De bestaansgeschiedenis van dit wijnhuis zou dit jaar 200 jaar zijn. De realiteit is volgens de Franse krant Le Parisien enigszins verfraaid, zoals ik jullie later zal openbaren. Maar eerst het prachtige verhaal van hun geschiedenis.
Het verhaal van Nicolas begint in 1822
en ze claimt daarmee de titel oudste wijnketen van Frankrijk te zijn. Maar
eerst nog even terug in de tijd. Wijn werd alleen nog maar gedronken in
cabarets en guinguettes. Guinguettes waren in de 18e eeuw populaire barretjes
in de buitenwijken van Parijs en andere steden van Frankrijk, waar men kon
eten, drinken en flirten in de buitenlucht aan feestelijk opgemaakte tafels en men
de musette kon dansen op de altijd vrolijk stemmende Franse accordeonmuziek. Tijdens
de 18e eeuw leidde een consumenten-revolutie ertoe dat eens geïsoleerde dorpen
en gehuchten buiten Parijs werden meegesleurd in een bloeiende materiële
cultuur. Grondstoffen, en met name alcohol, die buiten de douanebarrière van de
stad werden geconsumeerd, waren aanzienlijk goedkoper en waren vrijgesteld van
staatsbelastingen. Dit stimuleerde de groei van een amusementsindustrie die net
buiten het bereik van de belastinginspecteur lag en zo ontstond er een netwerk
van drankgelegenheden. Ze waren vooral populair op zon- en feestdagen, wanneer
Parijzenaars op bezoek kwamen om zich te vermaken en om goedkoop dronken te
worden. De naam guinguet verwijst naar lokale zure, lichte witte wijn.
De wijnen kwamen toen uitsluitend uit
vaten die weer werden aangevoerd vanuit Bercy. Volgens de legende is de oorsprong van de naam ‘Bercy’ afkomstig
van een eiland gelegen aan de monding van de rivier de Seine, genaamd ‘Belsinaca’,
waar Keltische stammen rond het jaar 850 enkele
hutten hadden gebouwd. In het jaar 1704 wordt het eiland, bij gratie van
Louis XIV, vrijgesteld van belastingen bij het verkopen van wijn. De eerste wijnkelder van Bercy was geboren.
In de 17de eeuw was het onderdeel van een domein dat zich uitstrekte van de
rand van de stad tot aan Charenton. De gemeente Bercy werd opgericht in 1790 en
op de eerste januari 1860 geïntegreerd in Parijs. In dat zelfde jaar wordt het een
wijnopslagplaats, waar bomen worden geplant die voor verkoeling van de
entrepots moeten zorgdragen. Door haar ligging aan de Seine groeit Bercy uit
tot een van de grootste wijnmarkten van de wereld. Wijn, eaux de vie en port
worden in houten vaten en op houten schuiten over de Seine aangevoerd. Daarna
neemt het aantal wijnkelders snel toe en
worden in 1878 de Entrepôts van Bercy, een belastingvrije enclave van 43
hectares groot. Langs het water verschijnen dan de guinguettes. Veel
kunstschilders, schrijvers, en fotografen, hebben zich laten inspireren door
deze ‘art de vivre’.
Als je thuis wijn wilde drinken moest je
naar een wijnhandelaar of rechtstreeks naar een producent om een vat te kopen.
Het was op basis van deze observatie dat Louis Nicolas een nieuw concept
bedacht dat een revolutie teweeg zou brengen in de verkoop van wijn; namelijk
de verkoop van superieure kwaliteit tegen een redelijke prijs, in een fles.
Nicolas had destijds al een winkel in de rue Sainte-Anne te Parijs en nog eens
drie depots. In 1822 wordt Maison Louis Nicolas opgericht en begint Louis met
het verkopen en leveren van flessen wijn aan particulieren. Al snel openen nog
twee winkels hun deuren; Cloître Saint-Honoré en de rue Montmartre. In 1840
begint de gehaaide zakenman Nicolas ook met het bezorgen van wijn aan huis. In 1870 waren er al dertig verkooppunten die
de Parijse wijnliefhebbers voorzagen van hun geliefde nectar. Zijn handel loopt voorspoedig en hij besluit
in 1878 zijn bedrijf te verplaatsen naar Charenton le-Pont, zo’n 7 kilometer
buiten Parijs, aan de Quai de Bercy gelegen aan de Seine. Hij blijft het aantal
openingen vermenigvuldigen. In 1900 45 winkels en in 1919, 138.
