De middag voor de 'Cocktail
de Nouvel An' 2017, georganiseerd door de Nederlandse ambassade in Frankrijk
brengt mij naar een museum dat al geruime tijd op mijn Parijse 'To-Do' lijstje'
staat. Een geheime Parijse parel in de wijk Nouvelle Athènes, tegenwoordig
'SoPi' genoemd of te wel 'South-Pigalle'.
Musée Gustave Moreau in de wijk Nouvelle Athènes
Parijs maakte in de
tweede helft van de 19e eeuw een enorme groei door. Er moesten dus
appartementen worden gebouwd. Projectontwikkelaars besloten om de vele acteurs,
kunst-schilders, musici en schrijvers onder te brengen rond de Opéra Garnier,
waar veel theaters lagen. Zo ontstond in de wijk Nouvelle Athènes een opvallende
architecturale eenheid, die je zelfs stijlvol kunt noemen. Gebouwen gebaseerd
op de oudheid met veel zuilen en frontons. Zowel rond de Église de la Trinité,
tot aan Pigalle, als achter de Notre-Dame-de-Lorette.
Mede dankzij de
journalist Adolphe Dureau de la Malle kreeg deze wijk in 1823 grote bekendheid
door de keuze van een groot aantal schrijvers, acteurs, muzikanten en schilders,
die de elite van de Parijse romantische beweging vormden, om zich hier te vestigen.
Grote namen waaronder Ary Scheffer, Eugène Delacroix, George Sand, Alexandre
Dumas, Frederic Chopin, Victor Hugo, Pissarro, Claude Monet, Paul Gauguin,
Horace Vernet, Paul Delaroche en vele anderen.
Een
museum waar de tijd stilstaat
Zo ook de kunstschilder
Gustave Moreau (1826-1898). In 1851 vestigde hij zich in de wijk in een studio
aan de avenue Frochot, een van de mooiste privé straatjes van Parijs. Later, in
1852, kochten zijn ouders, Louis en Pauline Moreau, voor hem het huis aan de
rue de la Rochefoucauld nummer 14, waar nu ook het Musée Gustave Moreau is gevestigd. Woningen van kunstenaars spreken
altijd tot mijn verbeelding. In Parijs zijn er heel wat maar de bijzonderste
plek is ongetwijfeld dit museum. In januari 2015 opnieuw geopend, na een
anderhalf jaar durende restauratie. Het interieur werd teruggebracht naar zijn
originele staat. In tegenstelling tot wat je zou vermoeden, waren de wanden
destijds niet effen geschilderd maar voorzien van rijk behang. Natuurlijk waren
deze oude behangpapieren niet meer te verkrijgen. Maar de echte kleuren en
reliëfs werden herontdekt achter een kast die sinds mensenheugenis niet meer
was verschoven. Gelukkig vond men een soortgelijk papier weer terug in de beroemde
collectie van het Londense bedrijf 'Watts of Westminster', al sinds 1874 een van de oudste behangfabrikanten van
Europa. Hierdoor alleen al is het interieur een bezoek waard.
Iedere vierkante centimeter van de muren is hier benut om de enorme collectie te tonen
De grote verrassing is
de enorme diversiteit in de werken en de gigantische hoeveelheid schetsen die
er te zien zijn. Verdeeld over drie verdiepingen krijgt u om en de nabij 1200
schilderijen en aquarellen en nog eens meer dan 4000 tekeningen te zien. Zo'n
9000 tekeningen van Moreau zitten nog in depot, omdat de plaats ontbreekt om ze
allemaal tentoon te stellen. Iedere vierkante centimeter van de muren is benut
om de enorme collectie te tonen. Geen overdreven gedoe van wanden in perfecte
grijstinten maar gewoon opmeten waar we nog een portretje of landschapje kunnen
toevoegen. Soms in drie, vier of vijf rijen boven elkaar. Nadeel is tevens het
voordeel, alles is nog zoals het destijds was. Het licht is er niet ideaal
waardoor sommige werken moeilijk zijn te bestuderen, maar ook dat heeft weer
zijn charme.
Drie jaar voor zijn dood besloot Gustave Moreau van zijn huis een museum te maken
Het huis in een vrij
nauwe straat ziet er van buiten niet zo imposant uit, maar is van binnen enorm.
Hoewel zijn kunst heel opvallend is, heeft de 19e eeuwse kunstschilder nooit
echt beroemdheid gekend. Moreau bleef ongehuwd en zijn moeder die tot 1894
leefde en met wie hij samenwoonde, was zijn idool en de enige met wie hij
vertrouwelijk was. Dit verklaart waarschijnlijk de zeer grote plaats die
vrouwen in zijn werk innemen. Hier woonde en schilderde hij in afzondering tot
zijn dood in 1898. Drie jaar voor zijn dood besloot hij van het huis een museum
te maken. Gustave Moreau, een onbegrepen schilder, die zijn thema's voor het
belangrijkste deel aan Griekse mythen, sagen en Bijbelse vertellingen
ontleende, liet op zijn visitekaartjes 'peintre d'histoire' vermelden. Vanaf
1892 professor aan de École des Beaux-Arts. Onder zijn leerlingen waren
Matisse, Marquet, Manguin, Camoin, die in 1905 als 'Les Fauves' bekend werden.
Op de eerste verdieping
de woonruimtes van de kunstenaar. De ontvangstkamer, vol met zeldzame boeken en
een antiquiteitenverzameling van zijn vader. Het woonvertrek met portretten en
souvenirs van verre reizen. Het boudoir staat weer vol met herinneringen aan
zijn vriendin Alexandrine Durieux. Let in de eetkamer vooral op de mooie
collectie keramiek.
Het eerst wat direct opvalt is de werkelijk adembenemende wenteltrap uit 1895
De smalle eerste
verdieping vormt een groot contrast met de twee bovenliggende zalen, zijn
ateliers. Het eerst wat direct opvalt is de werkelijk adembenemende wenteltrap
uit 1895 die de verbinding vormt tussen de tweede en derde verdieping. Het is
een van de mooiste trappen die ik in Parijs ben tegengekomen. Ook hier kom je
ogen te kort. Elke centimeter wand is benut. Overal kasten met dubbele lagen
waar diverse werken achter elkaar hangen. Deze twee enorme ateliers stelde hem
in staat om grote werken te produceren. Op de derde etage zie je ook de
originele kachels uit die tijd en langs de ramen kasten, verscholen achter
gordijntjes, vol met draaipanelen met studies en tekeningen, geïnventariseerd,
gedateerd en getekend door de schilder zelf. U mag in alle rust zelf al deze
prenten bekijken.
Een fascinerend lijnenspel
Moreau wijdde zijn
laatste levensjaren aan dit museum en schonk het na zijn dood aan de Franse
staat onder voorwaarde dat alles in de oude toestand bewaard moest blijven. Het
museum werd pas vijf jaar na zijn dood in 1903 opengesteld voor het publiek. Zijn
favoriete leerling, Georges Rouault, werd de eerste conservator van het museum.
Schrijf dit museum maar op uw 'To-Do' lijstje van 2017.
Achter gordijntjes, vol met draaipanelen met studies en tekeningen, geïnventariseerd, gedateerd en getekend door de schilder zelf. U mag in alle rust zelf al deze prenten bekijken.
Klik hier voor zijn biografie. Gustave Moreau ligt begraven
op Cimetière de Montmartre.
Dagelijks geopend
behalve op dinsdag. Maandag, woensdag, donderdag: 10:00-12:45 en van 14u tot
17.15 uur - vrijdag, zaterdag, zondag:
10u tot 17u15 zonder onderbreking.
Helaas niet geschikt
voor bezoekers in een rolstoel.
Wilt u op bezoek bij
andere kunstenaars?
Maison de Balzac, 47 rue
Raynouard, métro Passy, La Muette - entrée gratis
Musée Bourdelle, 18 rue
Antoine Bourdelle, métro Falguière - entrée gratis
Musée Delacroix, 8 rue
de Fürstenberg, métro Saint-Germais-des-Prés - entrée gratis
Maison de Victor Hugo, 6 Place
des Vosges, métro Saint-Paul, Bastille - entrée gratis
Musée Maillol, 61 rue
de Grenelle, métro rue du Bac - entrée gratis
Musée de la Vie Romantique, 16 rue
Chaptal, métro Blanche, Pigalle - entrée gratis
Musée
Edith Piaf, 5-7 rue
Crespin-du Gast, métro Menilmontant - uitsluitend op afspraak
Musée Zadkine, 100 bis
rue d'Assas, métro Notre-Dame-des-Champs - entrée gratis
Musée Rodin, 79 rue de
Varenne, méto Invalides, Varenne - entrée € 10 (2017)
Zelfportret van Gustave Moreau op 50-jarige leeftijd (circa 1876)
Ik ben er tijdens een bezoekje aan Parijs eens stoemelings tegenop gelopen en heb er toen ook erg van genoten. Inderdaad een pareltje!
BeantwoordenVerwijderenReacties van Nederlanders wonend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Suzywong
Een heel bijzonder museum met een prachtige trap. Merci voor de erg mooie foto's Ferry
Reactie van Susan
Prachtige foto's en ja heel bijzonder die mooie trap.
Reactie van Joostje
Goedemorgen Ferry,
Dank weer voor de prachtige foto's en de bijbehorende informatie.
Groet en een fijne dag Joostje
Reactie van Jos van den Hout
Ferry.
Weer een "pareltje" over parijs. Bedankt !
Jos
Reactie van Cora
Mooi verslag. Bedankt.