Voor een bijzondere
kennismaking ben ik op weg naar het 2e arrondissement, naar de wijk
Sentier. Ooit het centrum van een drukke economische activiteit die draaide om
de beurs, (gevestigd in het Palais Bronginard), de textielnijverheid en de
pers. Vandaag leeft dit arrondissement hoofdzakelijk van de mode en alle
activiteiten die daarmee gepaard gaan. Textiel, boetieks, groothandelaars, stof,
kleding, lingerie, schoeisel, lederwaren, namaakjuwelen, fournituren,
accessoires en nog meer textiel. Sentier en Temple, op een steenworp afstand
van Les Halles, blijven een aparte wereld die al ruim honderd jaar het
koninkrijk is van alles wat met kleding te maken heeft. Winkels, werkplaatsen,
toonzalen volgen elkaar ononderbroken op. De wijk heeft haar ambachtelijke en
handelsfunctie behouden, mede dankzij een lange traditie die teruggaat tot de
Orde van de Tempeliers, in 1118 gesticht om pelgrims te beschermen. Ook in de
literatuur wordt Sentier in de 19e eeuw beschreven als het centrum
van de textielindustrie met name door Honoré de Balzac.
Het begin van mijn zoektocht naar XUAN de naam achter een Nederlandse couturier
Sinds de late jaren 1990
is het ook het thuis geworden van vele internet-start-up bedrijven met als
bijnaam Silicum-Sentier. Dit alles dankzij de aanwezigheid van het voormalige
Parijse beursgebouw en de beschikking over een high-speed glasvezelnet in dit
gebied. Tijdens de dot.com boost vestigden zich hier meer dan 50
internetbedrijven waaronder Yahoo, Nomad, Verizon, Orange en vele anderen.
Ik zoek de rue de Tracy,
een kleine straat ingeklemd tussen nummer 127 van de boulevard Sébastopol en
nummer 222 van de rue Saint-Denis. Vanuit het metrostation Sentier passeer ik
de rue d’Aboukir met op de zijwand van een appartementencomplex een gigantische
muur van planten ontworpen door de ‘groenkunstenaar’ Patrick Blanc. Dit soort
groen in de stad is een van de speerpunten van de huidige burgemeester van de stad,
Anne Hidalgo, om Parijs groener te maken en zo de warmte uit de stad te
verdrijven. Een stukje verder in de rue de Cléry, op de hoek van de rue Poissonnière,
op de eerste verdieping, het standbeeld van de Heilige Catharina, de patrones
van de naaisters. Ieder jaar op 25 november lopen de ongehuwde naaisters met
extravagante hoeden in optocht door de wijk. Dit was eens het grondgebied van
het klooster van Saint-Chaumont. De rue de Tracy droeg voorheen de naam rue des
dames-Saint-Chaumont. Antoine
Destutt Comte de Tracy (1754-1836) is nu de huidige naamgever van de straat,
politicus, filosoof en lid van de Académie Française. De gemiddelde prijs per m² doet hier € 9910.
Heerlijk toch dat internet!
De rue d'Aboukir met het kunstwerk van groenkunstenaar Patrick Blanc (l) en het standbeeld van de Heilige Catharina, de patrones van de naaisters (r)
Aangekomen op nummer vijf
ben ik driftig op zoek naar het briefje waarop ik de deurcode heb genoteerd. Om
in Parijs überhaupt ergens binnen te komen moet je iemand kennen. Aanbellen
lukt niet want de vinding van de goede oude schel, in 1850 uitgevonden door de
Belg Polydoor Lippens, als vervanging van de bronzen kloppers, is gewoonweg
niet aanwezig. Wel een display waar je een code in moet toetsen. Vervolgens kom
je in een portiek waar je weer een nieuwe code nodig hebt om binnen te komen of
om de lift te kunnen gebruiken. 4e etage rechterdeur staat er op
mijn briefje.
Eenmaal boven wordt ik
ontvangen met een warme glimlach op het gezicht van de tengere Thu Nguyen. “Welkom”,
en ze maakt een breed gebaar richting haar appartement. Geboren in Vietnam maar
opgegroeid in Nederland waar haar ouders een textielbedrijf runnen. Thu is couturier
en ik heb haar voor het eerst ontmoet in de tuin van de residentie van onze
Ambassadeur tijdens het Koningsfeest. Net als ik is zij lid van het Atelier
Néerlandais. In 1999 studeerde zij af aan het prestigieuze Charles Montaigne
mode instituut, nu beter bekend als het Amfi. De Amsterdamse modeacademie behoort
tot de 30 beste modescholen ter wereld en werd in 1992 opgericht als gevolg van
een fusie tussen de academies Meester Koetsier en Charles Montaigne. Meester
Koetsier werd 60 jaar geleden opgericht als een technische en commerciële
school. Academie Charles Montaigne - opgericht in 1951 - was een particuliere
school voor couture en styling. De academie heet sinds 2002 Amfi. Daarvoor had
de modeschool nog de naam Fashion Management and Design (FMD). Inmiddels is
Amfi onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam. Alumni van de Amsterdamse
academie werken bij topmerken als Nike, Tommy Hilfiger, of bij ketens als
H&M en We Fashion.
Voor Thu ligt dat
duidelijk anders. Na haar afstuderen begon ze in Amsterdam haar eigen
modelabel. In de daaropvolgende jaren ontving ze een nationale prijs ter
ondersteuning van jonge Nederlandse modeontwerpers, en presenteerde ze haar
werk in Gorizia, Italië, samen met 39 andere opkomende ontwerpers. Amsterdam
bleek al snel te klein en vier jaar later opende ze haar eigen boetiek in de
Parijse wijk Marais, waar ze begon met zelf ontworpen prêt-à-porter collecties
onder het modemerk XUAN.
Xuan-Thu Nguyen,
uitgesproken als ‘Swan-teen Nuh-Wen’. Xuan is een Vietnamese meisjesnaam en betekent
‘bron’. Met voor haar vast een dieper liggende betekenis als bron van
creativiteit. Toen ze 10 jaar was wilde ze al florist worden om zo haar
ongebreidelde creativiteit om te vormen tot een prachtig boeket of bloemstuk.
Vanwege haar niet aflatende interesse voor design besloot ze een opleiding te
gaan volgen aan de Amsterdamse mode academie.
Tijdens het interview blijft zij ongestoord aan het werk aan haar nieuwe couture collectie
In 2008 presenteerde zij
voor het eerst haar haute couture collectie. In 2016 presenteerde ze haar
lente/zomer collectie 2017 als een ware kunstinstallatie, namelijk bevroren in
ijs. Geïnspireerd door het paradoxale
idee van verfrissing tijdens warme zomerdagen. Op 30 september 2016 werden
Nguyen's etherische ontwerpen in het Atelier Neérlandais zowel letterlijk als
figuurlijk gevangen in de tijd. Bevroren in grootse ijssculpturen werden haar
ontwerpen als ware kunstinstallaties tentoongesteld.
Bescheiden zoals zij is
verontschuldigt zij zich voor de ontvangst in haar appartement. “Mijn atelier,
dat een etage lager ligt, wordt op dit moment verbouwd. In de winter konden we
de ramen niet meer dicht krijgen en de verwarming werkte ook al niet naar
behoren. Niet echt bevorderlijk voor de inspiratie als je aan een
zomercollectie aan het werken bent” Een glimlach verschijnt. Ik bedenk plots
dat we wel heel trots op haar mogen zijn. Want hoeveel echte Nederlandse
couturiers kennen we eigenlijk die ook nog eens succesvol zijn in het
buitenland?
Thu vertelt dat je geïnviteerd
behoort te worden door de prestigieuze ‘Fédération de la Haute Couture et de la
Mode’ (FHCM). Een Frans instituut dat al bestaat sinds 1868 en toen bekend
stond als ‘Chambre Syndicale de la Couture, des Confectionneurs et des
Tailleurs pour Dame’. Zij bepalen ook de data voor de Paris Fashion Week. Voor
de haute couture is die vastgezet van 1 juli 2018 tot en met 5 juli 2018. “De
FHCM heeft voor mij de datum van 3 juli vastgelegd en nee, ik heb daar niets
over te zeggen. Best spannend, want ik show om 20.30 uur ’s avonds maar ik heb
nog geen locatie. Verder showen op die dag ook nog eens Chanel en Giorgio
Armani”. Tussen de 36 couturiers die hun werk mogen laten zien in Parijs, zie
ik maar vier Nederlandse namen: Xuan, Victor & Rolf Ronald van der Kemp en Iris van Herpen.
3 juli moet haar couture collectie klaar zijn en uiterlijk...... absoluut geen stress zichtbaar
Waarom toentertijd die keuze
voor Parijs als vestigingsplaats?
“Ik heb gekozen voor
Parijs, omdat we in 2005 een boutique in Le Marais hadden geopend”.
Heb je specifiek gekozen
om je te vestigen in de modewijk Sentier of was dat toeval?
“Sentier, was bij toeval.
We waren dat jaar zo vaak verhuisd dat we toevallig in deze wijk terecht kwamen. Heel druk, maar
heel centraal. Links, rechts ....er gebeurt hier van alles en ik zit vijf
minuten van fournisseurs en andere leveranciers. Kan niet beter”.
Zijn jouw
Vietnamese/Nederlandse roots van invloed op jouw creaties?
“Ik denk dat er onbewust
altijd iets van mee wordt gegeven, het gevoel van nostalgie”.
Wat zijn de waardes die
je meegekregen hebt van jouw ouders?
“Hard werken en
nederigheid”.
In de tussentijd kijkt ze
nauwelijks op en zit in een totale zen houding te werken aan een van haar
creaties.
Werk je alleen of samen
met een team?
Ik heb een team , maar
ontwerpen doe ik alleen, in alle rust. Daarom vind ik het eigenlijk helemaal
niet erg om even niet in mijn atelier te zitten maar hier in mijn appartement.
Vaak omgeven door mijn kinderen en de hond en mijn lieve man natuurlijk”.
In 2016 presenteerde ze haar lente/zomer collectie 2017 als een ware kunstinstallatie, namelijk bevroren in ijs
De modewereld is een
harde wereld, wat maakt jouw mode zo bijzonder?
“Ik denk dat ik me zelf
ben en dat mijn collecties voor het grooste gedeelte over mijn persoonlijke
belevingswereld gaan. De gevoelswaarde in mijn ontwerpen staat voorop en ik
denk dat het dat is waar mensen in geïnteresseerd zijn, ook al kunnen ze vaak
hun vinger er niet opleggen van wat het precies is”.
Kun je mij eens meenemen
door jouw creatief proces, wat inspireert je, hoe begin je?
“Kom we lopen even naar
mijn atelier. Het begint bij mijzelf, het kan een gevoel zijn, de staat waarin
ik verkeer of soms is het een kleur of techniek die me inspireert of bezig
houdt. Bij mij gaat het meer om nadenken, analyseren, het waarom hoe en wat. Ik
probeer altijd de ontwerpen op een toegankelijke manier om te zetten. Elke
creatie geeft wat weer, daarom zie je heel vaak dat ik het maar in een enkele ‘look’
uitvoer en dat de volgende look weer heel iets anders is in mijn collectie”.
Waar wordt je kleding
vervaardigd?
“Voornamelijk in Parijs
en af en toe in Nederland”.
Is het ook in andere
landen te koop?
“Op het ogenblik in China,
Taiwan en in de Verenigde Staten alleen online”.
Dan is het even stil
terwijl de handen vaardig bezig blijven op de paspop en niets haar kritische
blik ontgaat zegt ze. “En in Parijs natuurlijk !”
Voor Paris FvdV wilde Thu wel even aan het werk in haar atelier
Waaraan herken ik een
ontwerp van Xuan-Thu Nguyen?
Aan de technische
details, die meestal niet eens wordt opgemerkt als je niet ‘echt’ kijkt. Ik hou
van kleine verrassingen” Zoals?
“Links heeft de kraag een
vierkante afwerking en rechts, een ronde. De verscholen knoopsgaten, de
ingewerkte broeksluiting in een deelnaad. En alles is mooi afgewerkt aan de
binnenkant. Geen lockdraden maar biesjes of Engelse naad afwerkingen.
Waarvan lig jij ’s nachts
wakker?
“Van alles, maakt niet
uit, alles maalt”.
Wie is jouw absolute
voorbeeld en waarom?
“Mijn kinderen, meest
grooste inspiratiebron en ze leren me zoveel”.
Kun je al iets vertellen
over je plannen voorjaar 2018?
“Ben nu druk bezig met
voorbereidingen voor de couture week in
Parijs en dringend op zoek naar een locatie”. Vragend kijkt ze mij aan en ik
beloof voor haar op zoek te gaan.
Je woont nu al zolang in
Parijs wat zijn jouw favoriete plekken in de stad?
“Ik ben dol op Frenchies bar
à vin in de rue du Nil 5, hier vlakbij, en restaurant Sola. Een Japans
restaurant in de rue de l'Hôtel Colbert 12 in het vijfde arrondissement. Musee Art
et Decoratif is denk ik mijn favoriet, maar la Gaîté Lyrique* is ook geweldig. Ik
doe graag boodschappen in rue de Nil en de rue Faubourg Saint Denis, werkt heel
ontspannend voor mij. Ik ben dol op koken en boodschappen doen en deze 2 straten hebben geweldige producten”.
Immigranten uit Pakistan, Sri Lanka en Bangladesh wachten in de wij Sentier geduldig op de stoep met hun steekkarretje tot ze een handelaar voor een paar euro kunnen helpen
* Op initiatief van de toenmalige burgemeester van Parijs; Bertrand
Delanoë, is op 2 maart 2011 een nieuwe culturele instelling geopend. La Gaîté
Lyrique, hèt nieuwe centrum voor digitale kunst. Acht jaar duurde de renovatie
van dit 156 jaar oude Theatre de La Gaîté, een historisch monument. Totale
kosten 85 miljoen. Vijf verdiepingen met een totale oppervlakte van 9500 m²
geheel gewijd aan muziek, film, video games, mode, design, dans en theater. Er
is een speciale (gratis) lounge voor gamers, een grote concertzaal met maar
liefst 46 schermen, auditorium, geluidsstudio's, twee cafés,
tentoonstellingsruimten en een winkel. De eerste week na de opening bezochten
ruim 18.000 mensen deze nieuwe Parijse digitale cultuurtempel. La Gaîté Lyrique, Rue Papin 3 bis, 3e arrondissement,
metro: Réaumur-Sébastopol, Arts et Métiers, Strasbourg Saint-Denis.
Wat is volgens jou de
absolute ‘Must See’ in Parijs?
“Op dit moment , het
project Expo in het Parc de la Vilette. Kijk maar eens op de website hoeveel
daar te beleven valt met name in La Grande halle”.
De ingang aan de passage de Caire is fraai versierd met koppen die de godin Hathor verbeelden
Ze kijkt op. “Best leuk
dit interview”!.
We begeven ons via het
steile trappenhuis weer naar haar appartement. Tijd om mijn spullen te pakken
en afscheid te nemen van deze bescheiden, sympathieke maar vooral talentvolle
couturier; Thu Nguyen. Niet voordat ik haar heel veel succes wens met haar
couture show op 3 juli 2018.
Er volop
bedrijvigheid in de Sentier. Hier slaan modewinkels uit heel Europa hun
confectie in. Buiten dansen volle kledingrekken, dozen en bestelbusjes een
chaotisch ballet, gecoördineerd door immigranten uit Pakistan, Sri Lanka en
Bangladesh. Die wachten hier geduldig op de stoep met hun steekkarretje tot ze
een handelaar voor een paar euro kunnen helpen met in of uitladen. In de jaren
50 en 60 werden de winkels vooral gerund door Joodse ondernemers die ook wel
‘les pieds noirs’ werden genoemd. Op zaterdag, sjabbat, was deze wijk dan ook
uitgestorven. Tegenwoordig zijn steeds meer winkels in handen van Chinezen. De
winkels zijn overigens alleen toegankelijk voor groothandelaren en niet voor
individuele shoppers. ‘Vente en gros, pas en detail’!
De passage Caire is een van de oudste in de stad en dateert uit 1798
Ik neem de drukke rue
Saint Denis richting de passage du Caire. De passage is een opeenvolging van
concurrerende groothandels in een wirwar van gangen die weer uitkomen op de
place du Caire. Hier is de specialisatie met name in klerenstandaards, pas- en
etalagepoppen en andere spullen voor winkelinrichting. Deze passage is een van
de oudste in de stad en dateert uit 1798. 360 Meter lang en sinds 28 april 1964
behorend bij het historisch erfgoed van Parijs; "Inventaire Supplémentaire
des Monuments Historiques" (ISMH). De passage is gebouwd met de gebrekkige
techniek van tweehonderd jaar geleden. De gemiddelde straatbreedte is niet meer
dan drie meter en dat heeft weer te maken met de ijzeren, vaak zeer inventieve
dakconstructies. Onlangs is de gehele glazen overkapping gerestaureerd. De
ingang aan de place de Caire is fraai versierd met drie koppen die de godin
Hathor verbeelden, lotusbloemen en hiërogliefen. Op deze plek was vroeger een
klooster gevestigd. Het werd verwoest tijdens de Franse revolutie.
Hier is de specialisatie met name in klerenstandaards, pas- en etalagepoppen en andere spullen voor winkelinrichting
De middag loopt op zijn
einde en ik neem plaats op een terras om vast een begin te maken met het
schrijven van deze blog.
Un Grand merci Thu Nguyen - XUAN et Joan Mols - Atelier Néerlandais
Meer ontdekken over het
onbekende Parijs? Vanaf 9 juni 2018 is mijn reisgids ‘Ongewoon Parijs’ te
verkrijgen bij de boekhandel of online bij Edicola Publishers, Bruna, Libris,
Bol, Blz, Managementboek, Hebban, Veltman uitgevers, boekhandel Smit, Amazon
Frankrijk en Amazon UK.
Ongewoon Parijs, 160
pagina's, 300 foto's, paperback, ISBN: 978-94-92500-81-6, Prijs € 19,95
Geen opmerkingen:
Een reactie posten