“Er zijn op de wereld
maar twee plaatsen waar je gelukkig kunt zijn, thuis en in Parijs”. Vond
Hemmingway voor wie Parijs ‘a feast’ was…… Maar waaraan dankt Parijs zijn
charme en bekoring? Veel grote wereldsteden zijn ouder, omvangrijker,
afwisselender, moderner, jachtiger, nostalgischer, onvoorspelbaarder en
ijdeler. Voor mij is het omdat de stad met al zijn schoonheid, symmetrie,
kracht en mysterie de vrouwelijkste is van alle grote steden. De stad bezit een
typisch vrouwelijk trekje namelijk een nimmer aflatend plezier in het
verleiden. Het betreft hier zowel het innerlijk als het uiterlijk. Parijs staat
voor elegantie, verfijning, harmonie en allure. Veel daarvan hebben wij te
danken aan Napoleon III en Baron Haussmann.
De hoofdstad die Napoleon
III en Baron Haussmann - geen van beiden geboren Parijzenaars - voor ogen
hadden was een soort permanente en op de toekomst gerichte wereldtentoonstelling
van de perfectie. Onder zijn regering werd Parijs verfraaid en gemoderniseerd
tot de mooiste stad van Europa, Baron Haussmann sloopte de smerige middeleeuwse
straten en ontwierp een geordende, ruim opgezette hoofdstad met een geometrisch
patroon aan boulevards. In de periode van 1852 tot 1870 liet hij 20.000 huizen
slopen, bouwde er 30.000, liet 90 kilometer straten aanleggen, 560 kilometer
riolering, alsmede twee waterreservoirs, twee bossen, drie parken en 19
pleinen. Vijftien jaar lang was Parijs een grote bouwplaats. Wat daarna volgde
was de 'Belle Époque', de tijd van het goede leven.
De herinrichting van
Parijs onder Baron Georges Eugène Haussmann (1809-1891) ging volgens strenge
bouwvoorschriften, waarin ieder bouwkundig element stond omschreven; van
overhang, tot deur-, raam- en poortbreedte. Vijf of zes verdiepingen plus
begane grond. De minimale hoogte van de verdiepingen moesten volgens hem 2,60
meter bedragen. Een balkon op de eerste en vierde verdieping allen met
gelijkwaardige uitlijning. In een Haussmann-gebouw is de tweede verdieping de
royale woonverdieping met balkon, de derde en de vierde verdieping hebben
dezelfde stijl maar minder weelderig en de vijfde verdieping is voorzien van
niet gedecoreerde lange balkons en de daken hellen onder 45 graden. Het gebouw
mag niet hoger zijn dan 37 meter. En dan de afwerking. Kijk eens naar de
patronen van de typische Franse balkonnetjes, de symmetrie van de Mansardedaken
van zink of leisteen met dansende schoorstenen. De daken van Parijs vormen een
uniek landschap, dat op elk moment van de dag anders kleurt. Soms zijn ze
donker, dan weer spiegelen ze alle tinten van de hemel. Onverslijtbaar en
prachtig vormgegeven in fraaie rondingen, onderbroken door rijen dakkapellen.
Het woord Mansarde is te danken aan de architectenfamilie Mansart. Een Mansarde
is een kamer onder de balken met een raam dat uitspringt. Ooit bedoeld voor de
dienstmeisjes, “les petites bonnes”. Die
mochten niet bij de familie slapen en kregen de restruimte op zolder. Meestal
onder het zinken dak, met een eigen trap naar de zesde of zevende verdieping en
piepklein; minder dan negen vierkante meter.
80% van alle daken in Parijs zijn bedekt met zink
Ik moet bekennen dat ik
een tic heb. Ik loop in Parijs altijd naar boven te kijken. Dan denk ik wie
woont daar? Zeker bloedheet in de zomer? Is er überhaupt een lift in dat pand?
Hoe zou Parijs er hebben uitgezien met rode pannendaken? Vanuit de lucht maar
ook vanaf Belleville en Montmartre is de stad een zee van subtiel
contrasterende nuances, van leisteen grijs tot het bijna melkachtige wit, van
de door de regen verweerd zink. Op dit moment is 80% van alle Parijse daken
bedekt met zink. Deze wereld wordt bevolkt door koepeltjes, met lood beklede
dakkapellen en platte daken, relingen van zwart geschilderd gietijzer, en
ijzeren laddertjes die schoorstenen overeind lijken te houden. In de tijd van
Haussmann werden daken bekleed met zink omdat het licht van gewicht was,
goedkoop en eenvoudig te installeren. De dakconstructie kon daardoor lichter,
met minder dakbinten, waardoor er meer ruimte werd gecreëerd op de
zolderkamers.
Vanaf Belleville en Montmartre is de stad een zee van subtiel contrasterende nuances, van leisteen grijs tot het bijna melkachtige wit, van de door de regen verweerd zink
Deze daken met hun
ouderwetse charme zijn inmiddels een van de symbolen van de hoofdstad geworden.
Onsterfelijk gemaakt door de vele chansons, fotografie, affiches, posters en
films. Maar de daken van Parijs lopen gevaar. Steeds minder jonge mensen willen
het beroep van dakdekker, dat al bestaat sinds 1817, nog uitoefenen. In Parijs
zijn nog slechts 500 ‘couvreur-zingueur’ te vinden, zoals het ambacht in
Frankrijk heet en het zink op de daken moet elke 50 jaar worden vervangen.
Niemand wil meer in weer en wind, in zomer en winter, dit gevaarlijke beroep
uitoefenen. De vakbond van Parijse dakdekkers het GCCP – Syndicat des
entreprises de Génie Climatique et de Couverture Plomberie – luidt dan ook de
noodklok. Om erkenning te krijgen voor
dit bijzondere beroep, werd op 27 juni 2017 een eerste belangrijk stap genomen
door de kennis en vakmanschap ervan te laten opnemen in de nationale inventaris
van het Franse immaterieel cultureel erfgoed. Op termijn willen les couvreurs-zingueurs’
ook dat de daken van Parijs worden opgenomen in het werelderfgoed van UNESCO.
Zij zien zichzelf als de bewakers van de ‘grijze oceaan’ – Gardiens d’un ‘océan
de gris’ – die Parijs zo’n uniek karakter geeft.
De ambachtslieden werden
hierin ondersteunt door de journalist, fotograaf Gilles Mermet. Mermet werkte
o.a voor het tijdschrift Geo, National Geographic en de Figaro en is tevens de
auteur van het fotoboek ‘Les toits de Paris ou l’art des couvreurs’. Jarenlang
fotografeerde hij de couvreurs-zingueurs
in hun habitat, hoog boven de straten van Parijs, boven op de daken.
“Mijn doel was het vastleggen van hun vakmanschap, de perfecte beheersing van
verschillende materialen, hun passie voor hun vak en hun liefde voor de
architectuur van Mansart en Haussmann. De nauwkeurige renovatie van koepelvormige
daken, dakvensters, de l’œils-de-boeuf (een klein rond, ovaal of achthoekig
raam in het dak met een zandstenen omlijsting) en de zinken mansardes. Met
behulp van mijn journalistieke achtergrond
wilde ik een communicatie instrument creëren om jongeren weer in contact
te brengen met dit prachtige ambacht, door middel van prachtige foto’s en
tekst”, zodat ze zich weer trots voelen”, aldus Gilles Mermet.
Zijn fotografisch werk
kwam ook onder de aandacht van de burgemeester van het negende arrondissement
mevrouw Delphine Bürkli. Zij wil de daken van Parijs laten registreren als
werelderfgoed door de UNESCO. In Parijs zijn, sinds 1991, alleen de oevers van
de Seine tussen de pont de Sully en de pont d’Iéna geclassificeerd als UNESCO
‘World Heritage’. “De daken van Parijs hebben een universele waarde”, benadrukt
mevrouw Bürkli. Maar ze ondervindt sterke tegenwind van de burgemeester van
Parijs Anne Hidalgo die juist de daken wil vergroenen, om zo de opwarming van
de stad tegen te gaan. “Het klimaat is de grootste prioriteit”, aldus Hidalgo.
Het boek van Gilles Mermet waarvoor hij aandacht vraagt voor de daken van Parijs als uniek erfgoed
Een
ander opstakel is dat Unesco bepaalt dat niets mag worden veranderd indien een
gebied of bouwwerk is benoemd tot wereld erfgoed. Een van de veelzeggende
uitdrukkingen van Hidalgo is; “We leven niet in een museum”. De burgemeester
wil onder meer de luchtvervuiling in de Franse hoofdstad bestrijden door het
autoverkeer te verminderen, het gebruik van de fiets, het openbaar vervoer te
bevorderen en de stad in een snel tempo te vergroenen. Bürkli weet dat zij de
kar niet alleen kan trekken, ook al heeft ze de gehele Parijs gemeenteraad
achter zich staan. Samen met Gilles Mermet, als voorzitter van de commissie ter
ondersteuning voor de kandidatuur van de Parijse daken als Unesco erfgoed en
het GCCP, probeert zij het Ministerie van Cultuur en de Mairie van Parijs te
overtuigen. Ze heeft nog tot 2019 de tijd om haar tegenstander(s) te
overtuigen. Ik ben benieuwd wat u er van vindt?
Meer ontdekken over het
onbekende Parijs? Vanaf 9 juni 2018 is mijn reisgids ‘Ongewoon Parijs’ te
verkrijgen bij de boekhandel of online bij Edicola Publishers, Bruna, Libris, Bol, Blz, Managementboek, Hebban, Veltman uitgevers, boekhandel Smit,
Amazon Frankrijk, Amazon UK.
Ongewoon Parijs, 160
pagina's, 300 foto's, paperback, ISBN: 978-94-92500-81-6, Prijs € 19,95
Ik hoop dat beide dingen kunnen: behouden wat er is - want de daken van Parijs zijn 1 van de eerste dingen waar ik verliefd op werd in deze stad - en vergroenen!
BeantwoordenVerwijderenOh, en bedankt voor dit artikel, weer veel bijgeleerd!
BeantwoordenVerwijderenPrachtig!!! Dol op de daken van Parijs♡
BeantwoordenVerwijderen