Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

maandag 17 oktober 2011

TICKET POUR UNE MÉTRO

Elke dag nemen ongeveer 5 miljoen mensen de Parijse metro om hun werkplek te bereiken, hun vrienden te bezoeken, of om gewoon door Parijs te toeren. De populaire Franse uitdrukking "métro, boulot, dodo", (metro, werken, slapen) symboliseert het belang van dit vervoermiddel voor het leven in een stad als Parijs. Maar wat weten we eigenlijk echt over de metro?

Photo Presse Musée Arts et Métiers

Tot 1 januari 2012 worden de geheimen van meer dan 100 jaar Parijse metrogeschiedenis blootgelegd in een tijdelijke tentoonstelling in het Musée Arts et Métiers. (3e arrondissement) "Ticket pour une Métro" gunt de bezoeker een kijkje achter de schermen van dit complexe systeem, dat 365 dagen per jaar, 20 uur per dag, miljoenen bezoekers veilig en efficiënt vervoert, met een gemiddelde frequentie van 110 seconden. Ontdek de geschiedenis van de bouw en uitbreiding van dè spoorweg van het grootstedelijke Parijs. Archiefbeelden en foto's tonen de vergeten "tour de force" van dit menselijk vernuft. Mooie replica's van het rollend materieel door de jaren heen en u krijgt ook een visie te zien over de Parijse Métro anno 2025. Verder interessante informatie over de eerste volautomatische metro ter wereld, een kijkje achter schermen van de Méteor; lijn 14.


De metro van Parijs is ontstaan aan het eind van de negentiende eeuw. Speciaal aangelegd voor de wereldtentoonstelling van 1900. De Belle Époque was een feit en een nieuwe stijl deed zijn intrede, de Art Nouveau. Vele Art Nouveau ingangen van de metro ontworpen door Hector Guimard en gebouwd tussen 1900 en 1913 zijn nog geheel in tact, met hun smeedijzeren bogen en amberkleurige lampen. Zoals die op de Place des  Abbesses, Porte Dauphine en Avenue Foch.  De eerste lijn, geopend op 14 juli 1900 ging van Porte Maillot naar Vincennes; een traject dat nog steeds onder lijnnummer 1 wordt verreden. Het project stond onder leiding van ene Fulgence Bienvenue, die later geëerd is met een metrostation: Montparnasse-Bienvenue. Het metronet van Parijs telt inmiddels 14 metrolijnen en 366 stations.


Als voorproefje vast een aantal tips: De metro is niet alleen een uitermate efficiënt vervoermiddel, maar ook een heerlijk tijdverdrijf op een regenachtige dag. Neem de tijd om de mooiste stations te ontdekken waaronder Cité (lijn 4). Een technologisch hoogstandje uit 1906. Het was namelijk het eerste station dat onder de Seine werd gebouwd in drie metalen caissons. Hier zie je ook de bekende witte Franse metrotegel. Louvre (lijn 1) en Varennes (lijn 13) met prachtige replica’s van beelden uit het Louvre en Musée Rodin. Abbesses (lijn 12) meer dan 30 meter onder de grond met een metalen trap voorzien van kleurrijke fresco’s, geschilderd door locale artiesten van de Commune Libre de Montmartre. Concorde (lijn 12) waar op groot formaat de verklaring van de Rechten van de Mens is te lezen. In Arts et Métiers (lijn 11) lijkt het of je terecht bent gekomen in de onderzeeboot van kapitein Nemo. Voor de liefhebbers; de zogeheten Méteor (lijn 14) de eerste metrolijn zonder machinist. Tip; ga helemaal voor in zitten en ervaar het unieke gangenstelsel onder de grond.


Een laatste tip en zeker doen is: bij het vallen van de avond neem je lijn 6 die loopt van station Charles de Gaulle-Etoile naar Nation. De totale lengte bedraagt 13,5 km en er zijn 28 stations, bijna allemaal boven de grond. U krijgt een prachtig inzicht in vele Parijse huiskamers. Hoog boven de grond langs prachtige stations, waarvan velen met de signatuur van Eiffel. U reist van het chique Passy naar de Couleur Locale van klein Azië, de wereld van Chinezen, Vietnamezen, Laotianen en Cambodjanen. Het mooiste is om over te stappen op station Nation op lijn 2 die u ook weer voor een groot deel boven de grond voert langs een smeltkroes van culturen. Neem plaats in de rijrichting aan de rechter kant. Na Barbés Rochechouart, de Afrikaanse wijk duikt de Metro weer onder de grond. Dit rondje Parijs eindigt weer op Charles de Gaulle en dit alles kan op slechts een metrokaartje. Lekker Hollands, niet!

Last but not least; er bestaat zelfs een weblog over het Parijse metrokaartje. Kijk maar eens op http://ticketdemetroparisien.blogspot.com/

Ticket pour une Métro, Musée Arts et Métiers, rue Réaumur 60, 3e arrondissement, metro Arts et  Métiers.
Geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur, op maandag gesloten, op donderdagavond geopend tot 21.30 uur, de tentoonstelling loopt nog tot 1 januari 2012. Entree € 5,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten