Couvent des Cordeliers, Paris print fair
Couvent des Cordeliers
Het Couvent des
Cordeliers was een van de oudste kloosternederzettingen in het middeleeuwse
Parijs. Omgeven door de rue Antoine-Dubois, rue Monsieur-le-Prince, rue de La Harpe
en de rue de l’École-de-Médicine, grenzend aan de église Saint-Côme op de hoek
van de rue Racine en de boulevard Saint-Michel. Hier lagen eens wijngaarden, begrensd door de stadsmuren
van Philippe Auguste, ook bekend als Koning Filips II. Het was Lodewijk IX,
bijgenaamd de Heilige of Jeanne d’Evreux, de weduwe van Koning Karel IV,
bijgenaamd de Schone, (er bestaan twee versies van het verhaal) die een stuk
grond aanbood voor de monniken van deze orde om een klooster, kerk en refter te bouwen. De bouw
hiervan begon rond 1230 en de ‘refectoire’, waarover later meer, werd pas in
1506 voltooid. Het Cordeliers-klooster was een van de grootste in Parijs. De
term Cordeliers verwijst naar Franciscaanse monniken afkomstig uit geheel
Frankrijk (er waren verschillende Cordeliers-kloosters in Frankrijk), verbonden
met de Heilige Franciscus van Assisi en
herkenbaar aan het grote koord dat werd gedragen om het handgeweven gewaad. Het
klooster nam een zeer belangrijke plaats in in de religieuze en intellectuele
geschiedenis van Parijs. Franciscaner monniken uit geheel Europa kwamen hier om
hun theologische opleiding te volgen of af te ronden. De kloosterbibliotheek,
omvatte ten tijde van de Revolutie maar liefst 25.000 banden. De Franse
Revolutie luidde overigens de doodsklok voor religieuze congregaties in Frankrijk.
In 1790 werden alle 284 Franciscaanse kloosters, verspreid over geheel
Frankrijk, gesloten.
Op 27 april 1790 werd de kloosterkapel ‘gevorderd’ door een radicaal gezelschap dat zich de Club des Cordeliers noemde. Officieel ‘Société des droits de l'homme et du citoyen’ geheten – de maatschappij voor de Rechten van de Mens en de Burger. . De club verspreidde ideeën over vrijheid, gelijkheid en broederschap en had zich als taak gesteld een toeziend oog op de revolutie te houden en waakzaam te zijn tegen misbruik van macht. Camille Desmoulins was de oprichter.Tot de overige vooraanstaande leiders of leden behoorden advocaten, journalisten, republikeinen en revolutionairs waaronder: Jean-Paul Marat, Georges Danton, en Louis Legendre.
De dood van Marat
door Jacques-Louis David 1793
De Club der Cordeliers hield een waakzaam oog op de aristocraten, volgde kritisch diverse regeringsinstanties, voerde acties door middel van enquêtes, intekenlijsten, petities, demonstraties en indien nodig oproeren. Ze speelden een belangrijke rol bij de afschaffing van de monarchie in de zomer van 1792. Een deel van het klooster werd toen omgevormd tot ziekenhuis voor de revolutionaire Marseillais die gewond raakten bij de aanval op het paleis in de Tuilerieën. Danton en Demoulins maakten zich inmiddels zorgen over de richting van de Revolutie en riepen publiekelijk op tot matiging. Op 30 maart 1794 werden ook zij gearresteerd en beschuldigd door Robespierre van fraude en samenzwering. Op 5 april gingen Desmoulins en Danton met dertien anderen naar de guillotine. De staatsman Georges Danton stierf als laatste nadat hij de beul had gemaand niet te vergeten zijn hoofd aan het volk te tonen; “het mag bepaald gezien worden”.
De bekende journalist Jean-Paul Marat werd een tiental maanden eerder vermoord door een sympathisante van de Girondijnen, te weten Charlotte Corday. Hij werd geëerd als een martelaar van de vrijheid, zij werd vier dagen na Marats dood, gedood door middel van de guillotine.
Zoals je kunt lezen kent dit monument in Parijs een rijke geschiedenis. In overeenstemming met het thema geneeskunde huisvestte het eerst het Musée Dupuytren uit 1835, een zeer ongebruikelijk museum in Parijs rond anatomie en geneeskunde, dat verbonden is met de school voor geneeskunde en de Université Pierre et Marie Curie. De refter van de Cordeliers is een fantastische plek om te ontdekken, voor iedereen die geïnteresseerd is in architectuur in gotische stijl. De refter is het enige overblijfsel van het voormalige Cordeliersklooster. Een deel van het gebouw wordt gebruikt door de universiteiten van Paris V en Paris VI. Dit gebouw, dat in 1905 op de monumentenlijst werd gezet werd in de jaren 2016 tot 2018 voor ruim 10,5 miljoen euro gerestaureerd.
Paris print fair 2023 - Jurjens Fine Art Amsterdam - Hieronymus Bosch: Parable of the two blind man
Mede dankzij de stad Parijs is de eetzaal van 700 m²
geschikt gemaakt voor culturele evenementen en de bovenverdiepingen huisvesten
studio’s om onderzoekers in residentie te huisvesten. Wat betreft het
18e-eeuwse paviljoen dat grenst aan de refter, daar is de receptie van deze nieuwe instelling
gehuisvest. De ingang bevindt zich op nummer 15 van de rue de l’École de
Médicine. Deze straat heette vroeger rue des Cordeliers en later rue Marat.
Zoals ik al eerder schreef, deze
tentoonstelling / beurs geeft je niet alleen de mogelijkheid om kennis te maken
met beroemde prentkunst maar geeft je ook de gelegenheid om dit unieke gebouw
van binnen te bekijken. Rue de l’École de Médecine 15.
Van donderdag 23 maart tot en met zondag 26 maart geven de volgende galeries ‘acte de presence’:
Galerie Arenthon – Parijs
Galerie Bei der Oper – Wenen
Galerie Nathalie
Béreau – Parijs & Chinon
Galerie C.G.
Boerner – Düsseldorf & New York
Galerie Brugal –
Pont l’Abbé
Galerie Christian
Collin – Parijs
Galerie documents
15 – Parijs
Galerie Grillon –
Parijs
Jurjens Fine Art –
Amsterdam
Galerie Le Coin des
Arts – Paris
Paris print fair 2023 - Pasnic Collection Parijs: Antonio Segui
Lelong Editions –
Paris
Galerie Martinez D.
– Paris
Palau Antiguitats –
Barcelona
Galerie H.H.
Rumbler – Frankfurt
Galerie Sagot Le
Garrec – Parijs
Galerie Sarah
Sauvin – Parijs
Galerie Xavier
Sedoux – Parijs
Emanuel von Baeyer
Cabinet – Londen
Pasnic collection –
Parijs
Association Les
amateurs d’estampes – Parijs
Kimsooja 'To Breathe' Galeries Lafayette Haussmann
In december 1893 openden de neven Théophile Bader en Alphonse Kahn een winkel met naaigerief, dat 'Aux Galeries Lafayette' werd genoemd. De naam van de winkel verwees naar het oorspronkelijke adres aan de rue La Fayette, op wandelafstand van de Opera Garnier. In 1905 gaf Bader de Franse architect Georges Chedanne de opdracht om de nieuw aangekochte gebouwen (rue la Fayette 38, 40 en 42) volledig te herbouwen, wat duurde tot in 1907. Weer een aantal jaren later werd Galeries Lafayette uitgebreid met de aankoop van het pand aan de boulevard Haussmann nummer 15 en groeide uit tot het indrukwekkende warenhuis dat we nu kennen.
Pas in 1912 kreeg Lafayette de monumentale koepel in Byzantijnse stijl
van gekleurd glas en smeedijzer, een ontwerp van de Franse architect Ferdinand
Chanut. Maar liefst 33 meter hoog. Het metalen frame steunt op 10 punten en is
voorzien van gebrandschilderd glas
rijkelijk versierd met bloemmotieven van glaskunstenaar Jacques Grüber, dat
weer zorgt voor een prachtig goudkleurig licht.
De rijk geornamenteerde balustrades zijn van de hand van Louis
Majorelle. De koepel gaf het gebouw de bijnaam ‘Magasin Coupole’.
Vanaf de derde etage heeft u een
prachtig overzicht. Wat u zeker moet doen is een bezoek brengen aan de vijfde
etage waar u door de binnenramen kunt kijken naar de speciale ijzeren
constructie van de achterkant van de koepel. Met de roltrappen gaat u naar de
zevende etage en vervolgens met trappen naar de achtste etage. Vanaf het terras
wordt u gratis getrakteerd op een
adembenemend uitzicht over Parijs. Met name het uitzicht op de Opera Garnier is
spectaculair. Volgens een gedenksteen is op dit zelfde dak op 19 januari 1919
een vliegtuig geland. Ook kunt u de stalen buitenconstructie bekijken die de
grote binnenkoepel van daglicht voorziet. Als laatste tip geef ik u mee om
zeker in december een kijkje te nemen in Galeries Lafayette. Onder de koepel,
op de plek waar Edith Piaf in 1950 haar chansons; "la Vie en rose",
"l'Hymne à l'amour" en "La plus belle histoire d'amour" ten
gehore bracht, staat dan een immense kerstboom met een hoogte van meer dan 25
meter.
De constructie aan de binnenzijde
'To Breathe'
Maar van 14 april tot en met 30 juni
krijg je ook de unieke kans om onder begeleiding de binnenkant van de
constructie te bekijken. Dit ter gelegenheid van een speciale licht
georiënteerde kunstinstallatie ‘To Breathe’, van de Koreaanse kunstenaar
Kimsooja, in opdracht van Lafayette Anticipations. Lafayette Anticipations is
eigendom van de Fondation Galeries Lafayette en een fonds te weten, ‘Fonds de
Dotation’ van de familie Moulin. Ginette Moulin is een Franse zakenvrouw, voorzitter
en meerderheidsaandeelhouder van Galeries Lafayette.
Door de iconische glazen koepel te
bedekken met een speciale folie, die natuurlijk licht afbuigt in alle kleuren van de regenboog (ook wel
diffractie genoemd), transformeert
Kimsooja de externe oppervlakken van de koepel en de interne ruimtes in een iriserend
landschap die gedurende de dag steeds een veranderend beeld geven (te denken
aan de kleuren van olie op het water of die van enorme zeepbellen). Meer dan
110 jaren na de bouw geeft Kimsooja de koepel zijn kleuren terug, met behulp
van de natuurlijke kenmerken van licht in overeenstemming met de
oorspronkelijke bedoelingen van Jacques Grüber. De kunstenares creëert zo een
ongekende dialoog met deze iconische koepel en het architecturale erfgoed van
Galeries Lafayette door op slimme wijze gekleurd licht terug te brengen in het
hart van dit historische art nouveau gebouw.
‘To Breathe’ is te bewonderen van 14
april tot en met 30 juni 2023. Meer dan 660 ruiten, 1.000 m² glas worden in 12 dagen bedekt met het
speciale folie. Bezoeken aan de binnenkant van de koepel op de 5e
etage zijn alleen mogelijk door vooraf te boeken. Kosten per persoon € 15.
Reserveren op https://haussmann.galerieslafayette.com/events/visites-patrimoine/
Elke woensdag van 10.00 uur tot 12.00
uur (zonder rondleiding)
Elke vrijdag van 12.00 uur tot 14.00 uur
(zonder rondleiding)
Elke zaterdag van 09.00 tot 10.30 uur
(rondleiding in het Frans)
Elke zondag van 10.00 tot 11.30 uur
(rondleiding in het Engels)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten