Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

woensdag 29 januari 2014

AVENUE DE FRANCE PARIS

Het is al een tijd stil aan de zijde van het Hôtel de Ville, het stadhuis van Parijs, als het gaat om aankondigingen van grootse prestigeprojecten; 'Les Grands Traveaux'. Natuurlijk wachten we met smart op de renovatie van het Forum des Halles. Het huidige winkelcentrum in het centrum van Parijs is door de jaren heen verpauperd en voldoet ook niet meer aan de huidige veiligheidseisen. Per dag passeren hier ruim 1 miljoen mensen.  750.000 passagiers alleen al maken per dag gebruik van het onderliggende metrostation Chatelet des Halles. Met de nieuwe plannen, onder leiding van de architect David Mangin, krijgt het 1e arrondissement een nieuw hart. Een nieuwe, nog groenere tuin, een nieuw winkelgebied en een nog groter metrostation. Het geheel wordt voorzien van een spectaculaire groene glazen overkapping, La Canopée genoemd. Een ontwerp van de architecten Patrick Berger en Jacques Anziutti.  Het hele project is gecalculeerd op 802 miljoen euro en wordt van 2012 tot 2016 in fasen opgeleverd.

 De in het najaar van 2014 te openen Fondation Louis Vuitton

Of de opening van de Fondation Louis Vuitton in de Bois de Boulogne (najaar 2014). Een nieuw museum, gewijd aan de hedendaagse kunst van de 20e en 21e eeuw. Het glazen gebouw, 150 meter lang en 40 meter hoog, in de vorm van een wolk wordt gebouwd op het water, aan de rand van het Bois de Boulogne. Het zeer creatieve ontwerp is van de in Amerika wonende Canadese architect Frank Gehry. Hij omschrijft zijn creatie als een donzige broeikas. Een asymmetrisch gebouw met verwarrende volumes, opgebouwd uit  briljante, concave en convexe enveloppen. Frank Gehry, inmiddels 82 jaar oud is ook de vormgever van het Guggenheim Museum in Bilbao en een van de grondleggers van het deconstructivisme (chaotische, onvoorziene maar gecontroleerde, perfect ontworpen gebouwen) waaronder ook Zaha Hadid en Rem Koolhaas behoren.  

De Philarmonique de la Villette; het nieuwe geesteskind van de Franse Architect Jean Nouvel. De thuishaven voor het Concertgebouworkest van de stad Parijs. Een 219 miljoen euro kostend prestige object dat wordt gebouwd in het Parc de la Villette in het 19e arrondissement. Een concertzaal met 2400 plaatsen, die aangepast kan worden aan grote en kleine gezelschappen en voorzien van een "Son et Lumiere". Son et lumiere is een bijzondere toepassing van theatrale verlichting, projectie en geluid om een extra dimensie toe te voegen. Verder 8 repetitieruimten voor meerdere muziekgezelschappen, een café, 2 restaurants, bibliotheek en mediatheek, een conservatorium, en op het dak, toegankelijk voor het publiek, een multimediascherm van 5600 m², dat zichtbaar is vanaf de boulevard Périphérique. De opening van dit gebouw moet eveneens plaatsvinden in het najaar van 2014.

 De duurste woonavenue van Parijs: Avenue Foch (rechts boven)

Maar onlangs lekte het best bewaarde geheim van het stadhuis van Parijs toch uit. Weer zo'n megalomaan project zoals we dat kennen uit de presidentiële tijd van  François Mitterrand. De Parijse stedenbouwkundigen werken aan de mooiste avenue ter wereld: De Avenue de France. Een enorme groene zone en wandelgebied, dat zich uitstrekt vanaf de Arc de Triomphe naar het Bois de Boulogne. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er nog heel wat water door de 'Seine' moet stromen, eer dat dat gebeurt. Maar dit spectaculaire project heeft een serieuze kans van slagen. Het betekent wel een radicale wijziging van de beroemde en duurste straat van Parijs, namelijk de Avenue Foch (16e arrondissement), die de Place Charles-de-Gaulle-Étoile verbindt met de Porte Dauphine. Het idee is om van deze historische slagader, opgericht in 1854, de grootste voetgangerszone 'avenue de France' te maken: 1,3 km lang en 140 m breed - het equivalent van 12 voetbalvelden - omgevormd tot park en een wandelpromenade met links en rechts winkels. "Het is nu de tijd om het Bois de Boulogne bij Parijs te trekken. Zelfs Haussmann had in zijn tijd al plannen om hier een groots voetgangersgebied te creëren", aldus de initiatiefnemers: Marc Rozenblat, architecten Jean-Christophe Masson, Gaëlle Hamonic en Eric Pin Combes. "Deze omvangrijke transformatie en stadsvernieuwing zet Parijs weer opnieuw op de wereldkaart".
 
Een van de initiatiefnemers van dit project is Anne Hidalgo. Velen van u hebben waarschijnlijk nog nooit van haar gehoord. Toch is zij al jaren de drijvende kracht achter de burgemeester van Parijs; Bertrand Delanoë. Anne Hidalgo is een vrouw met 'ballen'. Sinds maart 2001 de eerste vice-burgemeester van Parijs en sinds 2008 verantwoordelijk voor dè Parijse stadsuitbreidingen en alle grote prestigieuze stedenbouwkundige projecten, waaronder deze Avenue de France.
 
Een van de initiatienemers van Avenue de France, de loco burgemeester van Parijs: Anne Hidalgo
 
Anne Hidalgo werkte in drie kabinetten onder de Jospin regering, onder andere als adviseur van de minister voor werkgelegenheid Martine Aubry en later als adviseur voor Nicole Pery, staatssecretaris voor rechten van de vrouw. Van november 2000 tot mei 2002 als technisch adviseur voor de minister van Justitie; Marylise Lebranchu. In maart 2001 was zij lijstaanvoerder bij de gemeenteraadsverkiezingen voor de Franse Socialistische Partij in het 15e arrondissement van Parijs en won 26,5% van alle stemmen. Ze werd lid van de Conseil de Paris en loco-burgemeester van Parijs. In de tussentijd schreef zij twee boeken: 'Une femme dans l’arène' (Editions du Rocher, 2006) en 'Travail au bord de la crise de nerfs' (Editions Flammarion, 2010). Afgelopen jaar heeft zij zich kandidaat gesteld voor het burgemeesterschap van Parijs in 2014, als opvolger van de man waarvan zij steeds de schaduw vormde; Bertrand Delanoë. De huidige poles geven aan dat zij 54% van de stemmen gaat krijgen. Zij wordt dan de eerste vrouwelijke burgemeester van Parijs. Zoals ik al zei een vrouw met ballen. 

De eerste contouren van dit project werden 1,5 jaar geleden zichtbaar, toen Marc Rozenblat bij toeval terecht kwam op de Avenue Foch. "Ik heb altijd gewoond en gewerkt in Parijs en mij steeds verbaasd over deze levenloze avenue. Er is hier niet één bedrijf, niet een café, gewoon niets, behalve dan de prostituees die opereren in dit gebied bij het vallen van de avond.  

En dan te denken aan het geweldige potentieel. De grootste voetgangerspromenade van Parijs; de  avenue de France over een lengte van 1.3 km. Aan het begin verschillende Haussmann-gebouwen van vijf of zes verdiepingen, met een warenhuis, een luxe hotel en winkels op de begane grond en verder kantoren en woningen. Dit alles gesitueerd rond een groot openbaar plein, zonder auto's. Een plek ontworpen om een afspraak maken, te wandelen, uitrusten op trappen of in een café. Nu passeren er over de avenue Foch zo'n 1500 auto's per uur, in vergelijking met de naastliggende avenue de la Grande Armee, met 3600 voertuigen per uur. Deze avenue kan makkelijk de doorgaande functie van de avenue Foch overnemen.
 
 Artist Impression van de nieuwe Avenue de France

De nieuwe Avenue de France wordt twee keer zo breed (140 m) als de Champs-Élysees of de Grand Armee (70 m). De tweede helft van de avenue Foch, richting Porte Dauphine, zou worden omgevormd tot een bosrijke omgeving, een nieuw park van 67.000 m², bijna even groot als het Parc Monceau (82.000 m²). De grote rotonde bij Porte Dauphine (Place du Marechal de Lattre-de Tassigny) zal behouden blijven maar worden overdekt met een 'voetgangers-hub'. In dit nieuw te bouwen cilindervormig gebouw zou een bibliotheek, restaurants, vergaderzalen, station RER en een ontmoetingsplaats voor ondernemers. kunnen worden gehuisvest.
 
Een wandelpromenade van de Bois de Boulogne naar de Arc de Triomphe

"We weten dat ons project controversieel is, maar het is op geen enkele manier een provocatie naar de rijken die nu woonachtig zijn aan de ultra chique avenue Foch. Door de groene omgeving onder hun ramen, zal de waarde van hun woningen toenemen", benadrukt Marc Rozenblat. "Dit project, van een zo'n grote omvang kent geen equivalent in heel Europa, is absoluut geen utopie en zeker niet gecreëerd om uiteindelijk op de plank te blijven liggen",  voegt co-designer, Jean-Christophe Masson als laatste toe.
 

Met dank aan Bertrand Greco - Le Journal du Dimanche van zondag 19 januari, 2014.
 
Les Photo's: Jean-Christophe Masson, Gaëlle Hamonic en Eric Pin Combes, Hôtel de Ville de Paris et Fondation Louis Vuitton

2 opmerkingen:

  1. Moge God het verhoeden dat er een Avenue de France komt. Parijs moet blijven zoals het is. Het kan best zijn dat Haussmann hier al plannen toe had, maar Haussmann was een unieke estheet aan wie je zoiets blindelings kon toevertrouwen. Ik ben alleen voor zo'n project als er een projectontwikkelaar wordt aangesteld die volledig in de geest van Haussmann handelt en alle betonnen rommel vervangt door Haussmann-replica's. Maar zulke projectontwikkelaars zijn er niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens Andy, maar aan de andere kant kunnen Parijzenaren oude en nieuwe kunst perfect harmoniëren.

    BeantwoordenVerwijderen