Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

dinsdag 5 juni 2018

KUNSTENAARS IN PARIJS: VICTOR DE BIE ‘POTASSER & CARTONNER’


In mijn dagelijkse leven is vijf uur witte wijn tijd. Rond dat uur gun ik mijzelf altijd een glas droge witte wijn. Maak je geen zorgen, het blijft hooguit bij twee glazen per dag. Het is dan ook heerlijk om rond die tijd uitgenodigd te zijn voor een vernissage in het Atelier Néerlandais in het chique 7e arrondissement. Dit keer draait alles om het werk van de Nederlandse designer en kunstenaar Victor de Bie. Victor woont en werkt in Amsterdam maar gaat regelmatig voor inspiratie naar Parijs.  Zijn nieuwe werk is geheel tot stand gekomen tijdens zijn, zoals hij het zelf noemt, ‘période parisienne’. In 2017 heeft hij het Atelier Néerlandais zes weken mogen gebruiken als zijn schildersatelier. “Een soort van retraite om mijzelf, in zijn geheel los te kunnen maken van al mijn zelfopgelegde conventies. Ik wilde mijzelf opnieuw uitvinden en in Parijs, is  dat gelukt en heb ik mijn zelfvertrouwen en het plezier in het creëren weer hervonden. Zo heb ik zelf kennis kunnen maken met de Franse kunstwereld en omgekeerd de Fransen laten kennismaken met Victor de Bie”.

Designer en kunstenaar Victor de Bie aan het werk in het Atelier Néerlandais

Victor, geboren in 1976 komt zelf uit een kunstenaarsfamilie en heeft zijn opleiding genoten aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Opgeleid als modeontwerper wat ook weer terug te zien is in zijn vrije werk als kunstschilder. Tevens ontwerpt hij sieraden. In 2010 presenteerde de talentvolle kunstenaar, een met behulp van een digitale 3-D printer vervaardigde ring met drie verwisselbare hoofddeksels: een hoedje van papier, een kroon en Mickey Mouse-oren. Dit alles in opdracht van het World Fashion Centre. Sinds die tijd ontwerpt hij ook sierraden voor onder andere Jan Taminiau.

Het interieur van het Atelier Néerlandais leent zich bij uitstek voor het werk van Victor de Bie - op de voorgrond het tapijt Reflexions - Links en rechts Fauteuil Poisson en in de spiegel l’Homme à la clope

Zijn nieuwe werk is vooral grafisch, zwart-wit. Kartonnen figuren die uit afzonderlijke delen bestaan. “Wat mij zo aantrok in het materiaal is de veelzijdigheid. Ik raapte het letterlijk op van de straat en mocht het mis gaan, dan was er niks verloren. Bovendien hielp het mij om me te bevrijden van mijn conventionele manier van werken. Deze kunstwerken laten duidelijk het plezier zien in mijn nieuwe manier van werken. De thema’s en de kenmerken van mijn werk zijn onveranderd. Menselijke figuren uit het circus en de kermis, zelfbedachte elementen en objecten die verwijzen naar mijn katholieke achtergrond of familieherinneringen. Plus; het reflecteert het licht en de energie die ik heb hervonden tijdens mijn zes weken ‘retraite’ in Parijs”, aldus Victor de Bie.

Surpopulation - 213,5 x 310 cm.

In het klassieke witte decor van het Atelier Néerlandais vormen zijn kunstwerken een scherp contrast van stralend wit met grillige zwarte lijnen. Uit al zijn werken spreekt zijn fascinatie voor het ongewone, het spontane, het onderbewuste en het chaotische, en ze doen mij denken aan   het werk van Jean Dubuffet uit de jaren zeventig. Het principe ontstond in 1962 (de kunstenaar was 61) uit de krabbels die hij tijdens het telefoneren maakte. Hij knipte de vormen uit en ordende ze. De eerste werken verschenen in een boekje, dat hij 'L'hourloupe' noemde. Een fantasiewoord, ook in zijn gedachten knipte en plakte hij graag. Eerst zijn de 'hourloupes' nog platte werken, wezens zonder referentie naar de werkelijkheid, maar al snel worden het driedimensionale beelden, gemodelleerd in piepschuim en afgegoten in epoxyhars. 

"Mijn expositie moet er uitzien als mijn atelier"
Kartonnen sculpturen vlnr; Chapeau gâteau - Promenade nocturne - Buttes en noirs et blancs - Fauteuil à l’état d’ébauche - En armure - l'Homme au canotier - l'Oiseleur - Dame au nez carré - Barbes à papa

Figuren, landschappen en objecten gereduceerd tot een wirwar van zwarte lijnen tegen een witte ondergrond met kleuraccenten. Het resultaat is een verwarrende illusie van holtes en uitstulpingen. Een van die 'imaginaire bouwsels' staat in de beeldentuin van het Kröller-Müller, een feest voor het oog. Dubuffet’s onaangepaste en onbedorven creativiteit en de zeggingskracht van zijn beelden vormden een bron van inspiratie voor kunstenaars die in de 20ste eeuw naar vernieuwing zochten. Hoe toepasselijk voor Victor de Bie die in Parijs 2017 op zoek was naar vernieuwing.

Het ijzersterke team van het Atelier Néerlandais met Joan Mols (l), Carolien van Tilburg (r) samen met  de kunstenaar Victor de Bie en Lin Shi (midden)

Zoals je weet is het Atelier Néerlandais onderdeel van de Nederlandse Ambassade in Frankrijk en een springplank voor Nederlandse kunstenaars, ontwerpers en creatieve ondernemers in Frankrijk. In het centrum van Parijs kunnen ze netwerken met Franse partners. Tevens biedt het Atelier Néerlandais de mogelijkheid om te werken op een flexplek, klanten te ontvangen, en een businessplan te laten analyseren door experts. Ook zijn ruimtes beschikbaar die, tegen een vergoeding, kunnen worden benut voor bijvoorbeeld modeshows, productpresentaties en exposities. Het Atelier werkt vanuit de gebruikers, zonder een staf die bepaalt wat er gebeurt en het zijn de gebruikers die het Atelier Néerlandais leven inblazen. Met enige trots kan ik zeggen dat Paris FvdV lid is van dit prestigieuze instituut. Wil je meer weten of ben jezelf geïnteresseerd neem eens contact op met de coördinator van het Atelier: Mw. Carolien van Tilburg, telefoonnummer: +33 1 45 50 47 04 of mail naar info@atelierneerlandais.com

Ambassaderaad voor cultuur en communicatie Bart Hofstede (r) met zijn opvolger Friso Wijnen (l) voor de kunstwerken Chandelle morte (l), Pull au coeur noir en Dame à quatre têtes (midden)

Verantwoordelijk voor het Atelier Néerlandais is de afdeling cultuur en communicatie van de Nederlandse Ambassade, nu nog onder leiding van Dhr. Bart Hofstede, ambassaderaad voor cultuur en communicatie. Eerder vertelde ik dat hij per 1 augustus aanstaande vertrekt naar China. De vernissage van Victor de Bie was dan ook een ultieme gelegenheid om kennis te maken met zijn opvolger Dhr. Friso Wijnen. Sinds 2002 werkzaam bij Buitenlandse Zaken. Eerst op het onderwerp migratie, daarna als cultureel attaché in Madrid. Vervolgens was hij plaatsvervangend hoofd internationaal cultuurbeleid, woordvoerder en sinds maart 2015 projectleider communicatie Nederlands EU-Voorzitterschap 2016. Een project dat onder meer gaat om online-communicatie (website en social-media), publieksactiviteiten, woordvoering en interne communicatie. Tevens is hij MT-lid van de directie communicatie van het Ministerie van Financiën te Den Haag.

Victor de Bie geeft uitleg over zijn werk Surpopulation


De tentoonstelling van Victor de Bie, ‘potasser & cartonner’ is nog te zien in het Atelier Néerlandais tot en met 8 juni 2018 aan de rue de Lille 121.

1 opmerking: