Dit jaar herdenken ze in Parijs de honderdste sterfdag van Alexandre Gustave Boenickhausen. De naam zegt je waarschijnlijk niets. Toch was deze man de ingenieur achter meer dan honderd metalen bouwwerken in de negentiende eeuw waaronder vele bruggen en viaducten over de hele wereld; Spanje, Roemenië, Frankrijk, Portugal, Egypte, Latijns Amerika. Hij ontwierp het West station in Pest, de metalen geraamtes van de Bon Marché, Palais de Galliera, de Crédit Lyonnais te Parijs, het Vrijheidsbeeld en... hij was de man achter het meest iconische symbool van de wereld en van de Franse hoofdstad. Gaat er inmiddels een lampje branden? Ik heb het over Gustave Eiffel.
Gustave Eiffel werd geboren tijdens het
begin van de industriële revolutie, op 15 december 1832 in Dijon als de zoon
van François Alexandre Boenickhausen en Catherine Mélanie Moneuse. Zijn moeder had
een lucratief bedrijfje, de kolenhandel waar ook zijn vader in werkzaam was. Gustave
werd niet geboren als Gustave Eiffel, maar als Alexandre Gustave Boenickhausen.
Toch was de naam Eiffel al in gebruik. De familie van vaderskant gebruikte de
naam al jaren, als verwijzing naar de Eifelbergen in Duitsland, waar de familie
oorspronkelijk vandaan kwam. Formeel werd Gustave ingeschreven als Alexandre
Gustave Boenickhausen dit Eiffel, vrij vertaald: ‘Alexandre Gustave Boenickhausen bekend als
Eiffel’. Pas in 1880 liet Gustave de naam Boenickhausen formeel vallen en werd
hij officieel ingeschreven als Gustave Eiffel.
Gustave bleek al snel een slimme jongen te zijn. Hij studeerde in Parijs aan de École Centrale des Arts et Manufactures, met als hoofdvak scheikunde, waarin hij op 23 jarige leeftijd afstudeert. Door zijn werk bij onder andere de Compagnie des Chemins de Fer de l'Ouest en de Compagnie Belge de Matériels de Chemin de Fer, doet hij ervaring op in het bouwen van bruggen, stations en metalen skeletbouw. Eiffel blijkt niet alleen een briljant ingenieur te zijn, maar ook iemand met een uitgesproken gevoel voor commercie. In 1884 wordt er al gewerkt aan plannen voor een groots monument voor de wereldtentoonstelling van 1889, dat het eeuwfeest van de Franse revolutie van 1789 moet markeren. Eiffel was in die tijd eigenaar van Eiffel en Cie, en was een van de weinigen die het principe van het bouwen van stalen constructies onder de knie had. Het waren de twee hoofdingenieurs van Eiffel en Cie; Maurice Kœchlin en Emile Nouguier, die op 6 juni 1884 met een stoutmoedig plan kwamen voor de bouw van een metalen toren van 300 meter, gelijk aan het symbolische getal van duizend voet.
Op 18 september 1884 kwam het patent nr.
164364 op naam te staan van Eiffel, Kœchlin en Nouguier, bij het Institut
National de Propriété Industrielle. De inmiddels beroemdste ingenieur ter
wereld bleek ook een vooruitziend zakenman te zijn. In ruil voor een procent
van de totale bouwkosten kocht Eiffel het exclusieve eigendomsrecht van het
patent van zijn twee hoofdingenieurs in 1886. In januari 1887 tekende Eiffel
een overeenkomst met de Franse overheid, waardoor hij een vergunning kreeg om
gedurende twintig jaar de toren onder eigen naam te exploiteren, plus een
subsidie van 1,5 miljoen Franse Franc. De overige gelden voor de 7,8 miljoen
Franse franc, die benodigd waren voor de bouw van de toren, betaalde hij voor
de helft uit eigen vermogen en de andere helft werd geleend bij drie banken.
Een Parijs reisgids 'Paris Diamant' uit 1887 (in mijn bezit) uitgegeven door Guides Joanne Hachette et Cie zonder de Eiffeltoren
Op 14 februari 1887 wordt een open brief gepubliceerd in de Franse krant Le Temps: "Wij, schrijvers, schilders, beeldhouwers, architecten, liefhebbers van de schoonheid onze stad Parijs, protesteren met al onze kracht, uit naam van de miskende Franse smaak en uit naam van de Franse kunst en geschiedenis, tegen de bouw in het hart van onze hoofdstad van deze nutteloze en monsterlijke Eiffeltoren, een aantasting van onze goede smaak en nu reeds omgedoopt tot Toren van Babel. Was getekend Guy de Maupassant, Sully Prudhomme, De Graaf van Lisle, Paul Verlaine, en Alexandre Dumas.
Enkele dagen later, op 28 januari 1887,
ging de eerste schop de grond in. Het duurde slechts zes maanden om de
funderingen te bouwen en 21 maanden, om de geprefabriceerde metalen delen op
zijn plaats te brengen. De fabriek van Eiffel in Levallois Perret fabriceerde
onder leiding van 40 ingenieurs en tekenaars de 18.038 metalen onderdelen
waaruit de toren bestond. Het metaal werd geleverd door de ijzerfabriek van
Dupont et Fould uit Pompey in de provincie Meurthe et Moselle. Alle metalen
onderdelen, 18.038 stuks in totaal, werden op de tiende millimeter nauwkeurig
voor-geponst met klinknagelgaten, zodat ze op locatie aan elkaar konden worden
bevestigd met klinknagels, eveneens uit eigen fabriek.
2,5 Miljoen klinknagels waren nodig voor
de bouw van de Eiffeltoren. Alleen al voor het monteren van de klinknagels was
een team van vier man nodig. Een om ze roodgloeiend te verhitten, twee om ze
bij de voorgevormde kop in de gaten te plaatsen en te houden en de vierde om de
klinknagel aan de achterzijde plat te slaan. Als de verhitte klinknagels
afkoelden krompen ze en trokken zo de onderdelen strak tegen elkaar. De eerste
verdieping werd bereikt op 7 december 1887, de tweede op 15 augustus 1888 en de
toren werd voltooid op 31 maart 1889. Tijdens de wereldtentoonstelling van 1889
werd de toren bezocht door 2 miljoen mensen en de kosten van de bouw werden al
tijdens de tentoonstelling zelf terugverdiend. Eiffel, toen 57 jaar was op slag
multi-miljonair. Om te voorkomen dat de Eiffeltoren zou worden afgebroken in
1910, wanneer zijn huurovereenkomst afliep, begon Eiffel met allerlei
natuurkundige experimenten. De toren fungeerde al als meteorologisch
waarnemingsstation en werd 10 jaar later gebruikt voor militaire toepassingen
op het gebied van draadloze telegrafie. Met de installatie van een permanent
radiostation in 1906 werd het voortbestaan van de toren bezegeld. Op 1 januari
1910 werd de huurovereenkomst met Eiffel verlengd met 66 jaar. De dichter Guy
de Maupassant vond het gezicht op de Eiffeltoren zo erg dat hij altijd in het
Restaurant Jules Verne op de tweede verdieping at. “De enige plek in de stad
waar hij het ding niet hoefde te zien”.
Maar het was niet allemaal rozengeur en maneschijn.
In 1892 wordt Eiffel hard geraakt door
een enorm schandaal. De Franse maatschappij, verantwoordelijk voor de bouw van
het Panamakanaal, waarvan Ferdinand de Lesseps de aanstichter was en waarvoor
Eiffel de sluizen zou bouwen, werd aangeklaagd vanwege steekpenningen aan 510
parlementsleden, waaronder zes ministers, die voor de pers een op handen zijnde
faillissement zouden verbergen, wat kort daarna ook plaatsvindt. Ongeveer
800.000 Fransen, onder wie 15.000 alleenstaande vrouwen. kleine beleggers
verliezen hun inzet, ongeveer 1,8 miljard goudfranken. Het schandaal is enorm. Hoewel
Eiffel niet verantwoordelijk kon worden gehouden, werd ook hij vervolgd en
veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf en een boete van 20.000 frank. Hij werd
uiteindelijk vrijgesproken en het vonnis vernietigd, maar zijn reputatie zou
permanent aangetast blijven.
Na het Panama debacle bleef Eiffel zich
tot aan zijn dood bezighouden met aerodynamica. Hij bouwde in 1909 bijvoorbeeld
een windtunnel waar luchtvaartpioniers als de gebroeders Wright en Louis
Blériot dankbaar gebruik van maakten voor hun onderzoek naar luchtvaarttechnieken.
Het onderzoekslab dat hij in 1912 in Parijs bouwde aan de rue Boileau, wordt tot op de dag van vandaag nog steeds
gebruikt voor aerodynamisch onderzoek. Hij wordt door sommigen nog steeds
beschouwd als de grondlegger voor de luchtvaartstudie.
Eiffel stierf op 27 december 1923 op
91-jarige leeftijd, als gevolg van een hersenbloeding, in zijn Parijse woning.
Hij was toen al weduwnaar (zijn echtgenote Marie Gaudelet overleed in 1877).
Eiffel had vijf kinderen, drie meisjes en twee jongens. 100 jaar na zijn dood
ligt hij nog steeds begraven in een zeer traditioneel familiegraf op de
begraafplaats van Levallois-Perret in Hauts-de-Seine. Zijn nakomelingen hebben
onlangs een verzoek ingediend bij het Elysée voor ‘pantheonisatie’. Het
bijzetten van Gustave Eiffel in hèt mausoleum voor beroemde Fransen; het
Pantheon.
( Bron: La Tour de
trois cents Mètres par Gustave Eiffel, 1900)
Ook na zijn dood op 27 december 1923
blijft de Eiffeltoren een absolute 'money maker'. Niet alleen vanwege de meer
dan 6 miljoen bezoekers per jaar. Sinds 1889 hebben al 300 miljoen mensen de
Eiffeltoren bezocht. Ruim een op de vier toeristen brengt een bezoek aan de
Eiffeltoren en het Ĩle de France trekt jaarlijks zo'n 44 miljoen toeristen
(Bron: Mairie de Paris 2022) Een andere bron van inkomsten komt uit een heel
andere onverwachte hoek. Namelijk het schroot dat vrijkomt bij de noodzakelijke
restauraties van de 123 jaar roestige oude 'ijzeren dame'. Dit ondanks het feit
dat de toren elke zeven jaar wordt geschilderd.
Zo werd in 1983 de beroemde
spiraalvormige trap ontmanteld. Die liep van de tweede naar de derde etage waar
Eiffel's privéappartement was gevestigd. De trap werd voor het eerst beklommen
door Gustave Eiffel, op 31 maart 1889, de dag van de inauguratie van de toren,
voor het hijsen van de Franse vlag op 300 meter hoogte. De trap werd
onderverdeeld in 24 stukken en werden op veilingen verkocht voor prijzen tussen
de € 80.000 en € 552 750. Delen van de trap zijn aangekocht door de Parijse
voorstad Nogent sur Marne, Musee d'Orsay en Musée de la Villette te Parijs en
het Museum van de geschiedenis van de spoorwegen in Janville-Nancy. Maar ook
het Nederlandse ICT bedrijf Eiffel heeft sinds 2007 een deel van de beroemde
trap in zijn bezit. "Deze trap staat symbool voor het feit dat wij ons
bedrijf naar nog grotere hoogtes willen brengen", aldus de directeur Erik
Kurvers.
Cijfers om te onthouden
·
6,2
miljoen bezoekers (2022)
·
Omzet
100 miljoen (2022)
·
Huidige
hoogte 330 meter
·
Zonder
antenne 312 meter
·
Totale
breedte op de grond 125 meter
·
Breedte
van één voet/pijler 25 meter
·
4
pijlers
·
72
namen van geleerden op de vier gevels
·
1e
verdieping 57 meter, 4415 m ²
·
2e
verdieping 116 meter, 1430 m²
·
3e
verdieping 276 meter, 250 m²
·
5
liften
·
Traptreden
1665
·
Gewicht
stalen frame 7.300 ton
·
Totale
gewicht 10.100 ton
·
Aantal
gebruikt klinknagels 2.500.000
·
Aantal
ijzeren stukken 18.038
·
19
keer geverfd in 130 jaar
·
Nummer
20 gestart in 2018
·
Duur
verfbeurt 3 jaar
·
60
ton verf per verfbeurt
·
120
antennes
·
336
lichtprojectoren
·
20.000
flitslampen
·
Vuurtoren
4 projectoren, 2 lichtstralen, bereik 80 kilometer
·
Liftkaart
naar de top € 28,30
·
Liftkaart
naar 2e verdieping € 18,10
·
Te
voet naar 2e verdieping € 11,30
·
Te
voet naar 2e verdieping + lift naar 3e verdieping € 21,50
· Prijsniveau voorjaar 2023
Nederlands tintje
Op zijn visitekaartje staat; Chef du
service Exploitation – Head of Operations. Bijna 24 jaar is voormalig
Eindhovenaar Bob Franke een van de ‘bazen’ op de Eiffeltoren. Ging na zijn
opleiding als sportinstructeur naar het buitenland. Verdiende zijn sporen bij
Club Med en later als attractiemanager in Euro Disney. Hij kwam daar terecht in
1991, een jaar voordat het park zijn deuren opende. Hij is inmiddels de
langstzittende leidinggevende van de Eiffeltoren en de enige ‘buitenlander’ in
het managementteam. In 2020 geëerd met de ‘Médaille d’Honneur du Travail Vermeil’
voor 30 jaar lang geleverde diensten in uitvoering bij een Franse werkgever.
Ik ontmoette hem op een van de
Koningsdagrecepties in de residentie van onze Ambassadeur in Frankrijk. We
mogen toch best trots zijn op dit Nederlandse tintje bij een bijzonder Frans
bedrijf, waar alles wat er gebeurt wereldwijd met argusogen wordt gevolgd.
Hopelijk krijg ik nog eens de kans om hem persoonlijk te interviewen voor mijn
blog.
Rust roest
Eigenlijk zou de Eiffeltoren, ‘La Dame de Fer’, maar 20 jaar blijven staan, maar inmiddels staat dit icoon al 134 jaar te pronken aan de voet van de Seine. Vorig jaar schreef Eveline Bijlsma, correspondente in Frankrijk een alarmerend bericht over de toren die wordt aangevreten door roest ondanks de vele verfbeurten. In 2016 verscheen een expertise van het Franse bureau Expiris: de verflagen schilferen, barsten en er is sprake van blaasvorming. Ook wordt over de hele toren roest aangetroffen.
De barsten in de vele verflagen vormen een serieuze kans op roestvorming
De Société d’Exploitation de la Tour Eiffel (Sete) kiest in 2018 voor opnieuw een verfbeurt, maar dat is niet meer dan een cosmetische actie, zodat de hoofdstedelijke trots er tijdens de Olympische spelen van 2024 er weer tiptop uitziet. Maar eigenlijk moet 30% van alle verflagen worden afgebikt en vervolgens worden vernieuwd. Maar het gevaar is groot dat de zoveelste verflaag weer gaat trekken en uiteindelijk voor nog meer barsten zorgt met roest als gevolg door indringend vocht. Ingenieur Eiffel schreef het al in zijn boek ‘De toren van 300 meter’, “Voor het behoud van een metalen bouwwerk is de verf het belangrijkst, en het onderhoud daarvan de enige garantie van zijn voortbestaan”. Inmiddels is het een publiek geheim; de IJzeren Dame moet een flinke tijd dicht om de corrosie aan te pakken, maar met de Olympische spelen in zicht is dit ondenkbaar. De ‘IJzeren Dame’ krijgt nu een geelbruine kleur in drie tinten; donker bij de voet, het lichtst bij de top, zodat de toren van een afstand gezien een uniforme kleur heeft. De klus gaat zo’n drie jaar duren omdat zo’n 250.000 m² met de hand geschilderd moet worden.
100e sterfdag van Gustave
Eiffel
Op 27 december 1923 overleed Gustave
Eiffel in Parijs. Ter gelegenheid van zijn honderdste sterfdag en als eerbetoon
aan deze buitengewone ingenieur, ondernemer en groot wetenschapper staat het
jaar 2023 in het teken van de man en zijn iconische creaties. Voor de
honderdste verjaardag bundelen veel spelers waaronder de Eiffeltoren, de
vereniging van Afstammelingen van Gustave Eiffel (ADGE) en de Franse Post, hun
krachten om zijn nalatenschap te eren. Op 27 maart aanstaande geeft La Poste
een prachtig postzegelblok uit met de beeltenis van Eiffel. De postzegel is
ontworpen door de kunstenares Sarah Lazarevic.
‘Eiffel steeds hoger’
Op initiatief van de ‘Association de
Descendants de Gustave Eiffel’ (ADGE) en met het label van de UNESCO, zal op
het voorplein van de Eiffeltoren gedurende de gehele zomer een gratis
tentoonstelling – ‘Eiffel steeds hoger’ - te zien zijn over de harde strijd die
Gustave Eiffel moest voeren om zijn project uitgevoerd te krijgen, evenals de
ongelofelijke technische en esthetische uitdagingen die hij moest aangaan. De
tentoonstelling vol met 360º ervaringen is te volgen op je smartphone na het
scannen van een QR-code waar je als het ware persoonlijk wordt rondgeleid door
Monsieur Eiffel zelf.
Eind 2023 volgt een nog ongekende
samenwerking met de Eiffeltoren en de Franse deejay Michael Canitrot waar de
ritmische tonen van zijn muziek worden gekoppeld aan de verlichting van de
Eiffeltoren. De 133 jarige IJzeren Dame die swingt op de tonen van moderne
muziek.
Film
Op 28 oktober 2021 ging hij in Nederland
in première, de film EIFFEL, over de bouw van de Eiffeltoren. Het heeft als het
ware tot 2020 / 2021 geduurd alvorens de Fransen effectief een internationale
film maakten over de bouw en de romantiek achter de Eiffeltoren. De recensies
waren echter niet lovend te noemen.
Een historisch gegeven waar een romance
aan de haren wordt bijgesleept met als gevolg een hoop middelmatigheid – Je
voelt gewoon aan alles dat de makers van deze film naarstig op zoek zijn
geweest naar een lekker commercieel kader om dit verhaal te vatten – Wie zin
heeft in drakerige romantiek zit helemaal goed bij deze zwierige reclamespot
voor de Franse hoofdstad – Een muffe cocktail met schaamteloos kitscherige
liefdes-beslommeringen – Een gemiste kans, deze uit de lucht gegrepen
keukenmeidenroman – Wat een zoete romantische komedie – Een gemiste kans want
met de allure van de stad van de liefde moet je het toch beter doen. Tony
French Meller verzint banale romantiek als inspiratie voor de Eiffeltoren.
Eiffel was niet echt een slechte film,
alleen volgt de film net iets te veel het romantische spoor. De romantische
ader neemt te veel ruimte in van een proces dat permanent verweven is tussen
twee tijdperken met een overvloed aan flashbacks. Maar de beelden over het tot
stand komen van hèt beroemdste fallussymbool van Frankrijk zijn episch te
noemen. Met behulp van de nodige CGI, Computer Generated Imagery worden de
verschillende stadia van het bouwproces van de toren schitterend in beeld
gebracht.
‘Le Shack’, een cultureel centrum gelegen in de impasse Sandrié, de tip voor lunch of diner
In de film zie je dat Eiffel aan de slag gaat in zijn kantoor waar hij de nodige verbeteringen aanbrengt aan het oorspronkelijke ontwerp van Maurice Koechlin en Émile Nouguier. Deze scenes zijn opgenomen in ‘Le Shack’, een cultureel centrum gelegen in de impasse Sandrié tussen de rue Scribe en de square de l’Opera-Louis Jouvet, in het 9e arrondissement. Het gebouw zelf, dat in 1892 werd gebouwd, is een ontwerp van niemand minder dan Gustave Eiffel, toen het in opdracht van Henri Fèvre werd gebouwd om de uitgeverij van Calmann-Lévy te huisvesten. Er is zelfs een wenteltrap die liefkozend 'Eiffeltrap' wordt genoemd vanwege zijn smalle toegang en laag plafond. Gustave Eiffel was namelijk zelf maar 164 cm groot.
Hou dit adres in het achterhoofd als je
op zoek bent naar een lunch of dineradres vlak bij de Opéra Garnier en de grote
warenhuizen.
Epiloog
Een holle kandelaar, een trap naar de
eeuwigheid, de toren van Babel of volière van de wereld: Hèt symbool van
Parijs. In de 133 jaar van zijn bestaan verguisd en verheerlijkt. Parijzenaars
begroeten overigens elk nieuw monumentaal werk in hun stad met een mengeling
van afgrijzen, kritiek en ontsteltenis die een paar jaar duurt, waarna het een
dierbaar nationaal symbool wordt. De Eiffeltoren is daarvan inmiddels een
perfect voorbeeld. De toren is nu een onmisbaar onderdeel van de Parijse
skyline. Middelpunt van ontelbare foto’s en schilderijen en de rode draad in
even zo vele chansons. Het icoon van Parijs en het meest herkenbare gebouw van
de wereld, zelfs voor mensen die de toren nog nooit in het echt hebben gezien.
"La dame de Fer' als onmisbaar onderdeel van de Parijse skyline
Reacties van Nederlanders wonend en werkend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Charles van Hemert
Heel interessant, bedankt voor deze bijdrage !
Reactie van Jos van den Hout
@ Ferry Schitterend en bedankt. Fijn weekend!
Reactie van Antoine Snijers
Wat een heerlijk lezenswaardig artikel. Merci Ferry. Bon week-end.
Reactie van Jaap
MOOI !!!!
Reactie van Peter Jan
Hier in de buurt (soms denk ik waar niet?) liggen diverse bruggen, die door Eiffel zijn ontworpen. Op diverse plaatsen zie je nu bordjes om aan te geven dat er een monument Historique ligt. Zo kunnen wij, campagnards, ook een beetje meegenieten van Eiffels kennis en kunde.het valt mij overigens op hoe zwaar de bruggen zijn uitgevoerd en dat ze daardoor ook steeds minder geschikt worden voor het hedendaagse verkeer. De laatste foto hierboven is werkelijk schitterend in diverse opzichten, wat mij betreft.
Reactie van Jos van den Hout
De koepel van deze sterrenwacht bij Nice is ontworpen door Eiffel
Reactie van
Waaauw ! Dank je zeer Ferry voor dit uitermate interessante (want nooit geweten) artikel. Ben haast geneigd te zeggen, 'toch weer zij het genetisch de Duitse "gründlichkeit" ten grondslag aan échte kwaliteit'. Mooi stuk informatie, Grand merci.
Reactie van Hans van den Bos
Heel interessant, bedankt
Reactie van Alle (Chateau-Arfeuilles)
Nog zo'n iconisch bouwwerk van Gustave Eiffel; het Viaduc de Garabit
Reacties van Nederlanders wonend en werkend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Loes Heil
Geweldig verhaal waarvoor dank. In 1850 ging Eiffel naar Parijs waar hij het Collège Sainte Barbe ter voorbereiding op de Ecole Polytechnique waartoe hij echter, door het zakken voor een examen in 1852 geen toegang kreeg. Aan de Ecole Centrale des Arts et Manufactures , die meer gericht was op het bedrijfsleven en het vrije beroep , behaalde hij in 1855 het diploma in de chemie. Hij had deze richting gekozen met het oog op een werkkring in de azijnfabriek van een oom! Hoe het toch nog goed kan komen zonder opleiding. Wat betreft zijn laatste werk de bouw van zijn toren moet men bedenken dat het uitwerken van het ijzerskelet voor zijn toren in tekeningen uiterst moeilijk was. Bij de verbindingen waren overal schuine vlakken aanwezig onder verschillende hellingen. Er moesten ruim 18000 details worden getekend. In totaal vastgelegd op ruim 4000 bouwtekeningen. ( Litt.: Constructies prof.ir. J.Oosterhoff- Delft University Press / idem. Geschiedenis van de bouwtechniek deel 1+2/Eiffel, Le Magicien du fer/ Bertrand Lemoine Gustave Eiffel uitgev. Fernand Hazan- Paris 1984 vert. in Duits uitg. Birkhäuser.)
Alle , het viaduct over de Truyère bij Garabit (1884) daarvan hadden de klinknagels i.t.t. de ijzerconstructie een andere kleur. Berlage heeft het zelfde gedaan in zijn beursgebouw.
De boogvorm volgt de kettinglijn ( deze boog is geen halve cirkel noch een parabool).
De kettinglijn krijg je wanneer je de beide uiteinden van een halsketting in de afzonderlijke handen vasthoudt en naar beneden laat hangen. De boogvorm lijkt op die van een eierschaal en kent geen horizontale kracht. Een mooie spoorbrug uit 1902 ( niet van Eiffel maar van Paul Bodin) is Viaduc du Viaur gerestaureerd in 2021