Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

dinsdag 5 december 2023

SCULPTING THE SENSES

Mylar folie (een polyester film), acryl, siliconen, bananenbladvezels, eco-leer, thermoplastische polymeren, polyurethaan, glas-organza en Komon Kubou textiel, zijn strikt genomen geen typische stoffen van de haute couture. Deze grondstoffen staan echter allemaal in de spotlight in de spectaculaire tentoonstelling ‘Iris van Herpen: Sculpting the Senses’, die afgelopen dinsdag in Parijs werd geopend door niemand minder dan HKH Koningin Maxima en de echtgenote van de Franse President Mme Brigitte Macron.



 

De Nederlandse Iris van Herpen, en daar mogen we maar wat trots op zijn,  is uniek. Ze stamt niet af van een van de machtige families en modehuizen die de mode-industrie domineren, en toch maken haar uiterst zeldzame, kortstondige en technologisch geavanceerde haute couture-creaties haar tot een van de meest bewonderde hedendaagse modeontwerpers.

 

De tentoonstelling 'Sculpting the Senses' is een overzicht van 15 jaar werk met in totaal 112 ‘looks’ - Photo credits ©Isabelle Mols


Iris is nog erg jong. Met slechts 39 jaar oud kunnen weinigen er al op bogen dat ze een eigen overzichtstentoonstelling hebben in het Museum voor Decoratieve Kunsten, het MAD in Parijs, een vleugel van het Louvre die uitkijkt op de Rue de Rivoli. En er is geen twijfel mogelijk, deze erkenning is terecht, gezien haar korte, indrukwekkende carrière. Geboren in 1984 in Wamel, een dorp in het Land van Maas en Waal in de Nederlandse provincie Gelderland. Zij studeerde modeontwerp aan de ArtEZ de ‘University of the Arts’ – Kunstopleiding te Arnhem. Vervolgens liep ze stage bij Alexander Mc Queen in Londen en bij Claudy Jongstra in Amsterdam. 



Photo credits ©Isabelle Mols


In 2007 startte zij haar eigen modelabel en vier jaar later, zij was toen pas 27 jaar, werd zij gastlid van de prestigieuze ‘Fédération de la Haute Couture et de la Mode’ in Parijs. Slechts 32 modehuizen in de wereld zijn hiervoor geselecteerd waaronder slechts drie Nederlandse merken: Viktor & Rolf, Ronald van der Kemp en Iris van Herpen. Voor haar het begin van haar liefdesrelatie met de Lichtstad, waar de eerste collecties van hypnotiserende schoonheid en onmiskenbare originaliteit te zien waren in het Atelier Néerlandais en de residentie van onze ambassadeur te Parijs. Iris is net als jullie blogger lid van het Atelier Néerlandais, een platform voor Nederlands ontwerp, de kunsten en het boek: voor culturele ondernemers. Het is onderdeel van de Nederlandse ambassade in Parijs, die het Atelier Néerlandais in 2014 heeft opgericht en financiert.

 


Net als jullie blogger is Iris van Herpen lid van het prestigieuze Atelier Néerlandais in Parijs


Photo credits ©Isabelle Mols


Haar werk is vaak geïnspireerd op de natuur en is een mengeling van fashion en kunst. Al jaren staat zij, vooral in het buitenland, hoog aangeschreven, je komt tenslotte niet zomaar terecht in het Musée des Arts Décoratifs met een solotentoonstelling. Dat ook de Franse First Lady Brigitte Macron de tentoonstelling mede opende zegt wel iets over de waardering die er in Parijs is voor het werk van Iris van Herpen. Het is overigens niet haar eerste solotentoonstelling. Van Herpen heeft eerder tentoonstellingen gehad in toonaangevende instellingen zoals het Groninger Museum in 2012, het Textiel Museum van Zweden in 2014, het High Museum of Art in Atlanta in 2015 en het royal Ontario Museum in Toronto in 2018. Van Herpens creaties zijn ook een vaste waarde geworden in het museale landschap in andere toonaangevende musea waaronder het Metropolitan Museum of Art. het MOMA te New York, Victoria & Albert Museum in London, Palais de Tokyo in Parijs en het Centraal Museum in Utrecht.



 Haar werk is vaak geïnspireerd op de natuur en is een mengeling van fashion en kunst - Photo credits ©Isabelle Mols




Haar creaties worden gedragen door wereldsterren waaronder Lady Gaga, Jennifer Lopez, Katy Perry, Björk en ook door Koningin Maxima. Zelfs Beyoncé droeg een jurk van Iris van Herpen tijdens haar concert eerder dit jaar in Amsterdam, op 17 juni 2023. Een zilverkleurige cape, speciaal op maat gemaakt voor het popicoon, waar Iris en haar team 700 uur aan hadden gewerkt.

 


Lady Gaga in een van de creaties van Iris van Herpen - Photo credits ©Isabelle Mols

Vijf jaar is er gewerkt aan deze rondreizende tentoonstelling die via Parijs, Brisbane, Singapore, Los Angeles en in 2025 in de Kunsthal in Rotterdam te zien zal zijn. Zo’n internationale solotentoonstelling is zeer uitzonderlijk voor een Nederlandse ontwerper. Het is een overzicht van haar werk van 2007 tot nu toe. Vijftien jaar werk met totaal 112 ‘looks’. ‘Sculpting the Senses’ is een eerbetoon aan de verbeeldingskracht van deze Nederlandse ontwerpster. Ze kan jurken laten dansen, zweven en vloeien en zij is een magiër met de 3D printer. Haar creaties vormen een dialoog tussen natuur, architectuur, mode en wetenschap, het samenvoegen van verschillende disciplines op onverwachte baanbrekende manieren. Het is haute couture op eenzame hoogte en dat weten ze in Parijs ook.

 


Vijf jaar is er gewerkt aan deze rondreizende tentoonstelling - Photo credits ©Isabelle Mols




‘Sculpting the Senses’ is te zien tot en met 28 april 2024 in het Musée des Arts Décoratifs, MAD, rue de Rivoli 107 in het 1e arrondissement – tijdelijke ingang is aan de tuinzijde van de Jardin du Carrousel. Vooraf reserveren is een absolute must. Toegang € 14



Uw Parijsblogeer is dit keer veel dank verschuldigd aan Isabelle Mols die de fotografie verzorgde



 

TIP: Het toegangskaartje voor de tentoonstelling ‘Sculpting the Senses’ geeft je ook toegang tot de collectie van het Musée Les Arts Décoratifs. Het museum bewaart een van de belangrijkste collecties decoratieve kunst ter wereld. De verschillende collecties van het museum omvatten ongeveer 150.000 objecten, waarvan er wisselend 6.000 aan het publiek worden gepresenteerd. De museumcollectie is onderverdeeld in vijf chronologische afdelingen: de Middeleeuwen, de Renaissance, 17e & 18e eeuw, 19e eeuw, art nouveau en art deco, modern en hedendaags. En dan zijn er nog zeven thematische afdelingen: grafische kunst, sieraden, speelgoed , behang, glas, mode en textiel, reclame en grafiek. De meeste collecties van het museum zijn afkomstig van talrijke schenkingen en legaten, waarvan het sinds zijn oprichting heeft geprofiteerd, en weerspiegelen daarom ook de smaak van verzamelaars in de loop van de tijd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten