,
slachtoffer van een ongeluk dat om 00.23 uur plaatsvond bij de ingang van de
Pont d’Alma-tunnel. Even voorbij de Jardin des Plantes stopt de ambulance toen
de bloeddruk van Diana daalde en er de angst was dat haar hart zou stoppen.
'La Flamme de la Liberté', sinds 31 augustus 1997 wordt de zuil met de vlam door veel mensen gezien als een monument voor prinses Diana
Rond 02.00 uur stopte de
ambulance bij het ziekenhuis waar trauma artsen de hartreanimatie overnamen.
Immense interne verwondingen, door de klap van het ongeluk bleek dat haar hart
was verplaatst naar de rechterkant van de borst met als gevolg dat de longader
en het hartzakje scheurde, werden haar fataal. Na herhaalde reanimatiepogingen
waaronder interne hartmassage, die de prinses niet deden herleven, accepteerde
het medische personeel dat de strijd om haar leven te redden verloren was
gegaan. Om 04.00 uur werd Diana dood verklaard. Ze was 36 jaar oud.
1 juli (1961) was haar geboortedag
Haar laatste reis van het
Ritz naar La Salpêtrière is haast symbolisch gezien de geschiedenis van dit
ziekenhuis. Want La Salpêtrière is niet zomaar een Parijs ziekenhuis. Het was
gebouwd om alleen de meest ellendige verschoppelingen en afwijzingen van de
samenleving te beschermen. Dat prinses Diana daar moest sterven, is bijzonder
aangrijpend, omdat ze de afgelopen jaren van haar leven juist had besloten haar
tijd te besteden aan de minder bevoorrechte leden van de samenleving.
Hôpital de la Pitié-Salpêtrière
Wanneer Lodewijk de XIV,
comfortabel in zijn koets, de Pont Neuf oversteekt wordt hij geconfronteerd met
mensen met één been, één arm, of helemaal geen benen of blinden. Allemaal
invaliden die hun krachten op het veld van eer hebben achtergelaten en een
armoedig en beschamend bestaan als bedelaar leiden. Maar ook gestoorde mannen
en vrouwen, prostituées en ander gespuis. De koning is geschokt. Dit addergebroed,
boeventuig, gajes, plebs, rapaille,
schorremorrie, tuig van de richel, uitschot moet zo snel mogelijk verwijderd
worden uit het centrum, worden weggestopt, want ze zijn de schaduwzijde van
zijn bewind, een smet op zijn koninklijke uitstraling. En zijn wil geschiedde.
De Invalides krijgt als bestemming dakloze oorlogsveteranen en het Hôpital de
la Salpêtrière aan de rand van de stad wordt een gesticht voor de circa
veertigduizend zwervers, bedelaars, geesteszieken die volgens de koning een bedreiging
vormen voor de openbare veiligheid.
De bouw van het ziekenhuis Salpêtrière was een creatie van de koninklijke architect Louis Le Vau
De Salpêtrière was
oorspronkelijk een buskruitfabriek. Salpeter, waar de naam van is afgeleid, is
een bestanddeel van buskruit. Het
instituut, aanvankelijk Hôpital Général genoemd, werd gebouwd op de plek van een
voormalige kruitfabriek, net ten zuiden van de Parijse buitenwijk Saint-Victor.
Een koninklijk bevelschrift van 27 april 1656 verklaarde duidelijk een einde te
maken aan alle bedelarij en ledigheid als bron van alle wanorde in de stad. De Salpêtrière
werd omgezet in een soort gigantisch aalmoeshuis, een duivels depot voor de
droesem van de samenleving. De mannen werden opgesloten in Asylum de Bicêtre,
zo’n 4,5 kilometer van het centrum van Parijs en de vrouwen in La Salpêtrière. Alleen daar al werden maar liefst
10.000 vrouwen geïnterneerd waardoor het het grootste hospice ter wereld was.
Prostituées, gehandicapten, geestelijk zieken, geveegd van de straten van
Parijs werden opgeborgen onder erbarmelijke omstandigheden in gebouwen die
werden overspoeld door vraatzuchtige ratten. In de nacht van drie op vier
september 1792 viel het ongebreidelde gepeupel van de Faubourg Saint-Marcel La
Salpêtrière binnen, aanvankelijk om de wreed vastgehouden straatmeisjes te
bevrijden. Terwijl inderdaad 183 prostituees werden bevrijd werden 45 geestelijk
gestoorde vrouwen aan hun kettingen de straat opgesleurd en in het zicht van de
dronken bevolking afgeslacht.
‘Les loges’ de gebouwen met smalle zuilen en bankjes voor de cellen. Dit was de afdeling voor de ongeneeslijke krankzinnigen.
De bouw van het
ziekenhuis Salpêtrière was een creatie van de koninklijke architect Louis Le
Vau. Hij was echter te druk met andere projecten waaronder de bouw van het
Louvre, Palais de Versailles en de uitbreiding van het château de Vincennes en
moest de werkzaamheden doorgeven aan Duval en Le Muet.
Een compound in perfecte
geometrische volgorde rond een vierkante binnenplaats, La Cours Saint-Louis. Het
ontwerp van het hoofdgebouw met links en rechts twee lange vleugels is
vergelijkbaar met dat van het Hôtel des Invalides. Een vrij sobere gevel alleen
geaccentueerd door monumentale poorten die zijn versierd met frontons en
reliëfs.
De uit 1670 daterende kapel Saint Louis, voorzien van een koepel die
bekroond wordt met een achthoekige lantaarn, domineert de façade van het
tegenwoordige ziekenhuis. De kapel is van de hand van Libéral Bruant en heeft
een traditionele plattegrond in de vorm van een Grieks kruis met vier gelijke
vleugels. Met dit ontwerp konden vier groepen aanbidders voor wie de kapel werd
opgericht apart worden geplaatst, vrouwen, dementen, zwakzinnigen, daklozen en
verdorvenen, ieder had zo zijn eigen plaats om te luisteren naar de preek en de
Heilige Schrift.
De uit 1670 daterende kapel Saint Louis. Tot september 2019 zijn hier gratis de kunstwerken van de Franse kunstenaar Daniel Hourdé te zien
Door de eeuwen heen
groeide het Hôpital de la Salpêtrière uit tot een van de belangrijkste centra
voor psychiatrie en neurologie in Europa. In de late 18e eeuw werd
het ziekenhuis bekend om zijn humane behandeling van psychiatrische patiënten.
In 1795 was de arts Philippe Pinel, zijn bronzen beeld staat voor de
hoofdingang, de eerste die het ketenen van geesteszieken afschafte. Pinel
creëerde er een inentingskliniek, waar de eerste vaccinaties werden gegeven in
Parijs in april 1800. In de tweede helft van de 19e-eeuw kwam het
ziekenhuis tot grote bloei dankzij het baanbrekende werk van directeur
Jean-Martin Charcot.
Mural van de arts Philippe Pinel te zien in het 13e arrondissement op de place Pinel
Onder zijn leiding werd
Salpêtrière hèt Europese centrum voor onderzoek naar hysterie en dissociatieve
aandoeningen en er werd uitgebreid onderzoek gedaan naar de toepassing van
hypnose. Ook werden neurologische aandoeningen als epilepsie, amyotrofe
laterale sclerose (ALS) en multiple sclerose bestudeerd en beschreven.
Gedurende zes maanden had hij een jonge stagiair in dienst, een zekere Sigmund
Freud, die het nog ver zou schoppen. In
de 20e eeuw fuseerde het Hôpital de la Salpêtrière met een ander ziekenhuis.
Tegenwoordig heet de instelling Hôpital de la Pitié-Salpêtrière.
Detail van de schitterende binnentuin
Talrijke beroemdheden
zijn behandeld in de Salpêtrière, waaronder Michael Schumacher, Ronaldo, Prins
Rainier van Monaco, Alain Delon, Gérard Depardieu en Valérie Trierweiler. Iradj
Gandjbakhch voerde op 27 april 1968 samen met dokter Christian Cabrol de eerste
harttransplantatie van Europa uit. Voormalig president Jacques Chirac kreeg een
pacemaker in de Salpêtrière in 2008. Er stierven ook beroemdheden in de
Pitié-Salpêtrière, waaronder de zanger Josephine Baker in 1975, na een
hersenbloeding, filosoof Michel Foucault aan de complicaties van AIDS, Diana,
prinses van Wales en de Franse wielrenner Laurent Fignon, door de uitgezaaide
verspreiding van longkanker.
Een oase in de stad
La Salpêtrière is
werkelijk een stad in de stad. Je vindt er zowel de sporen van het verleden als
hypermoderne bouwwerken. De huidige kapel wordt tegenwoordig gebruikt voor
grote kunsttentoonstellingen. Tot en met augustus 2019 zijn hier gratis de
kunstwerken van de Franse kunstenaar Daniel Hourdé te zien. Een tentoonstelling
die ik je van harte kan aanbevelen. Onder de koepel een 18 meter hoog
spectaculair kunstwerk voorstellende 1400 anatomische figuren geprint op
spiegelfolie. Eerdere kunstenaars die in de kapel exposeerden waren Anish
Kapoor, Anselm Kiefer, Gérard Garouste en nu dan Daniel Hourdé.
De rue des Archers, met grote straatkeien en lage massieve gebouwen uit de 17e eeuw
Links van de binnentuin
het gebouw van de vroegere vrouwengevangenis ‘bâtiment de la force’. De rue des
Archers, met grote straatkeien en lage massieve gebouwen uit de 17e
eeuw, neemt ons mee naar een andere tijd. Een stukje verder op ‘les loges’ de
gebouwen met smalle zuilen en bankjes voor de cellen. Dit was de afdeling voor
de ongeneeslijke krankzinnigen.
De vroegere afdeling voor de ongeneeslijke krankzinnigen
Nog een laatste weetje.
Tijdens die fatale nacht van prinses Diana kon de toenmalige President Jacques
Chirac die nacht en de gehele volgende ochtend niet gevonden worden. Sommige
theorieën beweren dat hij de nacht doorbracht met een vrouw buiten het Elysée.
Waar een pacemaker al niet goed voor is.
Een wandeling vol verrassingen
Metrostation
Saint-Marcel, lijn 5
Mooie reacties van Nederlanders wonend in Frankrijk op mijn blog op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Susan
bedankt voor de interessante bijdrage en de prachtige foto's.
Reactie van paul en carin
Merci Ferry, weer een mij onbekend pareltje dat ik de volgende keer ga bekijken.
Reactie van Roel
Prachtig, dank je!
Reactie van Josephine Jongen
Zó animerend geschreven en bovendien heel interessant, dank je!
Reactie van Theodora Besse
Dankjewel Ferry, voor je fascinerende verhaal! Een stukje geschiedenis dat je nooit ergens leest, omdat de Fransen van nu er vast niet trots op zijn. Wat een gruwelijkheden vonden er vroeger gewoon in het openbaar plaats!
Reactie van Brittany
Ik heb iemand verzorgd in 2000 die toen 105 was. Ze heeft tussen 1915 en 1964 in "la Salpêtrière" gewerkt als verpleegster. Ze kon er zo prachtig over vertellen. Over haar begin (het was oorlog) en het verschil later in de jaren 30-40 en daarna. Hoe alles langzaam veranderde, hoe alles "menselijker" werd. Maar ook het verschil tussen verpleegsters in 1915 en die opgeleid in de jaren 60. En de patient die anders werd behandeld naarmate hij veel of weinig geld had.
Reactie van Jos van den Hout
Ferry bedankt. Weer een pareltje om te bewaren!
bedankt voor deze mooie en gedetailleerde beschrijving, Ferry!
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen