Van oudsher is Parijs hèt
centrum van de schone kunsten in Europa, misschien wel van de hele wereld,
tenminste, dat is de mening van de Parijzenaar, maar het is zeer zeker de stad
van de keramiek. Ik neem je mee naar de zuidrand van waar je vanaf de pont de Sèvres
uitkijkt over de Seine met in de verte het parc de Saint Cloud en daar voor een
paleisachtig gebouw met de tekst Musée nationale de Céramique, het Frans
nationaal keramiek museum. Dit museum uit 1824 was een initiatief van Alexandre
Brongniart, directeur van de Manufacture nationale de Sèvres en was het eerste
museum geheel gewijd aan de fijne keramische kunst in de wereld.
Vanaf de Seine heb je een prachtig uitzicht op een paleisachtig gebouw
De geschiedenis begint al
in 1740. Onder invloed van Madame de Pompadour, minnares van Koning Lodewijk
XV, werd een porseleinfabriek geïnstalleerd in een van de leegstaande torens
van het Château de Vincennes. In 1756 verhuisde de fabriek naar Sèvres. De 23
gebouwen, allemaal gebouwd tussen 1753 en 1756, zijn gelegen in het Domaine
national de Saint-Cloud en allemaal geclassificeerd als historisch erfgoed.
Niet lang daarna werd de fabriek een koninklijke privéonderneming. De naam
Manufacture Royale de Porcelaine de Sèvres werd gevoerd tot de Franse
Revolutie. Vervolgens kwam het in handen van de staat en tot 2009 viel het
onder het Ministerie van Cultuur. In 2010 werden de fabriek en het museum
samengevoegd tot Cité de la Céramique. De fabriek is nog altijd in bedrijf en
produceert nog steeds, net als in de 18e eeuw, keramiek volgens
ambachtelijke technieken.
De Manufacture nationale de Sèvres onveranderd sinds 1756
Porselein werd ongeveer
2.000 jaar geleden in China ontwikkeld. De Chinezen wisten het procedé om porselein
te maken ongeveer duizend jaar geheim te houden. Pas in het begin van de 18e
eeuw ontdekte Johann Friedrich Böttger (1682-1719) de magische formule voor het
maken van echt hard porselein en in 1710 werd in Duitsland de Koninklijke
Meissener Porselein Manufactuur opgericht. In 1738 volgden de Fransen met porselein
van zacht pasta. Eerst in Chantilly en later in Vincennes. In de 18e
eeuw was porselein alleen voor de zeer rijken en de aristocratie. Veel vorsten gingen over tot het stichten van
hun eigen (statusverhogende) porseleinfabriek, want het drinken van thee,
koffie of chocolademelk werd steeds meer gemeengoed. Porselein bleek een duur,
maar uitermate fraai en geschikt product om uit te drinken. Het werd toen al ‘het
witte goud’ genoemd.
Cité de la Céramique bevat een van de rijkste collecties keramiek van Europa
Cité de la Céramique
Het museum bezit meer dan
50.000 objecten uit de gehele wereld waarvan ongeveer 10% werd vervaardigd hier
in Sèvres. Slechts 10.000 stukken worden tentoongesteld, gerangschikt in
achttien kamers en verdeeld over twee verdiepingen. De vaste collectie is een
historische reis door de wereld van keramiek en een van de rijkste in Europa.
Het land heeft een lange en rijke keramische traditie
Te zien zijn werken uit het Europese stenen tijdperk, daarnaast werken uit de
Europese Middeleeuwen, waaronder 300 stuks uit Delft, het huidige Midden-Oosten,
China en precolumbiaanse werken uit Zuid-Amerika. Het robuuste Europese
gebruikskeramiek steekt schril af tegen het verfijnd met luster gedecoreerde
werk uit het huidige Irak en Iran en het gepolijste (ongeglazuurde) werk van de
Inca’s. De eerste Delftsblauwe objecten kwamen het museum binnen in 1829. De
Parijse kunsthandelaar Vachée gaf het museum wat Delftsblauwe voorwerpen in
ruil voor enkele stukken Sèvres-porselein.
De indrukwekkende entree met een van de vele pronkstukken gemaakt in Sèvres
10.000 stukken worden tentoongesteld, gerangschikt in achttien kamers en verdeeld over twee verdiepingen
De eerste verdieping is
geheel gewijd aan porselein vervaardigd in Sèvres en gemaakt door
toonaangevende hedendaagse kunstenaars uit de 19e en 20e
eeuw. Sèvres-keramiek wordt door velen als het mooiste ter wereld beschouwd
maar is tevens ook het beroemdste in Frankrijk. Het land heeft een lange en rijke
keramische traditie, niet alleen porselein (‘porcelain), maar ook steengoed (‘grès’),
aardewerk (‘faïence’) en ongeglazuurde terracotta (‘terre cuite’). In Sévres draait
het leven echter alleen om keramiek.
De eerste verdieping is geheel gewijd aan porselein vervaardigd in Sèvres
Sèvres-keramiek wordt door velen als het mooiste ter wereld beschouwd
Het museum heeft sinds
kort de vervelende gewoonte om te sluiten tussen de middag van 12.30 uur tot
13.30 uur. Hou daar dus rekening mee bij je bezoek.
Metrolijn 9 brengt je
naar het metrostation Pont de Sévres. Het museum bevindt zich op vijf minuten
lopen van het metrostation. Tramlijn T2 stopt voor de deur. Uitstappen bij
Musée de Sèvres.
Vele topstukken zijn aanwezig waaronder deze vaas ontworpen door Hector Guimard dè belangrijkste vertegenwoordiger van de art nouveau in Frankrijk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten