In mijn dagelijkse leven
is vijf uur witte wijn tijd. Rond dat uur gun ik mijzelf altijd een glas droge
witte wijn. Maak je geen zorgen, het blijft hooguit bij twee glazen per dag.
Het is dan ook heerlijk om rond die tijd uitgenodigd te zijn voor een
vernissage in het Atelier Néerlandais in het chique 7e
arrondissement. Dit keer draait alles om het werk van de Nederlandse designer
en kunstenaar Victor de Bie. Victor woont en werkt in Amsterdam maar gaat
regelmatig voor inspiratie naar Parijs.
Zijn nieuwe werk is geheel tot stand gekomen tijdens zijn, zoals hij het
zelf noemt, ‘période parisienne’. In 2017 heeft hij het Atelier Néerlandais zes
weken mogen gebruiken als zijn schildersatelier. “Een soort van retraite om mijzelf,
in zijn geheel los te kunnen maken van al mijn zelfopgelegde conventies. Ik
wilde mijzelf opnieuw uitvinden en in Parijs, is dat gelukt en heb ik mijn zelfvertrouwen en
het plezier in het creëren weer hervonden. Zo heb ik zelf kennis kunnen maken met de Franse
kunstwereld en omgekeerd de Fransen laten kennismaken met Victor de Bie”.

Designer en kunstenaar Victor de Bie aan het werk in het Atelier Néerlandais
Victor, geboren in 1976
komt zelf uit een kunstenaarsfamilie en heeft zijn opleiding genoten aan de
Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Opgeleid als modeontwerper wat ook weer
terug te zien is in zijn vrije werk als kunstschilder. Tevens ontwerpt hij
sieraden. In 2010 presenteerde de talentvolle kunstenaar, een met behulp van
een digitale 3-D printer vervaardigde ring met drie verwisselbare hoofddeksels:
een hoedje van papier, een kroon en Mickey Mouse-oren. Dit alles in opdracht
van het World Fashion Centre. Sinds die tijd ontwerpt hij ook sierraden voor
onder andere Jan Taminiau.
Het interieur van het Atelier Néerlandais leent zich bij uitstek voor het werk van Victor de Bie - op de voorgrond het tapijt Reflexions - Links en rechts Fauteuil Poisson en in de spiegel l’Homme à la clope
Zijn nieuwe werk is
vooral grafisch, zwart-wit. Kartonnen figuren die uit afzonderlijke delen
bestaan. “Wat mij zo aantrok in het materiaal is de veelzijdigheid. Ik raapte
het letterlijk op van de straat en mocht het mis gaan, dan was er niks
verloren. Bovendien hielp het mij om me te bevrijden van mijn conventionele
manier van werken. Deze kunstwerken laten duidelijk het plezier zien in mijn
nieuwe manier van werken. De thema’s en de kenmerken van mijn werk zijn
onveranderd. Menselijke figuren uit het circus en de kermis, zelfbedachte
elementen en objecten die verwijzen naar mijn katholieke achtergrond of
familieherinneringen. Plus; het reflecteert het licht en de energie die ik heb hervonden
tijdens mijn zes weken ‘retraite’ in Parijs”, aldus Victor de Bie.
Surpopulation - 213,5 x 310 cm.
In het klassieke witte
decor van het Atelier Néerlandais vormen zijn kunstwerken een scherp contrast
van stralend wit met grillige zwarte lijnen. Uit al zijn werken spreekt zijn
fascinatie voor het ongewone, het spontane, het onderbewuste en het chaotische,
en ze doen mij denken aan het
werk van Jean Dubuffet uit de jaren zeventig. Het principe ontstond in 1962 (de kunstenaar was 61) uit de
krabbels die hij tijdens het telefoneren maakte. Hij knipte de vormen uit en
ordende ze. De eerste werken verschenen in een boekje, dat hij 'L'hourloupe'
noemde. Een fantasiewoord, ook in zijn gedachten knipte en plakte hij graag.
Eerst zijn de 'hourloupes' nog platte werken, wezens zonder referentie naar de
werkelijkheid, maar al snel worden het driedimensionale beelden, gemodelleerd
in piepschuim en afgegoten in epoxyhars.
"Mijn expositie moet er uitzien als mijn atelier"
Kartonnen sculpturen vlnr; Chapeau gâteau - Promenade nocturne - Buttes en noirs et blancs - Fauteuil à l’état d’ébauche - En armure - l'Homme au canotier - l'Oiseleur - Dame au nez carré - Barbes à papa
Figuren, landschappen en objecten gereduceerd
tot een wirwar van zwarte lijnen tegen een witte ondergrond met kleuraccenten.
Het resultaat is een verwarrende illusie van holtes en uitstulpingen. Een van
die 'imaginaire bouwsels' staat in de beeldentuin van het Kröller-Müller, een
feest voor het oog. Dubuffet’s onaangepaste en onbedorven creativiteit en de
zeggingskracht van zijn beelden vormden een bron van inspiratie voor
kunstenaars die in de 20ste eeuw naar vernieuwing zochten. Hoe toepasselijk
voor Victor de Bie die in Parijs 2017 op zoek was naar vernieuwing.
Het ijzersterke team van het Atelier Néerlandais met Joan Mols (l), Carolien van Tilburg (r) samen met de kunstenaar Victor de Bie en Lin Shi (midden)
Zoals je weet is het
Atelier Néerlandais onderdeel van de Nederlandse Ambassade in Frankrijk en een springplank
voor Nederlandse kunstenaars, ontwerpers en creatieve ondernemers in Frankrijk.
In het centrum van Parijs kunnen ze netwerken met Franse partners. Tevens biedt
het Atelier Néerlandais de mogelijkheid om te werken op een flexplek, klanten
te ontvangen, en een businessplan te laten analyseren door experts. Ook zijn
ruimtes beschikbaar die, tegen een vergoeding, kunnen worden benut voor
bijvoorbeeld modeshows, productpresentaties en exposities. Het Atelier werkt
vanuit de gebruikers, zonder een staf die bepaalt wat er gebeurt en het zijn de
gebruikers die het Atelier Néerlandais leven inblazen. Met enige trots kan ik
zeggen dat Paris FvdV lid is van dit prestigieuze instituut. Wil je meer weten of
ben jezelf geïnteresseerd neem eens contact op met de coördinator van het
Atelier: Mw. Carolien van Tilburg, telefoonnummer: +33 1 45 50 47 04 of mail
naar info@atelierneerlandais.com

Ambassaderaad voor cultuur en communicatie Bart Hofstede (r) met zijn opvolger Friso Wijnen (l) voor de kunstwerken Chandelle morte (l), Pull au coeur noir en Dame à quatre têtes (midden)
Verantwoordelijk voor het
Atelier Néerlandais is de afdeling cultuur en communicatie van de Nederlandse
Ambassade, nu nog onder leiding van Dhr.
Bart Hofstede, ambassaderaad voor cultuur en communicatie. Eerder vertelde ik
dat hij per 1 augustus aanstaande vertrekt naar China. De vernissage van Victor
de Bie was dan ook een ultieme gelegenheid om kennis te maken met zijn opvolger
Dhr. Friso Wijnen. Sinds 2002 werkzaam bij Buitenlandse Zaken. Eerst op het
onderwerp migratie, daarna als cultureel attaché in Madrid. Vervolgens was hij
plaatsvervangend hoofd internationaal cultuurbeleid, woordvoerder en sinds
maart 2015 projectleider communicatie Nederlands EU-Voorzitterschap 2016. Een
project dat onder meer gaat om online-communicatie (website en social-media),
publieksactiviteiten, woordvoering en interne communicatie. Tevens is hij
MT-lid van de directie communicatie van het Ministerie van Financiën te Den
Haag.
Victor de Bie geeft uitleg over zijn werk Surpopulation
De tentoonstelling van
Victor de Bie, ‘potasser & cartonner’ is nog te zien in het Atelier
Néerlandais tot en met 8 juni 2018 aan de rue de Lille 121.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten