Ooit heeft Parijs haar gouden eeuw
gehad. De Parijzenaars hebben hun eigen 'Belle Epoque' uitgevonden en dromen daar
nog steeds van. Ze begint in 1873. Na de schok van de Frans-Duitse oorlog tegen
het Pruisen van Bismarck, was de drang om te leven meer dan levensgroot. Parijs
moest weer dynamisch worden, zoals het onder Haussmann was geweest. Om het
moreel op te peppen organiseerde Parijs maar liefst drie
wereldtentoonstellingen; die van 1878. 1889 en 1900. Het hoogtepunt valt
omstreeks 1889 met als symbool het Palais des Machines en de Eiffeltoren. Bij
deze wereldtentoonstelling brak Frankrijk twee records; die van de hoogte, met
het 300 meter vastgeklonken staal van de Eiffeltoren en die van de spanwijdte
met de 115 meter breedte, 45 meter hoogte en 430 meter lengte van het Palais
des Machines.
Maar de wereldtentoonstelling van 1889
werd overtroffen door die van 1900, tijdens welke de eerste metrolijn werd
geopend, om het begin van een nieuwe eeuw te markeren. In dit opzicht drukten de wereldtentoon- stellingen een
belangrijk stempel op de stad. Op deze exposities werden internationale
handelsbetrekkingen bevorderd en werd de technische vooruitgang van Frankrijk
over de hele wereld gepropageerd. Dat was niet alleen te danken aan de eerdere
grote stedenbouw-kundige ingrepen van Baron Haussmann, die van Parijs een moderne
prestigieuze metropool maakten, maar vooral door de economische activiteiten en
bouwwerken die de wereldtentoonstellingen met zich meebrachten. Parijs was
inmiddels ook dè culturele wereldhoofdstad, waar beeldend kunstenaars,
schrijvers en musici de grondvesten voor de moderne tijd legden. Een bruisend en kosmopolitisch Parijs, waar
een genotzuchtige aristocratie zich zij aan zij met alcoholisten,
morfine- verslaafden, prostituees en cancandanseressen vermaakte in de
'artistieke' cabarethuizen van Montmartre.
Het Gare de Lyon gezien vanuit de rue de Lyon
De Belle Epoque werd gekenmerkt door
een enorme toestroom van bezoekers. Met de wereldtentoonstelling van 1900 in het vooruitzicht, liet de
machtige 'Compagnie du Paris-Lyon-Méditerranée - de PLM -, een nieuw station
bouwen om toestroom van de vele duizenden bezoekers te kunnen verwerken; het Gare de Lyon. Met zijn 100 meter brede
rijkversierde gevel en bekroond met een barokke klokkentoren van 64 meter hoog
is het Gare de Lyon een hoogtepunt in de Parijse spoorwegarchitectuur geworden.
Het station verdient absoluut een
bezoek, al was het maar voor zijn werkelijk adembenemend restaurant 'Le Train Bleu'. Er bestaat in Parijs
geen mooier restaurant, vol met rijk gedecoreerde zalen, salons en antichambres,
waarvan het plafond twee meter boven de vloer lijkt te beginnen. De architect, Marius
Toudoire, liet door 27 schilders 41 doeken maken om er de muren en het plafond
mee te versieren, met als voorstelling de Franse steden en streken die de PLM
aandeed. Ze kregen er vijf maanden de tijd voor en het honorarium bedroeg 2500
francs. Behalve aan de monumentale schilderijen dankt het restaurant zijn
weelderige karakter aan de rijke ornamenten, beelden, sierlijsten,
kroonluchters en meubels.
Het oude logo boven de ingang
De 'stationsrestauratie' onder de naam
'Buffet de la Gare de Lyon' werd op 7 april 1901 geopend door de toenmalige
President van de Franse Republiek Émile Loubet. De laatste schilderingen werden
pas in 1905 aangebracht.
In
1963 werd het Buffet de la Gare de Lyon omgedoopt in Le Train Bleu, als
eerbetoon aan de legendarische blauwe exprestrein 'Paris - Ventimiglia' van
1922. Vertrek uit Parijs om 20.00 uur via, Marseille, Monaco en aankomst de
volgende dag in Ventimiglia om 11.22 uur.
De ingang van dit spoorwegpaleis bevindt
zich aan de perronzijde midden in het station via een grote dubbele trap. Zodra
u hier binnenstapt, gaat u terug naar de Belle Epoque. De ontvangst is in de
Grote Zaal, 26 meter lang, 13 meter breed en 11 meter hoog. Het plafond
versierd met zes landschappen en helemaal bovenin drie macarons voorstellend de
steden Marseille, Lyon en Parijs. Rechts achterin de Gouden Zaal. Deze 18,5
meter lange en 9 meter brede zaal dankt haar naam aan het vergulde sierstucwerk
op de muren. De hoogte is gelijk aan die van de Grote Zaal. De
plafondschilderingen stellen landschappen in zuidoost-Frankrijk en langs de Middellandse
Zee voor. Tussen de beiden zalen liggen de antichambres waar schilderingen zijn
aangebracht die andere steden uit zuidoost Frankrijk symboliseren waaronder;
Avignon, Nice, Évian, Nîmes en Grenoble. Twee grote salons maken de ontvangst
in Le Train Bleu compleet; de Tunesische- en Algerijnse Salon, de muren rijk
versierd met Arabische motieven.
Het adembenemende decor van de Grote Zaal
De PLM werd in 1937 ondergebracht bij
de SNCF; de Société Nationale des Chemins de fer Français. De
stationsrestauratie werd in de Tweede Wereldoorlog gesloten en deed, u zult het
niet geloven, lange tijd dienst als opslagplaats. In 1950 wilde de SNCF de
restauratie slopen. Met name door toedoen van de toenmalige minister van
cultuur André Malraux werd het monumentale restaurant alsnog gered van de sloop
in 1966. Albert Chazal, die in 1963 de leiding kreeg over Le Train Bleu, liet
het restaurant in 1968 renoveren. De schilderijen werden gereinigd, de
stucornamenten opnieuw met bladgoud bekleed en de meubels gerestaureerd. In
1972 belande het uiteindelijk op de monumentenlijst en het is nu beschermd
erfgoed.
De
enorme eetzalen hebben nog steeds hun oorspronkelijke kenmerken, gepolijste
vloeren, houten lambrisering, koper, lederen banken en mahoniehouten meubelen. Voor
ons kwamen hier al Coco Chanel, Sarah Bernhardt, Colette, Dali, Jean Gabin en
tal van andere beroemdheden. Het diende regelmatig als filmlocatie, van Nikita
tot Mr. Bean's Holiday. hilarisch is zijn worsteling met een schaal 'Fruits de
Mer'. Een van Frankrijks grootste acteurs, Jean Rochefort, die zijn grootste
roem verwierf met Un éléphant ça trompe énormément, speelt de uitgestreken
ober. (filmpje)
Voor ons kwamen hier al Coco Chanel, Sarah Bernhardt, Colette, Dali, Jean Gabin en tal van andere beroemdheden
Het
restaurant telt 250 zitplaatsen en chef-kok Jean-Pierre Hocquet en zijn team
van ruim 50 medewerkers serveren ruim 500 maaltijden per dag. Geserveerd worden
Franse klassiekers als sole meunière, lamsbout en crème brûlée. Een traditionele
verfijnde Franse keuken in de hogere prijsklasse, waar de menukaart een paar
maal per jaar wisselt op basis van de seizoenen. Geopend voor lunch en diner.
De prijzen variëren vanaf € 21 voor een voorgerecht, vanaf € 35 voor een hoofdgerecht en € 15 voor
een nagerecht.
Tot
op heden is Le Train Bleu is één van de best bewaarde plaatsen van het beroemde
Parijs van 1900. Eten in een orgie van rood pluche, koper en goud waar u als
het ware eerste klas reist en kijkt door de kanten gordijnen naar de rails van
nu. Overigens kunt u hier ook gewoon terecht voor een cafè of een chocolat
chaud.
Le Train Bleu is alle dagen van de week geopend
vanaf vanaf 07:30 (09:00 op zon- en feestdagen) lunch wordt geserveerd vanaf 11:30
uur tot 14.45 en diner vanaf 19.00 uur tot 22.45 uur.
Vanaf
Gare de Lyon heeft u een
rechtstreekse verbinding met Genève (3 uur 30 min.), Lausanne (3 uur en 40
min.), Lyon (2 uur), Marseille (3 uur), Milaan (7 uur en 10 min.), Rome (11 uur
en 34 min.) en Zürich (6 uur) Het station verwerkt 83 miljoen reizigers per
jaar en behoort daarmee tot de drie drukste stations van Parijs.
Paris Gare de
Lyon, Place Louis Armand, 12e arrondissement, métro Gare de Lyon
Photo Credits: Le Train Bleu - Rooms & new logo
Reacties van Nederlanders wonende in Frankrijk op Nederlanders.Fr.
BeantwoordenVerwijderenReactie van Edith Janzen
mooi verhaal, dank!
Reactie van Henri Bik
Merci Ferry, leuke tip, als wij onze paspoorten gaan verlengen wil ik daar gaan eten:
diner à la belle époque, iets om naar uit te kijken.
Reactie van
Oh om daar Fruits de Mer te eten lijkt mij het einde, heel erg bedankt ik geniet er weer van.
Reactie van Maria
Bedankt Ferry, wat een geschiedenis.
Parijs is en blijft verrukkelijk zowel om te ontdekken als om te eten
Maria
Reactie van Christian-le-Bricoleur
Adembenemend. Lezen! Bekijken! Verder commentaar overbodig.
Reactie van Boudewijn Bolderheij
Hier wil ik graag nog eens gaan eten.
Ferry, het zal wel niets voor niets zijn, maar je mening over het eten heb je niet gegeven.
Maar al zouden ze er MacDo's op je bord storten, het interieur maakt alles goed.
Is er een boekje / gidsje waar alleen restaurants / brasseriën / cafés
met dit soort, geweldige, interieurs in staan ? Over Parijs natuurlijk !
Reacties van Nederlanders wonende in Frankrijk op Nederlanders.Fr.
BeantwoordenVerwijderenReactie van Wim van Teeffelen
Uit mijn roman: 'Een Franse Slag"
Pagina 81:
Michel stond op en nodigde zijn gasten uit voor de lunch in Le Train Bleu, een restaurant dat ingericht was in de zijvleugel van het Gare de Lyon.
Na twintig minuten zette een taxi het gezelschap af voor de hoge, dubbel openslaande deuren van het restaurant. Een zorgvuldig opgemaakte gastvrouw in een blauw ensemble en op waanzinnig hoge stilettohakken begeleiden hen naar een tafel. Ze deed zo familiair tegen Michel dat Harry er van overtuigd was dat Michel heel wat meer van haar had gezien dan deze belachelijke hakken. Wat zou dat mens pijn in haar voeten hebben, elke dag!
Drie obers snelden toe om hun stoelen achteruit te schuiven om hen aan tafel te laten plaatsnemen. Alle muren en ook het plafond waren voorzien van muurschilderingen, waarbij de kleur blauw de overhand had. De tafel was gedekt met damast, porselein met gouden randjes en zilveren bestek. Veel bestek. Een dergelijke eetzaal had Harry alleen maar in een tijdschrift gezien.
Michel vroeg Harry naar zijn Franse achtergrond. Het waren beleefde vragen en Harry begreep best dat Michel nauwelijks in hem geïnteresseerd was, maar dat deze conversatie nu eenmaal hoorde bij de Franse tafelmanieren. Hij antwoordde even beleefd, zonder de verschillen te veel te benoemen tussen het mondaine Parijs dat hij op deze trip beleefde en het boertige platteland van de Auvergne van zijn jeugd. Ondertussen dwaalden Michels ogen steeds af naar Claire. Die mengde zich nauwelijks in het gesprek, behalve als de conversatie terugkeerde naar de opgediende gerechten, de ingrediënten daarvan of de erbij geserveerde wijn, zoals dat in Frankrijk als vanzelf lijkt te gebeuren tijdens het eten. Claire leek vooral bezig met mooi zijn en lief glimlachen en daar was ze erg goed in.
Meer lezen? Je kunt het boek bestellen (ook als E-book) door op de link hiernaast te klikken bij 'Frankrijkboeken'
Wim