Misschien ben je er vaak langs gelopen om van het prachtige uitzicht te genieten op de Eiffeltoren. Het Palais de Chaillot; gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van 1937 op de plek waar eerder het Palais du Trocadéro stond. Het Palais de Chaillot herbergt het Musée de l'Homme, een etnologisch museum, het Musée national de la Marine, het Théatre national de Chaillot, een theater onder de esplanade en de Cité de l'architecture et du patrimoine inclusief het Musée des Monuments Français.
Daar wordt tot en met 2 juni 2024 de geschiedenis van de metro, de mobiliteit en stedelijkheid onthuld in een gloednieuwe tentoonstelling getiteld ‘Métro! Le Grand Paris en mouvement’. Deze tentoonstelling neemt je mee door de geschiedenis van het ontstaan van de metro maar ook langs de stedelijke transformaties die de metro door de jaren heen met zich heeft meegebracht. Niet alleen de sociale, ecologische en architecturale kwesties, maar ook andere fascinerende onderwerpen zoals de Franse techniek en de hedendaagse (metro)kunst, worden belicht.
Verleden en toekomst van de Parijs metro, 130 jaar geschiedenis in een tentoonstelling
Met meer dan 200 documenten, kaarten,
foto’s, illustraties, schilderijen, manuscripten, maquettes en andere
verzamelobjecten, neemt deze rijk geïllustreerde tentoonstelling ons mee terug
in de tijd, naar het jaar 1900, de geboortedatum van de eerste metrolijn van
Parijs: lijn 1, tussen Porte Maillot en Porte de Vincennes. Tijdens de
tentoonstelling maak je een chronologische reis door de tijd waarin je meerdere
technische aspecten gaat ontdekken, zoals het ontwerp van de metrosignatuur, de
eerste passage van de metro onder de Seine en de complexe bouw van sommige
metrostations waaronder Abbesses, Opéra en Danube.
Het station Abbesses is genoemd naar het
erboven gelegen pleintje. Het ligt 36 meter onder de grond en is daarmee het
diepste metrostation van Parijs. Het station werd geopend op 30 januari 1913.
Opéra, waar zeven metrolijnen en twee
RER-lijnen samenkomen, waarj gebruik wordt gemaakt van één gemeenschappelijke
ondergrondse structuur onder het plein.
Metrostation Danube werd gebouwd op een
onstabiel terrein gelegen in een voormalige mijn waar gips werd gewonnen voor
de export naar de Verenigde Staten. Het station bevindt zich ondergronds op meer
dan 30 meter en wordt ondersteund door 220 steunkolommen, elk met een diameter
van 2,5 meter. Deze funderingen waren nodig vanwege de inconsistentie van de
ondergrond. Het station werd geopend op 18 januari 1911.
De typische Metropolitain typografie
is ontworpen door de Fransman Georges Auriol
In een andere ruimte wordt een nieuwe
stap voorwaarts gemaakt in de geschiedenis van de Parijse metro met de komst
van de stijl van Hector Guimard, de meester van de art nouveau. Guimard
ontwierp vreemde ijzeren ingangen, met beschuttende glazen luifels die op
libellenvleugels leken en groen geverfde gietijzeren staanders met organisch
gevormde lampen als bloemknoppen op slanke metalen stengels. De uit steen en
smeedijzer opgebouwde zwierige werken waren gedeeltelijk geïnspireerd door de
Japanse kunst en door de plantenwereld. Het hekwerk bestond uit vijf
verwisselbare ijzeren standaardelementen, die in naturalistische vormen waren
gegoten. Zij vormen tevens de omlijsting voor geëmailleerd glas en staal. De
ingangen doken in vier jaar tijd overal op in de straten van Parijs en
bezorgden Guimard zowat eeuwige roem. Deze metalen constructies waren zo
karakteristiek voor de ranke en verfijnde eigenschappen van de art nouveau, dat
de stroming algemeen werd aangeduid als de 'metrostijl'.
Vervolgens de kwestie van de vergroting
van het netwerk buiten de periphérique. Al in 1928 werd er gepraat over de
uitbreiding van de metro naar de buitenwijken maar dat werd pas een feit in
1934, terwijl het ‘Réseau Express Régional (RER) pas een feit werd in 1965. Wat
weinigen weten is dat Nicolas Sarkozy op 26 juni 2007 de basis legde voor het
grootste infrastructuur project van Europa, de lancering van ‘Grand
Paris’. Het project ‘Grand Paris’ heeft
tot doel het stadsgebied van Parijs om te vormen tot een stad van de 21e eeuw
en zijn positie onder concurrerende internationale megasteden te bevestigen.
Het project heeft ook tot doel het leven van de bewoners te verbeteren en de
ongelijkheid tussen de voorsteden weg te werken bij het bouwen van één grote
duurzame metropool.
Sarkozy gaf tien teams van architecten en stedenbouwkundigen de opdracht om een voorbeeldig ‘Grand Paris’ voor te stellen: een duurzame en gedurfde hoofdstad. Het project werd geprezen als het meest ambitieuze sinds Haussmann Parijs in de 19e eeuw veranderde. De teams kregen de opdracht om zich de Europese metropool in 2030 voor te stellen: een groen stedelijk centrum dat ruimte zou bieden aan groei buiten de 2,4 miljoen inwoners van het intra-muros Parijs en hen een aantrekkelijke stedelijke omgeving te bieden. De doelstellingen van het ‘Grand Paris’ omvatten 9 kernideeën:
Nog tijdens de regeerperiode van Nicolas Sarkozy wordt op 20 mei 2010 de wet goedgekeurd die het project ‘Grand Paris’ mogelijk moet maken. In 2013 bevestigt de nieuwe regering van François Hollande dat het project zal worden voortgezet en keurt de vrijgave van 5,3 miljard aan fondsen goed voor de aanleg van 200 kilometer aan vol automatische metrolijnen. De start van de ‘Grand Paris Express’ is hiermede een feit.
Voordat je een beeld krijgt van dit
enorme project en hoe de metro van morgen er uit zal zien zie je eerst een
model van een tunnelboormachine van de Grand Paris Express. Je nieuwsgierigheid
zal al eerder zijn opgewekt door een enorm snijwiel van een tunnelboormachine
(TBM), die staat opgesteld voor het Palais de Chaillot. In dit geval heet de
TBM die sinds 5 november 2023 op het Trocadéro staat opgesteld ‘Dorine’. In
overeenstemming met de traditie draagt een tunnelboormachine altijd een
vrouwelijke naam als verwijzing naar Sinte Barbara, beschermheilige van
verschillende gevaarlijke beroepen waaronder die van tunnelbouwers en
mijnwerkers.
Met een diameter van ongeveer acht meter heeft de Dorine-tunnelboormachine twee lijnen uitgegraven. In totaal heeft Dorine bijna drie kilometer tunnel gegraven die de lijnen 16 en 17 verbinden van La Courneuve naar Le Bourget. Het duurde ruim anderhalf jaar om de uitgraving van de bijna drie kilometer ondergrondse gangen te voltooien. De getoonde maquette van de TBM laat zien dat het zich niet alleen beperkt tot het boren van de tunnels, maar verzorgt ook het afvoeren van de grond, het aanvoeren van de specie en het aanbrengen van de tunnelbekleding. Dorine is vernoemd naar Dorine Bourneton, ’s werelds eerste kunstvlieger met een dwarslaesie. Als enige overlevende van een vliegtuigongeluk op 16-jarige leeftijd werd ze later in 2015 's werelds eerste vrouwelijke piloot met een handicap.
Eerst een aantal cijfers:
· 4 Nieuwe metrolijnen (lijn 15, 16, 17 & 18) plus 2 verlengingen van bestaande lijnen (lijn 11 & 14)
· 200 km Nieuwe spoorlijnen, hierdoor zou de huidige metro (214 km), die voornamelijk de 20 arrondissementen binnen de Parijse ringweg bedient, in omvang bijna verdubbelen
· 68 Gloednieuwe onderling verbonden stations
· 15 Jaren van constructie, 2016 tot 2030
· 2 Miljoen passagiers per dag, tegen 2035 ongeveer 3 miljoen
· Elke 2 à 3 minuten een trein
· Volledig automatisch metrosysteem
· 90% Van de lijnen wordt ondergronds aangelegd
·
Totale
kosten worden geraamd op 35,6 miljard euro
De 4 nieuwe lijnen omcirkelen de
hoofdstad en bieden verbindingen met de 3 luchthavens (Roissy Charles-de-Gaulle,
Le Bourget en Orly), zakenwijken en de onderzoeksclusters van Parijs. Het zal
165.000 bedrijven bedienen en dagelijks 2 miljoen pendelaars vervoeren. De
nieuwe Grand Paris Express zal reistijden aanzienlijk verkorten. Voorbeeld: het
duurt slechts 34 minuten - in plaats van 53 minuten - voor een
bedrijfsdirecteur om van de luchthaven Roissy Charles-de-Gaulle naar La Défense
te komen. Het duurt slechts 15 minuten in plaats van 1 uur en 6 minuten voor
een onderzoeker om van de luchthaven Orly naar de Université Paris-Saclay -
Campus Vallée te komen. Pendelaars kunnen zich eenvoudig in île de France van
het ene punt naar het andere begeven, zonder via het centrum van Parijs te
hoeven reizen. De ‘Régie Autonome des Transports Parisiens’ (RATP), het
staatsbedrijf voor openbaar vervoer in Parijs, zal de lijnen exploiteren. Tot
slot vertegenwoordigt dit project een goed alternatief voor de auto en is dus een
manier om luchtvervuiling en files te verminderen. Naar verwachting zullen
150.000 auto’s van de wegen rondom Parijs verdwijnen.
Speerpunt van dit project is dat de
functie van stations van meet af aan zijn herzien, waardoor plaatsen en ruimtes
ontstaan waar mensen meer doen dan alleen doorlopen om in de trein te stappen.
Het is de bedoeling dat dit nieuwe model, lokale stations nieuwe functies geeft,
die dienen als woon-werkverkeer, winkelen, wonen en werken. Samengevat: de
nieuwe generatie stations wordt gastvrij, architectonisch herkenbaar,
toegankelijk, veilig, intermodaal, digitaal, levendig ... en natuurlijk
praktisch! Met een gemiddelde stations afstand van ongeveer 3 km - vergeleken
met minder dan 500 meter voor de stedelijke Parijse metro - en treinen die tot
110 km / u rijden, zullen rijsnelheden tussen 55 en 65 km / u worden bereikt,
meer dan twee keer de snelheid van de metrolijnen in de binnenstad van Parijs.
De volautomatische treinen met een lengte van 120 meter bestaande uit acht
wagons van 15 meter lang, worden geleverd door Alstom. Als alles volgens plan
verloopt, wordt lijn 14 vlak voor de start van de Olympische Zomerspelen 2024
in Parijs naar het noorden en zuiden verlengd. Daarna volgt de geleidelijke
opening van de andere lijnen tot 2030 of 2031, afhankelijk van vertragingen bij
de bouw.
Er zijn ook Nederlandse bedrijven bij
betrokken zoals Arcadis voor de uitvoering van de oostelijke lijn 15 en BAM als
onderdeel van het consortium Avenir. Zij zijn betrokken bij het noordelijke
deel van lijn 17. Het Nederlandse architectenbureau Benthem Crouwel Architecten
bouwt maar liefst vier stations als onderdeel van lijn 17 en 18, die ook te
zien zijn op de nieuwe tentoonstelling.
De metro van Parijs is al jaren een van
de iconen van de Lichtstad. Deze uitzonderlijke tentoonstelling in het Cité de
l’Architecture et du Patrimone de Paris belooft de bezoekers onder te dompelen
in een meeslepende en boeiende ervaring waar je gaat ontdekken hoe de metro de
Parijse metropool heeft vormgegeven en gaat vormgeven, door technische
innovaties en visionaire projecten. Je zult verbaasd staan hoe dit ambitieuze
project de mobiliteit, architectuur en de identiteit van de stad zal
transformeren. Het publiek zal de nieuwe stations kunnen ontdekken die
gezamenlijk door architecten en kunstenaars zijn gecreëerd. Er worden ook kunstwerken
onthuld die zullen verschijnen op de perrons van elk van de 68 stations.
Métro ! Le Grand Paris en Mouvement, nog te zien tot en met zondag 2 juni
2024
Cité de l’Architecture
et du Patrimoine, 1 place du Trocadéro et du 11 novembre.
16e
arrondissement, metrostation Trocadéro, lijn 9.
Toegang € 9 - La Cité is elke dag
geopend van 11.00 tot 19.00 uur (behalve dinsdag) donderdagavond laat tot 21.00
uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten