Afgelopen week ben ik
weer naar Parijs gegaan. Niet alleen om inspiratie op te doen voor mijn weblog
maar speciaal voor de nieuwjaarsreceptie 'De Nederlandse Vereniging voor Parijs
en omstreken', het NLVP, in de ambtswoning onze Ambassadeur in Parijs. Helaas
troffen we een regenachtig Parijs, waardoor ik mijn plannen moest omzetten.
Tijd voor mijn verlanglijstje, dit wil zeggen, speciale plekken die al heel
lang op mijn bezoeklijstje staan, maar op de een of andere manier, nog steeds
niet zijn afgestreept. Dit keer neem ik u mee naar een van de mooiste musea van
Parijs dat gek genoeg in bijna geen enkel boek voorkomt. Bovendien is dit een
tip van een van mijn trouwe webloglezers. Het Conservatoire Nationale des Arts
et Métiers, over de kunst van het ambacht.
Metrostation Arts et Métiers naar een ontwerp van de Belgische kunstenaar François Schuiten
Aangekomen op het
metrostation Arts et Métiers krijg je al direct een voorproefje van het museum.
Het metrostation is in 1994 helemaal met koper bekleed naar een idee van de
Belgische kunstenaar François Schuiten. Aan het plafond grote tandwielen met
aandrijving, de wanden bedekt met geklonken koperen platen, een soort
ondergronds Nautilus. Grote patrijspoorten aan de zijkant geven een inkijk in
de zeven domeinen waar dit museum om draait waaronder; mechanica, transport,
energie, communicatie, bouw, materialen en meetinstrumenten. Ik hoor u denken
niets voor mij, maar ik verzeker u, u brengt een bezoek aan een van de mooiste
gebouwen van Parijs en daarbij ook nog eens een uiterst boeiend museum.
Een van de prachtige zalen waar het lijkt of de tijd stil is blijven staan
Het Musée des Arts et Métiers (Museum van kunsten en beroepen) is een museum in Parijs, gesitueerd in
het 3e arrondissement. Het herbergt de collectie van het Conservatoire National
des Arts et Métiers, is gevestigd in de oude abdij van Saint Martin des Champs.
en werd in 1794 opgericht door Abbé Grégoire. Aanvankelijk fungeerde het als
een soort opslagplaats van nieuwe uitvindingen. Nu is het niet alleen een
museum maar ook een belangrijk studiecentrum. In de gebouwen werd zelfs een
rails aangelegd, die de leraren gebruiken om de vindingen naar het auditorium
te vervoeren. Deze rails ligt er nog steeds. Het museum bezit een collectie van
meer dan 80.000 voorwerpen, waarvan er slechts 8.000 worden geëxposeerd. De
niet geëxposeerde stukken zijn opgeslagen in Saint-Denis.
Niet alleen een prachtig museum maar ook een belangrijk studiecentrum
Deze tempel van de
wetenschap werd vijftien jaar geleden, in 2000, geheel gerenoveerd en heeft
meer dan 3000 uitvindingen in haar collectie. Je krijgt zo een uniek en
historisch overzicht van allerlei technieken en uitvindingen. De rekenmachine
van Pascal, de fonograaf van Edison, de lens waar vuurtorens mee zijn
uitgerust, een vinding van ene monsieur Soleil. De eerste Cray 2 computer uit
1985, de camera van Daguerre, uitvinder van de fotografie maar ook de eerste filmprojector
van de gebroeders Lumière. Verder ook uitvindingen van de 21 eeuw, waaronder de
TGV, de Velib, en lijn 14, de eerste metro zonder machinist.
De "Escalier d'Honneur
Absolute hoogtepunten
zijn de "Escalier d'Honneur met het vliegtuig van Clémént Adler uit 1897. Zijn
vleermuisvleugels uitspreidend boven de immense trappenhal. De volledig
gerestaureerde kapel; de Eglise Saint-Martin-des-Champs, uit de 12e eeuw met in
het midden van het koor een werkende slinger
van Foucault. In de kapel worden meerdere grote objecten getoond, zoals het
eerste Franse vliegtuig dat het Kanaal overvloog. Het scheelde niet veel of de
Engelsen waren de Fransen voor geweest, maar volgens de Fransen hadden zij de
primeur. De allereerste auto’s worden ook getoond. Een passerelle brengt je
drie etages hoog langs oude automodellen en een studiemodel van het Vrijheidsbeeld, gebouwd door Bartholdi.
Helemaal boven in de passerelle heeft u een prachtig uitzicht op het vliegtuig
van Blériot.
Het vliegtuig van Clémént Adler uit 1897 met zijn vleermuisvleugels
De
slinger van Foucault
In de reeks namen op de
Eiffeltoren staat de naam van de Franse fysicus Léon Foucault. Hij leefde in
Parijs, van 1819 tot 1868, en is bekend om de slinger die zijn naam draagt. In
die tijd was men er inmiddels wel van overtuigd dat de aarde rond haar as
draait, maar het was nog niet empirisch aangetoond. Foucault was de eerste die
daar in 1851 in slaagde. Hij hing een touw op van 67 meter, in de koepel van
het Panthéon in Parijs. Onderaan het touw bevestigde hij een zware bol van 28
kilo, net boven de grond. Om de beweging van de slinger goed te kunnen
waarnemen legde Foucault een laag zand op de grond. Bij elke slingerbeweging
maakte de bal een streepje door het zand. Na een uur zag je dat het streepje in
het zand langzaam was veranderd. Daarmee was het bewijs geleverd. Een slinger
zal uit zichzelf nooit van richting veranderen. Nu die dat wel deed, was dat
het bewijs dat de aarde was gedraaid. Een simpel idee, maar je moet er maar
opkomen. Vanaf 1855 tot 1995 toonde het Musée des Arts et Métiers de originele
Slinger van Foucault. Nu hangt er een kopie en zijn er elke dag regelmatig
demonstraties over de werking. Grote kans dat Foucault het museum heeft bezocht
en wie weet deed Eiffel er ook wel inspiratie op.
Note: De originele
slinger van Foucault is te vinden in het Pantheon. Echter vanwege de
restauratie is de slinger daar even niet te zien.
De originele slinger van Foucault gefotografeerd door mij in het Pantheon
Het
Vrijheidsbeeld
Het originele ontwerp
is van Eugene-Emmanuel Viollet-le-Duc en Alexandre-Gustave Eiffel. De Franse
beeldhouwer Frédéric Auguste Bartholdi heeft het project uitgevoerd. Zo zou het
gezicht van het vrijheidsbeeld gemaakt zijn naar het hoofd van Bartholdi’s
moeder Marie, terwijl de vrouw van de Franse beeldhouwer model zou hebben
gestaan voor het lichaam. Hardnekkige verhalen doen echter de ronde dat het een
prostituee was waarop het vrijheidsbeeld lijf was geïnspireerd. Over vrijheid
gesproken! Er was 15 jaar nodig, van 1870 tot 1885, om het Vrijheidsbeeld te
bouwen in het atelier van Bartholdi aan
de rue de Chazelles, vlakbij het Parc Monceau in Parijs. Het beeld was een
cadeau van Frankrijk aan Amerika, voor de viering van de 100ste verjaardag van de Amerikaanse
onafhankelijkheid. De bouw werd door het Franse volk zelf bekostigd. De
verschillende onderdelen werden in 214 kratten, op een schip, over de
Atlantische Oceaan, naar Amerika vervoerd. Eenmaal in Amerika aangekomen ontstond
er een vertraging van 15 maanden omdat de sokkel nog niet klaar was.
Uiteindelijk werd het beeld onthuld op 28 oktober 1886. Door middel van fraaie
maquettes kun je in het museum zien hoe dit immense beeld werd gebouwd en in
brons werd gegoten. Er is nog een ander saillant detail bekend over het beeld.
Het Vrijheidsbeeld was oorspronkelijk niet voor Amerika gebouwd, maar voor
Egypte, bedoeld voor de entree van het Suezkanaal, maar de Egyptenaren konden
de centen niet rond krijgen, waardoor het uiteindelijk gratis en als cadeau aan
Amerika is gegeven.
Door middel van fraaie maquettes kun je in het museum zien hoe dit immense beeld werd gebouwd en in brons werd gegoten.
Het gigantische beeld
stelt een vrouw voor die een gebroken ketting van zich afschudt. In haar
rechterhand houdt ze de fakkel van vrijheid vast. De vlam van het
Vrijheidsbeeld is in een bladgouden versie te zien nabij de Pont de l'Alma.
Deze Vrijheidsvlam is jarenlang beplakt met gedachtenissen aan Prinses Diana
die in de onderliggende Alma-tunnel verongelukte. De kroon heeft zeven punten
die symbool staan voor de zeven continenten en zeeën. In Parijs kun je niet één
Vrijheidsbeeld bewonderen, maar drie! De grootste (11,5 meter) staat aan de kop
van de Allée des Cygnes, iets minder groot (11,2 meter) vind je in het Musée
des Arts et Métiers en de kleinste (4,5 meter) staat sinds een aantal jaren
niet meer in Jardin Luxembourg, maar in het Musée d’Orsay. In de beginjaren
heeft het in het Musée Luxembourg gestaan en vanaf 1906 in de tuinen. De
verhuizing naar Musée d'Orsay vond plaats in december 2012.
De volledig gerestaureerde kapel met een kopie van het Vrijheidsbeeld
Het beeld heette
oorspronkelijk; la Liberté éclairant le Monde (Vrijheid verlicht de Wereld).
Hoewel Bartholdi het in de richting van haar zusterbeeld in het westen (Jardin
du Luxembourg) wilde laten kijken, werd het beeld aanvankelijk naar de
Eiffeltoren gericht om te voorkomen dat het met de rug naar het Élysée, het
presidentiële paleis, zou komen te staan. Bij de Wereldtentoonstelling van 1889
is het beeld uiteindelijk omgedraaid en gericht op New York. Afgezien van het
verschil in grootte, is het verschil met het beeld in New York, dat de Parijse
replica een boek in de hand houdt, dat zowel de datum van de Amerikaanse
Onafhankelijkheidsverklaring toont (4 juli 1776), als de datum van de Franse
Revolutie (14 juli 1789).
Het Musée des Arts et Métiers is
gevestigd aan de rue Réaumur 60. Geopend
van 10.00 uur tot 18.00 uur, op maandag gesloten, op donderdagavond geopend tot
21.30 uur.
Tijd voor koffie, dus op
weg naar het Café des Techniques met een aanbod van heerlijke salades, terrines
maar ook een mooie cappuccino of espresso, vergeet dan niet de Salle de l'Écho
waar je elkaar, in de tegenovergestelde hoeken toefluisterend, woordelijk kunt
verstaan. Ik zei het al een juweel van een museum.
Reacties van Nederlanders in Frankrijk: Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van C d G
Leuk Ferry!
Ik doe mijzelf begin maart een lang weekend Parijs kado en had al veel op mijn lijstje staan maar dit museum komt er zeker bij! Ondanks mijn vele bezoeken aan Parijs kende ik dit museum nog niet, dank voor deze gouden tip (en al jouw andere bijdragen met altijd van die prachtige foto's)!
Groet, Caspar.
Reactie van suzywong
Veel dank voor de mooie foto's en de informatie. ook ik kende dit museum niet en ga het zeker bezoeken.
Reactie van Clementine Cervellon
Mooie foto's !
2 jaar geleden heb ik in dit museum een expositie bezocht van verpakkingen. Veel jeugdsentiment !
Lees mijn artikel hierover: http://theblogdeclementine.blogspot.fr/2013/06/balade-paris-musee-d...
Reactie van J.v. Trier G. d'Olivat
@Ferry, ik ben er ooit heel lang geleden geweest..altijd weer leuk, net als vroeger het NINT in Amsterdam. Ik dacht dat ze er in de moderniteit wel iets 'moderns' van gemaakt zouden hebben zoals het NEMO.Maar aan je foto's te zien, nee hoor. Echt mooi om te zien...al die scholieren die daar keurig aantekeningen zitten te maken.
Wel leuk om misschien dat boek van Eco weer eens uit de kast te halen.
Bedankt Gerard
Prachtige foto's en weer een bijzonder verhaal. Je bent echt een topper! Als je een boek uitgeeft, sta ik vooraan :-) Groet vanaf Rue Ramberviller.
BeantwoordenVerwijderen