Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

zondag 5 juni 2011

MOULIN ROUGE

Het dorp Montmartre ontstond tijdens de Franse revolutie en werd bewoond door voornamelijk molenaars en arbeiders werkzaam in de plaatselijke gipsgroeven in de ondergrond van de heuvel. De Place Blanche (het witte plein) dankt zijn naam aan het witte stof dat elke dag weer over het plein waaide, uit de karren die het gips uit de groeven van La Butte naar de werven in Parijs brachten. Het was hier, aan de voet van de Butte Montmartre, dat op op 6 oktober 1889, een nieuwe Music-Hall werd geopend. Deze werd gevestigd in de Jardin de Paris.

 Editions d'Art Yvon, Paris

De Moulin Rouge was geboren en dat ging niet onopgemerkt. Het publiek stroomde massaal naar de Place Blanche om deze extravagante plek met een enorme dansvloer, overal spiegels, optredens van schitterende vrouwen, een tuin gedecoreerd met een grote olifant en ritjes op ezels voor het plezier van de dames, te ontdekken. Er was zo’n wilde atmosfeer dat de show niet alleen op het podium plaatsvond maar overal binnen en buiten: aristocraten en arme burgers hadden samen plezier.
De eigenaars van de tent waren Joseph Oller tevens eigenaar van het Parijse Olympia en Charles Zidler. Zij hadden hun zaak de bijnaam ‘Le Premier Palais des femmes’ (het eerste vrouwenpaleis) gegeven en wilde dat de Moulin Rouge de beroemdste tempel voor muziek en dans zou worden. Echter de Moulin Rouge kreeg al snel de naam van een "high-class bordeel". De plaats waar men jonge Parijse dames, de courtisanes, aan het werk kon zien en waarvan de dansbewegingen al even losjes waren als de zeden. Ook al was de Can-Can dans reeds bekend  bij de werkende klasse sinds de jaren 1830, het was de Moulin Rouge die de populariteit ervan bewerkstelligde. In die tijd was de dans wel niet veel meer dan een ietwat schunnige dans uitgevoerd door courtisanes om hun mannelijk clientèle te behagen. Het was in die periode dat de kunstenaar Henri de Toulouse-Lautrec er een veelgeziene gast was. Veel van zijn kunstwerken zijn geïnspireerd door de scènes uit de befaamde Moulin Rouge. De Moulin Rouge kende vele belangrijke namen op het toneel waaronder Ella Fitzgerald, Liza Minnelli, La Toya Jackson, Elton John, Josephine Baker, Frank Sinatra, Yvette Guilbert, Jane Avril, Mistinguett, Le Pétomane, en Édith Piaf.


De Moulin Rouge is al decennia lang een belangrijke inspiratiebron voor schilders, afficheontwerpers filmmakers en fotografen. De nachtclub staat nog steeds symbool voor de bruisende Belle Époque en de levensstijl die de vrijgevochten bohemiens van Parijs zich aan het einde van de negentiende eeuw hadden aangemeten. De bekendste film waarin de nachtclub centraal staat is Moulin Rouge uit 2001 van Baz Luhrmann. Nu is het de plek van prachtige shows met half naakte tableaux vivants. De huidige show Féerie loopt al sinds 1999 en koste de lieve som van 9 miljoen euro.

Bal du Moulin Rouge, boulevard de Clichy 82, metro Blanche. Info www.moulinrouge.fr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten