Na vier jaar van restauratiewerkzaamheden is op zondag 30 mei 2021 het oudste museum van de stad Parijs heropend. Het Musée Carnavalet in het hart van de Marais, een van de districten in Parijs waar het architecturale erfgoed bijzonder goed bewaard is gebleven en waar de mooiste museums van Parijs gevestigd zijn, waaronder het Musée d’Art et Histoire du Judaïsme in het Hôtel de St-Aignan, Musée Picasso in het Hôtel Salé, Musée Cognacq-Jay – Hôtel Donon en het Musée de l’Histoire de France in het Hôtel de Soubise.
In oktober 2016 sloot het museum voor
het publiek om een groot renovatieproject te starten, geleid door de
hoofdarchitect van Historische Monumenten Francois Chatillon van Chatillon
Architects en het bureau NC – Nathalie Crinière. De renovatie bestond met name
uit het herstellen van de gevels, de erkers, de binnenplaatsen, het gehele
interieur en de volledige collectie. Zo zijn alle 3.800 tentoongestelde werken
en de grote versieringen gerestaureerd. De interventies bestonden uit eenvoudig
afstoffen tot fundamentele restauraties. Zo krijgt de bezoeker voor het eerst
toegang tot de prachtig gerenoveerde gewelfde kelders onder het pand. Ze deden
vroeger dienst als technische ruimtes. Tevens werd de gehele bezoekroute
geherdefinieerd en het museum klaar gemaakt voor de 21e eeuw, om zo een
vlotte en aangename doorstroming te bevorderen, met respect voor de site en de
bezoekers. Toegankelijkheid voor iedereen, speciaal voor mensen met een
handicap, was een van de belangrijkste doelstellingen van het renovatieproject.
'La Victoire'; het standbeeld van de onsterfelijkheid
Wat kan je zoal verwachten? Ruim 3900 m²
aan tentoonstellingsruimte met 3.800 tentoongestelde werken. (Slechts een klein
deel uit de collectie, het museum bezit meer dan 625.000 werken) De route door
het museum, dat bestaat uit twee herenhuizen, strekt zich uit over 1,5
kilometer en vertelt chronologisch de historie van de stad Parijs. Van de
oudheid tot de 20e eeuw. De evolutie van de hoofdstad wordt vanuit
alle hoeken ontcijferd, of het nu gaat om de architectonische transformatie, de
gebruiken, de manier van leven, het politieke, artistieke of zelfs religieuze
aspect. Je ontdekt iconische sculpturen van het Parijse landschap waar je
vroeger langs liep die in werkelijkheid replica’s zijn omdat de originelen
worden bewaard in het Musée Carnavalet.
Reken op drie uur voor een wandeling
door de tijd. Het is of je een prentenboek openslaat en van de ene eeuw naar de
andere reist. Het bezoek begint met het doorkruisen van twee ruimtes met
authentieke uithangborden die je onmiddellijk het gevoel geven te wandelen door
een winkelstraat in Parijs aan het begin van de 19e eeuw. Pittoreske
getuigenissen van de ambachten van weleer. Afkomstig van gebouwen die met
verdwijning werden bedreigd en gebruikt als herkenning in de tijd dat
straatnummers nog niet bestonden. Van boekhandels, tabakszaken, apothekers of
andere winkels zoals ‘À la Tête Noir’. Borden
die in onze inclusieve samenleving niet meer mogen.
Borden die in onze inclusieve samenleving niet meer mogen
De volgende zaal vertelt het verhaal van het ontstaan van het museum vanuit een gebouw midden in de Marais in het midden van de 16e eeuw. Al snel werd het te klein en werden er gebouwen bijgevoegd zoals het Hôtel Le Peletier de Saint-Fargeau. Je ziet ook nog een fraai onderdeel van een deur van het oude stadhuis dat tijdens de commune werd vernield.
Interactieve displays vertellen het verhaal door middel van games, filmpjes en interviews met specialisten. Opvallend is dat veel stukken op ‘kinderhoogte’ hangen. Dit om juist de jeugd meer te betrekken bij de historie van Parijs. Via openslaande deuren krijg je zicht op de prachtig gerestaureerde binnentuinen.
Proeven van de keuken van Chloé Charles gelegen in de weelderige setting van de binnenplaats van het museum
De sierkunst vormt een troef van dit museum, muurschilderingen, gebeeldhouwd paneelwerk en geornamenteerde plafonds
Fouquet en Mucha hadden samen gewerkt
aan een aantal sieraden voor de stand van Fouquet op de Exposition Universelle
1900. Toen de Parijse juwelier besloot zijn boetiek te verhuizen naar de
luxueuze Rue Royale, deed hij een beroep op Mucha om alle aspecten van zijn
winkel te ontwerpen - zowel exterieur als interieur, en de inhoud, inclusief de
meubels, verlichtingsarmaturen en vitrines. Mucha vatte de winkel op als een
compleet kunstwerk, dat een harmonieuze omgeving zou bieden voor de sieraden
van Fouquet. Hij liet zich inspireren door de natuurlijke wereld en een
prominente plaats werd gegeven aan twee spectaculaire pauwen tegen oplichtende
ontwerpen in glas-in-lood. De winkel opende in 1901 en was meteen een succes.
De ontwerpen van Mucha bleven op hun plaats tot 1923 toen het werd vervangen
door meer up-to-date interieur. In 1941 gaf Fouquet elk stuk van Mucha's
revolutionaire ontwerp in bewaring aan het Musée Carnavalet. In 1989 voltooide
het Musée Carnavalet het moeizame werk van de wederopbouw van de boetiek. Het
blijft een van de meest spectaculaire voorbeelden van art nouveau decoratief
design.
Vanzelfsprekend is een belangrijk deel
gewijd aan de Franse Revolutie en de revoluties van de 19e eeuw, met
documenten, voorwerpen, affiches, schilderijen die de gebeurtenissen vertellen,
zoals het schilderij van Hubert Robert dat de ontmanteling van de Bastille
beschrijft, of de opnieuw gebouwde kamer waar Lodewijk XVI gevangen zat in de
kerker van de tempel.
De balzaal van het vroegere Hôtel de
Wendel vormt een prachtig contrast met de moderne vormgeving van het
trappenhuis
Ook de romantische periode van de hoofdstad staat in de schijnwerpers, vereeuwigd door vele schilderijen. Opera, cafés, theaters, het 'Parijse leven'. Dan komen er kamers die zijn gewijd aan Montmartre en het Parijs van de Belle Époque, en vervolgens die van het interbellum, waar de artistieke gisting kunstenaars van over de hele wereld aantrekt. Het gedeelte dat aan de Tweede Wereldoorlog is gewijd is beknopt, aangezien het breed wordt behandeld door het Musée de la Liberation in Parijs. We eindigen de reis met de rellen van mei ’68. De geschiedenis van Parijs gaat verder en het museum zal blijven groeien. Te denken aan de verschrikkelijke aanslagen in 2015, de demonstraties van de ‘gele hesjes’ en de huidige pandemie.
Tot slot is het mogelijk om te proeven
van de keuken van Chloé Charles op een van de mooiste terrassen van Parijs
gelegen in de weelderige setting van de binnenplaats van het museum voor een
drankje, lunch of diner, Een pauze tijdens het gratis bezoek aan dit museum.
Henri Cartier-Bresson; ‘Revoir Paris'
Voor zijn eerste tentoonstelling na
heropening presenteert het museum Henri Cartier-Bresson - Revoir Paris, van 15
juni tot 31 oktober 2021.Cartier-Bresson en zijn foto's hebben het leven van
Parijzenaars vastgelegd. Met één klik slaagt hij erin om belangrijke momenten
in de geschiedenis en kleine details van het dagelijkse leven vast te leggen. Vóór
hem heeft Eugène Atget elke straat van Parijs vereeuwigd en zo een geweldige en
zeer uitgebreide archiefbron verzameld voor kunstenaars uit zijn tijd. Samen
creëren ze een nieuwe historische en poëtische kijk op de Franse hoofdstad. De
tentoonstelling is het resultaat van jarenlang onderzoek en presenteert
originele prenten, waaronder een dertigtal niet-gepubliceerde werken,
publicaties en audiovisuele opnames van de kunstenaar. De meeste foto's komen
uit de collecties van het Carnavalet Museum en de fondation Henri
Cartier-Bresson. De Atget tentoonstelling is gelijktijdig te zien in de Fondation
Henri Cartier-Bresson, 79, rue des Archives.
Henri Cartier-Bresson (1908 - 2004) de
Franse fotograaf, cineast en schilder, was in 1947 samen met Robert Capa en
andere fotografen één van de oprichters van het befaamde fotoagentschap Magnum,
het eerste fotografen-coöperatief ter wereld. Eigenlijk wilde hij schilder
worden, maar als fotograaf was hij een van de grote getuigen van de 20ste eeuw.
Zijn geheim? Hij was wars van het bijsnijden van foto's, hij streefde naar het
in één keer vangen van het goede beeld. Achteraf de kadering van het onderwerp
veranderen moest niet nodig zijn. Zijn talent lag in het licht en het
voortdurend streven naar hèt ultieme moment. Hij hield niet van manipulaties.
Hij fotografeerde wat hij zag en deed dat met zwart-wit foto's, waarin de
emotie werd gevangen in strakke composities.
Volgens Cartier-Bresson was fotograferen
"het op dezelfde lijn zetten van het hoofd, het oog en het hart". Met
een diepe menselijkheid wist hij als geen ander de verborgen kant van de
gebeurtenissen vast te leggen. Cartier-Bresson fotografeerde vele beroemdheden
waaronder Marilyn Monroe. Hij fotografeerde Monroe op de set van haar laatst
voltooide film; the Misfits, van John Huston. Ook was hij op bezoek bij Mahatma
Gandhi, op het moment dat Gandhi werd neergeschoten. De foto's die
Cartier-Bresson maakte van Gandhi op zijn sterfbed, werden wereldberoemd.
Cartier-Bresson was aanwezig bij veel grote politieke internationale
gebeurtenissen. Zo was hij aanwezig bij de Maoïstische revolutie in China, de
overdracht van het bestuur van Indonesië en hij was de eerste fotograaf die
vrij mocht fotograferen in de naoorlogse Sovjet-Unie. Ook legde hij de bouw van
de Berlijnse muur vast. In 1970 stopt Cartier-Bresson officieel met fotografie
om naar zijn eerste liefde terug te keren : Schilderen. Hoewel hij zijn hele
leven is blijven schilderen komt zijn genie alleen in zijn fotografie tot
uiting.
Musée Carnavalet, 23, rue de Sévigné, 75003 Parijs,
Toegang is gratis met uitzondering van de fototentoonstelling ‘Revoir Paris’.
Geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 uur tot 18.00 uur. Op maandag
gesloten. Metrostation Saint-Paul, lijn 1 – Breguet-Sabin, lijn 5 –
Chemin-Vert, lijn 8.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten