Quatorze juillet; 14
Juli, Frankrijks nationale feestdag is weer voorbij. Het feest om de bestorming
van de Bastille in 1789 en het begin van de revolutie te vieren, wat weer de
aanzet vormde voor de invoering van de Eerste Republiek in 1792. Gekte alom in
heel Frankrijk, maar vooral in Parijs. Een beetje onze Koningsdag, maar dan
iets meer geremd en belangrijk met méér 'grandeur'. In de ochtend doorklieven
de machtige straaljagers van de Franse luchtmacht het Parijse luchtruim,
waarbij zij blauwe, witte en rode rook uitspuwen die de stad als het ware
onderdompelt in de Franse vlag. Het defilé van legervoertuigen over de
Champs-Elysées gevolgd door de open 'voiture' met daarin de Franse President.
Als ik om mij heen kijk staan er meer toeristen dan Parijzenaars. Die gebruiken
de 14e juli om uit te slapen. Voor hen start het feest pas in de avond op de
vele 'bals des pompiers', inmiddels al weer een jarenlange traditie, waar de
Franse spuitgasten dit keer geen water spuiten maar champagne, een andere
manier om het vuur te blussen van de' mademoiselles' die graag een dansje wagen
met de stoere brandweermannen. Laat in de avond trekken 500.000 mensen naar het
Trocadero en het Champ-de-Mars om daar het altijd spectaculaire vuurwerk in en
rond de Eiffeltoren van dichtbij mee te maken.
1, 5 miljoen mensen zagen het vuurwerk ter ere van Quatorze juillet
Bij het zien van zoveel
vlagvertoon denk ik aan het prachtige schilderij 'de Vrijheid leidt het volk',
in het Frans: La Liberté guidant le peuple van de hand van Eugène Delacroix. Het
verbeeldt de vrijheid als Marianne, het nationale symbool van Frankrijk, die de
revolutionairen aanvoert bij de Julirevolutie van 1792. Het is geschilderd in
1830 en te bewonderen in het Musée du Louvre. Het doek heeft een afmeting van
260 bij 325 centimeter. De vrouw met ontbloot bovenlijf, zeer opzienbarend in
die tijd, symboliseert met haar naaktheid haar kwetsbaarheid en dus moed. De
vlag die de vrouw vastheeft is ook niet zomaar de Franse vlag. Het was de
nieuwe vlag met 3 kleuren die wijzen op liberté, égalité en fraternité. Het
symbool van Frankrijk in die tijd was namelijk de Franse Lelie.
'La Liberté guidant le peuple' van de hand van Eugène Delacroix
De schrijfster Solange
Leibovici schreef in de Groene Amsterdammer; Fransen houden zo intens van
vrouwen dat ze er niet minder dan twee als nationaal symbool hebben gekozen;
Jeanne d'Arc en Marianne. Jeanne d'Arc was vanouds de reine maagd, vervuld van
liefde voor God en koning, terwijl Marianne met haar ontblote borsten en
zinnelijke uitstraling een beetje de rol van de sloerie kreeg toegewezen.
Jeanne d'Arc, de kleine onschuldige boerin uit Lotharingen, staat voor
zuiverheid, spiritualiteit en onbaatzuchtige liefde, Marianne is een wulpse
stadsmeid, die naast de mannen op de barricaden staat en ze ophitst tot de
strijd. Beiden werden in de negentiende en vijftiende eeuw beroemd: Marianne als
republikeinse allegorie, Jeanne d'Arc als religieuze legende.
Politiek gezien is
Frankrijk een ambivalent, zelfs een beetje schizofreen land. Het is het land
van de Revolutie, van vrijheid en gelijkheid, maar ook van chauvinisme en achterlijk
conservatisme aldus Leibovici. Deze ideologische tweespalt uit zich ook in het
persoonlijke leven: Het grote verlangen van elke Fransman is een respectabele,
bijna seksloze echtgenote te hebben die de kinderen netjes opvoedt en hem in
voor- en tegenspoed steunt, en een mooie, ietsje losbandige maîtresse die zijn
geheime wensen vervult. Dit was volledig geaccepteerd in de tijd van madame de
Pompadour, en nog steeds maakt niemand zich druk om de liefjes van François Mitterrand
en Jacques Chirac. Zo hield François Mitterrand na 1981 zijn leven als
staatshoofd spannend. Zijn dubbelleven beperkte zich niet tot het tweede gezin
– met dochter Mazarine – dat hij tot begin jaren negentig op staatskosten
verborgen hield in een appartement aan de Seine. Zijn leven lang verzamelde
Mitterrand minnaressen voor een uur, een nacht, een leven lang. ,,Na iedere
toespraak heb ik de armen van een vrouw nodig,” gaf hij eens als verklaring
voor zijn seksuele vraatzucht.
Mitterrands opvolger
Jacques Chirac had al lang voordat hij in 1995 het Elysée bereikte de gewoonte
het glas te heffen op ,,onze paarden, onze vrouwen en degenen die hen
bestijgen.” Als burgemeester van Parijs verwierf Chirac de bijnaam ‘Meneer
Tien-minuten-met-douche’, in de overlevering werd de behandeltijd nog bekort
tot drie minuten.
Het is de universele
verzuchting dat je beter met het hart kan waarnemen dan met je ogen, maar een
anonieme bron legt feilloos uit waarom zulke waarschuwingen weinig uithalen.
"De gemiddelde vrouw geeft de voorkeur aan een mooi uiterlijk boven een
goed stel hersens, omdat de gemiddelde man beter kan kijken dan kan
nadenken." In de jaren 70 was zo'n uitspraak nog goed om feministen op de
kast te jagen, maar tegenwoordig klinkt hooguit in de achterhoede verzet.
Mijn ontmoeting met Marianne, het evenbeeld van Catharine Deneuve
Photo Ad van den Beemt
Het brengt mij weer
terug naar Marianne. Zij is het evenbeeld van één van de mooiste vrouwen in
Parijs, ja zelfs van heel Frankrijk! Ze symboliseert de "triomf van de
Republiek". Als je geluk hebt kom je haar tegen in het stadhuis waar je
toevallig bent. Ze staat zelfs op de Franse euromunt en op de Franse postzegel.
Zij is de personificatie van de Franse Republiek. Zij vertegenwoordigt
Frankrijk en wordt gekozen door meer dan 36.000 burgemeesters. Haar beeltenis
bestaat al sinds 1792, toen de Assemblée Nationale per decreet invoerde, dat
het nieuwe zegel van de Republiek een staande vrouw met speer en een Frygische
muts moet uitbeelden, als symbool van de vrijheid.
Tot op de dag van
vandaag wordt Marianne afgebeeld met een Frygische muts op. De muts, een zacht
kegelvormig hoofddeksel, waarvan de top naar voren wijst en weer wat naar
beneden valt, was ooit het symbool van het tot slavernij vervallen Franse volk
dat zijn banden had afgeschud en nu vrij was. In 1849 verscheen zij voor het
eerst op de Franse postzegel en een buste was in 1880 voor het eerst te zien in
Hotel de Ville, het stadhuis van Parijs. Dit voorbeeld wordt tot op de dag van
vandaag gevolgd door alle overheidsgebouwen in alle Franse steden. De eerste
officiële bustes waren afbeeldingen van anonieme vrouwen van het volk. Het
eerste model van Marianne zou een meisje afkomstig uit Sigolsheim, Elzas zijn
geweest. Daar kwam in 1969 verandering in toen Marianne het evenbeeld kreeg van
niemand minder dan de actrice Brigitte Bardot. In 1972 opgevolgd door de actrice
Michèlle Morgan. In 1978 volgde de zangeres Mireille Mathieu (een misser),
Catherine Deneuve in 1985, Inès de la
Fressange, model en Chanel muze in 1989, Laetitia Casta het Franse topmodel in
2000 en Evelyne Thomas talkshow host in 2003.
In 1999 werden voor het
eerst 36.000 burgemeesters betrokken bij de keuze van Frankrijks icoon.
Geholpen door een kleine groep van lobbyisten; "Le comité de la Marianne
d'Or", werd met een score van 36% het zeer sexy Franse supermodel Laetitia
Casta, hoe kan het ook anders, gekozen uit een shortlist van vijf kandidaten.
De andere kandidaten waren Estelle Hallyday - model, Patricia Kaas - zangeres,
Daniela Lumbroso - televisie-presentatrice, Laetitia Milot - actrice en
mannequin en Nathalie Simon - sportvrouw en televisiepresentatrice. Dit tot
groot ongenoegen van Franse feministen, die vinden dat nationale symbolen
oerlelijk horen te zijn. Evenals de meeste Franse mannen waren de
burgemeesters, die uiteindelijk dagelijks enige tijd bij zo'n beeld moeten
vertoeven, het hier gelukkig niet mee eens. Zij dromen liever weg bij de borsten
van Laetitia.
Later volgde nog een minischandaal
toen Laetitia vertrok uit Frankrijk en haar woonplaats Parijs verruilde voor
London, op zoek naar een beter belastingklimaat. De rondborstige buste van
Casta zorgde later nog eens voor onrust in het noord Franse dorpje
Neuville-en-Ferrain. De burgemeester van het dorp liet in april 2011 het
"onthullende" standbeeld verwijderen uit het stadhuis omdat de lokale
bevolking in de stad begon te roddelen en de ambtenaren te veel werden afgeleid
door de onthullende staat van de traditionele vrouwelijke belichaming van de
Franse Republiek. In de begroting wordt officieel een post van € 900,-
opgenomen voor de aanschaf van een nieuwe Marianne. Het vorige beeld was in
2007 aangeschaft voor een bedrag van € 1400,- Het nieuws haalde zelfs de
Engelse tabloid de Daily Mail met de kop: "What A Bust" Een wethouder, die niet met naam genoemd
wenst te worden, zei dat hij de verwijdering van de buste zeer betreurd. Temeer
omdat het hier geen gezamenlijk besluit betrof maar een eenzijdig besluit van
de burgemeester. "Het was een uniek stukje werk. Immers, Marianne is een
symbool van het moederschap", aldus de teleurgestelde wethouder.
Op 21 december 2009
heeft de vereniging van Franse burgemeesters gestemd voor Florence Foresti, een
actrice en comédienne, als Frankrijks volgende Marianne. Zij won met 24% van de
stemmen. De runners-up waren Carla Bruni-Sarkosy (23%), Rama Yade (22%), Anne Roumanoff (21%), Mylène
Farmer (17%) en Marianne James (12%).
Hoewel een
gemeenschappelijk embleem van Frankrijk, geniet De Marianne geen officiële
status. De vlag van Frankrijk, is benoemd en beschreven in artikel 2 van de
Franse grondwet, als het enige officiële embleem. Maar er is hoop. Sinds september 1999 heeft
de Franse regering onder leiding van Lionel Jospin de Franse driekleur
samengevoegd met beeltenis van Marianne en de woorden liberté - egalité - fraternité,
zijnde de nieuwe Franse huisstijl voor alle ministeries en overheidsdiensten.
Marianne, onderdeel van de nieuwe huisstijl voor de Franse overheid
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr.
BeantwoordenVerwijderenReactie van Theodora Besse
Schitterend verhaal. NB Jeanne d'Arc leefde begin 15e eeuw.
Reactie van Joostje.
Hi Ferry,
Alle jaartallen daargelaten ....wij hebben genoten van dit verhaal.
Dank. Simon en Joostje.
Reactie van Anton Noë
Goedemorgen,
Hartelijk dank voor weer een prachtige bijdrage Ferry!
Eric heeft u een bericht gestuurd op Nederlanders.Fr
Hallo Ferry,
goedenmiddag!
Wat een leuk bericht weer. Waar haal je dit toch vandaan?
Ik ben "Tres Impressed" en hoop dat we jaren goed samen kunnen werken.
Reactie van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Frans van Pinxteren & Aukje Lock
Erg leuk en leerzaam artikel, onderhoudend om te lezen.
Bedankt
Reactie van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Theodora Besse
Met veel plezier herlezen.
Schitterend verhaal!
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van ZIP
@Ferry ben blij dat je me nu in de goede 'eeuw' hebt geplaatst. Ik houd namelijk erg!! van historische precisie:) Dat heb je er namelijk van als je maar 19 jaar oud wordt. Kom er tegenwoordig eens om! zo jong en zo belangrijk. Justin Bieber kan er nog een puntje aan zuigen. Maar afijn de 'site' kent gelukkig haar 'correctoren' da's maar goed ook.....Ik heb er een slapeloze nacht van gehad:) Mijn opvolgsters vind ik maar zo zo ...zeker die 'smurf' uitvoering in die kamer van die modernistische Hidalgo, als zij (dat mens) de toekomst van "la Liberte guidant le peuple' gaat worden?!
Met vriendelijke groet , Jeanne d'Arc.
Reactie van Suzanne
Hoe zet je zo'n artikel nou in de wacht ik heb nu geen tijd ?
Reactie van Theodora Besse
Gewoon de pagina ff onder je favorieten zetten.
Reactie van Suzanne
Bedankt
Reactie van Suzanne
Oh genoten prachtig verhaal