Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

donderdag 28 december 2023

LE CAFÉ DU COMMERCE PARIS

Ik ben op weg naar een van mijn favoriete restaurants in het 15e arrondissement in Parijs. Maar eerst wat geschiedenis: In deze wijk werden vroeger bleekwater, het ‘Eau de Javel’ en daarna granaten en auto’s gefabriceerd.

Dit voormalige gehucht van het dorp Javel stond toen nog bekend om zijn molens en veerpont naar Passy, maar mede dankzij de windmolens en de nabijgelegen taverne werd de plaats in de 17e eeuw al snel aantrekkelijk door vissers en zwemmers. In 1777 was er in het dorp een fabriek voor chemische producten gevestigd, dichtbij de ‘Moulin de Javelle’. Prestigieus omdat de eigenaar niemand minder was dan een edelman, broer van Lodewijk XVI, namelijk de graaf van Artois. Tot de 18e eeuw werden linnen, hennep- en katoenen stoffen doorgaans op de weide gebleekt, wat veel ruimte en tijd vergde. Het succes hing af van de temperatuur en de zon. In het dorp Javel gebruikte men in 1784 chloorwater vanwege zijn wit makende eigenschappen. In 1784 ontwikkelde de chemicus Claude-Louis Berthollet de formule om chloor op te lossen in een potasoplossing, bijzonder geschikt voor het bleken van linnen. Een bleekvloeistof die later ‘Eau de Javel’ werd genoemd. In 1875 had de Eau de Javel-fabriek zo’n tweehonderd werknemers in dienst. Het verdween tussen 1885 en 1889.



 

Het was op deze plaats, die pas in het midden van de 19e eeuw met Parijs verbonden was, dat de Nederlander André Citroën (Zijn voorouders waren fruithandelaren, een beroep waaraan ze de familienaam ‘Limoenman’ ontleenden, die zijn grootvader veranderde in het meer exotische ‘Citroën’, het Nederlandse woord voor ‘Citroen) hier een fabriek bouwde die samen met het Franse leger granaten in grote series kon produceren. Een eerste bestelling van een miljoen exemplaren stelt André Citroën in staat om de bestaande fabriek uit te bouwen naar 30.000 m². Op het hoogtepunt van de Eerste Wereldoorlog produceerde de fabriek aan de Quay de Javel dagelijks meer dan 35.000 granaten. Het einde van de oorlog was voor André Citroën aanleiding om van activiteiten te veranderen. Hij ging zich richtten op het vervaardigen van auto’s. In 1919 presenteerde hij zijn eerste model: het Type A. Mede dankzij een trip naar de Verenigde Staten, waar hij de Ford fabrieken bezocht, moderniseerde hij zijn fabrieken volgens het principe van de lopende band. Mede daardoor steeg de productie van ongeveer dertig auto’s per dag in 1919 tot ongeveer duizend tien jaar later, waardoor Citroën snel de grootste autofabrikant in Europa werd. Verschillende Citroëns liepen hier van de lopende band: Type A, de C4, C5, C6, Rosalie, Traction Avant, Type H maar ook de SM en de DS. In 1928 had de fabriek bijna 30.000 werknemers in dienst, waaronder 6.000 vrouwen. Bijna de helft woonde begin jaren twintig in het 15e arrondissement.

 


André Citroën

Aux Mille Couverts

In 1920 zou een drie verdiepingen tellend gebouw aan de rue du Commerce 51 een stoffen- en petticoatwinkel worden. Echter, al in 1921 werd het bestaande gebouw omgevormd tot een restaurant met één simpele menukaart. ‘Aux Mille Couverts’ bedoeld om de vele arbeiders werkzaam bij Citroën, die toen floreerde in de wijk Javel – Grenelle, te voorzien van een goedkope edoch voedzame maaltijd. Het etablissement werd opgezet in de traditie van de goedkope Parijse bouillons.

 

Pot au feu

Bouillons

Het ontstaan van de zogenaamde bouillons was te danken aan de economische groei van Parijs in de tweede helft van de 19e eeuw. Een slager, Pierre Louis Duval, kreeg het idee om in de rue de la Monnaie een restaurant te openen waar werklui van de hallen voor weinig geld gekookt rundvlees konden eten. Hiermee werd het bouillon-restaurant geboren. Bijkomend voordeel was dat hij zo ook van zijn onverkochte stukken vlees afkwam. De formule werd een groot succes. Een groot aantal Parijzenaren woonde inmiddels te ver van het werk om ’s middags naar huis te gaan. Duval opende filialen door heel Parijs. Zijn zoon Alexandre, bijgenaamd Godfried van de Bouillons, erfde een fortuin en werd een van de koningen van de boulevard des Italiens. De bouillonsformule werd overgenomen door Chartier, Racine, Julien, Boulant en Rougeot. Een eenvoudig volksrestaurant waar men tegen betaalbare prijzen een goede pot-au-feu kon eten, die werd geserveerd met een kom bouillon. Op het hoogtepunt van de belle époque telde Parijs zo’n 250 bouillons.

 


Het restaurant

Het interieur is sinds de opening in 1921 nauwelijks veranderd en heeft nog steeds de charme en uitstraling van de Belle Epoque. Links bij de ingang is de ruimte voor de ecailler, een lange gang vol met authentieke posters uit die tijd voert je naar het restaurant met twee prachtige gaanderijen, mezzanines, in de stijl van de jaren dertig. De randen omgeven door planten die het idee geven van hangende tuinen. Het glazen dak dat de galerijen van daglicht voorziet is geheel weg te schuiven. Prachtige koperen lampen met witte bollen maken het brasserie sfeertje compleet.


Het restaurant met twee prachtige gaanderijen, mezzanines, in de stijl van de jaren dertig

 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de toenmalige eigenaar monsieur Paul beroemd vanwege de bescheiden prijzen die hij buiten de zwarte markt om rekende voor zijn gasten. Het etablissement bleek een van de meest betaalbare mede dankzij de subsidies door het stadhuis van het 15e arrondissement. Pas in 1988 werd het omgedoopt tot Le Café du Commerce’. Een naam die gebruikt werd door de Franse industrialist Marcel Dassault voor journalistieke columns in het magazine ‘Jours de France’ waarvan hij eigenaar was. In 2003 dreigde het restaurant in handen te vallen van een restaurantketen, echter dit werd ternauwernood voorkomen door Marie en Étienne Guerraud, voorheen verbonden aan gerenommeerde bistro's als Le Triporteur en Le Dirigeable. Zij namen het roer over van dit geliefde etablissement. Hun komst bracht een hernieuwd gevoel van gezelligheid en pittoreske charme in het restaurant, waardoor de toch al indrukwekkende erfenis nieuw leven werd ingeblazen.

 


Le Café du Commerce

Inmiddels is het Café du Commerce al meer dan honderd jaar aanwezig in de Parijse eetcultuur. Het serveert al tientallen jaren klassieke gerechten met een vleugje huisgemaakte flair. De warme en uitnodigende sfeer, gecombineerd met de betaalbare prijzen, heeft het tot een favoriet gemaakt onder zowel de lokale bevolking als toeristen, maar zeker bij uw blogger.

 


Op de menukaart van Café du Commerce staat een breed scala aan traditionele brasseriegerechten, elk bereid met liefde en aandacht voor detail. Van de klassieke oeuf dur mayonnaise,  Poireau , vinaigrette tiède, échalotes, gros escargots sauvages de Bourgogne de "la Maison de l'Escargot", pot crémeux de foie de volaille, de heerlijke zelfgemaakte foie gras van eend, maar ook gegrilde Andouillette van AAAA-kwaliteit, het boerenkippetje, levertjes in mosterdsaus (Rognons entiers, sauce moutarde à l’ancienne), een twaalf uur gegaarde varkenspoot en daarna gegrild ( Pied de porc maison grillé) en de Tête de veau blanche en «Staub», sauce gribiche. Elk gerecht weerspiegelt de essentie van de Franse keuken. Maar wees gerust de kaart is zeer uitgebreid met visproducten vers aangevoerd vanuit Rungis en vleesproducten afkomstig van de beste rassen zoals ‘Blonde de Limousine’, geserveerd met huisgemaakte frites gemaakt van Frans–Vlaamse aardappelen en eigengemaakte bearnaisesaus saus. Het brood is afkomstig van boulanger Poupard Piquot. En vanzelfsprekend uitsluitend Franse wijnen.



 

En dan nog de desserts die nog lekkerder smaken door hun Franse benamingen: Le baba au rhum du Commerce, Vacherin du Commerce glace vanille/sorbet fraise, coulis framboise, meringue, chantilly, Soupe abricot/fraises/framboises, ricotta et pistaches torréfiées, cigarette Russe, Profiteroles, sauce au chocolat de la maison Cluizel, Gourmandise pruneaux et agrumes confits dans un sirop à l'armagnac, glace pruneaux armagnac, biscuit feuillantine, Petit pot de chocolat grand-mère, Crème brûlée à la vanille Bourbon, La véritable marquise au chocolat noir de la maison Cluizel, petites gaufres Belges, glace vanille. Bij mij loopt het water in de mond.

 


Eenvoud, productkwaliteit, betaalbaarheid maar vooral gezelligheid staan hier op het menu. Voorgerechten vanaf € 8,80, hoofdgerechten vanaf € 18 en alle nagerechten vanaf € 8,70. Van maandag tot en met vrijdag wordt een plat + dessert en koffie geserveerd voor € 19,60 (prijzen december 2023).

Om zeker te zijn van een plaats in dit unieke Parijs restaurant is vooraf reserveren een must. Reserveren +33 1 45 75 03 27 - Het restaurant is elke dag geopend.

 

Le Café du Commerce, rue du commerce 51, 15e arrondissement.

Metrostation Emile Zola, lijn 10, Cambronne, lijn 6.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten