Groot, groter, grootst, dat is wat ik kan bedenken over het gratis te bezoeken evenement ‘Le Grand Numéro de Chanel’, in het Palais Éphémére, een locatie die synoniem is voor de catwalkcollecties van dit modehuis en dat tevens dienst doet voor alle grote evenementen in de hoofdstad zolang het Grand Palais klaargemaakt wordt voor de zomerspelen van 2024. Le Grand Numéro de Chanel is een unieke ervaring zowel voor experts als voor niet-ingewijden. Een meeslepende reis waar al je zintuigen geprikkeld worden. Verwacht magie, dans, live music, spectaculaire parfums, kunstinstallaties, geschiedenislessen, expertconsultaties, onderdompelingen in virtual reality onverwachte ontdekkingen en langverwachte ontmoetingen met de ‘sterren’ van Chanel. De grande opening in december, in het bijzijn van Marion Cotillard, actrice en het huidige gezicht van Chanel Nº 5, Keira Knightly, de huisambassadeur van Coco Mademoiselle, Laura Basuki, het Indonesiche gezicht van Chanel en de Koreaanse acteur Park Seo Joon het nieuwe gezicht van Chanel Nº 5, liet Instagram zowat ontploffen.
Het parfum Chanel Nº 5 is nu 100 jaar
oud, nou ja, 101 om precies te zijn, en is nog altijd het beroemdste parfum ter
wereld. Een geur die synoniem staat voor glamour en tijdloze vrouwelijkheid.
Het parfum dat er in is geslaagd om zowel culturele voorkeuren als vluchtige
trends te overstijgen. We kennen allemaal het iconisch geworden antwoord van
Marlyn Monroe op de vraag: “What are you wearing in bed? Only Chanel Nº 5!” Het
is ongetwijfeld het meest beroemde parfum dat ooit is gemaakt. Het reukwater
komt uit handen van parfumeur Ernest Beaux in 1921 in Grasse, de bakermat van
de Franse parfumindustrie. Hij goot noten van roos, ylang-ylang, jasmijn,
lelietje-van-dalen en iris, gemixt met een houtachtige basis van vetiver,
sandelhout, vanille, amber en patchouli. In die tijd draaide de geurindustrie
om soliflores, geuren die de geur van één enkele bloem nabootsten, wat
resulteerde in een hyperrealistische maar vaak eentonige geur. In een poging om
deze norm uit te dagen, gaf Gabrielle (Coco) Chanel de Russische parfumeur Beaux
de opdracht om iets totaal anders te creëren - een geur gemaakt en samengesteld
net als haar jurken.
De kostbare rozen en jasmijnbloemen
worden nog steeds geplukt uit de Chanel-velden in Grasse en de iconische
gefacetteerde vierkante fles is nog steeds herkenbaar aan haar vorm. Van dit
legendarische flesje gaat wereldwijd elke 55 seconden een exemplaar over de
toonbank, maar daarnaast heeft Chanel ook heel wat andere iconische geuren in
haar collectie. Het bedrijf, eigendom van Alain en Gérard Wertheimer, werd in 2021
gewaardeerd op 14,6 miljard euro. Het Franse mode- en parfumhuis trekt dit keer
dan ook alle registers open om haar parfums in de kijker te zetten.
Le Grand Numéro de Chanel is
samengesteld door Thomas du Pré de Saint Maur, volgens zijn visitekaartje Head
of Global Creative Resources van de parfum-, beauty-, horloge- en
juwelendivisies bij Chanel. Het idee van deze expo is niet alleen het unieke
karakter van Chanel parfums te laten zien maar ook de geschiedenis en de stijl
in het bijzonder. Bij Le Grand Numéro de Chanel gaat het vooral om de beleving
ervan. Het idee is dat je je overgeeft aan dagdromen en na binnenkomst je eigen
pad uitstippelt. Het voelt een beetje als het ontdekken van de etalages van
Galeries Lafayette en Printemps in de kersttijd, maar dan voor volwassenen.
De reis begint in een donkere kamer waar
schijnwerpers een ouderwets Frans orkest uitlichten voordat het doek omhoog
gaat, et voila, treed binnen in de wereld van Coco Chanel. Een kolossale
cirkelvormige ruimte die wel iets weg heeft van een circustent waar de wereld
van de Chanel-parfumerie tot leven komt. Een ervaring die doet denken aan de
aankomst van Alice in Wonderland. Eenmaal binnen is er zoveel om naar te
kijken, lichten, hangende structuren, megagrote sculpturen en ongelofelijk
getalenteerde artiesten. Het merk ontvouwt hier zijn universum op grootse
wijze. Hier praten de muren, rondom staan gigantische parfumflessen (Coco
Mademoiselle, Les Exclusifs, Bleu, Chance en Nº 5) waarachter het avontuur
wacht. Er is geen vaste route maar ik begin met de ruimte gewijd aan Nº 5.
Een geweldige entree met adembenemende
lichtprojecties op het plafond. Links en rechts diverse ruimtes die je steeds
brengen naar een ander omniversum. Je ziet kunstwerken van Andy Warhol die nog
nooit eerder aan het publiek zijn getoond. In een andere ruimte word je
teruggevoerd naar 1921, het jaar waarin parfumeur Ernest Beaux werd gevraagd om
voor Chanel een parfum te ontwerpen; “artificial like a dress”. Mede dankzij
virtual reality kruip je in de huid van Ernest Beaux terwijl hij, in haar
Parijse appartement, de vijfde geursample aan Coco Chanel laat ruiken – die
onmiddellijk de geur herkent die zou uitgroeien tot het iconische parfum met de
naam nummer vijf. Was het omdat de keuze was gevallen op het vijfde nummer of
omdat 5 haar magische getal was. Ze presenteerde haar collecties altijd op de
vijfde dag van de vijfde maand omdat het geluk zou brengen. Sterker nog, het is
een traditie waar het huis Chanel tot op de dag van vandaag trouw aan blijft.
Dankzij VR beleef je dit bijzondere moment zelf.
De 'sterren' van Chanel; Carole Bouquet en Catherine Deneuve
De reclamefilm ‘Le Chaperon rouge’ met Estella Warren gemaakt door Luc Besson in 1998
Ook de andere geuren van Chanel komen
aan bod in de expositie, zoals Chance, Coco Mademoiselle, Bleu en de parfums
uit de Exclusifs de Chanel-lijn, die zijn gebaseerd op de levensloop van Coco
Chanel. Hier krijg je de kans je eigen persoonlijkheid te vertalen naar een van
deze achttien geuren. Of zoals Chanel-parfumeur Oliver Polge zegt: “Geur is een
verbinding met de wereld om ons heen, een manier om onszelf aan de wereld te
laten zien”.
Daarna volgt de jazzy urban wereld van
het parfum Bleu de Chanel waar je wordt ondergedompeld in een
multi-zintuigelijke wereld door, door de ramen van de gebouwen en
wolkenkrabbers te turen om aanwijzingen te vinden om zo je eigen muziek te
componeren. Ben je op zoek naar de geur die past bij je alter ego. Breng dan
een bezoek aan de geurdokters van Chanel die je aan de hand van een
psychologische test een recept geven voor een van de 18 geuren uit de Chanel
Exclusifs lijn. Wil je ze allemaal reken dan op prijzen tussen de € 10.000 en
de € 35.000 euro. Wel mooi verpakt in een exclusieve case.
Wat niet mag ontbreken is de geur Coco
Mademoiselle waar Keira Knightly het Chanel gezicht van is. Loop door de met kroonluchters omzoomde gang
vol met grafitty en kraak zo de code om de controle kamer binnen te gaan vol
met kledingstukken die Keira droeg in die bedwelmende commercials en
advertenties. Coco Mademoiselle wordt ook wel gezien als de jongste geur van
Chanel.
Last but not least, de boetiek vol met
exclusieve Chanel geschenken die natuurlijk niet mogen ontbreken. Zoals het
parfum in genummerde cases, 30 uitzonderlijke kunstwerken geïnspireerd op ’s
werelds beroemdste parfum, een tarotspel, puzzels, een houten schaakbord dat we
kennen uit een van de commercials van Coco Mademoiselle en wat zeker voor de
wat oudere generatie niet mag ontbreken is een borduurpakket.
De boodschap van Chanel is duidelijk:
Geur kan herinneringen oproepen, emoties triggeren en heeft het vermogen om je
te transformeren.
Le Grand Numéro de Chanel is nog te zien
tot en met 9 januari 2023 in het Grand Palais Éphémère. Openingstijden van
10.00 tot 20.00 uur. De toegang is gratis. Maar boeken is een must. Mocht er
ondanks de gigantische belangstelling geen mogelijkheid meer te zijn om te
boeken, geniet dan van de foto’s in mijn blog. Tijdens mijn bezoek zag ik ook
mensen gewoon geld bieden voor de toegangskaarten aan mensen die de lange
wachtrij beu waren.
Gij gelukzak! Ik ben in Parijs, en wilde daar graag naartoe maar alle tickets zijn de deur uit. Bedankt om me zo toch een glimp te laten opvangen van wat er te zien is .
BeantwoordenVerwijderenPS: borduren is hip, dus helemaal niet alleen voor oude dames ;) .