Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

maandag 2 januari 2023

LE GRAND NUMÉRO DE CHANEL, DE ULTIEME ZINTUIGLIJKE ERVARING

Groot, groter, grootst, dat is wat ik kan bedenken over het gratis te bezoeken evenement ‘Le Grand Numéro de Chanel’, in het Palais Éphémére, een locatie die synoniem is voor de catwalkcollecties van dit modehuis en dat tevens dienst doet voor alle grote evenementen in de hoofdstad zolang het Grand Palais klaargemaakt wordt voor de zomerspelen van 2024. Le Grand Numéro de Chanel is een unieke ervaring zowel voor experts als voor niet-ingewijden. Een meeslepende reis waar al je zintuigen geprikkeld worden. Verwacht magie, dans, live music, spectaculaire parfums, kunstinstallaties, geschiedenislessen, expertconsultaties, onderdompelingen in virtual reality onverwachte ontdekkingen en langverwachte ontmoetingen met de ‘sterren’ van Chanel. De grande opening in december, in het bijzijn van Marion Cotillard, actrice en het huidige gezicht van Chanel Nº 5, Keira Knightly, de huisambassadeur van Coco Mademoiselle, Laura Basuki, het Indonesiche gezicht van Chanel en de Koreaanse acteur Park Seo Joon het nieuwe gezicht van Chanel Nº 5, liet Instagram zowat ontploffen.

 

Het parfum Chanel Nº 5 is nu 100 jaar oud, nou ja, 101 om precies te zijn, en is nog altijd het beroemdste parfum ter wereld. Een geur die synoniem staat voor glamour en tijdloze vrouwelijkheid. Het parfum dat er in is geslaagd om zowel culturele voorkeuren als vluchtige trends te overstijgen. We kennen allemaal het iconisch geworden antwoord van Marlyn Monroe op de vraag: “What are you wearing in bed? Only Chanel Nº 5!” Het is ongetwijfeld het meest beroemde parfum dat ooit is gemaakt. Het reukwater komt uit handen van parfumeur Ernest Beaux in 1921 in Grasse, de bakermat van de Franse parfumindustrie. Hij goot noten van roos, ylang-ylang, jasmijn, lelietje-van-dalen en iris, gemixt met een houtachtige basis van vetiver, sandelhout, vanille, amber en patchouli. In die tijd draaide de geurindustrie om soliflores, geuren die de geur van één enkele bloem nabootsten, wat resulteerde in een hyperrealistische maar vaak eentonige geur. In een poging om deze norm uit te dagen, gaf Gabrielle (Coco) Chanel de Russische parfumeur Beaux de opdracht om iets totaal anders te creëren - een geur gemaakt en samengesteld net als haar jurken.


Het parfum Chanel Nº 5 is nu 100 jaar oud, nou ja, 101 om precies te zijn
 

De kostbare rozen en jasmijnbloemen worden nog steeds geplukt uit de Chanel-velden in Grasse en de iconische gefacetteerde vierkante fles is nog steeds herkenbaar aan haar vorm. Van dit legendarische flesje gaat wereldwijd elke 55 seconden een exemplaar over de toonbank, maar daarnaast heeft Chanel ook heel wat andere iconische geuren in haar collectie. Het bedrijf, eigendom van Alain en Gérard Wertheimer, werd in 2021 gewaardeerd op 14,6 miljard euro. Het Franse mode- en parfumhuis trekt dit keer dan ook alle registers open om haar parfums in de kijker te zetten.

 


De kostbaarste bloemen worden verwerkt in de Chanel parfums

Le Grand Numéro de Chanel is samengesteld door Thomas du Pré de Saint Maur, volgens zijn visitekaartje Head of Global Creative Resources van de parfum-, beauty-, horloge- en juwelendivisies bij Chanel. Het idee van deze expo is niet alleen het unieke karakter van Chanel parfums te laten zien maar ook de geschiedenis en de stijl in het bijzonder. Bij Le Grand Numéro de Chanel gaat het vooral om de beleving ervan. Het idee is dat je je overgeeft aan dagdromen en na binnenkomst je eigen pad uitstippelt. Het voelt een beetje als het ontdekken van de etalages van Galeries Lafayette en Printemps in de kersttijd, maar dan voor volwassenen.



 

De reis begint in een donkere kamer waar schijnwerpers een ouderwets Frans orkest uitlichten voordat het doek omhoog gaat, et voila, treed binnen in de wereld van Coco Chanel. Een kolossale cirkelvormige ruimte die wel iets weg heeft van een circustent waar de wereld van de Chanel-parfumerie tot leven komt. Een ervaring die doet denken aan de aankomst van Alice in Wonderland. Eenmaal binnen is er zoveel om naar te kijken, lichten, hangende structuren, megagrote sculpturen en ongelofelijk getalenteerde artiesten. Het merk ontvouwt hier zijn universum op grootse wijze. Hier praten de muren, rondom staan gigantische parfumflessen (Coco Mademoiselle, Les Exclusifs, Bleu, Chance en Nº 5) waarachter het avontuur wacht. Er is geen vaste route maar ik begin met de ruimte gewijd aan Nº 5.



 

Een geweldige entree met adembenemende lichtprojecties op het plafond. Links en rechts diverse ruimtes die je steeds brengen naar een ander omniversum. Je ziet kunstwerken van Andy Warhol die nog nooit eerder aan het publiek zijn getoond. In een andere ruimte word je teruggevoerd naar 1921, het jaar waarin parfumeur Ernest Beaux werd gevraagd om voor Chanel een parfum te ontwerpen; “artificial like a dress”. Mede dankzij virtual reality kruip je in de huid van Ernest Beaux terwijl hij, in haar Parijse appartement, de vijfde geursample aan Coco Chanel laat ruiken – die onmiddellijk de geur herkent die zou uitgroeien tot het iconische parfum met de naam nummer vijf. Was het omdat de keuze was gevallen op het vijfde nummer of omdat 5 haar magische getal was. Ze presenteerde haar collecties altijd op de vijfde dag van de vijfde maand omdat het geluk zou brengen. Sterker nog, het is een traditie waar het huis Chanel tot op de dag van vandaag trouw aan blijft. Dankzij VR beleef je dit bijzondere moment zelf.



Je maakt kennis met Chanel kunst die nog nooit aan het publiek is getoond

 


Adembenemende sculpturen en projecties op het plafond



Je maakt kennis met de sterren die dit beroemde parfum vertegenwoordigden, Marie-Hélène Arnaud (de eerste), Suzy Parker, Ali MacGraw, Candice Bergen, Lauren Hutton, Jean Shrimpton, CatherineDeneuve, Carole Bouquet, Gisele Bündchen, Nicole Kidman, Audrey Tautou en de laatste campagne met Marion Cotillard op de maan. Je ziet ook de jurk die gedragen wordt door Marion Cotillard in de reclamefilm voor Chanel Nº 5. Verder een ruimte die plaats biedt aan de reclamefilm ‘Le Chaperon rouge’ met Estella Warren gemaakt door Luc Besson in 1998. (bekijk alle filmpjes)


De 'sterren' van Chanel; Carole Bouquet en Catherine Deneuve


De reclamefilm ‘Le Chaperon rouge’ met Estella Warren gemaakt door Luc Besson in 1998

 

Ook de andere geuren van Chanel komen aan bod in de expositie, zoals Chance, Coco Mademoiselle, Bleu en de parfums uit de Exclusifs de Chanel-lijn, die zijn gebaseerd op de levensloop van Coco Chanel. Hier krijg je de kans je eigen persoonlijkheid te vertalen naar een van deze achttien geuren. Of zoals Chanel-parfumeur Oliver Polge zegt: “Geur is een verbinding met de wereld om ons heen, een manier om onszelf aan de wereld te laten zien”.



De ruimte, ingericht als casino, die in het teken staat van het parfum Chance nodigt je uit om roulette te spelen, te draaien aan het rad van fortuin of te dobbelen
  en zo geschenken te winnen. Maar niet voor dat je ineens backstage bent bij het ballet waar je de make-up artists van Chanel aan het werk kunt zien.


 

Daarna volgt de jazzy urban wereld van het parfum Bleu de Chanel waar je wordt ondergedompeld in een multi-zintuigelijke wereld door, door de ramen van de gebouwen en wolkenkrabbers te turen om aanwijzingen te vinden om zo je eigen muziek te componeren. Ben je op zoek naar de geur die past bij je alter ego. Breng dan een bezoek aan de geurdokters van Chanel die je aan de hand van een psychologische test een recept geven voor een van de 18 geuren uit de Chanel Exclusifs lijn. Wil je ze allemaal reken dan op prijzen tussen de € 10.000 en de € 35.000 euro. Wel mooi verpakt in een exclusieve case.



De Chanel Exclusifs lijn


Overal zijn Chanel adviseurs aanwezig

 

Wat niet mag ontbreken is de geur Coco Mademoiselle waar Keira Knightly het Chanel gezicht van is.  Loop door de met kroonluchters omzoomde gang vol met grafitty en kraak zo de code om de controle kamer binnen te gaan vol met kledingstukken die Keira droeg in die bedwelmende commercials en advertenties. Coco Mademoiselle wordt ook wel gezien als de jongste geur van Chanel.




Last but not least, de boetiek vol met exclusieve Chanel geschenken die natuurlijk niet mogen ontbreken. Zoals het parfum in genummerde cases, 30 uitzonderlijke kunstwerken geïnspireerd op ’s werelds beroemdste parfum, een tarotspel, puzzels, een houten schaakbord dat we kennen uit een van de commercials van Coco Mademoiselle en wat zeker voor de wat oudere generatie niet mag ontbreken is een borduurpakket.



Last but not least, de boetiek vol met exclusieve Chanel geschenken


 

De boodschap van Chanel is duidelijk: Geur kan herinneringen oproepen, emoties triggeren en heeft het vermogen om je te transformeren.


 

Le Grand Numéro de Chanel is nog te zien tot en met 9 januari 2023 in het Grand Palais Éphémère. Openingstijden van 10.00 tot 20.00 uur. De toegang is gratis. Maar boeken is een must. Mocht er ondanks de gigantische belangstelling geen mogelijkheid meer te zijn om te boeken, geniet dan van de foto’s in mijn blog. Tijdens mijn bezoek zag ik ook mensen gewoon geld bieden voor de toegangskaarten aan mensen die de lange wachtrij beu waren.



1 opmerking:

  1. Gij gelukzak! Ik ben in Parijs, en wilde daar graag naartoe maar alle tickets zijn de deur uit. Bedankt om me zo toch een glimp te laten opvangen van wat er te zien is .
    PS: borduren is hip, dus helemaal niet alleen voor oude dames ;) .

    BeantwoordenVerwijderen