"Sneller dan het hart van een sterfelijke verandert de stad, het oude Parijs is verdwenen"; Aldus treurde Baudelaire in de 19e eeuw - en zo horen we nostalgische mensen tot op de dag van vandaag klagen. Echter in de loop der eeuwen stapelden de gebouwen zich in Parijs op als een gigantische puzzel. Elke wijk, elk bouwwerk draagt de sporen van voorbije tijden en levert een bijdrage aan de toekomst. De Franse hoofdstad is absoluut geen museumstad. De nieuwe architectuur van de stad getuigt van respect voor het verleden én van bruisende creativiteit. Prachtige voorbeelden zijn de revival en de verbouwing van het in 2005 gesloten warenhuis La Samaritaine, een project van het Japanse bureau Sanaa. De Fondation Pinault in de Bourse du Commerce, een schepping van weer een Japanse architect: Tadao Ando, betaald door de puissant rijke zakenman en mecenas François Pinault. Ja, Japanse architecten zijn in trek, getuige ook het nieuwe hoofdgebouw van het Albert Kahn museum, ontworpen door Kengo Kuma. De renovatie van La Poste du Louvre op de hoek van de rue du Louvre en de rue Étienne Marcel. Het totale project wordt toevertrouwd aan architect Dominique Perrault. En zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.
Het Parc Clichy Batignolles Martin-Luther-King omgeven door moderne architectuur
Als bewijs neem ik je mee naar een nieuw
stukje Parijs dat al sinds 2002 in ontwikkeling is en waar je
hoogstwaarschijnlijk nog niets van hebt gehoord.; het Parc Clichy Batignolles
Martin-Luther-King, vernoemd naar de Amerikaanse dominee en activist voor
burgerrechten. In Parijs is dit mega project beter bekend als het stedelijk
Clichy-Batignolles project. Een ontwikkeling toentertijd bedoeld als
atletendorp voor de Olympische Spelen van 2012, die uiteindelijk niet naar
Frankrijk gingen, maar naar Groot Brittannië. Het totale project omvat een
gebied van 54 hectare (de grootste bouwplaats in Parijs sinds Haussmann) met
een grote centrale groene ruimte van 10 hectare. De eerste tranches zijn reeds
afgerond, waarvan de verplaatsing van het gerechtsgebouw en de daarbij
behorende diensten vanuit het centrum van Parijs naar het 17e arrondissement.
Omgeven door 3400 woningen voor 7500 inwoners. Gezinnen, studenten, jonge
ondernemers maar ook ouderen vonden hier een plek om te wonen. De helft van de
woningen is toegewezen als sociale huisvesting met gecontroleerde huren die
tenminste 20% lager liggen dan de gemiddelde ‘markthuren’ van € 23,50 per m²
per maand. Verder 140.000 m² kantoren, 120.000 m² voor het nieuw Paleis van
Justitie en 31.000 m² ten behoeve van cultuur en recreatie. 12.700 mensen
zullen werkzaam zijn in dit gebied. De nieuwe wijk wil het beste van de
hedendaagse architectuur bieden, die voldoet aan de hoogste comfort- en
milieueisen.
Een stukje geschiedenis
Het project werd ontwikkeld op een gedeelte van een enorm spooremplacement van de SNCF dat in directe verbinding staat met het station Saint Lazare. Dit deel vormde vroeger een onderdeel van de 'Petite Ceinture'. Zo rond 1850 werd besloten om een spoorbaan aan te leggen langs de toenmalige stadsgrenzen van Parijs. De 'Chemin de fer de Petite-Ceinture', voorloper van de metro, maar dan grotendeels bovengronds. Meer dan 160 jaar later bestaat het grootste deel van het traject nog steeds. Vroeger stond hier het station Batignolles, geopend op 2 mei 1854, als onderdeel van de Auteuil-lijn. Het vormde een directe verbinding met Versailles. Niet lang daarna werd het weer afgebroken om plaats te maken voor een houten gebouw, om later weer herbouwd te worden op de hoek van de boulevard Pereire met een brug naar de rue Cardinet. Het station opende op 15 mei 1922 en kreeg de naam Pont Cardinet. In 1996 wordt de Auteuil-lijn opgeheven en vervangen door een busdienst. Een deel van de gebouwen op het emplacement, La Forge, werd gerehabiliteerd en opgenomen in het 10 hectare grote park.
Het plan verenigt de wijken Clichy
(noorden) Épinettes (oosten) Batignolles (zuiden) en Monceau, Saussure en
Hauts-de-Malesherbes (westen). Tot voor de Eerste Wereldoorlog behoorden
Batignolles en Épinettes tot de îlots insalubres, de sloppenwijken van Parijs.
Een groot onderzoek, uitgevoerd door Paul Juillerat van 1894 tot 1904, onthulde
grote problemen van hygiëne in relatie tot opkomst van tbc-gevallen. ‘TB’ of
ongezond. De overheid achtte het van essentieel belang om deze buurten te
vernietigen of te herontwikkelen. Een project dat tot ver na de Tweede
Wereldoorlog zou duren.
Foto Eugène Atget
Vooral ‘chiffonniers’- voddenrapers - en verkopers van twijfelachtige voorwerpen bevolkten hier de morsige straten vol armoedige logementen met aan de gevels lantaarns waarop ‘ici on loge la nuit’ stond. Waar de kamers als het ware per uur verhuurd werden. Hier bloeiden de straatmadelieven. De ‘respectueuses’, zij die werkten voor een pooier en de ‘insoumises’ de opstandigen, die dat niet deden.
Achter de warboel van de rangeersporen
van Batignolles, kleine woonwagenkampen bevolkt door Roma en andere nomaden die
op het ritme van de seizoenen migreerden. Bij de poorten van het
spoorwegemplacement verschenen bedrijfjes die zich richten op
vrachtvervoerders. Vooral wijnlokalen, cafés en bordelen. Er waren maar weinig
verharde straten, nauwelijks verlichting, geen riool, laat staan waterleiding
of sanitair. Water moest gehaald worden bij pompen of bij afgelegen waterlopen.
De sloppen van
Parijs - Foto Galerie Lumière des Roses
Volkswijken die werden bezongen door
Aristide Bruant (1851-1925), de onbetwiste koning van het populaire lied, door
hem steevast aangekondigd als “À Batignolles, Chanté par Aristide Bruant”. Maar
ook door de altijd in zwart geklede zangeres Barbera. Ze speelde als kind
altijd op de square des Batignolles, nu een van de fraaiste pleinen van de wijk
met een Engelse tuin en typische landelijke elementen waaronder een vijver, een
kunstmatige rivier en kronkelende wandelpaden. Het dorp Batignolles, zoals het
nog altijd wordt genoemd heeft gelukkig weinig van zijn oorspronkelijk
landelijke karakter verloren. Mede dankzij de ontwikkeling van het nieuwe
Clichy-Batignolles project blijft het een buurt met relatief jonge mensen die
zorgen voor een trendy windje.
Het Parc Martin Luther-King
Het park opende in 2007. De eerste ideeën van de hand van landschapsarchitect Jacqueline Osty omtrent dit duurzame park, zagen het daglicht zo rond 2002. In 2004 is men begonnen met de bouw. Doelstelling: Een park dat energie neutraal is en nauwelijks uitstoot heeft van CO2. De publieke gebouwen La Forge zijn voorzien van een zonne-energiecentrale die het water verwarmt van de sanitaire voorzieningen en het complete park van licht voorziet. De eerste fase van het park, 4,3 hectare groot, werd geopend in 2007 en op 18 april 2014 werd het park uitgebreid met nog eens 2,2 hectare. De totale kosten 22 miljoen euro en is dan met zijn 10 hectare het achtste grootste park in Parijs.
Een park dat energie neutraal is en nauwelijks uitstoot heeft van CO2
De volgende fase was de bouw van het
nieuwe Paleis van Justitie. Juist dit 160 meter hoge gebouw, ontworpen door de
Italiaanse architect Renzo Piano (die van het Centre George Pompidou), zorgde
voor 'Haussmannsiaanse' verschuivingen in het hart van Parijs. In juni 2017
werd het nieuwe 'Tribunal de Grande Instance de Paris', het TGI in gebruik
genomen. Het hooggerechtshof van Parijs. Wederom een iconisch gebouw, een
architectonisch hoogstandje. Het uiterst transparante 'glazen' gebouw, 160
meter hoog, bestaat uit een speelse vorm van vier in terrasvorm gestapelde
glazen blokken, ieder ter hoogte van een traditioneel Parijs gebouw, met in
totaal 38 verdiepingen, waar 9000 mensen werkzaam zullen zijn. "Door
gebruik van nieuwe technieken kunnen we licht glas gebruiken, waardoor het
gebouw 'transparant' wordt. Door deze hoogbouw winnen we ruimte voor groen,
voor parken en pleinen"; aldus de architect. Het gebouw beschikt over daktuinen
met een totale oppervlakte van 10.000 m², volgepland met eiken, dennen en
struiken en is daarmee de grootste groene oase in de buurt en zorgt voor
recuperatie van het regenwater. Daarbij is het de meest energiezuinige
kantoortoren van Parijs met een verbruik van 75 KwhEP per vierkante meter per
jaar maar ook het meest veilige. Beveiligd tegen terroristische aanslagen en
beglazing met kogelvrij glas, want per dag worden hier zo’n 5.000 bezoekers
verwacht.
Het nieuwe Paleis van Justitie, ontworpen door de Italiaanse architect Renzo Piano
De gebruikers; rechters, advocaten,
politieagenten en gendarmes, ambtenaren van het gevangeniswezen, administratie
en andere diensten. Twintig verschillende rechtbanken waaronder het Hoog
Gerechtshof, de politierechtbank, de jeugdrechtbank en andere rechtbanken
krijgen de beschikking over 90 rechtszalen. De 'Cité Législative' gevestigd aan
de avenue de la Porte de Clichy 15 heeft een oppervlakte van 104.000 m².
Het uiterst transparante 'glazen' gebouw, 160 meter hoog, bestaat uit een speelse vorm van vier in terrasvorm gestapelde glazen blokken
Wat we ons niet realiseren is dat dit
een van de grootste volksverhuizingen en leegstand in Parijs te weeg bracht. Al
deze diensten waren gevestigd in verouderde en te kleine gebouwen op het Île de
la Cité. Want niet alleen het oude 'Palais de la Justice' kwam leeg te staan,
maar ook het beroemde hoofdbureau van politie aan de quai des Orfèvres 36, de
'werkplek' van commissaire Maigret en het Huis van de Orde van Advocaten, het
MODA.
Het totale gebied van Clichy-Batignolles
draagt het etiket ‘Nouveau Quartier Urbain’ en is een van de meest zuinige
ecowijken van de stad Parijs. Alle gebouwen maken gebruik van geothermische
energie dat het grondwater oppompt, 650
meter diep, met een temperatuur van 28°. Alle kantoorgebouwen met uitzicht op
de spoorbanen van Saint Lazare worden voorzien van zonnepanelen, zo’n 35.000
m². Deze productie van zonne-energie neemt ongeveer 40% van het
elektriciteitsverbruik in dit gebied voor zijn rekening. Al het regenwater
wordt door de bestaande bodem gefilterd en hergebruikt. Er is een terminal voor
het verzamelen van afval met een pneumatisch afvalverzamelsysteem. In de wijk
bevinden zich diverse terminals die verbonden zijn met ondergrondse leidingen
waar het afval wordt opgezogen naar een verdichtingscentrum.
Het park wordt omringd door de meest moderne architectuur
Het nieuwe bouwplan zorgde wel voor een
logistieke nachtmerrie. Het gehele gebied wordt doorkruist door drie
spoorwegbundels. Vanuit het Station Saint Lazare rijden dagelijks 1200 treinen
af en aan vanuit Ile de France en Normandië. De RER-C tak die Parijs-Austerlitz
met Ermont-Eaubonne verbindt zorgt dagelijks voor zo’n 180 treinen. De nieuwe
wijk verwelkomt ook metrolijn 14 die wordt uitgebreid naar het station Marie de
Saint-Ouen en verder de tramlijn 3b die verlengd is tot in Porte d’Asnières. Om
nog maar te zwijgen van alle nieuwe buslijnen, busstations en de aanleg van
nieuwe wegen. De herbouw van al het spoorwegmaterieel kost de stad Parijs zo’n
slordige 268 miljoen euro. Openbare voorzieningen nog eens 221 miljoen euro en
de aankoop van onroerend goed 223 miljoen euro. Met alle ontwikkelingskosten
levert dit een totaal op van 892 miljoen euro voor de stad Parijs en 740
miljoen euro voor de projectontwikkelaar SEMAVIP. (Bron financieel overzicht
brochure gemeente Parijs 2009)
Clichy-Batignolles is een van de meest zuinige ecowijken van de stad Parijs
Om de bouw van het gehele project
mogelijk te maken moesten de eerdere drempels van de PLU, Plan local
d’urbanisme, een wet die bepaalt dat er niet hoger gebouwd mag worden in Parijs
dan 37 meter, worden aangepast. Woongebouwen plus 13 meter met een maximum van
50 meter en het gerechtsgebouw 160 meter.
Een wandeling door het nieuwe Parijs
Na een rondwandeling door het park neem
je de uitgang aan de noordzijde en loop je richting het nieuwe Paleis van
Justitie van Renzo Piano. Steek de boulevard Berthier over, neem de rue André
Suares. Linksaf de rue de Bastion in maar niet voordat je de indrukwekkende
oostzijde van het gerechtelijk paleis hebt bekeken. De rue Bastion alsmaar
blijven vervolgen naar de rue Mstislav Rostropovitch vernoemd naar de Russische
dirigent en cellist Mstislav Leopoldovich "Slava" Rostropovich. Let
hier vooral op de bijzondere architectuur van de hoogbouw. Doorlopen via de allée
Yvette Guilbert. Zij was een Franse zangeres, tekstdichter, schrijfster,
componiste, actrice en regisseur tijdens de belle époque, maar vooral bekend
van de Moulin Rouge. Vervolgens de place Françoise Dorin, een Franse
schrijfster en comédienne. Ze begon
vanaf 1965 met het schrijven van teksten voor populaire chansons. Een groot
aantal vedetten zongen liederen op teksten die door haar waren geschreven.
Onder hen Charles Aznavour; Que c'est triste Venise. Voor Dalida voorzag ze de
Danse de Zorba van een Franse tekst. In 2006 schreef ze voor Céline Dion ;
Et s'il n'en restait qu'une, je serais celle-là en On s'est aimé à cause. Toen de inspiratie voor het liedjes
schrijven stilaan opdroogde, begon François Dorin aan een vruchtbare carrière
als romanschrijfster en schreef zo’n 26 boeken. Een afzonderlijk deel van haar
schrijverstalent besteedde Dorin aan toneelwerk, dat bijna volledig in Parijse
theaters werd gecreëerd.
Het dorp Batignolles
Terug naar de rue Mstislav Rostropovitch
om vervolgens de drukke rue de Cardinet over te steken om te genieten van het
‘dorp’ Batignolles. Een afkick moment na zoveel moderne architectuur. Begrensd
door de spoorlijnen en rangeerterreinen van Saint-Lazare en de avenue Clichy
ligt in het 17e arrondissement het ‘dorp’ Batignolles, voldoende bewust van
zijn unieke karakter om een eigen vereniging te hebben tot behoud van zijn
‘caractère villageois’. Batignolles was een onafhankelijk dorp buiten Parijs
tot 1860, toen keizer Napoleon III het aan de hoofdstad annexeerde. De dichter
Verlaine groeide er op. De zangeres Barbara, altijd in het zwart gekleed, werd
er geboren. Haar geboortehuis staat in de rue Brochant nr. 6. De kunstschilder
Éduard Manet en zijn vrienden, bekend als de ‘le groupe des Batignolles, hadden
hier hun uitvalsbasis. Ze verzamelden zich in het Café Guerbois, dé
ontmoetingsplaats van kunstliefhebbers, schilders, schrijvers en kunstcritici
in de tweede helft van de 19e eeuw. Het was gelegen in Parijs aan de grande rue
des Batignolles 9-11, vandaag de avenue de Clichy 9. De groep bestond uit
schilders als Auguste Renoir, Claude Monet, Frédéric Bazille en anderen. Ze
schilderden vele scènes van het caféleven. Hun oude ateliers zijn vervangen
door kunstgalerijen. Ook de beroemde schrijver Émile Zola woonde tijdelijk in
het dorp Batignolles.
De kunstschilder Éduard Manet en zijn vrienden, bekend als de ‘le groupe des Batignolles - tekening van Éduard Manet
Traditioneel een arbeiderswijk met een
diverse etnische bevolking maar inmiddels een modieuze enclave, een wijk in
wording voor de opkomende klasse beter bekend als ‘bobos’ oftewel les bourgeois
bohemiens. Vol jonge créateurs en kunstenaars op zoek naar goedkope werkruimte.
Een heerlijke buurt met een gemengde persoonlijkheid waarin verleden, heden en
toekomst zij aan zij leven, tamelijk harmonieus. In Batignolles beheren oma’s
de bistro’s en brengen hun kleinzonen hun nachten door op de skatebaan of de
diverse nachtcafés. In de ogen van de meeste Parijzenaars is dit vooral een
quartier résidentiel, onbekend bij de toerist en eigenlijk willen de inwoners
dat ook zo houden, maar beslist de moeite waard om er eens een kijkje te nemen.
In het hart ligt een prachtig park, Square des Batignolles, ontworpen door
Jean-Charles Alphand in de naturalistische Engelse tuinstijl vol met oude
platanen. Alle typische landelijke elementen uit die periode zijn aanwezig, een
vijver, watervallen, een meanderende kunstmatige rivier, kronkelende zacht
glooiende wandelpaden, zitbankjes en voor de kinderen is er een oude
draaimolen. Een oase in de stad. Als je je ogen sluit, hoor je bijna de
accordeonmuziek en het gelach van de voormalige Batignollais en Batignollaises
die hier elke zomer op 15 augustus (toen het nog een leeg veld was) elkaar
ontmoetten om te dansen en feest te vieren. Gewoon door dit park lopen en je
krijgt het gevoel dat je een schilderij binnengaat. Een perfecte plaats om te
picknicken.
Verlaat het park aan de zuidkant en er
wacht een dorpscène met de neoklassieke kerk, de église Sainte-Marie-des
Batignolles met aan de voorzijde de ingang met grote witte zuilen. Het is zeker
de moeite waard om binnen een kijkje te
nemen, alleen al vanwege de bijzondere trompe-l’oeil achter het altaar met als
onderwerp Maria-Hemelvaart.
De église Sainte-Marie-des Batignolles
Daar omheen een slaperig plein, althans in de vroege ochtend, met lege caféterrassen en een paar winkeltjes. In de late middag verandert dit gebied in een levendig tafereel, met restaurants die op de stoep liggen. Net als elk ander Frans dorp, wordt les Batignolles verankerd door een klein plein, de place du Dr Felix Lobligeois. Félix Lobligeois (1874-1942) was vice-president van de gemeenteraad van Parijs, radioloog en slachtoffer van de wetenschap, een teveel aan rontgenstraling. Vanaf daar kan men de hoofdstraat volgen, de rue des Batignolles , omzoomd met winkels en makelaars die uit de pan rijzende vastgoedprijzen tonen. Het geheim ligt op straat: Les Batignolles is hot!
Een stukje verder op nummer 71, ‘Mama
Primi’ een van de verschillende outlets van de Big Mama horecagroep. Bij Mamma
primi draait het om antipasti, verse pastagerechten en cocktails. Alle
restaurants van Big Mama hebben maar één nadeel, reserveren kan niet.
Een andere tip is rue de Levis, het
spoor over ter hoogte van de rue legendre, (zijstraat van de rue de
Batignolles), neem de vijfde straat aan uw linkerkant. Er is genoeg in deze
staat om je eetlust op te wekken. De straat is autovrij en vol met de
heerlijkste winkeltjes; een charcuterie, een kaaswinkel, een zuivelfabriek, een
boulanger, een wijnkelder. Kortom voer voor de smaakpapillen en de echte
fijnproever waar ik mijzelf onder schaar.
Voor het Parc Martin Luther King:
Metrostation Porte de Clichy, lijn 14
Voor Batignolles:
Metrostation Pont Cardinet, lijn 14 (rue Mirotslav-Rostropovitch)
Bedankt voor weer een fantastische post met veel informatie. Ik was vorig jaar in het 17e en verkende de buurt rondom het Martin Luther King Park, maar ik blijk toch wat pareltjes gemist te hebben. De volgende keer in Parijs toch maar weer eens naar het 17e!
BeantwoordenVerwijderenGraag gedaan Danielle
VerwijderenMooie reacties van Nederlanders wonend en werken in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Jos van den Hout
@Ferry bedankt voor dit bericht. Hier is wederom veel zoekwerk aan vooraf gegaan.
Reactie van Mieke V.
Ferry, wat een interessant stuk weer. Heel erg bedankt.
Reactie van Mieke
Hier word ik helemaal blij van! Dank Ferry.
Reactie van Peter Jan
Ik lees dit stuk net op deze mooie zomerse zondagmorgen. Als altijd vol leuke détails en met prachtige foto's. Ik lees vaak in de krant hoe vies en vuil grote delen van Paris zijn, verminkt door de vele gele betonblokken. Daar is in deze reportage gelukkig niets van te zien. Merci Ferry.