Net even buiten Parijs, op loopafstand van de laatste halte van metrolijn 10, Boulogne Pont de Saint-Cloud, vinden we het uiterst curieuze museum en tuinencomplex van een van de grootste filantropen van Frankrijk, de Franse bankier en pacifist Albert Kahn. Het musée Albert Kahn, genesteld aan de oevers van de Seine ligt in een bijna verborgen tuinparadijs waar landschappen en culturen van over de hele wereld samenvloeien.
De engawa, tussenruimte tussen het museum
en de tuin - Foto: © CD92/O - Ravoire
Kengo Kuma gebruikt een origami van
schaduw en licht. Aan de zuidelijke rand van de site grenst nu het oude museum
aan het nieuwe. Het werd in 1990 gebouwd door de architect Gérard Planes en dit
deel heeft een eenvoudige renovatie ondergaan. Het biedt nu plaats, onder het
gebogen, met koper beklede dak, aan een nieuw auditorium met 100 zitplaatsen. Naast
de bouw van een nieuw hoofdgebouw, en de renovatie van 8 gebouwen waarvan 7
erfgoed gebouwen, is de hele permanente bezoekroute opnieuw ontworpen. Het
bezoekers-pad van ongeveer 1.000 m², uitgerold over de gehele museum, creëert
een ongekende dialoog tussen het museum en het natuurlijk erfgoed en nodigt uit
tot een wandeling door het hart van een bewaard gebleven tuin, geduldig
ontworpen door de filantropische bankier. Aan Albert Kahns privéwoning,
discreet aan de rand van het park, raakte Kuma niet. Het is een wat sinistere
plek, waar de bankier zijn laatste levensjaren sleet in armoede in een nagenoeg
leeg interieur. De rondleiding langs ‘Les Archives de la Planète’, een enorm
fotografisch project, begint op de begane grond van het nieuwe hoofdgebouw en
gaat verder in de gerestaureerde monumentale gebouwen, waarvan sommige voor het
eerst voor het publiek toegankelijk zijn. Over 22 jaar resulteerde dit project
in een verzameling van 72.000 kleurenfoto’s en 183.000 meter film, maar daarover
straks meer.
De wereld van Albert Kahn
Niets is aan het toeval overgelaten om
de collecties van gisteren in de wereld van morgen te brengen. Een muur van
meer dan 2.000 vaste en bewegende beelden nodigt je uit om de wereld te
ontdekken. Het begint met een portret gewijd aan Albert Kahn voordat het via
autochromen, gereproduceerd in het originele formaat 9 x 12 cm. en films, de
duizend-en-een facetten van de ‘Archives de la Planète’ tentoonstelt. Dit
interactieve programma behandelt de vier grote thema's die de bankier dierbaar waren:
reizen, etnografie, geografie en actualiteit.
Deze Franse bankier en pacifist was zo
rond 1900 een van de rijkste maar ook een van de vrijgevigste mensen op
aarde. In plaats van alles op te potten
of te verbrassen begon Kahn toen hij zijn rijkdom had vergaard meteen massaal
aan filantropie te doen. Ondanks zijn vriendschap met de beeldhouwer Auguste
Rodin was Kahn geen mecenas van de kunsten, zoals veel van zijn gecultiveerde
tijdgenoten. Gek genoeg spendeerde hij zijn fortuin aan niet-rendabele
projecten zoals wereldvrede en de interculturele dialoog. Vandaag de dag zouden
we hem alleszins goed kunnen gebruiken. Het was misschien naïef dat hij
geloofde dat hij de wereld kon veranderen maar tegelijkertijd was hij een
voorbeeld voor toekomstige generaties, want deze steenrijke Franse zakenbankier
was een van de actiefste pacifisten en humanisten van de vorige eeuw.
Albert Kahn, geboren op 3 maart 1860 als
Abraham, was de oudste van vier broers in een joodse boerenfamilie uit de
Elzas. Van zijn vader, een veehandelaar, leerde hij het onderhandelen op de
veemarkt. Zijn moeder verloor hij toen hij 10 jaar oud was. Ongeveer
tegelijkertijd brak de Frans-Pruisische oorlog uit, waarbij Frankrijk in 1871
uiteindelijk Elzas-Lotharingen moest teruggeven aan het pas opgerichte Duitse
keizerrijk. Het maakte van Kahn plotsklaps een Duitser hetgeen hij weigerde.
Daarom besloot hij op zijn 16e te emigreren naar Frankrijk waar hij
zijn studie voortzette aan het Collège de Saverne. Het gebruik van zijn Franse
voornaam, Albert, in plaats van zijn bijbelse voornaam dateert mogelijk uit
deze periode. In 1879 werd hij bankbediende bij de bank van de broers Edmond en
Charles Goudchaux, die toen werd beschouwd als een van de belangrijkste financiële
huizen van Europa. Daar maakte hij een opmerkelijke blitzcarrière door. Hij
overtuigde Goudchaux onder meer om in de Zuid-Afrikaanse diamantmijnen van De
Beers te investeren en de goudmijn projecten die Cecil Rhodes in Transvaal
ontwikkelde. Deze move leverde hem en de bank extreem veel geld op, zoveel dat
hij op zijn 38e vennoot werd van de Banque Goudchaux et Cie en hem vervolgens
in staat stelde om op 38-jarige leeftijd zijn eigen zakenbank op te richten aan
de rue Richelieu 102 in Parijs.
Kahn focuste zich niet zozeer op het
oude geld maar op nieuwe technologieën en nieuwe markten zoals Zuid-Afrika en
Japan, waar hij talrijke leningen aanging die hem in de jaren 1890 verzekerden
van zijn fortuin. Het was toen dat hij zeer nauwe contacten legde met Hichiro
Motono, de Japanse ambassadeur in Parijs en later op het hoogste niveau met de
Japanse keizerlijke familie, die hij later ook in zijn eigendommen zou
ontvangen. In 1892 huurde hij een
herenhuis op nummer 6 aan de quai du Quatre-Septembre in Boulogne-sur Seine
welke hij drie jaar later aankocht tegelijk met vier percelen grond. Hier begon
hij met de aanleg van wat hij noemde de ‘Tuinen van de Wereld’. Tot 1910 kocht
hij in opeenvolgende fasen meer dan 20 percelen en huurde beroemde
tuinarchitecten in om verschillende tuinen te ontwerpen. Achille Duchêne
ontwierp de Franse tuin, De Japanse landschapsontwerper Fumiaki Takano ontwierp
de Japanse tuin. Later volgden een Engelse tuin en een set van drie sierbossen:
het ‘blauwe bos’ vol met atlasceders en sparren uit Colorado, het ‘gouden bos’
vol met berkenbomen waartussen zich in de zomer een weide ontwikkelt en het bos
van de Vogezen, bezaaid met blokken graniet vol geplant met sparren en
pijnbomen. Het was zijn botanische poging om de vijf continenten harmonieus te
verenigen om de utopie te illustreren van een verzoenende wereld, waar
verschillende realiteiten in perfecte harmonie naast elkaar kunnen bestaan.
The Archives of the Planet of Les
Archives de la Planète
Eind 1908, begin 1909 vertrekt Kahn via
de Verenigde Staten voor vele maanden naar Japan en China samen met zijn
chauffeur en fotograaf Alfred Dutertre. Deze maakt meer dan 4.000
stereoscopische foto’s en cinematografische beelden die getuigen van zijn ‘reis
om de wereld’. Een paar maanden later volgen landen als Uruguay, Argentinië en
Brazilië. Het vele reizen bracht hem er toe om een fotografisch verslag van de
hele aarde te verzamelen. Hij was ervan overtuigd; hoe meer je weet over
vreemde culturen, hoe meer je de vrede tussen volkeren kunt bewaren. Hij
benoemde Jean Brunhes als projectdirecteur. Van 1909 tot 1931 financierde Kahn
een enorm visueel inventarisatieproject van de wereld en stuurde hij een dozijn
operators naar vijftig landen, uitgerust met de nieuwste technologieën van
fotografie en cinematografie. Mogelijk gemaakt door een uitvinding van de
gebroeders Lumière in 1903 die octrooi hadden aangevraagd op de autochrome.
Glasplaten waarop minuscule aardappelzetmeelkorreltjes waren aangebracht in de
primaire kleuren rood, groen en blauw. Hierdoor kwam een einde aan het tijdperk
dat het nog alleen mogelijk was de wereld in zwart-wit vast te leggen. Beroepsfotografen
hadden niet veel aan deze nieuwe vorm van kleurenfotografie omdat klanten vaak
een of meer afdrukken wilden hebben en dat was met autochromes niet mogelijk.
De volgende stap in de ontwikkeling van de fotografie werd pas in de jaren
dertig gezet. Toen bracht Kodak in 1935 het eerste rolletje voor kleurenopnames
op de markt.
Kahn begon ook zijn eigen studiebeurzen
‘Autour du Monde’ uit te reiken. In 33 jaar tijd zou hij maar liefst 147 van
die beurzen financieren. Jonge studenten van over de hele wereld liet hij op
zijn kosten anderhalf jaar de wereld rondreizen. ‘Verdrink niet in boeken,
vergeet wat je gelezen hebt, neem een pak sigaretten mee en vertrek. Ik vraag
je maar één ding: doe je ogen wijd open”, gaf hij hun mee als enige missie. In
totaal werden tijdens alle reizen 72.000 kleurenfoto’s en 183.000 meter film
geproduceerd, waarmee het de grootste collectie in zijn soort ter wereld
is. Deze collectie vormt ‘The Archives
of the Planet’, een aangrijpend visueel verslag van de wereld waarvan hij toen
al wist dat de fatale verdwijning hiervan een kwestie van tijd was.
De ‘Salle des Plaques’ laat de originele meubels zien waar de archiefdozen met de autochromes werden bewaard
De autochromes werden bewaard, keurig gerubriceerd op jaartal, land en stad
Het is die gigantische fotocollectie die
in het Musée Albert Kahn te zien is. En na tien jaar scannen zijn nu ook alle
beelden van Kahns project gedigitaliseerd. Surfen door die onlinebeeldbank is
een nostalgische wake-up call van jewelste. In de straten van Kosovo zie je nog
blozende boerinnen in houten huisjes, waar sinds de oorlog in 1998 niets meer
van over is gebleven. Je kunt wandelen door de joodse wijk van Wenen of het
hebben van een ontmoeting met broodhandelaren op de markt van Sarajewo.
Wandelen over de brug van Mostar die zo jammerlijk werd vernietigd tijdens de
laatste burgeroorlog. Als de Eerste Wereldoorlog eenmaal is uitgebroken, laat
Kahn ook het failliet van zijn idealisme in beeld brengen. In Mongolië maakten ze in 1913 unieke beelden
van de hoofdstad Ulaanbaatar, waar toen nog bijna geen stenen gebouwen stonden.
Nu is het de meest vervuilde stad ter wereld en in Syrië fotografeerden Kahn en
co. in 1921 onder meer de Unesco-beschermde stad Palmyra, die honderd jaar
later bijna integraal door de terreurgroep IS zou worden vernield. Zullen we
het dan nooit leren?
Genesteld aan de oevers van de Seine ligt in een bijna verborgen tuinparadijs waar landschappen en culturen van over de hele wereld samenvloeien
De beurscrash van 1929 leidde echter tot
zijn ondergang en bracht zijn werk tot stilstand. Al zijn bezittingen werden
verkocht inclusief zijn landgoed dat eigendom werd van het departement
Hauts-de-Seine. In 1937 stelde die het privépark met bijbehorend museum open
voor het publiek. Kahn mocht er wel blijven wonen tot aan zijn dood op 13
november 1940. Hij ligt begraven op de begraafplaats van Boulogne-Billancourt.
Een bezoek aan het Musée Albert Kahn is
als het openen van een geschiedenisboek en een persoonlijk fotoalbum waarin
iedereen afbeeldingen zal herkennen die zijn of haar eigen gevoeligheid
weerspiegelen. Het is bijna onmogelijk om niet ontroerd of in ieder geval
geraakt te worden door deze ongelofelijke hoeveelheid foto’s en films uit
vervlogen tijden. Trouw aan de missie die Albert Kahn zich had gesteld is het
museum een plaats van educatie in beelden, planten en levende wezens die ons
uitnodigen om de wereld om ons heen beter te begrijpen. Het ministerie, het
departement en de stad Boulogne-Billancourt hebben 60 miljoen euro geïnvesteerd
in deze renovatie.
De winterkas uit 1900
Maak kennis met dit indrukwekkende
erfgoed van de mensheid, verken de tuinen, aangelegd aan het begin van de 20e
eeuw. In het midden nodigen twee gebouwen je uit om een kijkje achter de
schermen van de ‘Archives de la Planète’ te nemen. De ‘Salle des Plaques’ laat
de originele meubels zien waar de archiefdozen met de autochromes werden
bewaard, keurig gerubriceerd op jaartal, land en stad. Terwijl de ‘Fabrique des
Images’ het verhaal vertelt van de verschillende fotografen en de apparatuur
die destijds werd gebruikt om de foto’s en films te maken. Verder de niet te
missen prachtige winterkas uit 1900 en de Japanse tuin met een authentiek
Japans dorp. Een reis die je in slechts een paar stappen brengt van west naar
oost, met recht een reis door de wereld en door de tijd.
De ‘Fabrique des Images’
AlbertKahn, Musée et jardins, rue du Port 10-14, Boulogne Billancourt, metrostation
Boulogne Pont de Saint-Cloud, lijn 10.
Vanwege de hoge bezoekersaantallen in het museum zijn kinderwagens in het weekend verboden. Het museum beschikt over babydraagzakken en een kinderwagengarage.
Het museum is geopend van dinsdag tot en
met zondag (wekelijkse sluiting op maandag)
Van 11.00 tot 18.00 uur (oktober tot
maart): het museum en de tuin sluiten vanaf 17.30 uur.
van 11.00 tot 19.00 uur (van april tot
september): het museum en zijn tuin sluiten vanaf 18.30 uur.
Ik kreeg net van iemand de raad om daar zeker eens naartoe te gaan. Het staat dus al op mijn planning (volgende week al!) . Na dit te lezen heb ik er alleen maar meer zin in!
BeantwoordenVerwijderen