Mylar folie (een polyester film), acryl, siliconen, bananenbladvezels, eco-leer, thermoplastische polymeren, polyurethaan, glas-organza en Komon Kubou textiel, zijn strikt genomen geen typische stoffen van de haute couture. Deze grondstoffen staan echter allemaal in de spotlight in de spectaculaire tentoonstelling ‘Iris van Herpen: Sculpting the Senses’, die afgelopen dinsdag in Parijs werd geopend door niemand minder dan HKH Koningin Maxima en de echtgenote van de Franse President Mme Brigitte Macron.
De Nederlandse Iris van Herpen, en daar
mogen we maar wat trots op zijn, is uniek.
Ze stamt niet af van een van de machtige families en modehuizen die de
mode-industrie domineren, en toch maken haar uiterst zeldzame, kortstondige en
technologisch geavanceerde haute couture-creaties haar tot een van de meest
bewonderde hedendaagse modeontwerpers.
De tentoonstelling 'Sculpting the Senses' is een overzicht van
Iris is nog erg jong. Met slechts 39 jaar oud kunnen weinigen er al op bogen dat ze een eigen overzichtstentoonstelling hebben in het Museum voor Decoratieve Kunsten, het MAD in Parijs, een vleugel van het Louvre die uitkijkt op de Rue de Rivoli. En er is geen twijfel mogelijk, deze erkenning is terecht, gezien haar korte, indrukwekkende carrière. Geboren in 1984 in Wamel, een dorp in het Land van Maas en Waal in de Nederlandse provincie Gelderland. Zij studeerde modeontwerp aan de ArtEZ de ‘University of the Arts’ – Kunstopleiding te Arnhem. Vervolgens liep ze stage bij Alexander Mc Queen in Londen en bij Claudy Jongstra in Amsterdam.
Photo credits ©Isabelle Mols
In 2007 startte zij
haar eigen modelabel en vier jaar later, zij was toen pas 27 jaar, werd zij
gastlid van de prestigieuze ‘Fédération de la Haute Couture et de la Mode’ in
Parijs. Slechts 32 modehuizen in de wereld zijn hiervoor geselecteerd waaronder
slechts drie Nederlandse merken: Viktor & Rolf, Ronald van der Kemp en Iris
van Herpen. Voor haar het begin van haar liefdesrelatie met de Lichtstad, waar
de eerste collecties van hypnotiserende schoonheid en onmiskenbare
originaliteit te zien waren in het Atelier Néerlandais en de residentie van
onze ambassadeur te Parijs. Iris is net als jullie blogger lid van het Atelier
Néerlandais, een platform voor Nederlands ontwerp, de kunsten en het boek: voor
culturele ondernemers. Het is onderdeel van de Nederlandse ambassade in Parijs,
die het Atelier Néerlandais in 2014 heeft opgericht en financiert.
Haar werk is vaak geïnspireerd op de
natuur en is een mengeling van fashion en kunst. Al jaren staat zij, vooral in
het buitenland, hoog aangeschreven, je komt tenslotte niet zomaar terecht in
het Musée des Arts Décoratifs met een solotentoonstelling. Dat ook de Franse First
Lady Brigitte Macron de tentoonstelling mede opende zegt wel iets over de
waardering die er in Parijs is voor het werk van Iris van Herpen. Het is
overigens niet haar eerste solotentoonstelling. Van Herpen heeft eerder
tentoonstellingen gehad in toonaangevende instellingen zoals het Groninger
Museum in 2012, het Textiel Museum van Zweden in 2014, het High Museum of Art
in Atlanta in 2015 en het royal Ontario Museum in Toronto in 2018. Van Herpens
creaties zijn ook een vaste waarde geworden in het museale landschap in andere
toonaangevende musea waaronder het Metropolitan Museum of Art. het MOMA te New
York, Victoria & Albert Museum in London, Palais de Tokyo in Parijs en het
Centraal Museum in Utrecht.
Haar creaties worden gedragen door
wereldsterren waaronder Lady Gaga, Jennifer Lopez, Katy Perry, Björk en ook
door Koningin Maxima. Zelfs Beyoncé droeg een jurk van Iris van Herpen tijdens
haar concert eerder dit jaar in Amsterdam, op 17 juni 2023. Een zilverkleurige
cape, speciaal op maat gemaakt voor het popicoon, waar Iris en haar team 700
uur aan hadden gewerkt.
Vijf jaar is er gewerkt aan deze
rondreizende tentoonstelling die via Parijs, Brisbane, Singapore, Los Angeles
en in 2025 in de Kunsthal in Rotterdam te zien zal zijn. Zo’n internationale
solotentoonstelling is zeer uitzonderlijk voor een Nederlandse ontwerper. Het
is een overzicht van haar werk van 2007 tot nu toe. Vijftien jaar werk met
totaal 112 ‘looks’. ‘Sculpting the Senses’ is een eerbetoon aan de
verbeeldingskracht van deze Nederlandse ontwerpster. Ze kan jurken laten
dansen, zweven en vloeien en zij is een magiër met de 3D printer. Haar creaties
vormen een dialoog tussen natuur, architectuur, mode en wetenschap, het
samenvoegen van verschillende disciplines op onverwachte baanbrekende manieren.
Het is haute couture op eenzame hoogte en dat weten ze in Parijs ook.
‘Sculpting the Senses’ is te zien tot en
met 28 april 2024 in het Musée des Arts Décoratifs, MAD, rue de Rivoli 107 in
het 1e arrondissement – tijdelijke ingang is aan de tuinzijde van de
Jardin du Carrousel. Vooraf reserveren is een absolute must. Toegang € 14
TIP: Het toegangskaartje voor de tentoonstelling ‘Sculpting
the Senses’ geeft je ook toegang tot de collectie van het Musée Les Arts
Décoratifs. Het museum bewaart een van de belangrijkste collecties decoratieve
kunst ter wereld. De verschillende collecties van het museum omvatten ongeveer
150.000 objecten, waarvan er wisselend 6.000 aan het publiek worden
gepresenteerd. De museumcollectie is onderverdeeld in vijf chronologische
afdelingen: de Middeleeuwen, de Renaissance, 17e & 18e eeuw, 19e eeuw, art nouveau
en art deco, modern en hedendaags. En dan zijn er nog zeven thematische
afdelingen: grafische kunst, sieraden, speelgoed , behang, glas, mode en
textiel, reclame en grafiek. De meeste collecties van het museum zijn afkomstig
van talrijke schenkingen en legaten, waarvan het sinds zijn oprichting heeft
geprofiteerd, en weerspiegelen daarom ook de smaak van verzamelaars in de loop
van de tijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten