De opening van deze expositie was
precies goed uitgekiend. Het viel namelijk samen met het begin van de
halfjaarlijkse haute-coutureweek in juli 2022. Dè periode dat Parijs wordt
overstelpt met mode- redacteuren van de glossy modemagazines, journalisten en
welgestelde coutureklanten. En het huis Schiaparelli had ‘tout le beau monde’
uitgenodigd voor een spectaculaire opening op maandagavond 4 juli 2022. Het zou
zo maar een scene kunnen zijn uit ‘Emily in Paris’ seizoen 3, want uitgenodigd
was ook Philippine Leroy-Beaulieu die we kennen als de venijnige Sylvie Grateau
uit de gelijknamige serie. Natuurlijk ontbraken de stijliconen uit de
modewereld niet zoals de Franse Inès de la Fressange en Anna Wintour,
hoofdredacteur van de Amerikaans Vogue en diverse muzes van grote Franse
modenamen. Het zou teveel lijken op de Pagina Privé als ik hier alle namen zou
gaan opnoemen.
De tentoonstelling voerde je mee langs
het creatieve universum van deze prominente figuur uit de modewereld. In maar
liefst acht zalen ontdekte je haar levensverhaal aan de hand van een
duizelingwekkende reeks van maar liefst 577 werken waaronder kostuums en
accessoires, de mooiste sieraden en parfums. Verder tekeningen, schilderijen,
sculpturen, foto’s en posters van de grootste kunstenaars van die tijd
waaronder; Fotograaf Cecil Beaton, Kunstenaars Man Ray, Salvador Dali, Pablo
Picasso, Kees van Dongen, Jean Cocteau, Meret Oppenheim (een Duitse schilderes,
beeldhouwster en kunstenares) Elsa Triolet (echtgenote van de communistische
dichter Louis Aragon) en haar grote idool, de bekende modeontwerper Paul
Poiret. Last but not least nog een selectie kostuums van grote ontwerpers,
allen geïnspireerd door Elsa Schiaparelli, die nog eens de impact van haar
nalatenschap benadrukken. Toch kreeg het modehuis pas in 2017 een haute couture
aanduiding.
Elsa Schiaparelli
Is een naam die ons terugbrengt naar
vervlogen tijden waarin vrouwen de haute couture in Parijs domineerden: Jeanne
Lanvin, Madeleine Vionnet en Coco Chanel. De naam zegt het al, Elsa
Schiaparelli was van Italiaanse komaf maar woonde een groot deel van haar leven
in Parijs. Geboren in Rome op 10 september 1890. Haar ouders waren rijke,
mondaine intellectuelen. Moeder kwam uit een gefortuneerde aristocratische
Napolitaanse familie, afstammelingen van de de Medicis en vader was professor
in Oosterse talen en bestierde ook nog eens de Lincei-bibliotheek van het
Palazzo Corsini. Ze haalde de woede van haar familie op de hals door zich in
een huwelijk te storten met een Engelse graaf William de Wendt de Kerlor die
zijn geld verdiende met lezingen en handen lezen. Zogenaamd paranormaal
begaafd. Nadat ze ‘gevlucht’ waren uit Engeland richting de Verenigde Staten
werd Elsa zwanger van hem. Kerloof, zoals hij zich inmiddels noemde, wist niet
hoe snel hij zich uit de voeten moest maken.
Schiaparelli, berooid en alleenstaand
moeder besloot met haar dochtertje terug te keren naar Europa, naar Parijs om
precies te zijn, waar ze Paul Poiret leert kennen, eigenaar van het
gelijknamige couturehuis. Hij was onder de indruk van een baljurk die
Schiaparelli gemaakt had voor een vriendin. Poirets eigen succes was tanende,
maar voor Schiaparelli zag hij een grote toekomst. In 1925 werd ze aangesteld
als hoofdontwerper van het Maison Lambal, maar Poiret moedigde haar aan om voor
zich zelf te beginnen. In januari 1927 presenteerde ze haar eerste collectie in
haar appartement aan de rue de l’Université. Een carrière was geboren. Charles
Kahn, de toenmalige directeur van het warenhuis Lafayette, financierde
vervolgens haar eerste modehuis in de rue de la Paix nummer 4.
De vete met Coco Chanel
In 1931 choqueerde ze de menigte toen tennisster
Lili de Alvarez in 1931 met een door Shiaparelli ontworpen broekrok op
Wimbledon debuteerde. In die tijd werd een broekrok als lesbisch kledingstuk
beschouwd. In 1934 was zij zelfs de eerste modeontwerpster die de cover van
Time magazine sierde. “Ze is gekker en origineler dan haar tijdgenoten”. Madame Schiaparelli is de persoon voor wie
het woord ‘genie’ het vaakst wordt gebruikt”, aldus Time magazine.
Haar tijdgenoot Coco Chanel werd
onaangenaam verrast door het snelle succes van haar Italiaanse rivaal. Chanel
noemde Schiaparelli “die Italiaanse kunstenares die ook kleren maakt”, en voor
Schiaparelli was Chanel “de hoedenmaakster”. Tot overmaat van ramp verhuisde
Schiaparelli naar een salon aan de Place Vendôme 21, drie deuren naast Hôtel
Ritz waar haar rivale Coco Chanel permanent logeerde. Coco was een mooie vrouw,
Elsa was dat niet, maar Schiaparelli had meer talent, ze was ook creatiever. De
rivaliteit ging zelfs zover dat Chanel tijdens een van de laatste gekostumeerde
bals voor de oorlog Schiaparelli, die verkleed was als boom, ten dans vroeg en
haar richting een brandende kandelaar leidde waarna het kostuum van Elsa in
vuur en vlam schoot. Waar Coco Chanel meer een mecenas van de kunsten was, was
Elsa Schiaparelli meer een echte vriend van de kunstenaars.
Schaparelli had geen enkele
naaiopleiding, kende geen naaitechniek, kon geen patronen tekenen, maar haar
oeverloze verbeelding vertaalde zich in de mooiste truien, allemaal met optisch
bedrog. Daarna volgde glamoureuze avondensembles waarin een grote rol was
vastgelegd voor borduurwerk,, opvallende stadsjurken, elegante sportkledij,
maar ook de mooiste juwelen en een rits parfums in opmerkelijke verpakkingen. Ze
stopte een van haar parfums in een glazen vrouwenbuste toen Jean Paul
Gaulthier, die later min of meer het zelfde deed, nog geboren moest worden. ‘Shocking’
was overigens ook de naam van een van haar parfums.
Schiaparelli kleedde ook Wallis Simpson,
de vaak door het slijk gehaalde Amerikaanse verloofde van de afgetreden Britse
koning Edward VIII. De koning trad af om met haar te kunnen trouwen. Simpson
droeg een door Schiaparelli ontworpen ivoorkleurige jurk waarop Salvador Dali
een felgekleurde reusachtige feloranje kleur had geschilderd. Het ontwerp werd
gepubliceerd in de Vogue net voor haar huwelijk met Edward. Voor Wallis was dit
haar derde en laatste huwelijk. De foto’s en de jurk droegen allicht bij tot de
slechte verstandhouding van de Windsors met het Engelse koningshuis.
De jurk die Shiaparelli ontwiep voor Wallis Simpson in samenwerking met Salvator Dali
Gedurende twee decennia heeft Elsa
Schiaparelli mode gemaakt voor de avantgarde, een speeltuin waarin vrouwen
opnieuw werden uitgevonden door zowel vrouwelijkheid als allure. Het modehuis
aan de place Vendôme kende op het hoogtepunt van Schiaparelli’s roem 400
werknemers. Tijdens de Tweede Wereldoorlog slonk haar populariteit en werden
jonge ontwerpers zoals Christian Dior met de New Look meer populair. Haar
modehuis ging bankroet in 1954, waarop zij naar de Verenigde Staten verhuisde.
Daar hield ze zich bezig met haar kleindochters Marisa en Berry Berenson en met
het schrijven van haar memoires met de titel…..Shocking! De eerste woorden van
haar autobiografie luiden: “Ik ken Schiap (haar koosnaam) maar van horen
zeggen. Ik heb haar gezien in een spiegel. Voor mij vertegenwoordigt ze iets
als de vijfde dimensie”. Coco Chanel, haar belangrijkste rivaal maakte in
dat zelfde jaar een veelbesproken comeback.
Elsa overleed twintig jaar later, in
1973, in haar slaap, in Parijs, twee jaar na Coco Chanel. Na haar overlijden
doneerde Schiaparelli 6.387 tekeningen die ze tussen 1933 en 1955 had gemaakt
aan l’Union Française des Arts du Costume. Veel van deze tekeningen waren te
zien tijdens de expositie.
Chanel werd in de jaren tachtig opnieuw
tot leven gewekt, aangevuurd door Karl Lagerfeld. Schiaparelli moest tot 2007 wachten
op een reddende engel. Diego Della Valle, een Italiaanse zakenman achter de
merken Tod’s Hogan en Roger Vivier, herlanceerde het merk op hetzelfde
historische adres aan de place Vendôme. De wedergeboorte met diverse ontwerpers
waaronder Christian Lacroix verliep niet zonder problemen. Pas in 2019 lukt het
Daniel Roseberry, een 36 jarige Texaan, om het merk weer ‘smoel’ te geven. Op
z’n zachts gezegd is hij het die het luxe modehuis weer opnieuw leven inblaast.
Zo zong Lady Gaga bij de inauguratie van Joe Biden het Amerikaans volkslied
gehuld in een jurk van Roseberry’s hand. Op haar borst een vergulde koperen
duif die een olijftak vasthoudt als symbool van harmonie en vrede. Of Bella
Hadid met een borst bedekkend sieraad waarin je een paar longen kon ontwaren
tijdens het filmfestival van Cannes. Beyoncé werd gespot met een zwart leren
mini-jurk en statement oorringen op de Grammy Awards. Kim Kardashian was te
zien in een leren schild waarin een bodybuildersfiguur was geboetseerd.
Elsa Schiaparelli, het verhaal van een onafhankelijke
vrouw, een excentrieke durfal van rijke Romeinse komaf, die op een
Trans-Atlantische oceaanschuimer kennis maakte met het surrealisme, een tijd in
New York woonde met een waarzegger die tegelijk een oplichter was, die berooid
en alleen met haar gehandicapte dochter in Parijs aankwam en in Parijs een
modelabel begon waarvan de reputatie nog altijd nazindert.
Jammer dat jullie er niet bij konden zijn, dus geniet van de foto’s.
Reacties van Nederlanders wonend en werkend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Peter Jan
Wat een genot om naar zo'n tentoonstelling te kunnen gaan en al dat moois in het echt te kunnen bewonderen. Wie weet ben ik op een dag weer zo mobiel dat ik regelmatig naar Parijs kan gaan. Dank voor de mooie foto's en reportage.
Rest mij de vraag waarom de jurk van Wallis Simpson bijdroeg aan de slechte verhouding met het Engelse koningshuis. Was het de oranje sjerp of was hij "te bloot" ?
Reactie van Ferry van der Vliet
@ Peter-Jan. Ik denk dat de jurk gewoon een aanleiding was om gal te spuien op de verhouding met de Engelse Koning die door de liefde voor haar gedwongen werd om afstand te doen van de Engelse Kroon. Met deze jurk kreeg zij zeven pagina's in de Amerikaanse Vogue. Overigens een verhaal dat veel overeenkomsten vertoond met de hetze van de Engelse pers tegen Meghan en Harry.
Reactie van Peter Jan
Ik ben geen kenner, maar gebruik wel mijn ogen. Ik vind de jurk een van de minst mooie van de hier getoonde collectie, zelfs niet mooi gemaakt. Een kreeft van een jurk is geen uitdrukking, een draak van een jurk vast wel. En wat je zegt, het koningshuis overzee en de pers....
Reactie van Nanny Verspuij
Ik sluit me helemaal aan met wat Peter Jan schrijft....Wat een genot om naar zo'n tentoonstelling te kunnen gaan en al dat moois in het echt te kunnen bewonderen.....Prachtig... prachtig....dank voor dit prachtige en inspirerende artikel!
Reactie van Antoine Snijers
Mooi artikel en leerzaam. Merci.
Reactie van Brigit Sack
Heel fijn Ferry, dat je deze mooie foto’s en verhaal met ons deelt!