Tussen Bastille en Nation
in het 11e arrondissement ligt de rue Saint-Maur. Op nummer 38,
verscholen achter een eenvoudige gevel gaat een stukje geschiedenis schuil uit
de 19e eeuw. Eens, sinds 1835, was in dit pand de metaalgieterij
gevestigd van de familie Plichon. Nu 183 jaar later en 9 miljoen euro aan
ontwikkelingskosten verder, heeft Parijs zijn eerste digitale kunstcentrum,
klaar voor tentoonstellingen van de 21e eeuw. Een initiatief van ‘Culturespaces’ tevens
eigenaars van het Musée Jacquemart-André, het Musée Maillol en de lichtshows –
‘son et lumière’ – in de steengroeven van Beaux-de -Provence in de
Bouches-du-Rhône.
Op nummer 38, verscholen achter een eenvoudige gevel gaat een stukje geschiedenis schuil uit de 19e eeuw
Vier jaar lang is er
gewerkt aan de transformatie van de vroegere ijzersmelterij in een centrum van
digitale kunst. Na het installeren van geluidsisolatie, airconditioning en
brandveiligheid is de vervallen hal van 10 meter hoog met een oppervlakte van
2000 m², voorzien van 140 videoprojectoren en een ruimtelijk geluidssysteem van
50 Nexo luidsprekers op de muren en bas-subwoofers op de grond. Door de juiste
hoeken te kiezen, zorgen die voor een optimale spreiding van het geluid,
waardoor elke luisteraar de beste geluidskwaliteit ervaart. “Het publiek zal,
dankzij de grootste vaste video-installatie ter wereld letterlijk worden
ondergedompeld in beeld, beweging en geluid, om zo alle emoties te versterken. Unieke
multimedia apparatuur maken het mogelijk om projecties te visualiseren op een
oppervlakte van 3300 m². Bijna alle oppervlakten worden gebruikt, van vloer tot
plafond en muren oplopend tot 10 meter hoog. De projecties volgen de bewaard
gebleven architectonische elementen van de oude gieterij; metalen constructies,
een grote schoorsteen, de droogtoren en een koelreservoir gevuld met water. De
beelden scrollen en spelen met de lay-out van de ruimtes begeleid door op maat
gemaakte muzikale composities”, aldus Bruno McCoy, voorzitter van Culturespaces.
Vier jaar lang is er gewerkt aan de transformatie van de vroegere ijzersmelterij in een centrum van digitale kunst
De eerste tentoonstelling,
die opende op 13 april 2018, is geheel gewijd aan de Weense schilderkunst van
Gustav Klimt, Egon Schiele en Friedensreich Hundertwasser. Geregisseerd door artistiek
directeur Gianfranco Lannuzzi, Renato Gatto en Massimiliano Siccardo. De
muzikale begeleiding is van Luca Longobardi. Om de beurt volgen portretten,
landschappen, naakten in kleur en in goud - zo typerend voor de Weense
schilderkunst aan het einde van de negentiende eeuw - elkaar op, op het ritme van
Wagner, Beethoven, Chopin en Rachmaninov.
De beelden scrollen en spelen met de lay-out van de ruimtes begeleid door op maat gemaakte muzikale composities
Klimt, een Oostenrijkse
symbolistische schilder, muralist en tekenaar geldt als het meest prominente
lid van de Wiener Secession (een vereniging van
beeldende kunstenaars), waarvan hij ook enige tijd voorzitter was. Kenmerkend
voor zijn werken, waarmee hij het meest bekend werd, is het decoratieve
ornamentalisme (waarbij hij vaak werkte met bladgoud) en de
suggestief-erotische symboliek. Hij maakte vooral naam met zijn vrouwportretten
en allegorische werken, maar schilderde ook een groot aantal landschappen.
Klimts kunst ontstond tijdens een artistieke bloeiperiode in het Wenen van het
belle époque en wordt vaak geassocieerd met de jugendstilbeweging en de
art-nouveau.
De projecties volgen de bewaard gebleven architectonische elementen van de oude gieterij
De werken van Egon
Schiele zijn expressionistisch en behoren eveneens tot de schilderstijl van de
Weense Secession. De tekeningen en schilderijen van Schiele zijn voornamelijk
afbeeldingen van mensen en in beperkte mate stadsgezichten en landschappen. Door
het sterke gebruik van lijnen kan Schiele eerder als een tekenaar dan als een
schilder gezien worden. Hoewel Schiele sterk beïnvloed is door het werk van
Gustav Klimt, zijn de lijnen die hij gebruikt toch geheel anders van aard.
Terwijl Klimt vooral ronde zachte vormen afbeeldt, waarmee hij de menselijke
vorm idealiseert, gebruikt Schiele krachtige hoekige lijnen.
Friedensreich
Hundertwasser, geboren als Friedrich Stowasser, was een Oostenrijks kunstenaar
en architect. De schilderijen van Hundertwasser kenmerken zich door het
uitbundig gebruik van kleur, het gebruik van kleine omkaderde vlakken en
parallelle (maar niet rechte) lijnen, een fascinatie voor de spiraal en het
ontbreken van rechte lijnen. Naast abstracte schilderijen maakte Hundertwasser
gestileerd figuratieve schilderijen.
Het nieuwe museum doet
sterk denken aan het ‘Sensorium - Theater der Sinne’ een kermisvoorstelling uit
1992 van de voormalige Duitse kermisexploitanten Karl Häsler & Michael
Wolf. Hier werd de bezoeker in een show van 10 minuten op verschillende
zintuigen aangesproken. Sensorium, Latijns voor waarneming van alle zintuigen. De
attractie bestond uit een tent van frames met 600 m² grondoppervlak en kon per
voorstelling 500 personen bergen. Terwijl men keek naar een lasershow, die een
verhaal vertelde over Kaj en Kim, werden allerlei special effects aangewend om
het gevoel te versterken.
Atelier des Lumières duikt in het universum van de Weense Secession-beweging gekoppeld aan die van art nouveau
Atelier des Lumières
duikt in het universum van de Weense Secession-beweging gekoppeld aan die van
art nouveau. Met in de hoofdrol de mooiste werken van Gustav Klimt uit de
gouden periode, een hoogtepunt uit de geschiedenis van Klimt. De tentoonstelling
van 1908: de ‘Kunstschau’ genaamd. Ze vond plaats in een nieuw gebouwencomplex,
waarvoor de architect Jozef Hoffmann het architectonisch kader leverde. De
expositie in 54 zalen was de grootste ooit in Wenen gehouden en bevestigde als
geheel de oorspronkelijke Secession-doelstelling van het Gesamtkunstwerk, een
communicatief totaalconcept dat in staat was het dagelijks leven te veranderen.
De Klimt-expositie in
zaal 22 trok verreweg de meeste aandacht en werd in de recensies zelfs de kathedraal
van de moderne kunst genoemd. Hij exposeerde er zestien doeken, waaronder Die
drei Lebensalter der Frau, Danaë, de portretten Adele Bloch-Bauer en Fritza
Riedler, enkele landschappen, twee versies van Wasserschlangen en Der Kuss. Het
zijn hoogtepunten uit wat later zijn ‘Gouden periode’ zou worden genoemd:
werken uitgevoerd in een grafische perfectie met een overdaad aan ornamentiek,
in het bijzonder veel bladgoud, die doen denken aan Byzantijnse iconen. Met
name in zijn vrouwportretten versterkt dit imperiale goud de koninklijke
waardigheid van de modellen en geeft het een bijna sacrale glans aan bepaalde
objecten. De afgebeelde vrouwen laten het contrast zien van koele,
afstandelijke aristocratische vrouwen, waardoorheen een sterke erotische gloed
schemert, versterkt door overdadige decoratieve symbolen.
In totaal wordt de kijker in het Atelier des Lumières ondergedompeld in meer dan 200 werken
In totaal wordt de kijker
in het Atelier des Lumières
ondergedompeld in meer dan 200 werken. Een bezoek eindigt in een ruimte van 160
m² in een workshop van licht, gecreëerd door het Turkse kunstenaarscollectief ‘Ouchhh’
en een klein restaurant. Het nieuwe Atelier biedt een ongekende ontdekking, een
volledig nieuwe benadering van pictorale kunst. Het eerste Digital Art Centre
van Parijs.
Meerdere
tentoonstellingen zullen volgen want Culturespaces heeft eerder
tentoonstellingen gemaakt rond Michelangelo, Leonardo da Vinci, Picasso, Chagall,
Gauguin en Vincent van Gogh. De werkplaats van licht zal ons nog vele jaren
kunnen blijven fascineren.
L’Atelier des Lumières, rue Saint-Maur 38, 11e
arrondissement, metro rue Saint-Maur – lijn 3, Père Lachaise – lijn 2 en 3. Geopend alle dagen van de
week van 10.00 uur tot 18.00 uur, Vrijdag en zaterdag tot 22,00 uur. Ook geopend tijdens feestdagen. Entree € 14,50
De expositie over Gustav
Klimt loopt tot en met 11 november 2018.
Meer ontdekken over het
onbekende Parijs? Vanaf 9 juni 2018 is mijn reisgids ‘Ongewoon Parijs’ te
verkrijgen bij de boekhandel of online bij Edicola Publishers, Bruna, Libris, Bol, Blz, Managementboek, Hebban, Veltman uitgevers, boekhandelSmit, Amazon Frankrijk, Amazon UK.
Ongewoon Parijs, 160 pagina's, 300 foto's, paperback, ISBN: 978-94-92500-81-6, Prijs € 19,95
Ik volg al even jou blog en kijk altijd uit naar de volgende tekst. Zelf spendeer ik heel veel tijd in Parijs en deze expositie had ik dan ook al geboekt. Ondanks dat ik Parijs goed ken, kijk ik toch altijd uit naar jou meerwaarde aan mijn lievelingsstad . Jou blog is duidelijk en heel visueel geschreven. Blijf zo verder doen en heel veel succes met jou boek. Ik koop alvast een exemplaar.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Christine
Merci Christine, dank voor jouw mooie en sympathieke reactie.
BeantwoordenVerwijderenMisschien je boek ook uitgeven in het Frans ? De meeste Fransen.incl Parijzenaars kennen Parijs nauwelijks ..
BeantwoordenVerwijderenGoed idee Gonnie, maar dan heb ik wel een goede Franse vertaler nodig.
BeantwoordenVerwijderenHallo Ferry,
BeantwoordenVerwijderenBoek besteld en het bezoek aan l'Atelier des Lumierès, staat alweer op onze "to do list"! Bedankt voor deze prachtig omschreven informatie zoals al je andere artikelen.
Grt. Brigitte
Wat leuk van je Brigitte, dank voor je reactie. Warme groet, Ferry
BeantwoordenVerwijderen