Het verhaal van Nicolas vertoont gelijkenis met dat van Freddy Heineken. Heineken zei weleens: "Als ik niet bij Heineken was gaan werken dan was ik de reclame ingegaan". Zo bedacht hij onder andere de lachende eerste 'e' en de slogan "Heerlijk, Helder, Heineken". De bekendheid van Nicolas werd bevestigd dankzij intense reclamecampagnes, zowel in de bioscoop (de eerste reclamecartoons stammen uit 1921), als op muren en krantenkiosken. In 1922, precies 100 jaar na de opening van de eerste winkels introduceert het Huis Nicolas het karakter ‘Nectar’. Het was de onbekende Jules Isnard Dransy (1883 – 1945), een Zwitserse impressionistische en moderne kunstenaar die de eerste schets maakte van de beroemde bezorger met schotelogen. Het verhaal gaat dat hij grotendeels werd geïnspireerd door een bezorger van het huis Nicolas genaamd Le Paven. Nectar, de tengere besnorde bezorger met grote ogen in in elke hand 12 flessen wijn was onmiddellijk populair. Aanbeden door het publiek was hij ook geliefd bij de adverteerders.
Een van de weinige foto's van Etienne Nicolas
Maar het succes van Nectar is niet alleen aan het toeval te
wijten. Etienne Nicolas, die net de leiding van het familiebedrijf heeft
overgenomen, bewijst daarmee een genie te zijn op het gebied van communicatie.
Bijna vijftig jaar lang bleef Nectar het gezicht van het bedrijf.
Vanuit Charenton ontwikkelt Etienne een
routekaart die er voor zorg moet dragen dat elk filiaal vanuit Charenton snel
kan worden beleverd. Langs het strak opgestelde (straten)plan worden nieuwe
vestigingen geopend. In 1936 zijn het er al 304. Naast affiches gebruikte Etienne
Nicolas destijds ook nieuwe reclamemiddelen zoals luxe folders met prijzen voor
zijn vermogende klantenkring. Gefascineerd door de evolutie van de kunst laat
hij zijn catalogi ontwerpen door grote namen in de affichekunst en grafische
avant-garde. In 1925 deed Etienne een beroep op de Franse graficus, lithograaf
en grafisch ontwerper, Charles Loupot (1892-1962). Voor de druk van zijn luxe
catalogus ging hij in zee met de familie Draeger, een Franse kunstdrukker en
uitgever van typografisch ontwerpen dat zich toelegde op picturale werken,
biografieën, tijdschriften, geschiedenis en catalogi. Het bedrijf werd op 13
augustus 1886 opgericht door Charles Draeger (1844-1899) en was oorspronkelijk
uitgerust met typografische persen werkend op stoom.
Nectar door Charles Loupot
De 1930 catalogus werd uitbesteed aan Paul
Iribe (1883-1935) een Franse illustrator, sieradenontwerper, kostuumontwerper
en ontwerper van decoratieve kunst. Iribe was voorstander van de vloeiende
vormen, meer in overeenstemming met de ontwerpelementen die het kenmerk waren
van de art nouveau. In 1933 werkte Iribe samen met Coco Chanel bij het
ontwerpen van extravagante sieraden en was de minnaar van Coco Chanel van 1931
tot aan zijn dood.
De bezorger met de 24 flessen reisde
inmiddels de hele wereld rond mede dankzij beroemde grafische ontwerpers en
kunstenaars waaronder Cassandre, zijn echte naam: Adolphe Jean-Marie Mouron,
echter, hij signeerde zijn artistieke werk altijd onder zijn pseudoniem
Cassandre. Een van de wijnposters van zijn hand is ook te bewonderen in het
Moma-Museum in New York. Vervolgens Jean de Brunhoff (1899-1937) die zijn
schepping van het olifantje Babar even in de steek liet om te werken voor het
wijnhuis Nicolas. Tot grote vreugde van het publiek verschijnen er naast Nectar
‘nakomelingen’ zoals Glou-Glou en Félicité.
Nectar volgens Cassandre
In de jaren ’50 van de vorige eeuw
verdwijnen Nectar, Glou-Glou en Félicité even uit het reclamebeeld en Etienne
Nicolas gaat in zee met kunstenaars zoals Raymond Peynet (1908-1999) bekend om
de herkenbare tekeningen van een liefdespaar, ‘Les Amants’, gecreëerd door hem
in 1942.
Daarna was het de beurt aan de Franse
kunstenaar Bernard Buffet (1928–1999). Hij maakte tijdens zijn carrière meer
dan 8000 werken, variërend van stillevens, naakten en melancholische
zelfportretten tot Parijse stadsgezichten en landschappen. Ook werkte hij als
illustrator en ontwerper: hij ontwierp de wijncatalogus uit 1963.
Nectar keert nog even terug dankzij
Nicolas Villemot een jonge Franse ontwerper die ook werkt voor onder andere
Perrier en Orangina. Hij is de laatste die zich vastbijt in het reclamebeeld
van Nectar. Posters, boekjes, catalogi en affiches zijn heden ten dage nog
steeds ‘collectors items’.
In 1984 verkoopt Etienne Nicolas zijn bedrijf aan de Rémy Martin-groep om vier jaar later, 1988, in handen te komen van de CASTEL-groep, zowel een familiebedrijf als een familie van bedrijven, herenigd onder dezelfde naam maar in wezen onafhankelijk. CASTEL is een wereldwijde referentie in de wijnindustrie zowel als wijnmakers, wijnhandelaren en wijndistributeurs en beheert 1.400 hectare aan wijngaarden, in Bordeaux, de Provence, de Loire en de Languedoc en 1.500 hectare in Marokko. De nummer 3 in niet mousserende wijnen met een omzet van 1,1 miljard euro in 2019 (alleen wijn)
De
Nicolas winkels hebben nog steeds dezelfde uitstraling als die van een kleine
lokale wijnhandelaar. Met zijn 500 winkels heeft Nicolas zo’n 10% marktaandeel.
320 in Île-de-France en … 180 in Parijs intra muros. Vergeet niet; in Frankrijk
vind je 10.000 wijnwinkels. En dan te denken dat 80% van deze markt in handen
is van de hypermarché ’s waaronder Carrefour of Leclerc. In 1995 wordt het
assortiment uitgebreid met ‘Les Petites Récoltes’, lokale wijnen die tussen de
2 en 4 euro worden verkocht. De heilige graal is de wijnzaak aan de place de la
Madeleine waar Chinese toeristen regelmatig de winkel verlaten met een Château
Lafite Rothschild voor 2.500 euro per fles. Nicolas werd in 2022 verkozen tot hèt
favoriete merk van de Fransen in de categorie Cavistes. Wat een mooi cadeau voor
hun 200-jarig bestaan.
‘Spoiler’
Nicolas is in eerste instantie een
Parijse geschiedenis, die van een kleine wijnhandelaar, Louis Nicolas, zoon van
een douane ambtenaar die besluit om 200 jaar geleden een wijnhandel op te
zetten. Echter…… onlangs scheen de krant ‘Le Parisien’ het feestje te willen
bederven omdat er twijfel bestaat over het geboortejaar van Louis Nicolas.
Louis zou namelijk geboren zijn in 1829 en volgens de historicus begon hij zijn
wijnhandel in 1855. Hij was toen 26 jaar en net getrouwd met Mathilde
Durouchoux. In 1859 nam de jonge Parijzenaar het stokje over van een andere
wijnverkoper genaamd Buhner die al wijn uit de fles verkocht. Het idee schijnt
ook ontwikkeld te zijn in Engeland.
Maison Nicolas in het Moma van New York door Cassandre
167 jaar of 200, de wijn zal er niet
minder om smaken; santé.
Reacties van Nederlanders wonend en werkend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Ludique
Bravo! Dank! Met veel plezier gelezen Santé!
Reactie van Robert T
Heer van der Vliet, dank u voor verhaal en prachtige illustraties..
Wordt zeer gewaardeerd aan deze zijde.
En ach die spoiler vergeten we gewoon na 200 jaar geschiedenis toch?
Reactie van Petero
Fantastisch verhaal voor een goede wijndrinker. Zon, uitzicht over wijngaarden en natuurlijk wijn zijn zo ongeveer de hoofd redenen om in het Franse te willen vertoeven. Dus dit is bijna verplichte kost voor de wijn liefhebber, bedankt voor mooie historie.
Reactie van Jan Biesheuvel
Goed verhaal weer, bedankt