Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

woensdag 19 oktober 2022

PARIJS HEEFT EEN NIEUWE MODETEMPEL

Het is geen geheim dat Parijs al sinds de zeventiende eeuw de hoofdstad is van de mode. De stad is de speeltuin voor prestigieuze ontwerpers en couturemerken zoals Chanel, Dior, Givenchy, Balmain, Cardin en Saint Laurent. Tegenwoordig is de Parijse stijl niet alleen een esthetische keuze, maar ook een filosofie. Het omarmt elegantie en tijdloosheid. De focus ligt op de snit en de kwaliteit van de materialen. En wat is een betere manier om Parijse mode te begrijpen dan door verschillende musea te bezoeken die eraan zijn gewijd: Het Palais Galliera of wel het musée de la Mode de la Ville de Paris, het musée Yves Saint Laurent, het musée des Arts décoratifs met regelmatig indrukwekkende modetentoonstellingen zoals 70 jaar Dior in 2017, die van Thierry Mugler in 2021 en Elsa Schiaparelli in 2022. Maar onlangs opende een nieuwe modetempel in Parijs in het hart van de ultra chique ‘gouden driehoek’; de Champs Elysées, avenue George V en de avenue Montaigne.



De ingang naar Galerie Dior aan de rue François 1er
 

La Galerie Dior

Ik neem je mee naar de Avenue Montaigne nummer 30, naar La Galerie Dior, geopend in het voorjaar 2022, na een verbouwing van twee jaar. Het hôtel particulier dat in 1865 werd gebouwd voor Napoleon’s onwettige zoon, de graaf Walewski. Het is achter deze emblematische gevel, ontworpen in de puurste Franse stijl van de tweede helft van de 19e eeuw, dat meer dan zeventig jaar geleden de mooiste collecties van het modehuis Dior werden geboren. Gelegen in hetzelfde gebouw als de legendarische winkel, maar met een aparte ingang aan de rue François 1er, is La Galerie Dior gevestigd, als een culturele attractie op zich,  een opslagplaats van modeherinneringen, waarover, sinds 1946, de geest van Monsieur Dior heerst en waar mode zelfs tot kunst is verheven.

 

Foto : Artist impression Maison Dior en Galerie Dior - © Galerie Dior


Toen het huis Christian Dior voor het eerst werd geopend, had het drie werkkamers onder de dakrand van Avenue Montaigne 30, een kleine studio, een salon om de jurken te tonen, een cabine of kleedkamer voor de mannequins, een kantoor en zes kleine paskamers, zo lees je in Monsieur Dior’s memoires. La Galerie genoemd omdat Christian Dior zijn carrière als kunstgaleriehouder in 1928 begon - hij was toen 23 jaar oud - waar hij kunstenaars exposeerde als Picasso, Max Ernst, Matisse, Miro en Salvador Dali lang voordat hij couturier werd. De financiële crisis van 1929 bracht al snel een einde aan het fortuin van zijn familie - en de galerie. Hij interesseerde zich voor architectuur, en schetste in zijn vrije tijd onder meer kleding. Die ontwerpen werden zo goed bevonden dat hij ze verkocht aan couturehuizen. Ook illustreerde hij voor de modebijlagen van Le Figaro. Dit talent leidde ertoe dat hij in 1938 als ontwerper werd aangenomen bij Robert Piguet. In 1941 stapte hij over naar Lucien Lelong. Marcel Boussac, een textiel-tycoon, besloot vijf jaar later om Diors modehuis te financieren, en kocht het huis aan de Avenue Montaigne waar Dior nu nog altijd zijn thuisbasis heeft. Het ‘Maison Dior’ had toen drie ateliers en maar liefst 85 werknemers. Een jaar later, 1947 werd het parfum Miss Dior gelanceerd.


"My dream is to dress a 'Christian Dior' Woman from head to toe"

Christian Dior 


Het museum neemt je mee door de relatief korte geschiedenis van Christian Dior – hij stierf onverwachts tijdens een vakantie in Italië, in oktober 1957 op 52 jarige leeftijd, dus amper een decennium na zijn eerste haute couture -show – en vervolgens door de evolutie van het merk Dior, de geschiedenis, het erfgoed en het DNA van het luxe merk, zoals het verder ging onder zes andere artistieke regisseurs, waaronder: Yves Saint Laurent – 1957 (die oorspronkelijk de assistent van Dior was), Marc Bohan - 1960, Frédéric Castet – 1968, Gianfranco Ferré - 1989, John Galliano – 1996 (uiteraard wordt er geen melding gemaakt van zijn carrière instorting en ontslag), Raf Simons – 2012 en de Italiaanse couturier, Maria Grazia Chiuri - 2016, die vandaag aan het roer staat.

 

 Het modemuseum van Dior is opgebouwd rond dertien thema's


Een viering van het erfgoed en ‘savoir faire’

Via een boeiend scenografisch verhaal ontworpen door Nathalie Crinière, vertelt en symboliseert La Galerie Dior het Parijse epos van haute couture, schoonheid en parfum. Dertien thema's brengen de herinnering aan dit historische adres naar boven door boeken, originele schetsen, archiefdocumenten, originele covers van modebladen, accessoires en top stukken, opgespoord en teruggekocht van klanten, welke voor het eerst worden tentoon-gesteld. Pietro Beccari, de CEO van Dior, begon al in mei 2018 te praten over het idee van een Dior-museum en koos daarvoor Crinière, als Dior-kenner.


 “Fashion designers offer one of the last refuges of the marvelous.

They are, in a way, the masters of dreams...”

Christian Dior, Dior by Dior, 1958


Als je het gebouw binnenkomt, word je verwelkomd door een eigentijds kunstwerk ontworpen door de Britse kunstenaar Marc Quin, dat een van de vingerafdrukken van de grote modeontwerper weergeeft en een portret van Christian Dior van de Frans-Chinese kunstenaar Yan Pei-Ming. Vervolgens de eerste blikvanger van jewelste; een hoge wenteltrap omringd door vitrines toont 452 jurken, 1422 accessoires, allemaal 3d-geprint en gerangschikt op kleur, die in het begin wit en bleekroze zijn om dan via rood en oranje naar geel, groen, blauw en paars te verschieten. Tassen, schoenen, parfums en kleine voorwerpen, een diorama vol getuigenissen van de Dior-stijl. Een lift brengt je naar de derde etage, naar het begin van de tentoonstelling. De trap vol met Instagramable momenten neem je later weer naar beneden.

 

De eerste blikvanger van jewelste; een hoge wenteltrap omringd door vitrines toont 452 jurken, 1422 accessoires


Het modemuseum van Dior is opgebouwd rond dertien thema's en combineert projecties, foto's en archiefjurken in dromerige omgevingen. De hypermoderne enscenering, gearrangeerd door Nathalie Crinière, is een puur wonder, theatraal en magisch te noemen. De eerste kamer neemt je mee door het leven van Dior aan de hand van zwart-wit foto’s en filmpjes waar je een impressie krijgt van zijn gelukkige jeugd in het Normandische Granville. Vervolgens zien we zijn eerste professionele stappen als galeriehouder, als illustrator en uiteindelijk als modeontwerper, met vanaf 1946 een eigen modehuis. De laatste beelden zijn die van zijn uitvaart in oktober 1957 en die van de iconische New Look die Dior in 1947 op de kaart zette. Een strak wit jasje met een wijd uitlopend schootje op een wijde zwarte rok. Het befaamde zandloper-silhouet was geboren.



 Diorama perfum, 1949 (l) de iconische New Look die Dior in 1947 op de kaart zette (r)

Een volgende kamer toont jurken met de mooiste bloemenpatronen, een overblijfsel van Diors liefde voor de rozentuin bij het ouderlijk huis in Normandië. Overigens elke jurk die in het museum wordt getoond heeft een beschrijving van wie hem heeft ontworpen en wanneer, maar ook wie hem droeg voor welk evenement. Bij het zien van zoveel luxe bewerkte stoffen besef je pas wat een werk en geduld er nodig is voor het tot stand komen van zoveel exclusiviteit. Er is een eregalerij voor alle ontwerpers die na het overlijden van Christiaan Dior de scepter hebben gezwaaid, maar ook voor de vrouwen, van Marylin Monroe tot Grace Kelly, van Sophia Loren tot Ingrid Bergman, Lady Di of meer recentelijk Charlize Theron, Nicole Kidman of zelfs Rihanna die de Dior-stijl hebben belichaamd en tentoongesteld op de rode lopers over de gehele wereld. De route loopt verder via de kamers waar vroeger de administratie van het Maison Dior werd gedaan en perspresentaties werden gehouden. De werknemers die er vroeger zaten zijn inmiddels verhuisd naar een nieuw kantoor aan de Champs Elysées. 



Baljurk; Maria Grazia Chiuri voor Christian Dior 2017 (l) John Galliano voor Christian Dior 2010 (r)


Sommige kamers zijn ingericht alsof je 'front row' zit bij een van zijn modeshows

 

Het allermooiste is misschien toch wel het hart van La Galerie, waar de werkplek van Christian Dior is nagebouwd, compleet met het originele houten bureau, schetsen, bakelieten telefoon en asbak, en de kleedkamers waar de modellen zich vroeger voorbereidden op de shows. Op kaptafels liggen poederdonsjes, handschoenen en parels, terwijl schoenen en hoeden uit dozen over de parketvloer stromen. Petticoats en japonnen hangen aan hangers en rekken. Je kunt die ruimte ongestoord bekijken door de glazen vloer van de verdieping erboven, wat een in alle opzichten bijzonder inkijkje in het verleden oplevert. Aan de wand wordt een oude film afgespeeld waarin de modellen zich in diezelfde ruimte opmaken en kappen, en lachen en kletsen, onderwijl gadegeslagen door de guitig lachende Christian Dior.



De werkkamer van Christian Dior - Foto © Galerie Dior – Kristen Pelou

 

Een van de kamers is speciaal gewijd aan de Parijse invloed op het werk van de Franse couturier. Getiteld ‘Parijs’ is de kamer zwart geverfd en voorzien van een verlichte skyline van de Franse hoofdstad gecentreerd op de muren. Verder een kamer over de vriendschap van Dior met verschillende kunstenaars die het tijdperk markeerden, zoals Picasso, Dali, Man Ray of Giacometti.


“My childhood home was rendered in a very soft pink, combined with grey gravel, and these two shades have remained my favourite colours in couture.”

Christian Dior, Dior by Dior, 1958


De hypermoderne enscenering, gearrangeerd door Nathalie Crinière, is een puur wonder, theatraal en magisch te noemen


Een van de meest adembenemende kamers is ‘Le Bal Dior’. Hier is een kolossale, gelaagde weergave van enkele van de meest luxueuze couture-jurken van het huis, met een lichtshow als achtergrond die als het ware door glorieuze fresco's en glinsterende luchten drijft, die nog eens het bovenaardse gevoel van La Galerie Dior doen versterken.



'Le Bal Dior’



Dior wilde een vrouw van top tot teen kleden, dus parfum is altijd een groot onderdeel van het merk geweest en is vertegenwoordigd in de laatste kamer gewijd aan de kleur goud en het parfum J’adore, met adembenemende jurken gedragen door supermodellen zoals  Carmen Kass en Charlize Theron in alle commercials.



Parfum is altijd een groot onderdeel van het merk Dior geweest


De laatste kamer is gewijd aan Miss Dior dat in 1999 werd introduceert

Aan het einde is er een café dat alleen geopend is voor museumbezoekers. Let wel een simpele koffie kost € 8 en een glas wijn € 20. 

Ze noemen het een museum, maar ik noem het een regelrechte hommage aan Christian Dior – de man die 65 jaar na zijn overlijden nog steeds een legende is. La Galerie Dior is een verkenning door de geschiedenis van het modehuis, een onderzoek van zijn DNA, plus een showcase van zijn tijdloze stijl die je op veel punten de adem beneemt. Een must voor alle modeliefhebbers.


Een mooiere hommage aan Christian Dior is niet denkbaar


Het is nu nog wachten op een museum gewijd aan een andere modelegende, namelijk Karl Lagerfeld. 

 

Praktische informatie

Galerie Dior, 11bis rue François 1er, 8e arrondissement.

Dagelijks geopend behalve dinsdag van 11.00 tot 19.00 uur, laatste toegang om 17.30 uur.

Tickets € 12 - Vooraf online reserveren voor een tijdslot wordt zeer aanbevolen dit om teleurstellingen te voorkomen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten