Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

vrijdag 15 juni 2018

XUAN-THU NGUYEN; EEN ONTMOETING MET EEN NEDERLANDS MODE ICOON IN PARIJS


Voor een bijzondere kennismaking ben ik op weg naar het 2e arrondissement, naar de wijk Sentier. Ooit het centrum van een drukke economische activiteit die draaide om de beurs, (gevestigd in het Palais Bronginard), de textielnijverheid en de pers. Vandaag leeft dit arrondissement hoofdzakelijk van de mode en alle activiteiten die daarmee gepaard gaan. Textiel, boetieks, groothandelaars, stof, kleding, lingerie, schoeisel, lederwaren, namaakjuwelen, fournituren, accessoires en nog meer textiel. Sentier en Temple, op een steenworp afstand van Les Halles, blijven een aparte wereld die al ruim honderd jaar het koninkrijk is van alles wat met kleding te maken heeft. Winkels, werkplaatsen, toonzalen volgen elkaar ononderbroken op. De wijk heeft haar ambachtelijke en handelsfunctie behouden, mede dankzij een lange traditie die teruggaat tot de Orde van de Tempeliers, in 1118 gesticht om pelgrims te beschermen. Ook in de literatuur wordt Sentier in de 19e eeuw beschreven als het centrum van de textielindustrie met name door Honoré de Balzac.

Het begin van mijn zoektocht naar XUAN de naam achter een Nederlandse couturier

Sinds de late jaren 1990 is het ook het thuis geworden van vele internet-start-up bedrijven met als bijnaam Silicum-Sentier. Dit alles dankzij de aanwezigheid van het voormalige Parijse beursgebouw en de beschikking over een high-speed glasvezelnet in dit gebied. Tijdens de dot.com boost vestigden zich hier meer dan 50 internetbedrijven waaronder Yahoo, Nomad, Verizon, Orange en vele anderen.

Ik zoek de rue de Tracy, een kleine straat ingeklemd tussen nummer 127 van de boulevard Sébastopol en nummer 222 van de rue Saint-Denis. Vanuit het metrostation Sentier passeer ik de rue d’Aboukir met op de zijwand van een appartementencomplex een gigantische muur van planten ontworpen door de ‘groenkunstenaar’ Patrick Blanc. Dit soort groen in de stad is een van de speerpunten van de huidige burgemeester van de stad, Anne Hidalgo, om Parijs groener te maken en zo de warmte uit de stad te verdrijven. Een stukje verder in de rue de Cléry, op de hoek van de rue Poissonnière, op de eerste verdieping, het standbeeld van de Heilige Catharina, de patrones van de naaisters. Ieder jaar op 25 november lopen de ongehuwde naaisters met extravagante hoeden in optocht door de wijk. Dit was eens het grondgebied van het klooster van Saint-Chaumont. De rue de Tracy droeg voorheen de naam rue des dames-Saint-Chaumont. Antoine Destutt Comte de Tracy (1754-1836) is nu de huidige naamgever van de straat, politicus, filosoof en lid van de Académie Française.  De gemiddelde prijs per m² doet hier € 9910. Heerlijk toch dat internet!

De rue d'Aboukir met het kunstwerk van groenkunstenaar Patrick Blanc (l) en het standbeeld van de Heilige Catharina, de patrones van de naaisters (r)

Aangekomen op nummer vijf ben ik driftig op zoek naar het briefje waarop ik de deurcode heb genoteerd. Om in Parijs überhaupt ergens binnen te komen moet je iemand kennen. Aanbellen lukt niet want de vinding van de goede oude schel, in 1850 uitgevonden door de Belg Polydoor Lippens, als vervanging van de bronzen kloppers, is gewoonweg niet aanwezig. Wel een display waar je een code in moet toetsen. Vervolgens kom je in een portiek waar je weer een nieuwe code nodig hebt om binnen te komen of om de lift te kunnen gebruiken. 4e etage rechterdeur staat er op mijn briefje.

Eenmaal boven wordt ik ontvangen met een warme glimlach op het gezicht van de tengere Thu Nguyen. “Welkom”, en ze maakt een breed gebaar richting haar appartement. Geboren in Vietnam maar opgegroeid in Nederland waar haar ouders een textielbedrijf runnen. Thu is couturier en ik heb haar voor het eerst ontmoet in de tuin van de residentie van onze Ambassadeur tijdens het Koningsfeest. Net als ik is zij lid van het Atelier Néerlandais. In 1999 studeerde zij af aan het prestigieuze Charles Montaigne mode instituut, nu beter bekend als het Amfi. De Amsterdamse modeacademie behoort tot de 30 beste modescholen ter wereld en werd in 1992 opgericht als gevolg van een fusie tussen de academies Meester Koetsier en Charles Montaigne. Meester Koetsier werd 60 jaar geleden opgericht als een technische en commerciële school. Academie Charles Montaigne - opgericht in 1951 - was een particuliere school voor couture en styling. De academie heet sinds 2002 Amfi. Daarvoor had de modeschool nog de naam Fashion Management and Design (FMD). Inmiddels is Amfi onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam. Alumni van de Amsterdamse academie werken bij topmerken als Nike, Tommy Hilfiger, of bij ketens als H&M en We Fashion.


Voor Thu ligt dat duidelijk anders. Na haar afstuderen begon ze in Amsterdam haar eigen modelabel. In de daaropvolgende jaren ontving ze een nationale prijs ter ondersteuning van jonge Nederlandse modeontwerpers, en presenteerde ze haar werk in Gorizia, Italië, samen met 39 andere opkomende ontwerpers. Amsterdam bleek al snel te klein en vier jaar later opende ze haar eigen boetiek in de Parijse wijk Marais, waar ze begon met zelf ontworpen prêt-à-porter collecties onder het modemerk XUAN.
Xuan-Thu Nguyen, uitgesproken als ‘Swan-teen Nuh-Wen’. Xuan is een Vietnamese meisjesnaam en betekent ‘bron’. Met voor haar vast een dieper liggende betekenis als bron van creativiteit. Toen ze 10 jaar was wilde ze al florist worden om zo haar ongebreidelde creativiteit om te vormen tot een prachtig boeket of bloemstuk. Vanwege haar niet aflatende interesse voor design besloot ze een opleiding te gaan volgen aan de Amsterdamse mode academie.

Tijdens het interview blijft zij ongestoord aan het werk aan haar nieuwe couture collectie

In 2008 presenteerde zij voor het eerst haar haute couture collectie. In 2016 presenteerde ze haar lente/zomer collectie 2017 als een ware kunstinstallatie, namelijk bevroren in ijs.  Geïnspireerd door het paradoxale idee van verfrissing tijdens warme zomerdagen. Op 30 september 2016 werden Nguyen's etherische ontwerpen in het Atelier Neérlandais zowel letterlijk als figuurlijk gevangen in de tijd. Bevroren in grootse ijssculpturen werden haar ontwerpen als ware kunstinstallaties tentoongesteld.

Bescheiden zoals zij is verontschuldigt zij zich voor de ontvangst in haar appartement. “Mijn atelier, dat een etage lager ligt, wordt op dit moment verbouwd. In de winter konden we de ramen niet meer dicht krijgen en de verwarming werkte ook al niet naar behoren. Niet echt bevorderlijk voor de inspiratie als je aan een zomercollectie aan het werken bent” Een glimlach verschijnt. Ik bedenk plots dat we wel heel trots op haar mogen zijn. Want hoeveel echte Nederlandse couturiers kennen we eigenlijk die ook nog eens succesvol zijn in het buitenland?
Thu vertelt dat je geïnviteerd behoort te worden door de prestigieuze ‘Fédération de la Haute Couture et de la Mode’ (FHCM). Een Frans instituut dat al bestaat sinds 1868 en toen bekend stond als ‘Chambre Syndicale de la Couture, des Confectionneurs et des Tailleurs pour Dame’. Zij bepalen ook de data voor de Paris Fashion Week. Voor de haute couture is die vastgezet van 1 juli 2018 tot en met 5 juli 2018. “De FHCM heeft voor mij de datum van 3 juli vastgelegd en nee, ik heb daar niets over te zeggen. Best spannend, want ik show om 20.30 uur ’s avonds maar ik heb nog geen locatie. Verder showen op die dag ook nog eens Chanel en Giorgio Armani”. Tussen de 36 couturiers die hun werk mogen laten zien in Parijs, zie ik maar vier Nederlandse namen: Xuan, Victor & Rolf Ronald van der Kemp en Iris van Herpen.

3 juli moet haar couture collectie klaar zijn en uiterlijk...... absoluut geen stress zichtbaar

Waarom toentertijd die keuze voor Parijs als vestigingsplaats?
“Ik heb gekozen voor Parijs, omdat we in 2005 een boutique in Le Marais hadden geopend”.

Heb je specifiek gekozen om je te vestigen in de modewijk Sentier of was dat toeval?
“Sentier, was bij toeval. We waren dat jaar zo vaak verhuisd dat we toevallig in  deze wijk terecht kwamen. Heel druk, maar heel centraal. Links, rechts ....er gebeurt hier van alles en ik zit vijf minuten van fournisseurs en andere leveranciers. Kan niet beter”.

Zijn jouw Vietnamese/Nederlandse roots van invloed op jouw creaties?
“Ik denk dat er onbewust altijd iets van mee wordt gegeven, het gevoel van nostalgie”.

Wat zijn de waardes die je meegekregen hebt van jouw ouders?
“Hard werken en nederigheid”.
In de tussentijd kijkt ze nauwelijks op en zit in een totale zen houding te werken aan een van haar creaties.

Werk je alleen of samen met een team?
Ik heb een team , maar ontwerpen doe ik alleen, in alle rust. Daarom vind ik het eigenlijk helemaal niet erg om even niet in mijn atelier te zitten maar hier in mijn appartement. Vaak omgeven door mijn kinderen en de hond en mijn lieve man natuurlijk”.

In 2016 presenteerde ze haar lente/zomer collectie 2017 als een ware kunstinstallatie, namelijk bevroren in ijs

De modewereld is een harde wereld, wat maakt jouw mode zo bijzonder?
“Ik denk dat ik me zelf ben en dat mijn collecties voor het grooste gedeelte over mijn persoonlijke belevingswereld gaan. De gevoelswaarde in mijn ontwerpen staat voorop en ik denk dat het dat is waar mensen in geïnteresseerd zijn, ook al kunnen ze vaak hun vinger er niet opleggen van wat het precies is”.

Kun je mij eens meenemen door jouw creatief proces, wat inspireert je, hoe begin je?
“Kom we lopen even naar mijn atelier. Het begint bij mijzelf, het kan een gevoel zijn, de staat waarin ik verkeer of soms is het een kleur of techniek die me inspireert of bezig houdt. Bij mij gaat het meer om nadenken, analyseren, het waarom hoe en wat. Ik probeer altijd de ontwerpen op een toegankelijke manier om te zetten. Elke creatie geeft wat weer, daarom zie je heel vaak dat ik het maar in een enkele ‘look’ uitvoer en dat de volgende look weer heel iets anders is in mijn collectie”.

Waar wordt je kleding vervaardigd?
“Voornamelijk in Parijs en af en toe in Nederland”.

Is het ook in andere landen te koop?
“Op het ogenblik in China, Taiwan en in de Verenigde Staten alleen online”.
Dan is het even stil terwijl de handen vaardig bezig blijven op de paspop en niets haar kritische blik ontgaat zegt ze. “En in Parijs natuurlijk !”

Voor Paris FvdV wilde Thu wel even aan het werk in haar atelier

Waaraan herken ik een ontwerp van Xuan-Thu Nguyen?
Aan de technische details, die meestal niet eens wordt opgemerkt als je niet ‘echt’ kijkt. Ik hou van kleine verrassingen” Zoals?
“Links heeft de kraag een vierkante afwerking en rechts, een ronde. De verscholen knoopsgaten, de ingewerkte broeksluiting in een deelnaad. En alles is mooi afgewerkt aan de binnenkant. Geen lockdraden maar biesjes of Engelse  naad afwerkingen.

Waarvan lig jij ’s nachts wakker?
“Van alles, maakt niet uit, alles maalt”.

Wie is jouw absolute voorbeeld en waarom?
“Mijn kinderen, meest grooste inspiratiebron en ze leren me zoveel”.
Kun je al iets vertellen over je plannen voorjaar 2018?
“Ben nu druk bezig met voorbereidingen voor de couture week  in Parijs en dringend op zoek naar een locatie”. Vragend kijkt ze mij aan en ik beloof voor haar op zoek te gaan.

Je woont nu al zolang in Parijs wat zijn jouw favoriete plekken in de stad?
“Ik ben dol op Frenchies bar à vin in de rue du Nil 5, hier vlakbij, en restaurant Sola. Een Japans restaurant in de rue de l'Hôtel Colbert 12 in het vijfde arrondissement. Musee Art et Decoratif is denk ik mijn favoriet, maar la Gaîté Lyrique* is ook geweldig. Ik doe graag boodschappen in rue de Nil en de rue Faubourg Saint Denis, werkt heel ontspannend voor mij. Ik ben dol op koken en boodschappen doen en  deze 2 straten hebben geweldige producten”.

Immigranten uit Pakistan, Sri Lanka en Bangladesh wachten in de wij Sentier geduldig op de stoep met hun steekkarretje tot ze een handelaar voor een paar euro kunnen helpen 

* Op initiatief van de toenmalige burgemeester van Parijs; Bertrand Delanoë, is op 2 maart 2011 een nieuwe culturele instelling geopend. La Gaîté Lyrique, hèt nieuwe centrum voor digitale kunst. Acht jaar duurde de renovatie van dit 156 jaar oude Theatre de La Gaîté, een historisch monument. Totale kosten 85 miljoen. Vijf verdiepingen met een totale oppervlakte van 9500 m² geheel gewijd aan muziek, film, video games, mode, design, dans en theater. Er is een speciale (gratis) lounge voor gamers, een grote concertzaal met maar liefst 46 schermen, auditorium, geluidsstudio's, twee cafés, tentoonstellingsruimten en een winkel. De eerste week na de opening bezochten ruim 18.000 mensen deze nieuwe Parijse digitale cultuurtempel. La Gaîté Lyrique, Rue Papin 3 bis, 3e arrondissement, metro: Réaumur-Sébastopol, Arts et Métiers, Strasbourg Saint-Denis.

Wat is volgens jou de absolute ‘Must See’ in Parijs?
“Op dit moment , het project Expo in het Parc de la Vilette. Kijk maar eens op de website hoeveel daar te beleven valt met name in La Grande halle”.

De ingang aan de passage de Caire is fraai versierd met koppen die de godin Hathor verbeelden

Ze kijkt op. “Best leuk dit interview”!.
We begeven ons via het steile trappenhuis weer naar haar appartement. Tijd om mijn spullen te pakken en afscheid te nemen van deze bescheiden, sympathieke maar vooral talentvolle couturier; Thu Nguyen. Niet voordat ik haar heel veel succes wens met haar couture show op 3 juli 2018.
Er volop bedrijvigheid in de Sentier. Hier slaan modewinkels uit heel Europa hun confectie in. Buiten dansen volle kledingrekken, dozen en bestelbusjes een chaotisch ballet, gecoördineerd door immigranten uit Pakistan, Sri Lanka en Bangladesh. Die wachten hier geduldig op de stoep met hun steekkarretje tot ze een handelaar voor een paar euro kunnen helpen met in of uitladen. In de jaren 50 en 60 werden de winkels vooral gerund door Joodse ondernemers die ook wel ‘les pieds noirs’ werden genoemd. Op zaterdag, sjabbat, was deze wijk dan ook uitgestorven. Tegenwoordig zijn steeds meer winkels in handen van Chinezen. De winkels zijn overigens alleen toegankelijk voor groothandelaren en niet voor individuele shoppers. ‘Vente en gros, pas en detail’!

De passage Caire is een van de oudste in de stad en dateert uit 1798

Ik neem de drukke rue Saint Denis richting de passage du Caire. De passage is een opeenvolging van concurrerende groothandels in een wirwar van gangen die weer uitkomen op de place du Caire. Hier is de specialisatie met name in klerenstandaards, pas- en etalagepoppen en andere spullen voor winkelinrichting. Deze passage is een van de oudste in de stad en dateert uit 1798. 360 Meter lang en sinds 28 april 1964 behorend bij het historisch erfgoed van Parijs; "Inventaire Supplémentaire des Monuments Historiques" (ISMH). De passage is gebouwd met de gebrekkige techniek van tweehonderd jaar geleden. De gemiddelde straatbreedte is niet meer dan drie meter en dat heeft weer te maken met de ijzeren, vaak zeer inventieve dakconstructies. Onlangs is de gehele glazen overkapping gerestaureerd. De ingang aan de place de Caire is fraai versierd met drie koppen die de godin Hathor verbeelden, lotusbloemen en hiërogliefen. Op deze plek was vroeger een klooster gevestigd. Het werd verwoest tijdens de Franse revolutie.

Hier is de specialisatie met name in klerenstandaards, pas- en etalagepoppen en andere spullen voor winkelinrichting

De middag loopt op zijn einde en ik neem plaats op een terras om vast een begin te maken met het schrijven van deze blog.
Un Grand merci Thu Nguyen - XUAN et Joan Mols - Atelier Néerlandais

Meer ontdekken over het onbekende Parijs? Vanaf 9 juni 2018 is mijn reisgids ‘Ongewoon Parijs’ te verkrijgen bij de boekhandel of online bij Edicola Publishers, Bruna, Libris, Bol, Blz, Managementboek, Hebban, Veltman uitgevers, boekhandel Smit, Amazon Frankrijk en Amazon UK.

Ongewoon Parijs, 160 pagina's, 300 foto's, paperback, ISBN: 978-94-92500-81-6, Prijs € 19,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten