In de achttiende eeuw is
er in Parijs nog geen sprake van begraafplaatsen. De doden worden ‘te ruste’
gelegd op braakliggende terreinen in de stad. Zo ontstaan massagraven die open
blijven tot ze gevuld zijn, waarna de bovenste rij doden weer met een laag
aarde wordt bedekt. In de herfst, wanneer het extra vochtig is, vulden de
kuilen zich met grondwater, waarna schuimig ontbindingswater naar de
oppervlakte kwam. Het lijkt alsof de doden door de drassige grond uit hun
graven komen gisten. De wolven lijken hun prooien makkelijk te kunnen vinden en
de dieven stelen de lijken voor de anatomische proeven van de opkomende artsen-
stand. (citaat uit wandelen over Père Lachaise)
De Chapelle Expiatoireis omringd door machtige bomen
In diezelfde periode,
tussen 1816 en 1826 laat Lodewijk XVIII een boetekapel bouwen boven op een
massagraf van Zwitserse Gardisten, die waren afgeslacht in de tuinen van het
koninklijk paleis tijdens de Franse Revolutie en de meer dan 3000
geguillotineerden van de place de la Concorde, toen de place de la Révolution.
Onder de slachtoffers bevonden zich ook Lodewijk XVI en Marie-Antoinette. De
lijken werden overgebracht naar het Cimetière
de la Madeleine. Het kerkhof hoorde bij de beroemde kerk met dezelfde naam. Louis
XVI werd begraven met het hoofd tussen de benen. Een macabere gedachte, maar ze
moesten met die (ont)hoofden toch iets doen. In 1794 werd de begraafplaats
gesloten en de lap grond werd verkocht aan een zekere Desclozeaux, die getuige
was geweest van de begravingen. Hij plantte op de graven van Louis XVI en
Marie-Antoinette twee treurwilgen. Later verkocht Desclozeaux zijn eigendom aan
Louis XVIII de broer van Louis XVI en dankzij die treurwilgen werden de graven
snel gevonden. Teneinde de herinnering aan de koninklijke familie leven in te
blazen gaf Koning Louis XVIII opdracht op de plaats van de oorspronkelijke
graven een boetekapel te bouwen. De eerste steen werd gelegd op 21 januari 1815
(de dag waarop Lodewijk XVI werd gedood) en de Chapelle Expiatoire werd
voltooid in 1826. Wonder boven wonder heeft de kapel de Commune van 1871
overleefd.
De ingang van de boetekapel ligt in het parkje aan de rue Pasquier
Een Chapelle Expiatoire; boetekapel.
Expier betekent verzoenen en boete doen. Het gebouw lijkt te zijn opgericht om
een fout, een misdaad te herstellen. Welke? De misdadige terechtstelling van
het koningspaar door de revolutionairen natuurlijk. Of…. was het om boete te doen
vanwege de schandalige uitbuiting van het Franse volk in die tijd? Vergeet het
maar.
Wekelijks komen hier
mensen die nog steeds verontwaardigd zijn over de terechtstelling van Lodewijk
XVI en Marie-Antoinette. Zij lezen gedichten, wisselen verhalen uit, wensen
elkaar het allerbeste en nemen afscheid met een kort "à bientôt".
De Chapelle Expiatoire staat op een lichte verhoging. Aan weerzijde van de tuin staan symbolische grafstenen ter nagedachtenis aan de Zwitserse Gardisten die tijdens de arrestatie van de koning in de Tuileries werden gedood.
Het kleine gedenkteken is
omringd door machtige bomen en fungeert tegenwoordig als cenotaaf (leeg graf onder
andere voor het laatste koningspaar van het Ancien Régime). De verscheidenheid
van de soorten bomen gepland in het parkje moesten de verschillende klassen
uitbeelden van de mensen die tijdens de Revolutie waren omgekomen. De voorzijde
is een vrij kale gevel voorzien van een monumentale deur. De bouw ervan koste toentertijd
3 miljoen livres, kosten die werden gedeeld door de Hertogin van Angoulême en de Koning. De Chapelle Expiatoire
staat op een lichte verhoging. Er zijn twee gebouwen, gescheiden door een
binnenplaats die is omgeven door een omsloten kloosterachtig gebied, een
zuilengalerij, die de kapel isoleert van de buitenwereld.
Links en rechts omgeven door een omsloten kloosterachtig gebied, een zuilengalerij, die de kapel isoleert van de buitenwereld.
De ingang ligt in het
parkje aan de rue Pasquier. Er is een inscriptie boven de ingang, die luidt : Le
roi Louis XVIII a élevé ce monument pour consacrer le lieu où les dépouilles
mortelles du roi Louis XVI et de la reine Marie-Antoinette, transférées le XXI
Janvier MDCCCXV dans la sépulture royale de St-Denis, ont reposé pendant XXI
ans. Il a été achevé
la deuxième année du regne du roi Charles X, l’an de grace MDCCCXXVI - Koning Lodewijk XVIII richtte dit
monument op om de plaats te heiligen waar het stoffelijk overschot van koning
Lodewijk XVI en koningin Marie-Antoinette, overgedragen op 21 januari 1815 naar
het koninklijke graf van Saint-Denis, 21 jaar rustte. Het was voltooid tijdens
het tweede jaar van de regering van Charles X, het jaar van genade 1826.
Eenmaal binnen kom je in
een kleine hal, die versierd is met slingers en kronen, en monogrammen van
Lodewijk XVI en Marie-Antoinette. Vanuit de hal kom je bij een binnentuin, de
vroegere begraafplaats. Aan weerszijde van de tuin staan symbolische grafstenen
ter nagedachtenis aan de Zwitserse Gardisten die tijdens de arrestatie van de
koning in de Tuileries werden gedood. Langs de trap naar de ingang van de kapel
bevinden zich nog de graven van Philippe Egalité, de vader van Lodewijk Filips
en van Charlotte Corday die Jean-Paul Marat (revolutionair, links-extreme
politicus en journalist) in zijn badkuip had doodgestoken. Aanvankelijk werd
Marat vereerd als een martelaar, maar enkele jaren later kreeg Corday postume
erkenning om haar opoffering om het land van een monster te bevrijden. Marat werd
medeverantwoordelijk geacht voor de vervolging van en moord op duizenden
vermeende tegenstanders van de Franse revolutie.
Door een sobere
zuilengang en geornamenteerde deuren kom je in de kapel en de trappen in de
zijkapellen brengen je naar een crypte. Het zwart marmeren altaar in de vorm
van een graftombe geeft de plek aan waar het lichaam van Lodewijk XVI is
opgegraven. De resten van de Koningin lagen drie meter verder. In de kapel
zelf, wit marmeren sculpturen van de Koning en de Koningin in extatische
houding gemaakt door François Joseph Bosio en Jean-Pierre Cortot.
De binnenzijde van de kapel - Photo: © Centre des monuments nationaux / J.L. Paillé – Press photo
Chapelle Expiatoire, rue Pasquier 25. Metro: St. Augustin, Havre Caumartin. Geopend op donderdag, vrijdag en
zaterdag van 13.00 uur tot 17.00 uur.
In de voetsporen van
Marcel Proust
Je loopt nu om het parkje
heen en je bevindt je op de boulevard Haussmann. Aan de overzijde op nummer 102
herinnert een plaquette ons aan de schrijver Marcel Proust, die hier van 1907
tot 1919 woonde. Het was het appartement van zijn tante. Proust wilde er wonen
omdat hij daar zijn oom had zien sterven en hoopte uit die herinnering
inspiratie te putten. Hier schreef hij een groot deel van zijn roman ‘À la
recherche du temps perdu’ (Op zoek naar de verloren tijd). Een van de
belangrijkste en invloedrijkste romans van het moderne tijdperk. Deze
romancyclus werd uiteindelijk uitgegeven in zeven delen, tussen 1913 en 1927.
Église Saint-Augustin, een ontwerp van Victor Baltar die we kennen als dè architect van de oude markthallen
Een stukje verder de
bijzondere gevel van de Église Saint-Augustin ingeklemd tussen de boulevard
Malesherbes, rue de la Bienfaisance, avenue César Caire en de place
Saint-Augustin. Jaren geleden heb ik deze kerk links laten liggen vanwege zijn
armzalige staat en roetzwarte gevel. De kerk werd gebouwd tussen 1860 en 1870
in de armenwijk ‘Petite Pologne’ (Klein Polen), nadat de prefect Georges-Eugène
Haussmann lange rechtlijnige avenues liet aanleggen en op plaatsen waar de
boulevards elkaar kruisten prestigieuze en markante gebouwen liet neerzetten. ‘Klein
Polen’werd snel omgevormd tot een burgerlijk district en Victor Baltard, die we
kennen als dè architect van de oude markthallen kreeg de opdracht om een kerk
te bouwen op een onmogelijk trapezoïde grondstuk. Hij nam de onregelmatigheden
eenvoudig op in zijn ontwerp en gaf de kerk een origineel trapeziumvormig
grondplan met een smalle façade en een verbrede oostzijde.
Vorig jaar, 2018, herwon de kerk weer zijn glans. 4,2 miljoen koste de restauratie van de 150 jaar oude voorgevel
Na zijn opgedane ervaring
bij de bouw van de smeedijzeren markthallen in het centrum van de stad, was hij de
eerste architect die een nieuwe bouwwijze met ijzeren constructies voor het
eerst toepaste in een kerk. Toch werd het ijzeren geraamte ommanteld met steen.
Door deze constructie hoefden er geen steunberen aan de buitenkant te komen en konden
de muren aanzienlijk dunner worden. Vanzelfsprekend scheelde dat enorm in de
kosten. De kerk werd op 28 mei 1868 ingehuldigd maar de gekozen locatie voor
het godshuis, op de kruising van drukke boulevards, maakte de kerk tot een van
de meest lawaaierige kerken van Parijs, hetgeen uiteraard niet bevorderlijk was
voor de contemplatie. De kerk is zo’n 100 meter lang met een 80 meter hoge
‘lantaarn’ met een diameter van 25 meter. In het schip zijn geen
glas-in-lood-ramen en dat verklaart waarom het schip nogal donker is.
Het meest indrukwekkend is ongetwijfeld de restauratie van de grote centrale rozet waarop 12.000 goudblaadjes zijn verwerkt
Maar door de jaren heen
raakte de kerk in verval en werd steeds zwarter door het langsrazende verkeer.
Tot overmaat van ramp viel het hoofd van de stier van Saint-Luc, onderdeel van
een van de sculpturen, in 2012 op het voorplein. Wonder boven wonder raakte
niemand gewond. De burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo’, maakt vervolgens 80
miljoen euro vrij, over een periode van zes jaar, voor de restauratie van
verschillende kerken in Parijs, waaronder de Églises van
Saint-Germain-des-Prés, de Saint-Sulpice, Saint-Augustin en de Saint-Eustache.
Jaren stond de kerk
verscholen achter een groot reclamedoek voor Samsung mobiele telefoons tot
ergernis van de omgeving. “Ja ik had liever gehad dat het zeildoek de
architecturale elementen van de kerk overnam”, zei pater Denis Branchu,
predikant van de Saint-Augustin. “Maar elke extra bijdrage versneld het
bouwproces”. En zo werd de predikant zeven jaar lang een specialist in
telefoonproducten.
De smeedijzeren ornamenten verraden de signatuur van Victor Baltard
Vorig jaar, 2018, herwon
de kerk weer zijn glans. 4,2 miljoen koste de restauratie van de 150 jaar oude
voorgevel. En het resultaat mag er zijn, beeldhouwers, keramisten en gilders
werkten aan de 39 beelden aan de voorzijde. Maar het meest indrukwekkend is
ongetwijfeld de restauratie van de grote centrale rozet waarop 12.000
goudblaadjes zijn verwerkt. De verblindend witte voorgevel is prachtig, maar de
achterkant van het religieuze gebouw is nu toe aan een grondige opknapbeurt die
zeker een aantal jaren in beslag zal nemen.
De 80 meter hoge koepel met een diameter van 25 meter is hard aan restauratie toe
Of Proust ooit de kerk
van buiten of binnen heeft bewonderd is onbekend. Hij werkte het liefst ’s
nachts en overdag probeerde hij te slapen ondanks het lawaai van de drukke
boulevard Haussmann. Naar het schijnt had hij zijn slaapkamer laten voorzien
van kruktegels en zware overgordijnen. Daar sleet hij zijn dagen, vaak aan het
bed gekluisterd en voorzien van de nodige stoombaden om zijn chronische astma,
waarvan hij vanaf zijn negende jaar last van had, te verlichten. Proust stierf
op 18 november 1922, op 51-jarige leeftijd aan een longontsteking.
Schuld en boete
Hallo, mijn naam is Anne Marieke, ik kom uit Amsterdam, maar ik woon met mijn man in Waterton Lakes National Park, Canada. Woorden kunnen niet verklaren hoe opgewonden ik ben voor het herstel van mijn gebroken huwelijk en nu is mijn man volledig terug nadat hij mij en onze kinderen aan een andere vrouw heeft nagelaten. We zijn al vijfentwintig jaar getrouwd en tijdens ons huwelijk hebben we een aantal strijdpogingen doorstaan totdat hij uiteindelijk met onze kinderen vertrok en naar Melbourne verhuisde om bij een andere vrouw te zijn. Alle contactmiddelen geblokkeerd, waardoor communicatie ongeldig is. Ik voelde dat mijn leven voorbij was en mijn kinderen dachten dat ze hun vader nooit meer zouden zien. Ik probeerde alleen voor mijn kinderen sterk te zijn, maar ik kon de pijnen die mijn hart plaagden niet beheersen, ik was verteerd door verdriet en pijn omdat ik echt van hem hield. Ik denk elke dag en nacht aan hem en vind altijd dat hij bij me terug moet komen, ik werd letterlijk gek en had een goddelijke interventie nodig, dus vertelde ik al mijn problemen aan een vriend of de mijne die soortgelijke uitdagingen had. Ze leidde me naar een zeer krachtige man genaamd Doctor osagiede. Ze zei dat hij de enige reden was voor geluk waar ze tot op heden van genoot. Dr. osagiede kan helpen bij het herstellen van verbroken relaties, ze zei dat ik het moest berechten. Ik nam contact met hem op via zijn e-mailadres doctorosagiede75@gmail.com en hij gaf me instructies over wat ik moest doen en toen deed ik het, dus hij deed een liefde voor mij. Tot mijn grote verbazing belde mijn man na drie weken en zei dat ik hem net zo veel miste als de kinderen, ik was zo verrast, mijn hart was vervuld van vreugde en opwinding en ik maakte grond om mijn tranen te verduisteren. Hij verontschuldigde zich voor zijn fout en verontschuldigde zich voor de pijn die hij me en de kinderen had aangedaan. Dat is de manier waarop hij met veel liefde en vreugde naar ons terugkeerde en vanaf die dag was ons huwelijk sterker dan daarvoor. Dankzij Drosagiede is hij zeer krachtig, dus besloot ik mijn verhaal te delen vanwege die vrouwen en mannen. wie heeft ervaren wat er is gebeurd. Ik wil dat je weet dat er een oplossing is. Drosagiede is de oplossing, een echte en krachtige gieter die lange tijd heeft gebeden om vrouwen en kinderen te helpen in tijden van pijn. En heeft ook spreuken om HIV, kanker, enz. Te genezen. GOED GELUK.
BeantwoordenVerwijderen