Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

maandag 10 juli 2023

DE PARIJSE DROOM VAN LOUIS VUITTON

De meningen zijn verdeeld; de een noemt het een bijzondere beleving in Parijs die je niet wil missen, een verhaal over de uitmuntende knowhow en Franse luxe, of een tentoonstelling waar alle modeverslaafden op hebben gewacht, de ander noemt het een parade voor instagrammers en goedkope mode influencers. Ik laat na het lezen van mijn blog de keuze aan jou. 

Een ding is het wel; LV Dream is een absolute must voor Louis Vuitton fetisjisten. Het beroemde merk Louis Vuitton, dat al meer dan 160 jaar bestaat en bekend is over de gehele wereld, opende zijn legendarische ‘kofferbak’ in het voormalige pand van het in 1974 gesloten warenhuis ‘La Belle Jardinière’. Gelegen naast het inmiddels beroemde warenhuis La Samaritaine, eveneens bezit van LVMH, wat weer staat voor  Louis Vuitton Moët Hennessy, het grootste conglomeraat van luxeproducten ter wereld. De tentoonstelling opende haar deuren op 15 december 2022 en is nog te bewonderen tot en met 15 november 2023. De toegang is gratis, maar je moet je time slot van te voren reserveren op de website van Louis Vuitton, zodat ze je daarna eindeloos kunnen bestoken met hun eigen fanmail. Je kunt de geschiedenis van dit huis, opgericht in 1854, opnieuw bekijken aan de hand van de vele creaties van zeer getalenteerde kunstenaars door de tijd heen.


Het immens grote beeld van de Japanse kunstenares Yayoi Kusama voor de ingang van LV Dream, rue du Pont Neuf 2
 

Maar eerst wat geschiedenis over Louis Vuitton zelf.

Louis Vuitton werd geboren op 4 augustus 1821 in Anchay, een klein gehucht in de bergachtige en bosrijke Jura in Oost-Frankrijk. Vuittons vader Xavier Vuitton was een landbouwer, zijn moeder Coronne Gaillard was een hoedenmaakster. Toen Vuitton 10 jaar oud was, stierf zijn moeder. Zijn vader hertrouwde snel. Volgens de legende was Vuittons stiefmoeder even gemeen als een stiefmoeder uit zo’n beetje ieder sprookje. En Vuitton zelf was een koppig en eigenwijs kind. Door de moeilijke relatie met zijn stiefmoeder – en omdat hij genoeg had van het saaie provinciale leven in Anchay – besloot hij naar de bruisende hoofdstad Parijs te trekken. In 1835 vertrok Louis Vuitton helemaal alleen te voet naar Parijs. Hij deed meer dan twee jaar over zijn trektocht van zo’n slordige 457 km. Onderweg deed hij allerlei klusjes om eten te kunnen kopen en sliep waar hij maar onderdak kon vinden. Hij arriveerde in 1837 op 16-jarige leeftijd in de hoofdstad, waar de industriële revolutie volop aan de gang was en garant stond voor tal van tegenstrijdigheden; adembenemende grandeur versus diepe armoede en forse groei versus verwoestende epidemieën. Hij klopt aan bij het atelier van een ‘layetier-emballeur’ – koffermaker en inpakker - Monsieur Maréchal aan de rue Saint-Honoré. De jonge Louis werkt als leerling in diens atelier.

In het Europa van de 19e eeuw was het maken van koffers een zeer respectabel ambacht. Een koffermaker en inpakker maakte alle koffers op maat en pakte persoonlijk de koffers van zijn klanten in en uit. Als leerling koffermaker ontmoet Louis een boel Franse kopstukken. Napoléon III, om maar iemand te noemen. En diens vrouw, Eugénie de Montijo, de laatste keizerin van Frankrijk en groot liefhebster van luxe items. Ze stelt de nog onbeduidende Vuitton aan als haar persoonlijke koffermaker en -inpakker. Napoléon en Eugénie bewoonden het Louvre op loopafstand van de rue Saint-Honoré. Dankzij haar kwam Vuitton in contact met de elite en kon hij een vorstelijk cliënteel aanleggen, dat voor de rest van Vuittons leven een beroep zou blijven doen op zijn producten en diensten. Mede dankzij deze keizerlijke ruggensteun vliegen de deuren voor Vuitton open en in 1854 verlaat hij Maréchal en opent zijn eigen boetiek aan rue des Capucines. In dat jaar ontmoet hij ook een 17-jarige schone; Clemence-Emilie Parriaux die hij trouwt in de lente op 22 april 1854. Samen met haar opent hij zijn nieuwe boetiek met een uithangbord boven de winkel met: “Pakt zorgvuldig uw meest breekbare objecten in. Gespecialiseerd in het inpakken van kleding”.


Photo credits: Louis Vuitton/picture-alliance/dpa

 

In 1858, vier jaar na de opening van zijn winkel, bracht Vuitton een geheel nieuwe kofferlijn uit. In plaats van leer gebruikte hij een grijs doek om de nieuwe koffer te vervaardigen. Het materiaal was lichter en duurzamer en liet minder makkelijk water of geurtjes door. Maar het belangrijkste verkoopargument was de vorm. Alle vorige koffers hadden een bolle deksel, maar de nieuwe van Vuitton waren rechthoekig. Die kon men dus makkelijker stapelen, wat erg handig was voor het reizen met de nieuwste vervoermiddelen zoals de trein of het stoomschip. Vuittons koffers werden meteen een groot commercieel succes doordat hij functionaliteit wist te combineren met een hoge kwaliteit van materialen en handarbeid. Dankzij de vooruitgang in de transportindustrie gingen mensen steeds meer reizen, waardoor de vraag naar zijn reiskoffers bleef stijgen. Om aan de toenemende vraag te voldoen, breidde hij zijn zaak uit. In 1859 opende hij een groter atelier in Asnières, een dorp net buiten Parijs. Zijn zaak floreerde. Vuitton kreeg niet alleen van Franse aristocraten persoonlijke bestellingen binnen, maar zelfs van Isma'il Pasha, de Kedive van Egypte.


Photo credits: Louis Vuitton/picture-alliance/dpa

 

Toen Vuitton in de 19de eeuw naam begon te maken als koffermaker, kreeg hij veel bijval van circusartiesten. Logisch, aangezien rondtrekkende gezelschappen best wel behoefte hebben aan stevige koffers met onkraakbare sloten. Zo onkraakbaar, dat de befaamde illusionist Houdini er naar verluidt een erezaak van maakte om hem slimmer af te zijn. Hoe dat afliep, zullen we echter nooit te weten komen. Ook Kita, een mimeartiest die toen op heel wat succes kon rekenen, kwam nergens zonder zijn gepersonaliseerde Vuitton-koffer. Hij ontwierp zelfs een speciale koffer om de dwergpony van het gezelschap in te transporteren, van een paradepaardje gesproken!


Louis Vuitton - Photo credits: Louis Vuitton/picture-alliance/dpa

 

In Asnières-sur-Seine, even buiten Parijs, woonden vier generaties Vuitton. De laatste, Patrick Louis Vuitton, is nog steeds verantwoordelijk voor de ‘commandes spéciales’, de bijzondere bestellingen. Een kleine greep uit de orders in de categorie ‘je kunt het zo gek niet bedenken’: Een koffer voor de strijkstok van een vermaard dirigent, een fotokoffer voor Paul Nadar, een bekende fotograaf of een gigantische reiskoffer voor de verzameling sigaren van een rijke Amerikaan. Namen worden niet openbaar gemaakt, maar bekend is dat onder andere beroemdheden als Sharon Stone, Sofia Coppola en Kanye West op de klantenlijst staan, en dat ook Chanels artistiek directeur Karl Lagerfeld een koffer liet maken om zijn iPod en versterkers mee te nemen. 

In 1871 opende Vuitton een nieuwe locatie aan de rue Scribe 1, Hier introduceerde hij een jaar later een nieuw kofferontwerp met beige canvas en rode strepen. Het eenvoudige maar luxueuze ontwerp markeerde het begin van Louis Vuitton als luxemerk. Vuitton bleef nog 20 jaar in rue Scribe 1, waar hij tot aan zijn dood werkte aan innoverende en hoogwaardige luxekoffers. Hij stierf op 27 februari 1892 op 70-jarige leeftijd.



 ‘Louis Vuitton, As Seen By’ - Monsieur Louis gezien door de Chinese kunstenaar Cao Fei in LV Dream

De lijn Louis Vuitton zou echter nog lang niet sterven. Onder zijn zoon Georges, die het bekende LV-monogram van de onderneming heeft gecreëerd, en onder volgende generaties, zou het merk Louis Vuitton uitgroeien tot het wereldberoemde leer- en lifestylemerk dat het vandaag nog steeds is. Onder Louis’ zoon George ontwikkelde zich de afdeling ‘La Commande Spéciale’. In opdracht van de ontdekkingsreiziger Pierre Savorgnan boog George zich over een complex ensemble van koffer: bed en bureau in een. Bij voorkeur opvouwbaar. Het project lukte en bracht andere reizigers op wilde ideeën: de orkestleider-componist Leopold Stokowski bijvoorbeeld wilde zich per se laten vergezellen door een secrétairekoffer met lades en typemachine annex uitklapbare schrijftafel.




De 'Wardrobe' uit 1914, een koffer met ingewerkte kleerkast, lades en schoenenruimte had als voordeel dat zijn eigenaar nooit meer hoefde uit te pakken. De huidige afdeling is in handen van Pierre-Louis en Benoît-Louis Vuitton. De speciale bestellingen evolueerden tot het paradepaardje van Vuitton, ook al maken ze niet het leeuwenaandeel uit van de omzet. Het is een niche die gewoonweg historisch groeide, maar niet de intentie heeft de 'normale' bagage van haar troon te verdringen. 'Louis Vuitton' timmert zo'n 300 speciale bestellingen per jaar in elkaar onder het motto: “Tous les clients sont rois et tous le rois sont clients”.

 

LV Dream is verdeeld over twee etages en maar liefst negen tentoonstellingszalen met ieder een eigen thema 


Aan de vooravond van de eerste Wereldoorlog opende Georges Vuitton de grootste winkel in reisbenodigdheden ter wereld aan de Champs Élysées in Parijs. Een van de afstammelingen van de stichter, Odilye Vuitton, en haar echtgenoot Henri Racamier, zorgden in 1977 voor multinationale expansie van het merk. De jaren tachtig werden gekenmerkt door de oprichting van LVMH; een partnership tussen Louis Vuitton, Moët en Hennessy, 's werelds eerste luxe goederen groep. Aan het eind van de jaren negentig werd het label uitgebreid met kleding. Sindsdien heeft Louis Vuitton confectiekleding, schoeisel, luxe accessoires en een juwelenlijn. Dit alles is te danken aan onder andere de creatieve geest van Marc Jacobs, creatief directeur van Louis Vuitton van 1997 tot 2013. Hij was gezichtsbepalend voor de avant-gardistische visie en de hedendaagse stijl van Louis Vuitton, een van de grootste bedrijven in fashion van de 21e eeuw. 




Zijn visie:  

What is a journey?

A journey is not a trip

It's not a vacation

It's a process, a discovery

It's a process of self- discovery

A journey brings us face to face with ourselves

A journey shows us not only the world

but how we fit in it

Does the person create the journey

or does the journey create the person?

The journey is life itself

Where will life take you?

 

Bronnen:

The Menko Ten Cate Collection; a lexicon of classic luggage – ISBN: 9789090306926

Louis Vuitton; Volez, Voguez, Voyagez - ISBN: 9781614285342

Louis Vuitton ; 100 Legendary Trunks

 


Alle getoonde objecten zijn afkomstig uit de uitgebreide archieven van Louis Vuitton



LV DREAM

Terug naar de expositie. De hybride ruimte is verdeeld over twee etages en maar liefst negen tentoonstellingszalen met ieder een eigen thema zoals: ‘Louis Vuitton, As Seen By’ – ‘Art on Silk’ – ‘Reinterpreting Icons’ -  Vuiton’s Wolrd according Rei Kawakubo’ – Leathergoods in Fashion’. Ze nemen de bezoeker mee op een visuele reis door 160 jaar Louis Vuitton’s erfgoed aan de hand van een scala aan unieke mode objecten, met de focus op de vele artistieke samenwerkingen. Allemaal afkomstig uit de uitgebreide archieven van Louis Vuitton. Denk aan nooit eerder vertoonde portretten van Monsieur Louis Vuitton zelf door de Amerikaanse kunstenaar Alex Katz. Een platendoos, in het herkenbare monogram van het huis, gemaakt door modeontwerper Helmut Lang in 1966. Outfits van Marc Jacobs waaronder griezelig vooruitziende gemaskerde verpleegstersoutfits getoond tijdens de fashionshow van 2008. Rei Kawakubo’s ‘bags with holes’, gemaakt in 2014.



'Where Art meets Fashion' samenwerking tussen LV en Yayoi Kusama

 

Andere objecten in de tentoonstelling dateren van verder terug, wat duidt op een lang lopende dialoog tussen Louis Vuitton en een bredere creatieve gemeenschap. Een vroegere kamer bevat de op maat gemaakte draagtas uit 1890 voor fotograaf Paul Nadar om zijn apparatuur in op te bergen, het bureau gemaakt voor de Britse dirigent Leopold Stokowski dat kon worden opgevouwen tot een koffer voor gemakkelijk transport. Verder een picknickkoffer uit 1913 met een superieur servies. Nog een verbazingwekkend exemplaar dat verandert in een campingbed. Elders getuigt een collectie gedecoreerde parfumflesjes van het eerste uitstapje van het huis naar parfum in 1922, geëtst met een speelse vrouwelijke figuur, tot eigentijdse iteraties ontworpen door Frank Gehry en Alex Israel.

 


LV Dream is een absolute must voor Louis Vuitton fetisjisten



Deze verbanden tussen het erfgoed van Louis Vuitton en de verschillende interpretaties door opeenvolgende generaties kunstenaars vormen de aanzet tot LV Dream. ‘Reinterpreting Icons’ omvat het werk van  voormalige en huidige creatieve directeuren en medewerkers van het huis waaronder: Virgil Abloh, Kim Jones, Marc Jacobs en Nicolas Ghesquière. Verder ontwerpen van de klassieke Monogram-tas opnieuw vorm gegeven door Cindy Sherman (een Amerikaanse kunstenares) Karl Lagerfeld (behoeft geen introductie) en Frank Gehry (Amerikaans architect). Andere namen die de revue passeren zijn die van de Japanse kunstenaars Yayoi Kusama (een immens standbeeld van haar staat voor de ingang) en Takashi Murakami. Amerikaanse kunstenaars Richard Prince, Jeff Koons en Stephen Sprouse en modeontwerpers Rei Kawakubo, Azzedine Alaïa en Nigō (Tomoaki Nagao).



De ultieme instagramruimte ‘Art on Silk’ waar de mooiste en kleurrijkste shawls van Louis Vuitton ontwerpers samenkomen in een decor dat er van vloer tot plafond getagd uitziet.

In de laatste ruimte bevindt zich een 10 meter lange interactieve digitale wand waarop ontwerpen van Niko & Greg, Grace Coddington (creatief directeur van het Amerikaanse tijdschrift Vogue), Christopher Nemeth (modeontwerper) en Daniel Buren (Beeldend kunstenaar) reageren op beweging.


In de laatste ruimte bevindt zich een 10 meter lange interactieve digitale wand

 

Alle tentoonstellingen eindigen met een bezoek aan een cadeauwinkel. Ik klim een verdieping omhoog om de enorme winkel te ontdekken. En ik moet toegeven dat Louis Vuitton deze traditie naar grotere hoogt heeft getild. Geen Parijse toeristen meuk maar een zeer exclusieve selectie lederwaren, luxe accessoires, parfums, schitterende coffee table books (om te kwijlen) en andere publicaties, parfums, brillen, decoratieve voorwerpen, allemaal limited editions en zelfs skate boards. Voor Louis Vuitton fetisjisten een LV ‘natte’ droom.



De cadeauwinkel op de eerste etage



In een weelderige tropische tuinomgeving biedt het café een gastronomische pauze met een selectie van unieke patisserie, chocoladeblokken met Luis Vuitton’s Damier-motief, monogrambonbons en chocolade marshmallow’s. Het café wordt beheerd door de door Instagram beroemde Maxime Frédéric, chef-patissier van het naastgelegen vijf-sterren hotel Cheval Blanc Paris. 

Al met al vond ik het een meeslepende reis, ben benieuwd wat jij er van vindt? 

 

LV DREAMS, Ingang rue du Pont Neuf 2, (tegenover warenhuis La Samaritaine) 1e arrondissement, metrostation Pont Neuf, lijn 7.

Alle dagen geopend van 11.00 uur tot 20.00 uur

Toegang gratis, echter pas na reserveren van time slot op de website van LV Dreams (klik hier).

Nog te bezichtigen tot en met 15 november 2023





Geen opmerkingen:

Een reactie posten