Bronnen: Film Totaal, Volkskrant, Trouw,
NRC, De Telegraaf, IMDb -
Even voor de duidelijkheid, het zijn
niet mijn woorden, want ik ging er natuurlijk naar toe met mijn Parijse roze
bril op. Eiffel is alles behalve een slechte film, alleen volgt de film net
iets te veel het romantische spoor. De romantische ader neemt te veel ruimte in
met een proces dat permanent verweven is tussen twee tijdperken met een
overvloed aan flashbacks. Maar de beelden over het tot stand komen van hèt
beroemdste fallussymbool van Frankrijk zijn episch te noemen. Met behulp van de
nodige CGI, Computer Generated Imagery worden de verschillende stadia van het
bouwproces van de toren schitterend in beeld gebracht. CGI wordt veel gebruikt
voor video games maar ook voor films. Een bekend voorbeeld is de film Hugo geregisseerd
door Martin Scorsese. die zich afspeelt in het Parijs zo rond 1930. Hugo Cabret
is een 12-jarige weesjongetje dat in de muren van het treinstation Gare
Montparnasse woont. Begin 2012 won Martin Scorsese met Hugo de Golden Globe
voor beste regisseur. De film werd ook genomineerd voor elf Academy Awards
(Oscars) in 2012, waarvan het er uiteindelijk vijf in de wacht sleepte. Maar ik
dwaal af.
Foto © Pathé
Een stalen monument voor de liefde
De film begint in 1858 bij de bouw van een spoorbrug over de Garonne in de Franse stad Bordeaux. De brug, ontworpen door Stanislas de la Laroche-Tolay en Paul Régnauld wordt gebouwd onder leiding van civiel ingenieur Gustave Eiffel. Daar ontmoet Eiffel de mooie Adrienne Bourgès op een soiree van een van de geldschieters van de brug. Via flashbacks leren we hoe de jonge Gustave haar het hof maakt maar toch het huwelijksbootje mist. Na een succesvolle samenwerking met Frédéric-Auguste Bartholdi, waarvoor hij het skelet van het Vrijheidsbeeld verzorgde, ligt de wereld aan zijn voeten. De Franse overheid vraagt hem om mee te dingen naar een ontwerp voor de Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs. Het moet iets spectaculairs worden maar Eiffel houdt zich liever bezig met het ontwerpen van de metro.
Het ontwerp van de Eiffeltoren kwam in de eerste plaats van twee van zijn medewerkers Maurice Koechlin en Émile Nouguier. Eiffel zelf vond het ontwerp lelijk, en het zou volgens hem ook niet kunnen worden uitgevoerd binnen het budget van anderhalf miljoen franc dat de gemeente Parijs in het vooruitzicht had gesteld. Dan ontmoet Eiffel op een diner met hoogwaardigheidsbekleders zijn oude liefde Adrienne waar hij, om haar te imponeren een bezielend betoog houdt over een toren van 300 meter, geheel van staal, een structuur die voor iedereen toegankelijk zal zijn, rijk en arm, geen klassenverdelingen meer.
Filmlocaties
De hoofdrollen worden gespeeld door
Romain Duris als Gustave Eiffel en Emma Mackey als Adrienne Bourgès. De ‘A’ van
Adrienne vertegenwoordigt natuurlijk de vorm van de Eiffeltoren. Gelukkig
heette ze niet Yvette, want dan weet ik niet hoe de toren het zou hebben
volgehouden. Maar dat terzijde. Tijdens het kijken van de film ben ik steeds op
zoek of ik locaties herken waar de film is opgenomen.
Het zicht op de bouw van de toren is
steeds te zien vanuit de hoek van rue de l’Université en de avenue de La Bourdonnais
van waaruit je heden ten dage nog steeds een prachtig uitzicht hebt op de ‘IJzeren
Dame’.
Het interieur van brasserie Floderer - Foto Guild of Saint Luke
Het restaurant waar Eiffel dineert met
zijn dochter is de beroemde brasserie Flo. De geschiedenis van brasserie Floderer
gaat terug tot 1861 toen Jean Voitenleitner een opslagplaats voor bier begon in
de Cour des Petites Écuries. De huidige inrichting stamt uit de tijd toen een
zekere Floderer de zaak overnam en grondig verbouwde. Donkere lambriseringen,
ramen met glas-in-lood waardoor je niet naar buiten kunt kijken geven het
restaurant een intieme sfeer. De wanden en de plafonds zijn beschilderd met
landschappen uit de Elzas. Het restaurant met twee eetzalen ligt verscholen in
een binnenplaats achter een poort in de rue du Faubourg Saint in de cour des
Petites Écuries in het 10e arrondissement.
De locatie waar alle kanshebbers hun
idee presenteren voor de Wereldtentoonstelling van 1889 is opgenomen in de
weelderige tuin van het Petit Palais aan de avenue Winston-Churchill
in het 8e arrondissement. Hier wordt bekend gemaakt dat de keuze is gevallen op
het idee van Gustave Eiffel; de bouw van een 300 meter hoge stalen toren.
Eiffel gaat vervolgens aan de slag in
zijn kantoor en brengt de nodige verbeteringen aan, aan het oorspronkelijke
ontwerp van Maurice Koechlin en Émile Nouguier. Deze scenes zijn opgenomen in ‘Le
Shack’, een cultureel centrum gelegen in de impasse Sandrié tussen
de rue Scribe en de square de l’Opera-Louis Jouvet, in het 9e
arrondissement. Het gebouw zelf, dat in 1892 werd gebouwd, is een ontwerp van niemand
minder dan Gustave Eiffel, toen het in opdracht van Henri Fèvre werd gebouwd om
de uitgeverij van Calmann-Lévy te huisvesten. Er is zelfs een wenteltrap die
liefkozend 'Eiffeltrap' wordt genoemd vanwege zijn smalle toegang en laag
plafond. Gustave Eiffel was namelijk zelf maar 164 cm groot.
Foto © Commission
du Film d'Île-de-France
Voor de opnames van de staalfabrieken van Eiffel viel de keuze op de vroegere werkplaatsen van Christofle, aan de rue Ambroise Croizat in Saint-Denis. De Christofle bestek- en goudsmidfabriek werd opgericht in 1842 in de rue de Bondy in Parijs. De fabriek in Saint-Denis werd geopend in 1876, op een terrein gelegen tussen het Canal Saint-Denis en een spoorlijn. Het was eerst een klein ambachtelijk bedrijfje maar groeide uit tot groot industrieel bedrijf. De fabriek sluit in 2007 om te verhuizen naar een andere fabriek in Yainville (Normandië). De panden van Saint-Denis zijn sinds 2007 geklasseerd als historisch monument. De plaats wordt momenteel verhuurd aan bedrijven of voor filmopnames in afwachting van restauratie.
Om politici, bankiers en het volk
gunstig te stemmen, zoekt Eiffel contact met een oude schoolvriend, inmiddels
een gerenommeerd journalist. Die blijkt echter getrouwd met Adrienne, Gustavs
grote liefde van lang geleden, die plotseling uit zijn leven verdween. Opnieuw
verliefd gaat hij op zoek naar haar woonhuis. Deze scenes zijn opgenomen in het
Parc Monceau, gelegen in het 8e arrondissement. Het park was eigendom
van Louis Philippe Joseph d'Orléans, Hertog van Chartres en werd ontworpen door
Louis Carrogis in 1769. De opnames worden gemaakt aan de allee de la
Comtesse de Ségur en de allee Jacques Garnerin.
Andere binnen scenes zijn gedraaid in
het vroegere Ministerie van Landbouw, later het Ministerie van Volkshuisvesting;
het Hôtel de Castries, een Hôtel particulier, gelegen in het 7e
arrondissement aan rue de Varenne 72. Het hotel werd oorspronkelijk
gebouwd in de late 17e eeuw door Jean
Dufour, seigneur de Nogent. Vanaf 1946 werd het de zetel van verschillende
ministeries van de Franse Republiek (Landbouw, Ambtenarenzaken, Stad,
Ruimtelijke Ordening, Solidariteit). Vanaf mei 2017 herbergde het de kantoren
van het Ministerie van Territoriale Cohesie (Le ministère de la Cohésion des
territoires et des Relations avec les collectivités territoriales), verantwoordelijk
voor de uitvoering van het regionaal planningsbeleid in Frankrijk. Een van de 16 ministeries onder PM Jean Castex.
Dan nu het ware verhaal
Gustave Eiffel is op 15 december 1832 in
Dijon geboren en studeerde in Parijs aan de École centrale des Arts et
Manufactures, met als hoofdvak scheikunde, waarin hij op 23 jarige leeftijd
afstudeert. Door zijn werk bij onder andere de Compagnie des Chemins de Fer de
l'Ouest en de Compagnie Belge de Matériels de Chemin de Fer, doet hij ervaring
op in het bouwen van bruggen, stations en metalen skeletbouw. Eiffel blijkt
niet alleen een briljant ingenieur te zijn, maar ook iemand met een
uitgesproken gevoel voor commercie. In 1884 wordt er al gewerkt aan plannen
voor een groots monument voor de wereldtentoonstelling van 1889, dat het
eeuwfeest van de Franse revolutie van 1789 moet markeren. Eiffel was in die
tijd eigenaar van Eiffel en Cie, en was een van de weinige die het principe van
het bouwen van stalen constructies onder de knie had. Het waren de twee
hoofdingenieurs van Eiffel en Cie; Maurice Kœchlin en Emile Nouguier, die met
een stoutmoedig plan kwamen voor de bouw van een metalen toren van 300 meter,
gelijk aan het symbolische getal van duizend voet.
Op 18 september 1884 kwam het patent nr. 164364 op naam te staan van Eiffel, Kœchlin en Nouguier, bij het Institut National de Propriété Industrielle. De inmiddels beroemdste ingenieur ter wereld bleek ook een vooruitziend zakenman te zijn. In ruil voor een procent van de totale bouwkosten kocht Eiffel het exclusieve eigendomsrecht van het patent van zijn twee hoofdingenieurs in 1886. In januari 1887 tekende Eiffel een overeenkomst met de Franse overheid, waardoor hij een vergunning kreeg om gedurende twintig jaar de toren onder eigen naam te exploiteren, plus een subsidie van 1,5 miljoen Franse Franc. De overige gelden voor de 7,8 miljoen Franse franc, die benodigd waren voor de bouw van de toren, betaalde hij voor de helft uit eigen vermogen en de andere helft werd geleend bij drie banken.
Op 14 februari 1887 wordt een open brief
gepubliceerd in de Franse krant, Le Temps: "Wij, schrijvers, schilders,
beeldhouwers, architecten, liefhebbers, van de schoonheid onze stad Parijs,
protesteren met al onze kracht, uit naam van de miskende Franse smaak en uit
naam van de Franse kunst en geschiedenis, tegen de bouw in het hart van onze hoofdstad van deze
nutteloze en monsterlijke Eiffeltoren, een aantasting van onze goede smaak en
nu reeds omgedoopt tot Toren van Babel. Was getekend Guy de Maupassant, Sully
Prudhomme, De Graaf van Lisle, Paul Verlaine, en Alexandre Dumas.
Parijs in de Belle Epoque
Enkele dagen later, op 28 januari 1887, ging de eerste schop de grond in. Het duurde slechts zes maanden om de funderingen te bouwen en 21 maanden, om de geprefabriceerde metalen delen op zijn plaats te brengen. De fabriek van Eiffel, in Levallois Perret, fabriceerde onder leiding van 40 ingenieurs en tekenaars, de 18.038 metalen onderdelen waaruit de toren bestond. Het metaal werd geleverd door de ijzerfabriek van Dupont et Fould uit Pompey in de provincie Meurthe et Moselle. Alle metalen onder-delen werden op de tiende millimeter nauwkeurig voor-geponst met klinknagelgaten, zodat ze op locatie aan elkaar konden worden bevestigd met klinknagels, eveneens uit eigen fabriek.
2,5 Miljoen klinknagels waren nodig voor
de bouw van de Eiffeltoren. Alleen al voor het monteren van de klinknagels was
een team van vier man nodig. Een om ze roodgloeiend te verhitten, twee om ze
bij de voorgevormde kop in de gaten te plaatsen en te houden en de vierde om de
klinknagel aan de achterzijde plat te slaan. Als de verhitte klinknagels
afkoelden krompen ze en trokken zo de onderdelen strak tegen elkaar. De eerste
verdieping werd bereikt op 7 december 1887, de tweede op 15 augustus 1888 en de
toren werd voltooid op 31 maart 1889. Tijdens de wereldtentoonstelling van 1889
werd de toren bezocht door 2 miljoen mensen en de kosten van de bouw werden al
tijdens de tentoonstelling zelf terugverdiend. Eiffel, toen 57 jaar was op slag
multi-miljonair. Om te voorkomen dat de Eiffeltoren zou worden afgebroken in
1910, wanneer zijn huurovereenkomst afliep, begon Eiffel met allerlei
natuurkundige experimenten. De toren fungeerde al als meteorologisch
waarnemingsstation en werd 10 jaar later gebruikt voor militaire toepassingen
op het gebied van draadloze telegrafie. Met de installatie van een permanent
radiostation in 1906 werd het voortbestaan van de toren bezegeld. Op 1 januari
1910 werd de huurovereenkomst met Eiffel verlengd met 66 jaar. De dichter Guy
de Maupassant vond het gezicht op de Eiffeltoren zo erg dat hij altijd in het
Restaurant Jules Verne op de tweede verdieping at. “De enige plek in de stad
waar hij het ding niet hoefde te zien”.
( Bron: La Tour de
trois cents Mètres par Gustave Eiffel, 1900)
Ook na zijn dood op 27 december 1923 blijft de Eiffeltoren een absolute 'money maker'. Niet alleen vanwege de bijna 7 miljoen bezoekers per jaar. Sinds 1889 hebben al 300 miljoen mensen de Eiffeltoren bezocht. Ruim een op de vier toeristen brengt een bezoek aan de Eiffeltoren en Parijs trekt jaarlijks zo'n 23 miljoen toeristen (Bron: Mairie de Paris 2017) Een andere bron van inkomsten komt uit een heel andere onverwachte hoek. Namelijk het schroot, dat vrijkomt bij de noodzakelijke restauraties van de 123 jaar roestige oude 'ijzeren dame'. Dit ondanks het feit dat de toren elke zeven jaar wordt geschilderd.
Zo werd in 1983 de beroemde
spiraalvormige trap ontmanteld, die liep van de tweede naar de derde etage waar
Eiffel's privéappartement was gevestigd. De trap werd voor het eerst beklommen
door Gustave Eiffel, op 31 maart 1889, de dag van de inauguratie van de toren,
voor het hijsen van de Franse vlag op 300 meter hoogte. De trap werd
onderverdeeld in 24 stukken en werden op veilingen verkocht voor prijzen tussen
de € 80.000 en € 552 750. Delen van de trap zijn aangekocht door de Parijse
voorstad Nogent sur Marne, Musee d'Orsay en Musée de la Villette te Parijs en
het Museum van de geschiedenis van de spoorwegen in Janville-Nancy. Maar ook
het Nederlandse ICT bedrijf Eiffel heeft sinds 2007 een deel van de beroemde
trap in zijn bezit. "Deze trap staat symbool voor het feit dat wij ons
bedrijf naar nog grotere hoogtes willen brengen", aldus de directeur Erik
Kurvers.
Vanaf 2021 wordt de Eiffeltoren weer helemaal opnieuw overgeschilderd. De toren is sinds zijn opening in 1889 al 19 keer overgeschilderd en wisselde verschillende malen van kleur van Venetiaans rood naar bruin. De ‘IJzeren Dame’ krijgt nu een geelbruine kleur in drie tinten, speciaal voor de Olympische Spelen in Parijs van 2024. Donker bij de voet, het lichtst bij de top, zodat de toren van een afstand gezien een uniforme kleur heeft. De klus gaat zo’n drie jaar duren omdat zo’n 250.000 m² met de hand geschilderd moet worden.
Een holle kandelaar, een trap naar de eeuwigheid, de toren van Babel of volière van de wereld: Hèt symbool van Parijs. In de 132 jaar van zijn bestaan verguisd en verheerlijkt. Parijzenaars begroeten overigens elk nieuw monumentaal werk in hun stad met een mengeling van afgrijzen, kritiek en ontsteltenis die een paar jaar duurt, waarna het een dierbaar nationaal symbool wordt. De Eiffeltoren is daarvan inmiddels een perfect voorbeeld. De toren is nu een onmisbaar onderdeel van de Parijse skyline. Middelpunt van ontelbare foto’s en schilderijen en de rode draad in even zo vele chansons. Het icoon van Parijs en het meest herkenbare gebouw van de wereld, zelfs voor mensen die de toren nog nooit in het echt hebben gezien.
Reacties van Nederlanders wonend en werkend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Hans van der Bij
Een adembenemend relaas. Heerlijk om het te lezen.
Reactie van louise meertens
Beroemd valscherm experiment vanaf de Eiffeltoren. Zelfs de diepte van de inslag werd gemeten.
https://www.youtube.com/watch?v=MDUYPrKKM5M
https://www.youtube.com/watch?v=2oyJ2fVURdA
Reactie van Peter Jan
Je hebt weer een fraai verhaal neergezet met een mooie overgang van de film naar de plekken waar opnames werden gemaakt. Merci beaucoup.
Reactie van Jos van den Hout
@Ferry weer bedankt. Heel indrukwekkend!
Reactie van Theodora Besse
Geweldige beschrijving, zowel van de Tour Eiffel als van de film, en alles er omheen. Dankjewel Ferry!
Reactie van Agneske
Wat een plezier om dit te lezen, grand merci, Ferry
Reactie van A.L. Longayroux
Leuke en interessante bijdrage Ferry. Wist je dat Eiffel feitelijk niet zijn echte naam was ?
Reactie van Jos van Til
Wat een ontzettend leuk en interessant artikel. Wij zijn dol op Parijs hoewel wij op het ‘platteland’ wonen. Om de twee jaar bezoeken wij deze stad om dit te combineren met het ‘meezingen’ van de Messiah van Handel (ook eens leuk om hier aandacht aan te besteden want de opbrengsten gaan naar een goed doel). Wellicht een tip om de door u geschreven boeken eens aan te bieden voor lezers van dit forum, in de vorm van een packagedeal voor alle drie de boeken. Veel succes en......ga zo door.
Appreciating the hard work you put into your site and detailed information you present. Wonderful read! 사설토토
BeantwoordenVerwijderen