Eind jaren veertig schreef de Franse krant Le Figaro op de voorpagina in grote letters ‘Parijs schrijft voor’! Wie zich maar enigszins aan mode onderwierp, volgde slaafs wat Parijs dicteerde. Want al drie eeuwen lang dicteert Parijs de mode. En al worden Milaan, London en New York modesteden genoemd, Parijs is nog altijd de hoofdstad van de mondiale mode; ‘la capitale de la mode’. Het is juist daarom dat de hoofdrolspeelster van deze blog; LOUISEJACQUELINE, naar Parijs vertrok.
“Parijs is voor mij duidelijk een vrouw, ze is verleidelijk, ontzettend elegant en verfijnd maar ook moeilijk te veroveren. Dit is een van de redenen dat ik hier naartoe moest. Andere reden is dat ik altijd al een aantrekkingskracht heb gevoeld naar Paris, ik ben half frans, mijn moeder is een Française dus ik moest naar deze stad om mijn Franse kant te ontdekken. Ook heb ik, voordat ik naar Paris verhuisde, veel gereisd voor mijn vorige banen als designer en daarvoor veel steden verkend waaronder New York, London, Barcelona, Milaan, Hongkong, Taipei, Seoul etc. etc. maar er is geen stad zoals Paris, waar ik gelijk voelde, ja ik ben hier thuis!”
Aan het woord is Louise Jacqueline, Nederlandse modeontwerpster die op haar 29e besluit om haar leven een andere wending te geven voor het lanceren van een eigen modemerk in modestad Parijs. Ik ontmoette haar in het Atelier Néerlandais waar zij exposeerde tijdens de Paris Fashion week, samen met mode illustrator Margot van Huijkelom.
Louise Jacqueline groeide op als dochter van een Nederlandse bloementeler en een Franse moeder die samen in Balkbrug een bloembollen kwekerij runnen.
De herinnering aan de kleurenpracht van de ontelbare tulpen op de velden inspireert haar tot op de dag van vandaag. Maar daarover straks meer.
Schrijver en filosoof Jean-Jacques Rousseau schreef in 1761 in zijn briefroman ‘Julie, ou la nouvelle Héloise’: ‘La mode domine les provinciales, mais les parisiennes dominent la mode’. De mode heerst over de provincialen, maar de Parisiennes bepalen de mode. Rousseau liet die mededeling overigens volgen door het idee dat de slimmerik voor zijn voordeel iedereen weet te plooien. Ben jij die slimmerik?
“ik heb altijd de drang gevoeld om mijn eigen werk, mijn eigen stijl uit te dragen. Ik vond het van jongs af aan altijd al vervelend als iemand anders het zelfde kledingstuk droeg als ik, en dat alles op elkaar leek. Vaak kun je gewoon niet meer zien van welk merk het ontwerp is, de authenticiteit gaat verloren met massaproducties en alles moet tegenwoordig snel. 5 jaar geleden heb ik de keuze gemaakt om het roer om te gooien, ik zocht naar simpliciteit en naar transparantie in het creatie proces, ik wil dat het voor iedereen duidelijk is hoe het werkt, hoe een kledingstuk gemaakt wordt, gewoon in een atelier hier in Parijs en niet met heen en weer gevlieg naar andere landen met alle daarbij behorende problematiek, stress en vervuiling. Met mijn eigen label wil ik elke vrouw met mijn creaties tot bloei brengen, tot de perfecte versie van zichzelf. Zoals bij een tulp. De vormen, belijningen, verfijndheid zijn allemaal te herleiden naar deze bloem die voor mij staat voor de kracht van de vrouw. Elke creatie van mij draagt de naam van een tulp waarop ze is geïnspireerd. Er zijn oneindig veel variaties van tulpen, rechte, puntige, lelievormige, maar ook met gekartelde bloemblaadjes, of dubbele tulpen die zo rond en vol zijn als pioenrozen. Deze vormen en kleuren staan centraal in de stijl van mijn label LOUISEJACQUELINE”.
De tulp staat centraal in de stijl van mijn label LOUISEJACQUELINE
Inspiratie
“Maar de tulp vormt niet mijn enige bron
van inspiratie. in 2015, Ik kwam net terug van een trip naar New York waar ik
een blauwe jas had gekocht, en bezocht Art Rotterdam in de Van Nelle Fabriek,
waar ik plots ineens oog in oog stond met een oeuvre van Yves Klein, het zelfde
blauw! Ineens begreep ik de aantrekkingskracht van deze diep ultramarijn blauwe kleur. Intens. eerlijk,
puur en mat. Het is een kleur die mij hypnotiseert en enorm inspireert. Ik ga
ook vaak naar het Centre George Pompidou om daar de permanente collectie te bewonderen
en voor zijn schilderijen te zitten en gewoon te kijken, en de kleur in mij op
te nemen”.
Yves Klein's ultramarijn blauw intens. eerlijk, puur en mat, het is een kleur die mij hypnotiseert en enorm inspireert
“En dan is er met stip op 1, Yves Saint
Laurent. Hij begreep als geen ander het vrouwen-lichaam. Hij heeft vrouwen
kracht gegeven en zijn ontwerpen zijn tijdloos, voor mij is een ontwerp pas
echt goed als het tijdloos is en generaties mee kan gaan. Hij gebruikte in zijn
collecties zowel felle lichte kleuren, als ook donkere kleuren. Hij had eens
een collectie waarbij alle kleding stukken zwart waren, zijn moeder noemde dat
dan ook Le Noir.
Ook is Givenchy een grote inspiratie, vrouwelijkheid, veel natuurlijke vormen en prachtig materiaal gebruik, de ontwerpen zijn als bloemen die tot leven worden gebracht”
Karl Lagerfeld zei eens: "Haute
Couture is the extreme luxury. It is perfection with a unique personality. It has to
do with patience and with modern and current times. Haute Couture is a maximum
symbol of artisan’s refinement and beauty. This is the beauty and the magic of it".
“ik ben het hier wel mee eens. Voor mij is het maken van een couturejurk een vorm van toegepaste kunst, waarbij creativiteit, vakmanschap en de liefde voor esthetiek in complete harmonie samenkomen. Net als een kunstobject kan een creatie voortdurend en oneindig worden herontdekt. De tulp vormt voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie. Zo werk ik bijvoorbeeld niet met vaste collecties, alle ontwerpen maken deel uit van een permanente collectie, los van alle seizoenen. Een collectie die tijdloos is en zich op een natuurlijke manier ontwikkelt. Een creatie is voor mij bovenal een kunstwerk dat de beste versie van de vrouw naar boven haalt. Alle stukken uit mijn permanente collectie blijven bestaan en kunnen keer op keer in een andere vorm gekocht worden. Ik maak elke creatie maar één keer, maar ik kan het model wel nog een keer maken maar dan in een andere stof, zodat elk stuk uniek blijft.
Ik doe het hele proces zelf, van inkoop, ontwerp, patronen en moulage. Mouleren is een techniek die zeer organisch is, het is als het ware het sculpturen van een stof op een lichaam, ik vind dit een geweldig fijne techniek omdat je met het materiaal werkt en daar vanuit beweegt. Het lijkt op beeldhouwen; het lichaam is het canvas waar ik laagjes omheen bouw. Een goed ontwerp kan er soms ontzettend simpel uitzien maar het absoluut niet zijn.
Ik vind het ook lastig om mijzelf te
omschrijven. Ik ben onderneemster, ontwerpster en couturière. In Frankrijk is
er een betere omschrijving voor; ‘une créatrice’”.
Ik doe het hele proces zelf, van inkoop, ontwerp, patronen en moulage
Hoe kom je aan je clientèle?
“Mijn
clientèle komt uit verschillende hoeken, maar voornamelijk via via. In
Frankrijk is het heel belangrijk om via een aanbeveling je klanten te genereren.
De Fransen zullen niet zo snel een risico nemen door naar een onbekende
ontwerpster/ ontwerper te gaan voor dè jurk van hun leven. Hun profiel is dat
ze zich willen laten verassen, opzoek zijn naar een jurk die niet persé een
jurk is die ze verwachten, een ontwerp dat ze in hun kracht zet en hun persoonlijkheid
reflecteert. Mijn manier van werken noem ik ‘slow fashion’. Ik verwelkom mijn
clientèle in mijn Parijse atelier (waar je je in een intieme oase vol
persoonlijke aandacht waant), om kennis te maken en hun een impressie te geven
van het creatieproces. Ik maak dan ook meteen van de gelegenheid gebruik om hun
maten op te nemen. Aan de hand van hun wensen maak ik drie voorstellen in de
vorm van schetsen. Er is altijd de mogelijkheid om een jurk te kiezen uit de
permanente collectie maar vaak laten zij zich verleiden door een keuze te maken
uit een van mijn schetsen. Bij de eerste doorpas past de cliënte haar eerste
versie gemaakt van katoen. Op die manier kan ik de lengte, de lijnen en het
volume van de creatie naar wens aanpassen. Pas bij de tweede doorpas past de
klant haar jurk in de door haar gekozen stof, maar zonder de uiteindelijke
afwerking en eventuele voering, zodat de benodigde aanpassingen nog kunnen
worden gedaan. De laatste stap vindt plaats bij de uiteindelijke doorpas. Daar
wordt de jurk aangepast volgens de laatste details om de jurk te perfectioneren.
Als kers op de taart mogen de klanten de door mij gemaakte schetsen behouden”.
Je bent gevestigd in het bruisende 11e arrondissement. Heeft dat een reden? Waarom niet in Sentier, de modewijk van Parijs?
“Het 11e is een arrondissement dat volop
in beweging is en waar veel creativiteit te vinden is. Het is een gemengde
buurt en daardoor juist heel interessant en inspirerend. Parijs is ontzettend
kostbaar en ruimte is schaars, ik heb er lang over gedaan om mijn huidige
atelier te vinden, het is een oud pand met veel charme en mooie hoge ramen
zoals een typisch atelier van Picasso. Ik deel de ruimte samen met 3 andere
creatieven, een grafisch ontwerper, een fotograaf en een 3D ontwerper. Het is
fijn om met anderen te zijn zodat we elkaar kunnen inspireren! Ik ben vaak in de
wijk Sentier te vinden voor mijn stoffen. Ik werk graag met overgebleven
voorraden van Parijse modehuizen om zo de kwaliteit van de stof èn de
duurzaamheid te kunnen garanderen”.
Hoe is het ondernemen in coronatijd?
“Corona is voor iedereen een lastig
onderwerp, spannend genoeg zit ik net in de opbouw van mijn bedrijf dus het is
zeker niet makkelijk! Maar het is ook een interessante tijd, om te zien wat er
gebeurt en hoe men erop reageert. Het is voor mij vrij lastig om een product
aan te bieden dat online verkocht kan worden. Een op maat gemaakte jurk kan
lastig op afstand gemaakt worden, maar ik ben bezig met het ontwikkelen van
andere creaties die makkelijker gedragen kunnen worden en ik bied, naast mijn
op maat gemaakte jurken, ook sieraden aan van het Nederlandse sieradenmerk
BANDHU van mijn beste vriendin Viona. Samen hebben wij de ‘Sincerety necklace’
ontwikkeld. Verder schoenen van het Franse merk UNSIBEAUPAS, die in een klein
atelier in het zuiden van Frankrijk ‘op maat’ produceert. Wij hebben dezelfde
visie op mode, geen megaproducties maar alles volgens een eerlijk proces en
maatwerk; hoogte van hak, vormgeving, kleur van het leer etc”.
De 'Sincerety necklace' heb ik samen ontwikkeld met het Nederlandse sieradenmerkk BANDHU
Ik ben ook lid geworden van het AtelierNéerlandais. Via het Atelier hoop ik mijn netwerk te kunnen uitbreiden en
meer zichtbaarheid te creëren. Voor mij was het geweldig om te kunnen exposeren
gedurende de afgelopen Paris Fashion Week. Velen zijn mij hierin al voorgegaan;
ontwerpers als Hellen van Rees, Spijkers en Spijkers, Lotte van Dijk, Liselore
Frowijn en niet te vergeten Iris van Herpen die in Parijs de aandacht wist te
trekken met haar futuristische designs. Sinds 2014 is het Atelier Néerlandais
een ontmoetingsplaats voor Nederlands creatief talent in Parijs. Ze bieden je
ontzettend veel ondersteuning en komen met veel goede ideeën en suggesties. De
afgelopen keer heb ik ontzettend fijn samengewerkt met Joan Mols. Joan is
verantwoordelijk voor de administratieve, logistieke en facilitaire
ondersteuning van het Atelier Néerlandais”.
Voor inspiratie zit ik soms stiekem op het dak van ons appartement, hier heb ik een geweldig mooi panoramisch uitzicht over Parijs - Foto © lowcus
Nog een laatste vraag Louise Jacqueline,
hoe ziet jouw vrije dag er uit in Parijs?
“Parijs is een stad waar alles kan, waar altijd alles leeft, geweldig inspirerend dus. Ik ga graag naar musea maar dan altijd op momenten dat het rustig is, dus op een doordeweekse dag, ik krijg nooit genoeg van de vaste collectie van het Centre George Pompiou, waar prachtige stukken van Yves Klein maar ook Chagall, Miro en Picasso hangen. Het Musée d’Orsay heeft geweldige stukken van Van Gogh en Redon en is een fijn museum waar je heerlijk in kunt verdwalen. Kleinere musea zijn een genot, het is er vaak rustig en de exposities zijn interessant, op modevlak is Palais Galiera ook formeel bekend als het Musée de la Mode de la Ville de Paris in het 16e onmisbaar, en niet te vergeten in het 15e Musée Bourdelle. Ook flaneer ik graag met mijn vriend door de kleine straatjes, naar bloemen- en plantenwinkels aan de Quai de la Mégisserie. Verder ben ik altijd op zoek naar bijzondere boetiekjes van ontwerpers om vervolgens te eindigen met wijntjes drinken op een terras, soms in de Marais (4e), maar ook in het 10e arrondissement langs Quai de Valmy. Shoppen doe ik niet zo veel maar ik struin wel graag door de spulletjes van de beste brocante winkel van Parijs, La Petite Rockette in het 11e, naast mijn atelier, ik ga er soms als pauze even naar toe om te snuffelen tussen alle spulletjes. Zo heb al heel veel ‘schatten’ gevonden. En, soms zit ik stiekem op het dak van ons appartement, hier heb ik een geweldig mooi panoramisch uitzicht over Parijs.
Vaak experimenteer ik hier samen met mijn vriend en fotografeer mijn jurken op een manier dat er een andere dimensie ontstaat. Ik hou van artistieke fotografie waarbij de jurk uit haar gebruikelijke context wordt gehaald door de jurk zo te fotograferen dat er een andere dimensie ontstaat.
Elk jaar publiceert het Amerikaanse opinieblad TIME een lijst met de honderd 'all-time fashion icons' sinds 1923. Het zijn dè namen die ons collectieve idee over mode hebben bepaald. Creatieve talenten die niet onderdoen voor schilders, beeldhouwers of musici, en daar soms ook mee samenwerken. Paul Poiret, de grote pionier, schafte het corset af. Coco Chanel creëerde na de eerste wereldoorlog een nieuwe lijn voor de vrouw met soepele, jongensachtige modellen en het beroemde kleine zwarte jurkje - 'The Little black Dress'. Elsa Schiaparelli, die de crisis van de jaren dertig bestreed met humor. Zij introduceerde de schoudervulling. Christian Dior, die de naoorlogse wereld verraste met zijn 'new look' die vrouwen hulde in ruim bemeten stoffen. Yves Saint Laurent; in de jaren zestig en zeventig zette hij trends zoals het broekpak en de 'beatnik look' en de puntlaarzen die tot dijhoogte de benen omsloten. Jean Paul Gaultier, hij staat bekend om de korsetten met puntige beha-cups die hij ontwierp voor popartieste Madonna tijdens haar 'Blonde Ambition Tour' in de jaren '90. Maar ook buitenlandse couturiers zoals Viktor & Rolf, Alexander McQueen, Karl Lagerfeld, Kenzo, Miyake en Yamamoto. Zij zijn allemaal naar Parijs gekomen en bevestigen de tweeledige rol van de stad als bewaarder van de traditie en als jeugdige herrieschopper. Wie weet staat eens op die lijst de naam van LOUISEJAQUELINE die de Nederlandse tulp voor altijd een plaats gaf in het Parijse modebeeld.
Metro station :
Saint Ambroise – lijn 9, Voltaire – lijn 9, Père Lachaise – lijn 2 & 3.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen