De titel van deze blog
is niet door mij verzonnen maar door mijn collega-blogger Nicky Bouwmeester van
Frankrijk.nl een 'webazine' vol met eigentijdse reisinformatie. Zij heeft het
over de traditie van de grote scheldpartijen als het gaat over nieuwe
architectuurprojecten in Parijs. Het begon natuurlijk allemaal met de bouw van
de Eiffeltoren:
Op 14 februari 1887
wordt een open brief gepubliceerd in de Franse krant, Le Temps:
"Wij,
schrijvers, schilders, beeldhouwers, architecten, liefhebbers, van de
schoonheid onze stad Parijs, protesteren met al onze kracht, uit naam van de
miskende Franse smaak en uit naam van de Franse kunst en geschiedenis, tegen
de bouw in het hart van onze hoofdstad
van deze nutteloze en monsterlijke Eiffeltoren, een aantasting van onze goede
smaak en nu reeds omgedoopt tot Toren van Babel. Was getekend Guy de
Maupassant, Sully Prudhomme, Leconte de Lisle, Paul
Verlaine, en Alexandre Dumas.
Les Halles; het gebied omsloten door de rue du Louvre, rue Étienne
Marcel, boulevard de Sébastopol en de rue de Rivoli, in het eerste
arrondissement is al meer dan 800 jaar oud.
Of toen de Italiaan
Renzo Piano en de Brit Richard Rogers in 1971 de opdracht kregen voor het
Centre Pompidou. Beiden architecten waren nog niet zo bekend toen zij in 1970
aangewezen werden als de winnaars, (in de jury zat toentertijd Willem Sandberg,
oud directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam). Zoals te verwachten waren
de meningen van de Parijzenaars ook hier zwaar verdeeld. Een olieraffinaderij,
een gasfabriek!
Spectaculaire
vernieuwingen in Parijs zijn steeds het initiatief geweest van koningen en
presidenten. Architectuur uit hogere kringen met als streven, een eigen
architectonische nalatenschap. George Pompidou, Giscard d'Estaing en vooral
François Mitterrand spanden hierin de kroon. Na de komst van Nicolas Sarkozy en
François Hollande is het wat rustig voor wat betreft presidentiële
bouwprojecten in de stad, maar de laatste tijd zijn het vooral particuliere
prestigeprojecten, initiatieven uit het zakenleven, die de stad opnieuw aanzien
geven.
René Fallet omschreef
het als volgt: "Door de Hallen af te breken, heeft men in de doodskist van
Parijs gespuwd" - Photo Mairie de Paris
De Parijzenaars zijn
hier als vanouds niet enthousiast over. Volgens peilingen is 62% tegen
hoogbouw. Wolkenkrabbers zijn on-Parijs vinden de tegenstanders. Haussmann
legde in de 19de eeuw de basis voor een horizontale stad met brede boulevards
en die laat zich moeilijk combineren met verticale elementen. Sterker nog, in
1973 bepaalde het gemeentebestuur van Parijs dat er een hoogtelimiet moest
worden ingesteld. Om de unieke skyline van de Franse hoofdstad te waarborgen
mochten er geen gebouwen of kunstwerken hoger dan 37 meter worden gebouwd.
Aanleiding hiertoe was de bouw van de 210 meter hoge en nog steeds verguisde
Tour Montparnasse. Tot grote schrik van de stadsbewoners werden de
hoogtebeperkingen in 2010 opgeheven en de stad ondergaat momenteel een enorme
verstedelijking en vergroening. Veel van deze projecten zijn te danken aan de
visionaire blik van Anne Hidalgo, voormalig staatssecretaris van cultuur,
vervolgens eerste assistent van de vorige Parijse burgemeester Bertrand
Delanoë, toen verantwoordelijk voor de ruimtelijke ordening in de regio Parijs,
en sinds 5 april 2014 zelf burgemeester van de Franse hoofdstad.
Het Forum des Halles 1979 - 2010
En nog steeds blijven
tegenstanders zich roeren. Nu ook weer over het nieuwe project 'La Canopée',
het bladerdak, het baldakijn, de luifel of gewoon zoals we dat van de
Parijzenaars gewend zijn; 'de neergestorte UFO. Het getergde antwoord van Hidalgo
hierop was simpel: "We leven nu eenmaal niet in een museum"!
Op 25 juli 2011 schreef
ik in een blog al het volgende:
Het gebied 'Les Halles'
gaat wederom op de schop. Al in het begin van de 12de eeuw stond hier de markt
van Parijs. In het begin van de 19de eeuw bouwde Baltard hier zijn beroemde
markthallen die in 1969 verhuisden naar Rungis, om na een bouwtijd van 10 jaar,
in 1979 plaats te maken voor een nieuw winkelgebied; het 'Forum des Halles'. Dit
winkelcentrum is door de jaren heen snel verpauperd en voldoet ook niet meer
aan de huidige veiligheidseisen. Per dag passeren hier ruim 1 miljoen
mensen. Met de nieuwe plannen onder
leiding van de architect David Mangin krijgt het 1e arrondissement een nieuw
hart. Een nieuwe, nog groenere tuin, een nieuw winkelgebied en een nog groter
metrostation. Het geheel wordt voorzien van een spectaculaire glazen
overkapping, 'La Canopée' genoemd. Een ontwerp van de architecten Patrick
Berger en Jacques Anziutti. Het hele
project is gecalculeerd op 802 miljoen euro en wordt van 2012 tot 2016 in fasen
opgeleverd. Met Unibail-Rodamco als
grootste investeerder in dit project, krijgt het ook nog eens een Nederlands tintje.
'La Canopée': Een ontwerp van de architecten Patrick Berger en Jacques Anziutti
Op 5 april 2016 was het
dan zover. De vernieuwde ruimte onder het dak werd opengesteld voor het publiek.
En één ding moet ik toegeven, je mond
zakt open van verbazing als je de roltrappen afdaalt en je blik naar boven
richt. Vijftien lamellen, complete brugdelen, vormen een overkapping van 100
meter breed en werden 25 meter boven de grond, waar dagelijks zo'n miljoen mensen
passeren, met uiterste precisie in vier delen gemonteerd, een logistieke nachtmerrie.
De regie hiervan was in handen van het Franse bedrijf Castel & Fromaget die
eerder vier complete hangars bouwde voor de montage van de A350 van Airbus. De
luifel heeft een oppervlakte van 2,5 hectare (25.000 m²), dat is groter dan de
oppervlakte van de place des Vosges. 6500 Ton staal (de complete Eiffeltoren
weegt 7300 ton) werd vervolgens bedekt met 18.000 glazen panelen. Het
bijzondere glas zweeft boven een enorme patio, filtert het licht, beschermt
tegen weer en wind en zorgt voor een aangenaam, stabiel binnenklimaat. De
ruiten zijn door AGC Glass geproduceerd en opgebouwd uit gelaagd
veiligheidsglas. De samenstelling is twee maal zes millimeter gelamineerd glas
met de mooie benaming 'Imagin Gothic'. De twee glasplaten zijn voorzien van een
gele email die dankzij hun bewerking het ‘effect geven van een zonsondergang’,
aldus de architect. De folie zorgt ervoor dat het glas bij breuk aan elkaar
blijft plakken, zelfs bij explosies. En helaas dienen we daar in Parijs steeds
meer rekening mee te houden.
De luifel heeft een oppervlakte van 2,5 hectare (25.000 m²), dat is groter dan de oppervlakte van de place des Vosges
Het vernieuwde Forum
des Halles huisvest diverse nationale culturele centra en muziekscholen, maar
is bovenal een voor het publiek toegankelijk centrum, waar op een oppervlakte
van maar liefst 13.000 vierkante meter wordt gegeten, gedronken en bovenal
wordt gewinkeld. Het Forum bevindt zich boven Chatelet des Halles, het vijf
lagen tellende belangrijkste knooppunt van de Parijse metro, dat dagelijks
800.000 reizigers verwerkt. Het Forum zelf verwacht jaarlijks 37 miljoen
bezoekers. De gemeente Parijs heeft er alles aan gedaan om de nieuwe locatie
een klasse uitstraling te geven. Zo zitten op beide zijdes, met straks uitzicht
op het park, twee restaurants van Alain Ducasse; het 'betaalbare' Champeaux en 'le Café Urbain et
littéraire' ontworpen door Philippe Starck. Verder fraaie winkels, waaronder de
tweede vestiging van het Nederlandse 'Rituals', Lego met een flagship store,
Nike en natuurlijk kan de grootste Franse parfumerieketen Sephora niet
ontbreken.
Achterzijde van het nieuwe Forum des Halles
Jammer is, dat als je eenmaal bent afgedaald in de
onderlagen van het Forum des Halles, hier niet zoveel is veranderd. Hier wordt
je geconfronteerd met een verouderd winkelcentrum met weinig aantrekkelijke
winkels en smalle gangen die vaak vol lopen met gehaaste forenzen van en op weg
naar huis of kantoor. Tevens is het nog wachten op de definitieve versie van
het park. Op 6 augustus 2014 schreef ik al over de nieuwe tuin vernoemd naar
Nelson Mandela. Ik moet eerlijk bekennen
dat bij mijn eerste wandeling door de tuin mijn hart nog niet echt sneller ging
kloppen. Natuurlijk het jonge groen moet tijd krijgen om zich te zetten. Het
thema van een 'wilde' tuin doet nogal rommelig aan, en met name de hekjes
rondom de plantsoenen blijken niet echt hufterproef. Ze staan inmiddels schots
en scheef en dat doet dit nieuwe landschap ook geen recht. De fontein is
verdwenen en de zielige betonnen bankjes zijn te warm in de zon en te nat na de
regen. Enfin de tijd zal het leren. Wel mooi zijn de zichtlijnen en gelukkig
staat of liever gezegd ligt 'La Tête' van Henri Miller inmiddels op zijn nieuwe
plaats. Het was nog een hele operatie om het zandstenen beeld, uit 1986, 15
meter verder naar het westen te verplaatsen. Het beeld dat eigenlijk 'Écoute'
heet weegt namelijk ruim 50 ton.
De spectaculaire nieuwe metro-uitgang op de place Marguerite de Navarre wordt pas in 2017 opgeleverd
De eindoplevering van
het gehele project moet plaatsvinden in 2018. De geschiedenis leert ons dat
deze 'Grands Travaux' uiteindelijk een geweldige opleving van de buurt
betekenen. Nu heeft het een nog wat rommelige uitstraling omdat een groot deel
van de bouwmaterialen nog niet zijn verwijderd en de spectaculaire nieuwe
metro-uitgang op de place Marguerite de Navarre pas in 2017 wordt opgeleverd. Echter
geen reden om de buurt niet te verkennen en alvast te genieten van dit toch wel
weer heel bijzondere bouwwerk.
Mijn tips: Rue
Montmartre vol met gezellige boetieks en de rue Montorgueil, afgeleid van de
mont Orgeuil. Hier krijg je nog een vaag idee van de drukte van het vroegere
Les Halles quartier. Eeuwenlang was dit de straat waarlangs de visaanvoer
plaatsvond vanuit Normandië. Hier zaten de groothandels voor vis en oesters en
deze handelaren zorgden dan weer voor verdere verdeling op de markt. Nu is deze
straat een gezellig voetgangersgebied met groentestalletjes, slagerijen en
boetieks. Maar ook met diverse bistro's en restaurants.
Op nummer 38 vind je
nog steeds l'Escargot Montorgueil.
Een restaurant dat sinds 1832 niet meer is veranderd, ook de menukaart niet.
Dit restaurant is een Parijs instituut. Niet alleen vanwege haar interieur en
exterieur maar ook door haar keuken. Zij serveren al sinds 1832 met veel trots een Franse specialiteit die
zijn grenzen heeft overschreden in roem; de escargot of in het Nederlands de
gekookte landslak. Op het menu staan drie smaken; de klassieke manier met
peterselie knoflook en boter, Kerrie Madras of de schelp gevuld met Roquefort.
Geserveerd per 6, 12 of zelfs per 36 voor de echte fans.
Het Forum gezien vanuit de gezellige Rue Montmartre
Van de kok kreeg ik het
recept: 'Les Escargots de la Gueuzaille'
dat ik graag met u deel.
Benodigd voor 4
personen: 4 zeer grote aardappelen, 36 wijngaardslakken, 20 gr. sjalotten, 1
teen knoflook, half bosje peterselie, kervel, 400gr. boter, 80 gr. room, snufje
zout en peper.
Werkwijze: kook de
aardappelen in de schil, vervolgens bakken in warme olie tot de schil goudgeel
is. De sjalot, knoflook, en de peterselie fijn hakken, mengen met room en de
zachte boter en vervolgens 15 minuten laten afkoelen in de koelkast.
Snijdt de aardappelen
over de helft, beetje uithollen en vervolgens opvullen met 2/3 van het mengsel.
Daarna elke aardappel verder opvullen met 9 escargots en 10 minuten in de oven
zetten. Afwerken met de rest van het mengsel en versieren met een paar takjes
kervel. Daarna onmiddellijk uitserveren.
Le Jardin Nelson Mandela met de Saint Eustache
Vlak naast de kerk Saint
Eustache, 'Au Pied de Cochon'. Dit is een van de laatste restaurants uit de
tijd van de oude hallen, een van de weinige. Praktisch onveranderd behalve de
prijzen en dat het misschien iets langer duurt voor u bediend wordt - maar het
kan dan ook, zo rond middernacht, zéér druk zijn bij deze 'varkenspoot. Ik ga
hier altijd voor de uiensoep. De oesters - typisch een gerecht dat sommige
mensen midden in de nacht ineens willen eten - zijn als vanouds. Het restaurant
is dan ook zeven dagen in de week, dag en nacht geopend.
Soupe à l’oignon façon des halles
De uiensoep is een
ultieme klassieker en altijd een succes en makkelijk thuis te bereiden. Wat je
nodig hebt is 80 gr. boter, 6 grote uien in dunne ringen, 1 el tijm, 2
laurierblaadjes, 1 el bloem, 200 ml. droge witte wijn, 1,5 liter
runderbouillon, 12 sneden oud stokbrood, 150 gr. geraspte kaas. Ik zweer zelf
bij gruyère maar je kunt ook een andere harde kaas gebruiken. Verder nog wat
zout en 4 hittebestendige soepkommen.
Smelt de boter in een
grote pan. Doe de uienringen, tijm, laurierblaadjes en wat zout erbij. Laat minimaal 25 tot 40 minuten op laag vuur bakken tot de uien glazig zijn en heel zacht, maar nog net
niet verkleuren. roer de bloem erdoor. Voeg langzaam wijn en vervolgens de
bouillon toe. Breng de soep aan de kook en laat 20 minuten zachtjes pruttelen.
Verwijder de laurierblaadjes. Proef de soep en indien nodig voeg nog wat zout
toe.
Zet de ovengrill aan.
Leg de sneden stokbrood op een bakplaat, bestrooi ze met twee derde van de
gruyère en laat de kaas 2 tot 3 minuten smelten onder de hete grill van de
oven. Schep de soep in de voorverwarmde kommen en leg in elke kom een aantal
sneeën brood. Bestrooi met de rest van de gruyère en zet de kommen op de
bakplaat, 2 minuten onder de hete grill tot de kaas bubbelt en goudgeel is.
Serveer de soep zodra hij uit de oven komt.
De nieuwe hallen: Top
of flop, ik laat het graag aan u over.
Diverse reacties van Nederlander in Frankrijk op de website van Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Jos van den
Ferry, Het is weer een juweeltje. Bedankt.
Groetjes
Jos
Reactie van Boudewijn Bolderheij
Een pareltje :) !
Boudewijn
Reactie van john C.
het is een prachtige constructie, maar volgens mij hebben ze een foute keuze gemaakt voor het glas, het lijkt wel of het vuil is, en ik vrees dat met de tijd dit er niet zal op verbeteren. Hoorde trouwens dat het onderhoud van het dak zo'n 400.000 euro per jaar zou kosten.
Reactie van Ferry van der
@ John, het kan meevallen omdat het glas schuin is geplaatst. Ik neem aan dat er wel een soort van 'zelfreinigende' coating is gebruikt. Maar veel staal vraagt onderhoud. Kijk maar eens naar het Centre Pompidou. @ Jos, Boudewijn, dank weer voor je reactie.
Reactie van Johanna van Nuenen
En het dak schijnt niet waterdicht te zij dus als het regent slaat dit "dak" nergens op....
Ik denk dat dit geld beter besteed had kunnen worden.....
@ Johanna, Als je goed kijkt zijn het schuin over elkaar geplaatste lamellen bedekt met glas. Bij een bepaalde windinval komt er zeker regen naar binnen. Maar waarschijnlijk minimaal. Jij vindt de nieuwe verandering een flop.
Diverse reacties van Nederlander in Frankrijk op de website van Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van suzywong
Ik kom alleen in de Halles om naar de Cinoche te gaan, het oude winkelcentrum was een verschrikking, benauwd en je voelt je opgesloten. Er zijn nu nog meer winkels erbij gekomen. Ik heb nog nooit een Parijzenaar ontmoet die het daar prettig winkelen vond. Wat de architectuur betreft, dit is mooier dan de vorige maar die was dan ook oerlelijk.
Reactie van El Burro Català
Bedankt weer Ferry voor deze mooie reportage, recepten inclus! Hoewel nog niet in werkelijkheid aanschouwd moeten de nieuwe 'Hallen' mooier zijn dan de vorige. Deze waren zo benauwend, claustrofobisch werd ik ervan. Ik kan mij de bouwput van toen goed herinneren, het was een treurige lege zandvlakte. Het leek er ook altijd te regenen. Mijn vader -zelf architect- was verdrietig over de sloop. Maar ook hoopvol: met nieuw en fris elan moest Parijs meegaan met haar tijd. De jaren '70... Grappig trouwens te lezen dat Anne Hidalgo de afgelopen jaren zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in deze, wist ik niet. Nogmaals veel dank voor deze mooie en leuke reportage.
Reactie van Alexander
En met Rodamco( Unibail) als grootste investeerder, in dit project, krijgt het ook nog eens een NL-tintje. Merci Ferry.
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op website Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Jan Linnemann
Ferry. Wederom bedankt.
Ik geniet van de eerste tot de laatste letter. Recepten neem ik over. Als ik vroeger voor mijn moeder iets goeds gedaan had, zei zij, "je verdient een stoel in de hemel". Blijf aub eerst wel je blogs schrijven. Alle goeds.
Reactie van Jardin
Mooi artikel, Ferry.
Je hebt het over een Nederlands tintje. Als 'ze' een jaar of 10 geleden voor een wat beter en spannender ontwerp hadden gekozen dan had het er dik ingezeten dat een NL architect het had mogen bouwen. Vooral Rem Koolhaas' plan (OMA) was veelbelovend, maar ook MVRDV gooide hoge ogen. In architectenkringen snappen maar weinigen waarom dit ontwerp won en gebouwd moest worden.